Koble sub til receiver.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.841
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har en sub som er koblet til receiver, butikken sier at jeg ikke bør bruke lfe, faktisk at det er svært sjeldent folk gjør det. Er det slik, at en helst skal bruke "inn" og bruke crossover på suben?
Hvis en kun bruker "inn" på en kanal for eksempel left så blir den vel ikke foret med signal fra center og atmos-høyttalerne...?

Faller

Medlem
Ble medlem
12.03.2008
Antall liker
19
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jøss, det hørtes rart ut. Sa de noe om hvorfor?

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
1.022
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Har en sub som er koblet til receiver, butikken sier at jeg ikke bør bruke lfe, faktisk at det er svært sjeldent folk gjør det. Er det slik, at en helst skal bruke "inn" og bruke crossover på suben?
Hvis en kun bruker "inn" på en kanal for eksempel left så blir den vel ikke foret med signal fra center og atmos-høyttalerne...?
Dersom du skal få med bassen fra de høyttalerne som du eventuelt deler av på for eksempel 80 Hz, så må du bruke LFE utgangen. Jeg deler alle høyttalerne på 80 Hz og sender alt under det + LFE til subbene. Det avlaster høyttalerne også når det slipper å spille dyp bass. :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.841
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det er slik jeg gjør også, setter alle til small og deler de på 80hz, rart han mente at jeg burde bruke left inn og bruke crossover på suben.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
LFE er en "egen kanal" som sender alt under 120Hz til sub, denne brukes for surround på film. Crossover er delefilter, LFE er low frequency effect der mixen ligger i mediet. Crossover kan man stille til annen frekvens og fungerer med overlapp i så måte. Ingen problem å sette crossover til 120Hz, gjør dette selv for å få en bedre deling til musikk bruk.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Receiveren er jo hjertet i hele systemet, med den kan du justere, måle og rote deg bort i menyer. Med anbefaling fra butikk har du vel 0 kontrol. I et beskjedent system, ikke kino receiver med fronter kan man jo koble subben på høynivå og justere subben men det er jo noe helt annet. LFE er jo en egen kanal...

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.841
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg pleier som regel å gjøre tre ting etter måling. 1. Sette alle høyttalere til small. 2. sette crossover på alle til 80hz. 3. Skru opp center med 1db.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Sikkert korrekt, kommer an på hvilke merke høyttalere du bruker i forskjellige posisjoner og senter har ikke like mye gain som f.eks. Fronter pga plaseringen. Jeg hadde to senter høyttalere, en over og en under, tror vel de var jekket opp også men jeg gjorde ikke noen måling.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Kjører Atmos.
Da fungere det slik at reciver sender alt av lfe og bass under delefrekvens på de høyttalerene du ha satt til small. LFE er et eget spor så du skal bruke lfe fra reciver til lfe inn på sub. delefrekvens på høyttalarane innvika ikkje på LFE sporet. Alt av bass fra alle små høgtalarar vil gå til sub og vere påvirka av delinga du sett på kvar høgtalar.

Men du kan også koble sub med to rca plugga og bruke L og R out fra reciver. Da må du sette reciver til at du NO SUB og sette L og R til large. Det KAN låte bedre på 2 kanals musikk da du på den måten vil kunne spele med subb til 2 kanals musikk i pure direct. No er det rett nok nokre år sida eg dreiv ned reciver og kino, Så det kan vere at man no kan få med sub på 2 kanals musikk på pure drirect. Har hørt nokre sei det, men ikkje fått sjekka det ut sjøl.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.841
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ingen problem med å kjøre bare front L og R med sub på til musikk med lfe.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
LFE er ikke det samme som crossover, LFE er et eget spor i mixen som sendes til sub uavhengig av crossover der sub tar over under den frekvensen som er satt i mixen og LFE tar ikke hensyn til crossover og er irundt 120Hz og nedover uansett. Crossover er delingen fra høyttalerne imot sub. LFE er er et +10dB signal for sub, dette går ikke til de andre høyttalerne (kun om man skrur av sub i forsterkeren, og processoren fordeler det utover).
Når det gjelder musikk i stereo, så er det kun crossover som er gjeldende da det ikke finnes et eget LFE spor der. Man kan spille med subber på musikk, det er bare noen innstillinger i forsterkeren og enkelte støtter 2 og flere subber slik at man får sub høyre og sub venstre for bruk til musikk for å utnytte aktiv deling til musikk bruk i stereo.

Sett innstillinger på crossover høyere og ta en kalibrering av lyden, anbefales!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
Uansett? Jeg bruker det anlegget kun til 5.1 og 7.1. Egentlig aldri til ren stereo.
En sub jobber bedre på under 120Hz enn de aller fleste høyttalere, den er designet til det også. Fra 80 til 120Hz avhengig av elementer i høyttalerne så starter de å spille under det de er beregnet til, og nært FS. Setter man den fra 80 til 120 Hz på crossover så vil du ofte få mindre forvrengning og mer kapasitet totalt, da forsterkeren slipper å jobbe nedi en motstand som er mye "tyngre" å drive (pga. FS) og pumper ut mye juice for å få lite lyd.
Ikke alltid at det lykkes helt, men litt tilvenning og litt testing så finner man det ut etter hvert og vil ikke gå tilbake. :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.841
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
En sub jobber bedre på under 120Hz enn de aller fleste høyttalere, den er designet til det også. Fra 80 til 120Hz avhengig av elementer i høyttalerne så starter de å spille under det de er beregnet til, og nært FS. Setter man den fra 80 til 120 Hz på crossover så vil du ofte få mindre forvrengning og mer kapasitet totalt, da forsterkeren slipper å jobbe nedi en motstand som er mye "tyngre" å drive (pga. FS) og pumper ut mye juice for å få lite lyd.
Ikke alltid at det lykkes helt, men litt tilvenning og litt testing så finner man det ut etter hvert og vil ikke gå tilbake. :)
Det er lurte på (som jeg ikke kan forstå ut fra hva du skriver (har korona for tiden så ting tar tid)) Hvis jeg kjører fra sub-out fra reciver og inn på enten høyre eller venstre inn på suben (har bare en til kinoen) - vil jeg da få bass fra alle de andre kanalene? Det var det selger mente. Jeg kan ikke forstå noe annet en at den da bare gir signal til suben fra for eksempel venstre høyttaler (hvis den er koblet inn i venstre på sub)

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
Det er lurte på (som jeg ikke kan forstå ut fra hva du skriver (har korona for tiden så ting tar tid)) Hvis jeg kjører fra sub-out fra reciver og inn på enten høyre eller venstre inn på suben (har bare en til kinoen) - vil jeg da få bass fra alle de andre kanalene? Det var det selger mente. Jeg kan ikke forstå noe annet en at den da bare gir signal til suben fra for eksempel venstre høyttaler (hvis den er koblet inn i venstre på sub)
Har du bare en sub utgang, så er det kun det signalet som går inn på subben. Om du kobler høyre eller venstre på inngangen på sub spiller ingen rolle, det er bare et signal inn der uansett fra receiveren. Prosessoren fikser alt det andre med mixingen, og fordeler inn på sub fra alle andre kanaler og inn på sub der crossover er grunnlaget. LFE kommer i tillegg. I receiveren så setter man i innstillingene om man har en eller flere subber (eller 0 for den del) om receiver støtter flere subber.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
24.841
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ok, så hvis en velger lfe så styrer en crossover på receiveren (fast 120hz) mens med en sub-ut til enten høyre eller venstre på suben så styrer en crossover manuelt på receiveren? Bør i så fall crossover settes på maks på suben? Utenom det så er det ikke noe forskjell?

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
Ok, så hvis en velger lfe så styrer en crossover på receiveren (fast 120hz) mens med en sub-ut til enten høyre eller venstre på suben så styrer en crossover manuelt på receiveren? Bør i så fall crossover settes på maks på suben? Utenom det så er det ikke noe forskjell?
På enkelte subber så er det flere innganger, den ene er bypass på delefilteret (regner med LFE er en slik) og styres da kun av receiveren og hva som settes som crossover. Kobler man til høyre eller venstre på sub så er det via delefilteret på sub, da må man stille delefilteret på max og la receiver styre crossover istedet.

LFE er et eget spor ut fra receiver (på lik linje som høyre, venstre center og alle de andre kanalene) som sendes ut til sub, som ikke tar hensyn til crossover og ligger i bl.a. dolby digital som en kanal der. Den er som regel på irundt 120Hz og nedover, av og til høyere og av og til lavere og bestemmes av hvordan sporet er laget i master på surround lyden og dette signalet går på +10dB høyere signalet enn resten av sporene. Crossover bare endrer på hvor sub skal avlaste de andre kanalene (høyre, venstre, center etc), dette signalet mixes sammen og sendes sammen med LFE i tillegg til sub.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
Hva brukes lfe til da - hvis den egentlig ikke gjør noe positivt?
LFE er positivt som bare det! :D Men det er bare et spor i surround mixen i utgangspunktet.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.880
Torget vurderinger
1
Ah, takker så mye.
Håper det hjalp, ble litt misforståelser i starten på hva spørsmålet egentlig dreide seg om også. :) Så gjenstår det bare for deg å teste i vei og finne den mest optimale innstillingen på receiver. ;)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Som nevnt, LFE er et eget lydspor, derav 5.1 eller 7.1 hvor .1 er lydsporet til subben der ligger på filmen. Dette sporet er mikset separat og har gjerne mye volum. Du må bruke denne utgangen om ikke LFE kan komme via fronterne, dette kan du jo teste med DVD Essentials dvd f.eks. men igjen, bruk LFE til subben. Med en simpel Thule IA350B i 5.1 hadde jeg flaks at dvd spilleren sendte ut LFE på fronterne også, ikke alle spillere kan gjøre dette. Med REL subwoofere f.eks. Er det muligt å bruke høynivå og LFE samtidig, ganske fleksibelt om man bruker det til musikk også men det gjør du jo ikke...

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
På pure direct på reciver?
På Marantz kan du bruke «Pure direct» + LFE.
I en egen meny kan du velge delefrekvens fra 80Hz til 250Hz på LFE.
Har selv ikke subwoofer, så får ikke testet dette.
Dette er en anbefalt innstilling for spilling av musikk i 2 kanaler i Marantz-forumet på Facebook.
Marantz har en egen innstilling for avspilling av musikk i 2 kanaler i sine receivere og prosessorer.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.646
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
På Marantz kan du bruke «Pure direct» + LFE.
I en egen meny kan du velge delefrekvens fra 80Hz til 250Hz på LFE.
Har selv ikke subwoofer, så får ikke testet dette.
Dette er en anbefalt innstilling for spilling av musikk i 2 kanaler i Marantz-forumet på Facebook.
Marantz har en egen innstilling for avspilling av musikk i 2 kanaler i sine receivere og prosessorer.
Nice, det er jo helt konge. Jeg har tidligare brukt audyssey bypass l+r og auto. Høyttalere small for å få best lyd i 2 kanalslyd. Stereo pluss sub altså. Det har fungert veldig bra men pure direct pluss sub altså ikke lfe sporet, funker på nye marantz??

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nice, det er jo helt konge. Jeg har tidligare brukt audyssey bypass l+r og auto. Høyttalere small for å få best lyd i 2 kanalslyd. Stereo pluss sub altså. Det har fungert veldig bra men pure direct pluss sub altså ikke lfe sporet, funker på nye marantz??
Kan nok ikke si noe om egen erfaring med dette som nevnt, siden jeg ikke har subwoofer.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.344
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Bass management forventer at sub er koblet på LFE utgangen(e). Så dette rådet du har fått her er ikke veldig bra.

LFE på materialet kjøres til LFE utgangen (opp til 120Hz); bass management styrer alt under crossover til sub'ene for kanaler som er satt opp som small (for de som bruker det konseptet). Bass management gjør at man kan ha LFE fra materiale kjørende mot sub'er, og med crossover på f.eks 80Hz (og høyttalere satt til small) så kjøres det under 80Hz fra kanaler som er satt til small mot LFE utgangen (i tillegg til selve LFE signalet). LFE signalet blir ikke påvirket av crossover-innstilling på bass management.

Enkelte surround prosessorer har mer avansert bass-styring; hvor man kan velge hvilke sub som brukes for hver høyttaler; alternativt at man har crossover til en spesifikk høyttaler for alt under f.eks 120Hz; så videre til nærmeste sub for alt under f.eks 80Hz. Husk at når man setter 80Hz som crossover, så betyr det ikke at alt under 80Hz går til sub'ene; dette er avhengig av slope; så det er en glidende overgang (hvor langt ned denne går avhengig av innstillinger - enkelte surround prosessorer har mulighet til å styre veldig mye, mens andre har mindre avanserte innstillinger rundt dette).

Sist redigert:
Topp Bunn