En gammel serie med et passivt element, eller en RF med kjempedekorative gullelement? Synes selv å huske at de gamle Klipsch ligger litt tilbake for RB/RFHar bare en liten stereo test av hjemmekino anlegget på OHS.
To store medd 2x10" eller noe sånt.
Horndiskanten var ikke i min smak . . .
Fant noen utrolig gode priser på Klipsch på HiFi huset i Sverige! Sendte dei en mail om dei solgte til Norge, men det var nok ikke mulig, men stakk en over grensa selv så var det noe annet...Takk Knut.
Vurderer også RB-75. Burde være muligheter for gode tilbud på denne høyttaleren, da det slik jeg forstår det kommer nye modeller.
Lf
Er det noen som selger en og en høyttaler da?Det var vel ikke stk-pris vel...? Fordi slik jeg kjenner fabrikkpriser og bransje så er det vel nesten ikke tenkelig å kunne selge til under halv pris i Sverige...?
Mvh Vidar P
HifiKlubben i Norge pleide jo å gjøre det...Er det noen som selger en og en høyttaler da?![]()
Jeg har ikke oppgitt noen norske priser i parantes, dette er svenske førpriser oppgitt på samme nettside!Sorry...de norske prisene du nevner er på trynet
RB-25 Nkr. 3995.-
RB-35 Nkr. 5995.-
RB-75 Nkr. 12000.-
Pr. par.....veiledene.
se f.eks. her
http://www.jfssoundsystems.no/
Ok, da missforsto jeg.Jeg har ikke oppgitt noen norske priser i parantes, dette er svenske førpriser oppgitt på samme nettside!
Hvilken Tysk nettside er dette?Jeg har ikke oppgitt noen norske priser i parantes, dette er svenske førpriser oppgitt på samme nettside!
Prisene her i Bergen er på Musikmagazinet
RB 25 4495.-
RB 35 6995.-
Fant nå også en Tysk nettside som selger f.eks RB 25 til 198 EUR, ca.1584 Nkr. Frakt til Norge er 60 EUR. Tilsammen blir dette ca.2000.- Nkr ;D
Forstår det slik at du ikke kan leve med KlipschMen om det er slik, så er det jo helt fantastisk, iallefall for de som kan leve med Klipsch
Mvh Vidar P
Tja, noen kan like å leve med det ene, mens andre er mest komfortabel med det andre..Forstår det slik at du ikke kan leve med Klipsch, Vidar P. Hva er dine ankepunkter mot denne type høytaler?
Lf
Da mener jeg klangfarger; lydbildet som skapes fremstår for meg litt "fargeløst" (jmf sorthvitt vs fargebilder) ift de beste høyttalere i mine ører.Hva mener du med fargeløs, Vidar P?
Andre som har samme erfaring som Vidar P?
Har Klipsch og Triangle mye av de samme egenskapene?
Lf
Jeg kjenner meg ikke igjen i dine uttalelser..enig med vidar, synes også klipsch er trist.
"fattigmannshorn" - masse trøkk, lite annet.
Jeg kjenner meg ikke igjen i dine uttalelser..
Jeg har vel stort sett alt utenom 'masse trøkk' med mine RF-5..
Enten har dere vært uheldige med oppsett, eller så er det noe annet galt ???
Jeg har også RF-35, der er det vesentlig mer trøkk og driv i bunn, men der mangler musikken under ca 100hz..
Litt 'grov' diskant/mellomtone som kan oppfattes som tam og litt livløs..
Dette er mer for de som liker rock'n troll og som skal ha gode front til surrerundt..
Selv om mye spec er nesten lik på RF-5 og RF-35, så er det STORE forskjeller mellom dem..
Jeg vil også forklare litt om hva jeg opplever med RF-5, for dette er høyttalere som matcher min og konas smak, samt at de spiller bra i den vanskelige stua vi har, det har vært minst 15 par høyttalere av varierende pris/kvalitet, men ingen kommer opp mot RF-5 på noen punkter i denna stua..
RF-5 gir musikken kropp og sjel, helt fra bunn og opp til toppen..
Jeg har mest lyst til å forklare lyden med ord som: musikkglede og engasjerende..
Det er ingen frekvenser som stikker seg ut..
De spiller like bra på rock som på vokal..
CJ 10 har jeg hørt flere ganger og vet hva som bor i den, 11 er kanskje i samme klasse.?
EAR har jeg dessverre aldri hørt, men kan forestille meg at det spiller meget bra..
Anbefaler at du gir et par innspilte RF-5 muligheten til å trylle frem vakker musikk sammen med CJ og EAR..
Opplevde noe av det samme på B3. Men RB-75 på Densenelektronikk var meget levende og presist. Klangen i toppen var detaljert og nyansert, opplevde ikke den som sort/hvitt. Pågående kan de nok være, og det kan nok passe mye av den musikken jeg hører på, som er rock i diverse varianter. En negativ ting om RB-75-oppsettet var litt trøblete presisjon på tangenter i ett bestemt frekvensområde.mulig jeg har hatt uflaks.
har hørt en haug med ulike klipcsch på diverse demoer, alltid den samme grå og pågående lyden, med en mellombass som dilter litt etter.
tror ikke jeg har hørt rf5...
et godt poeng, da jeg utelukkende har hørt klipsch på demo, aldri hatt de i egen stue over lengre tid.Skal ikke utbrodere mer enn å si at jeg har hatt Klipsch i ca ti år nå og kommer ikke til å bytte dem ut i overskuelig fremtid.
Et par par ting til med Klipsch er matching (de "sier" tydelig ifra hvis de ikke trives) og meget lang innspillingstid, gjerne mer enn 500 timer. Det er nok dessverre alt for mange som ikke har hørt potensiale i et par Klipsch pga av disse to (spesielt innspillingstiden).
Hva gjør klipschene bedre enn andre høytalere?Skal ikke utbrodere mer enn å si at jeg har hatt Klipsch i ca ti år nå og kommer ikke til å bytte dem ut i overskuelig fremtid.
.
har hatt RB35. de forsvant fort ut igjen. bra dynamikk men alt annet sugde.
høyttalere trenger jo ikke å være dårlige selv om de ryker fort ut igjen, lf.... ;DVar disse innspilte, for så dårlige kan de da umulig være.
Lf
enig med vidar, synes også klipsch er trist.
"fattigmannshorn" - masse trøkk, lite annet.
buuuuuuuuHe, he skulle nok ikke ha solgt Referencene mine.
Når jeg blir litt eldre, blir nok disse aktuelle igjen
Som Vidar P påpeker tror jeg det er smak og behag. Du og Vidar elsker helt sikkert Reference 3A, men for meg blir de litt for snille. Sammenlignet med Triangle er de bedre på alle HIFI parametrene, untatt rytme. Men fargingen, den aggresive mellomtonen og trøkket i mellombassen spriter opp 70 talsprog rocken min. Min Samboer er direkte sint når jeg nå selger Ref3A som i følge henne er balsam for sjelen. Smaken er individuell......
Hadde håpet at Klipsch sammen med en god 300B forsterker kunne gjøre det trianglene gjør, bare enda bedre.
Lf
Kjenner ikke til RB75 (siden jeg ikke er på jakt etter nye htHva gjør klipschene bedre enn andre høytalere?
Kjenner du RB75?
Lf
de ble kjøpt brukt fra noen som hadde hatt de i mange år, i tilegg hadde jeg dem noen mnd selv.Var disse innspilte, for så dårlige kan de da umulig være.
Lf
hadde en mistanke om det, ja, men turte ikke si noe sikkert da jeg kun har hørt dem på demo.de som liker klipsch syter alltid om at de som ikke liker de har hørt uinnspilte utgaver ;D.
Følger deg ikke helt her gitt :"til samme" pris er et nøkkelord her.
forøvrig får klipsch grisebank av avantgarde og llignende saker hva dynamikk angår.
de største klipschene har jeg ikke hørt.Følger deg ikke helt her gitt :. Du mener vel ikke at f.eks. Avantgarde har bedre dynamikk fra ca.200 Hz og nedover (ja forsåvidt resten av frekvensområdet og) enn de store Klipschene ( belle, la scala og k-horn)?
Slik jeg ser (hører) det, så er bassen det store ankepunktet på Avantgarde, i tillegg til prisen da sevfølgelig. 8)