Klipsch

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Ønsker å prøve Klipsch RF/RB høytalere. Er det noen i Stavanger området som har klipsch og har lyst å komme til meg/få besøk av meg?

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Er det noen klipsch fans/hatere der ute? Hvilke erfaringer har dere med de enkelte modellene.
Spiller nå med EAR 864 + CJ premier 11A, men disse skal byttes inn i en 300B forsterker (trolig Border Patrol).

Lf

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Jeg har begrenset erfaring med Klipsch, men jeg vil kanskje kalle meg en aspirerende skap-Klipschfan. For å uttrykke meg passe ullent.

Spørs om jeg ender opp med Klipsch når jeg nå skal kjøpe monitorer, men jeg kan jo dele min erfaring.

Det begynte med F2, gulvstående ht i samme serie som B3, med 2x6,5". Spilte på ren Rotel-elektronikk til rett over 15k. Dødt i toppen, livløst og lite engasjerende var inntrykket. Og jeg planla å forlate butikken. Men jeg ble tilbudt å høre på RB-15, en 5,25"er til 3k. Dette var noe helt annet, dynamisk og oppløst topp med god klang. Hørte deretter på RB-75 på ren Densen-elektronikk. Her falt også bassen på plass, og toppen ble enda mer transparent med skikkelig åpen klang. Maria Mena ble litt mer feminin enn vanlig.

Hadde det ikke vært for at dette er en liten kubikkmeter med monitorer hadde den vært en seriøs kandidat for meg.

Men nå kommer jo RB-61 angivelig i mai da.
http://www.klipsch.com/product/product.aspx?cid=983
Den har angivelig et mindre horn enn RB-75, men det er lov å håpe den kan måle seg med RB-75 likevel.

Knut

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Takk Knut.
Vurderer også RB-75. Burde være muligheter for gode tilbud på denne høyttaleren, da det slik jeg forstår det kommer nye modeller.
Lf

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Har bare en liten stereo test av hjemmekino anlegget på OHS.
To store medd 2x10" eller noe sånt.
Horndiskanten var ikke i min smak . . .

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Har bare en liten stereo test av hjemmekino anlegget på OHS.
To store medd 2x10" eller noe sånt.
Horndiskanten var ikke i min smak . . .
En gammel serie med et passivt element, eller en RF med kjempedekorative gullelement? Synes selv å huske at de gamle Klipsch ligger litt tilbake for RB/RF

K

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
11
Takk Knut.
Vurderer også RB-75. Burde være muligheter for gode tilbud på denne høyttaleren, da det slik jeg forstår det kommer nye modeller.
Lf
Fant noen utrolig gode priser på Klipsch på HiFi huset i Sverige! Sendte dei en mail om dei solgte til Norge, men det var nok ikke mulig, men stakk en over grensa selv så var det noe annet...
Men jeg bor i Bergen så det er lite aktuelt!
Bor en på østlandet derimot så er det mulig å få tak i Klipsch til under halv pris av Norske priser!

Klipsch RB 25 koster 2882.- Nkr  (6000.-)
Klipsch RB 35 Koster 4250.- Nkr  (8000.-)
Klipsch RB 75 Koster 8400.- Nkr  (17000.-)

En skulle hatt en tante i Sverige gitt! ;D

OBS! Jeg har ingen forbindelser til denne butikken, ville bare formidle disse gode tilbudene!

http://www.hifihuset.se/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det var vel ikke stk-pris vel...? Fordi slik jeg kjenner fabrikkpriser og bransje så er det vel nesten ikke tenkelig å kunne selge til under halv pris i Sverige...?

Mvh Vidar P

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
11
Det var vel ikke stk-pris vel...? Fordi slik jeg kjenner fabrikkpriser og bransje så er det vel nesten ikke tenkelig å kunne selge til under halv pris i Sverige...?

Mvh Vidar P
Er det noen som selger en og en høyttaler da? :eek:

Ser på førprisene at dei er lik i Svkr som veil. pris i Norge.
Med en valuta index på 0,84 så blir dette bare positivt!

Dette er utgående modeller og med kjennskap til hvilke avanser mange av disse "monopol" leverandørene har er det nok ikke utenkelig å selge for halv pris!

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Sorry...de norske prisene du nevner er på trynet :p

RB-25  Nkr. 3995.-
RB-35  Nkr. 5995.-
RB-75  Nkr. 12000.-
Pr. par.....veiledene. ;)

se f.eks. her
http://www.jfssoundsystems.no/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det noen som selger en og en høyttaler da? :eek:
HifiKlubben i Norge pleide jo å gjøre det...
Kanskje å se på prisen på en senter vil gi en pekepinn..?

Jeg har kjøpt endel fra fabrikk, og kan aldri huske å ha hatt noe i nærheten av så gode marginer at jeg kunne selge så billig  som til under halv pris ;)
Men om det er slik, så er det jo helt fantastisk, iallefall for de som kan leve med Klipsch  :)

EDIT; ser nå at RW10 sub koster 4.190,- SEK og 4.990,- NOK. C1 og C2 sentere koster det samme kronebeløp i Norge som i Sverige.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.709
Torget vurderinger
4
Danskene opererer ofte med høytalerpriser pr.stk.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
11
Sorry...de norske prisene du nevner er på trynet :p

RB-25  Nkr. 3995.-
RB-35  Nkr. 5995.-
RB-75  Nkr. 12000.-
Pr. par.....veiledene. ;)

se f.eks. her
http://www.jfssoundsystems.no/
Jeg har ikke oppgitt noen norske priser i parantes, dette er svenske førpriser oppgitt på samme nettside!

Prisene her i Bergen er på Musikmagazinet

RB 25 4495.-
RB 35 6995.-

Fant nå også en Tysk nettside som selger f.eks RB 25 til 198 EUR, ca.1584 Nkr. Frakt til Norge er 60 EUR. Tilsammen blir dette ca.2000.- Nkr ;D

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke oppgitt noen norske priser i parantes, dette er svenske førpriser oppgitt på samme nettside!
Ok, da missforsto jeg.
Men da er nå den svenske før-prisen helt på trynet. ;D

Ellers vil du vel finne tilbud rundt i hele europa (også Norge) på en del mod. da disse vil bli erstattet av nye modeller etter hvert.
Tilbudene varierer sikkert noe i forhold til hva de har på lager rundt omkring. ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Prisene her i Bergen er på Musikmagazinet

RB 25    4495.-
RB 35    6995.-

Fant nå også en Tysk nettside som selger f.eks RB 25 til 198 EUR, ca.1584 Nkr. Frakt til Norge er 60 EUR. Tilsammen blir dette ca.2000.- Nkr ;D
Hvilken Tysk nettside er dette?

Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Men om det er slik, så er det jo helt fantastisk, iallefall for de som kan leve med Klipsch  :)

Mvh Vidar P
Forstår det slik at du ikke kan leve med Klipsch ;), Vidar P. Hva er dine ankepunkter mot denne type høytaler?

Lf

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Forstår det slik at du ikke kan leve med Klipsch ;), Vidar P. Hva er dine ankepunkter mot denne type høytaler?

Lf
Tja, noen kan like å leve med det ene, mens andre er mest komfortabel med det andre..
Jeg har ikke pleid å like Klipsch sine høyttalere for min egen del, og det vedvarer med de nyeste modellene jeg har hørt.
Ikke noe galt med det; jeg finner de interessant teknisk, ikke minst har de en imponerende dynamikk og spl-evne.
Dog blir jeg liksom ikke særlig beveget av musikken fra de for min egen del; for meg synes det litt fargeløst, jeg finner meg selv litt "mysende" ift indre detaljering, jeg synes de fort blir overeksponerende på dynamiske aspekter og rett og slett litt "slitsomme".

Velvel, mener ikke å rakke ned på noen merke. Ser jo at de kan ha attraktive egenskaper for folk som har andre musikalske og lydmessige preferanser enn meg.

Mvh Vidar P

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Hva mener du med fargeløs, Vidar P?
Andre som har samme erfaring som Vidar P?
Har Klipsch og Triangle mye av de samme egenskapene?

Lf

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva mener du med fargeløs, Vidar P?
Andre som har samme erfaring som Vidar P?
Har Klipsch og Triangle mye av de samme egenskapene?

Lf
Da mener jeg klangfarger; lydbildet som skapes fremstår for meg litt "fargeløst" (jmf sorthvitt vs fargebilder) ift de beste høyttalere i mine ører.
Vet ikke akkurat hva det kommer av, men noen produkter gjengir f.eks orkesterklanger med større grad av klangrikdom/klangfarger, mer som i virkeligheten, enn andre produkter.

Jeg har ikke hørt mye på Triangle, men det lille jeg har hørt har ikke imponert i så måte; og jeg legger merke til at dette gjerne er ankepunktene i pressen også.
Ikke for det, jeg synes Triangle og Klipsch er moro produkter på sine egne premisser som sagt, og skjønner andres fascinasjon for dynamikk til en viss grad, men de tilfredsstiller ikke mine ønsker om klangrikdom og homogenitet, og de kan ikke være "alt for alle".

Mvh Vidar P

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
enig med vidar, synes også klipsch er trist.
"fattigmannshorn" - masse trøkk, lite annet.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Jeg kjenner meg ikke igjen i dine uttalelser..
Jeg har vel stort sett alt utenom 'masse trøkk' med mine RF-5..
Enten har dere vært uheldige med oppsett, eller så er det noe annet galt ???

Jeg har også RF-35, der er det vesentlig mer trøkk og driv i bunn, men der mangler musikken under ca 100hz..
Litt 'grov' diskant/mellomtone som kan oppfattes som tam og litt livløs..
Dette er mer for de som liker rock'n troll og som skal ha gode front til surrerundt..
Selv om mye spec er nesten lik på RF-5 og RF-35, så er det STORE forskjeller mellom dem..

Jeg vil også forklare litt om hva jeg opplever med RF-5, for dette er høyttalere som matcher min og konas smak, samt at de spiller bra i den vanskelige stua vi har, det har vært minst 15 par høyttalere av varierende pris/kvalitet, men ingen kommer opp mot RF-5 på noen punkter i denna stua..

RF-5 gir musikken kropp og sjel, helt fra bunn og opp til toppen..
Jeg har mest lyst til å forklare lyden med ord som: musikkglede og engasjerende..
Det er ingen frekvenser som stikker seg ut..
De spiller like bra på rock som på vokal..

CJ 10 har jeg hørt flere ganger og vet hva som bor i den, 11 er kanskje i samme klasse.?
EAR har jeg dessverre aldri hørt, men kan forestille meg at det spiller meget bra..
Anbefaler at du gir et par innspilte RF-5 muligheten til å trylle frem vakker musikk sammen med CJ og EAR..

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Jeg kjenner meg ikke igjen i dine uttalelser..
Jeg har vel stort sett alt utenom 'masse trøkk' med mine RF-5..
Enten har dere vært uheldige med oppsett, eller så er det noe annet galt ???

Jeg har også RF-35, der er det vesentlig mer trøkk og driv i bunn, men der mangler musikken under ca 100hz..
Litt 'grov' diskant/mellomtone som kan oppfattes som tam og litt livløs..
Dette er mer for de som liker rock'n troll og som skal ha gode front til surrerundt..
Selv om mye spec er nesten lik på RF-5 og RF-35, så er det STORE forskjeller mellom dem..

Jeg vil også forklare litt om hva jeg opplever med RF-5, for dette er høyttalere som matcher min og konas smak, samt at de spiller bra i den vanskelige stua vi har, det har vært minst 15 par høyttalere av varierende pris/kvalitet, men ingen kommer opp mot RF-5 på noen punkter i denna stua..

RF-5 gir musikken kropp og sjel, helt fra bunn og opp til toppen..
Jeg har mest lyst til å forklare lyden med ord som: musikkglede og engasjerende..
Det er ingen frekvenser som stikker seg ut..
De spiller like bra på rock som på vokal..

CJ 10 har jeg hørt flere ganger og vet hva som bor i den, 11 er kanskje i samme klasse.?
EAR har jeg dessverre aldri hørt, men kan forestille meg at det spiller meget bra..
Anbefaler at du gir et par innspilte RF-5 muligheten til å trylle frem vakker musikk sammen med CJ og EAR..

mulig jeg har hatt uflaks.
har hørt en haug med ulike klipcsch på diverse demoer, alltid den samme grå og pågående lyden, med en mellombass som dilter litt etter.
tror ikke jeg har hørt rf5...

C

cosmos

Gjest
har hatt RB35. de forsvant fort ut igjen. bra dynamikk men alt annet sugde.

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
mulig jeg har hatt uflaks.
har hørt en haug med ulike klipcsch på diverse demoer, alltid den samme grå og pågående lyden, med en mellombass som dilter litt etter.
tror ikke jeg har hørt rf5...
Opplevde noe av det samme på B3. Men RB-75 på Densenelektronikk var meget levende og presist. Klangen i toppen var detaljert og nyansert, opplevde ikke den som sort/hvitt. Pågående kan de nok være, og det kan nok passe mye av den musikken jeg hører på, som er rock i diverse varianter. En negativ ting om RB-75-oppsettet var litt trøblete presisjon på tangenter i ett bestemt frekvensområde.

K

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Skal ikke utbrodere mer enn å si at jeg har hatt Klipsch i ca ti år nå og kommer ikke til å bytte dem ut i overskuelig fremtid.

Et par par ting til med Klipsch er matching (de "sier" tydelig ifra hvis de ikke trives) og meget lang innspillingstid, gjerne mer enn 500 timer. Det er nok dessverre alt for mange som ikke har hørt potensiale i et par Klipsch pga av disse to (spesielt innspillingstiden).

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Skal ikke utbrodere mer enn å si at jeg har hatt Klipsch i ca ti år nå og kommer ikke til å bytte dem ut i overskuelig fremtid.

Et par par ting til med Klipsch er matching (de "sier" tydelig ifra hvis de ikke trives) og meget lang innspillingstid, gjerne mer enn 500 timer. Det er nok dessverre alt for mange som ikke har hørt potensiale i et par Klipsch pga av disse to (spesielt innspillingstiden).
et godt poeng, da jeg utelukkende har hørt klipsch på demo, aldri hatt de i egen stue over lengre tid.
og innspillingstiden på demo og messe er jo så som så...

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
.
Hva gjør klipschene bedre enn andre høytalere?
Kjenner du RB75?
Lf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
har hatt RB35. de forsvant fort ut igjen. bra dynamikk men alt annet sugde.

Var disse innspilte, for så dårlige kan de da umulig være.

Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Lf
høyttalere trenger jo ikke å være dårlige selv om de ryker fort ut igjen, lf.... ;D

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

He, he skulle nok ikke ha solgt Referencene mine.
Når jeg blir litt eldre, blir nok disse aktuelle igjen:D

Som Vidar P påpeker tror jeg det er smak og behag. Du og Vidar elsker helt sikkert Reference 3A, men for meg blir de litt for snille. Sammenlignet med Triangle er de bedre på alle HIFI parametrene, untatt rytme. Men fargingen, den aggresive mellomtonen og trøkket i mellombassen til triangelene spriter opp 70 talsprog rocken min. Min Samboer er direkte sint når jeg nå selger Ref3A som i følge henne er balsam for sjelen. Smaken er individuell......

Hadde håpet at Klipsch sammen med en god 300B forsterker kunne gjøre det trianglene gjør, bare enda bedre.

Lf

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
He, he skulle nok ikke ha solgt Referencene mine.
Når jeg blir litt eldre, blir nok disse aktuelle igjen:D

Som Vidar P påpeker tror jeg det er smak og behag. Du og Vidar elsker helt sikkert Reference 3A, men for meg blir de litt for snille. Sammenlignet med Triangle er de bedre på alle HIFI parametrene, untatt rytme. Men fargingen, den aggresive mellomtonen og trøkket i mellombassen spriter opp 70 talsprog rocken min. Min Samboer er direkte sint når jeg nå selger Ref3A som i følge henne er balsam for sjelen. Smaken er individuell......

Hadde håpet at Klipsch sammen med en god 300B forsterker kunne gjøre det trianglene gjør, bare enda bedre.

Lf
buuuuuuuu
heia lin, ned med lf!

ok da, kanskje jeg er iferd med å bli litt gammel.
men ref3a rocka bra på både metal, crunk, hiphop og techno, synes jeg. og de spilte jo the mars volta glimrende også.
men den progsamlinga di er jo slemme saker. et pa-anlegg er kanskje tingen ;D

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.940
Torget vurderinger
1
Hva gjør klipschene bedre enn andre høytalere?
Kjenner du RB75?
Lf
Kjenner ikke til RB75 (siden jeg ikke er på jakt etter nye ht ;) )
Klipsch har jo litt spesiell spillestil, enten liker du dem eller ikke, synes ikke å være noe i mellom.

Hr Rognlien beskrev deres spillestil på en fin måte i et Audio for flere år siden (fritt etter hukommelsen): Klipsch skorer nok ikke så høyt på de rene hi-fi-tekniske parametrene, til det låter de for likt virkeligheten...

C

cosmos

Gjest

Lf
de ble kjøpt brukt fra noen som hadde hatt de i mange år, i tilegg hadde jeg dem noen mnd selv.
de som liker klipsch syter alltid om at de som ikke liker de har hørt uinnspilte utgaver ;D

sammenhengen er dårlig, mellomtonen er innestengt på grensen til kasselyd.
men bevares, dynamikken har jeg ikke hørt bedre hos noen andre merker til samme pris.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
de som liker klipsch syter alltid om at de som ikke liker de har hørt uinnspilte utgaver ;D.
hadde en mistanke om det, ja, men turte ikke si noe sikkert da jeg kun har hørt dem på demo.

[/quote]
men bevares, dynamikken har jeg ikke hørt bedre hos noen andre merker til samme pris.[/quote]

"til samme" pris er et nøkkelord her.
forøvrig får klipsch grisebank av avantgarde og llignende saker hva dynamikk angår.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
"til samme" pris er et nøkkelord her.
forøvrig får klipsch grisebank av avantgarde og llignende saker hva dynamikk angår.
Følger deg ikke helt her gitt ::). Du mener vel ikke at f.eks. Avantgarde har bedre dynamikk fra ca.200 Hz og nedover (ja forsåvidt resten av frekvensområdet og) enn de store Klipschene ( belle, la scala og k-horn)? ;)
Slik jeg ser (hører) det, så er bassen det store ankepunktet på Avantgarde, i tillegg til prisen da sevfølgelig. 8)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Følger deg ikke helt her gitt ::). Du mener vel ikke at f.eks. Avantgarde har bedre dynamikk fra ca.200 Hz og nedover (ja forsåvidt resten av frekvensområdet og) enn de store Klipschene ( belle, la scala og k-horn)? ;)
Slik jeg ser (hører) det, så er bassen det store ankepunktet på Avantgarde, i tillegg til prisen da sevfølgelig. 8)
de største klipschene har jeg ikke hørt.
kun hørt gulsvtående og monitorer i ymse varianter.

C

cosmos

Gjest
men har trua på de nye modellene som er på vei. :D
de ser helt identisk ut, lignende specs og horn. hva kan ha forandret seg da mon tro.
småskeptisk til det fortsatte tykke ALUMINIUM membranet dog....

Topp Bunn