Lytte inntrykk av Klipsch Heresy III kontra Klipsch RB-81 så langt
Ut i fra hva jeg har lest i dette forumet før jeg hoppet på herritage-serien ved å investere H3, skulle herritage-serien være ganske annerledes enn Reference, men min erfaring er at det er ganske like grovt sett i lydsignaturen, superdynamisk, tørr og meget flat frekvens repons. Men forsterker alle disse egenskapene på en meget bra måte!
Det aller første som slår meg etter å ha lyttet til høytaleren under innspilling den siste måneden, er at den er mye mer snillere i toppen, som et resultat av at den har en mye mer sofistikert tilnærming i måten den trykker lyden mot meg, hvor den har mer fokus på mellom toner og bass enn diskanten symbalene som ut gjør de øverste frekvensene.
Vær obs på at de har spilt dag ut og dag inn den siste måneden, eneste tiden de ikke har spilt er når jeg sover, dvs 5-12 timer i døgnet, på relativt høyt lydvolum.
Etter at har fått løsnet litt mer på seg ble bassen like rask som de fleste her inne har skrytt av, men uting jeg opplever med den mindre dype bass responsen er at trommer o.l. kan forsvinne i lydbildet på metall og rock.
En ting jeg har hørt mye negativ omtale i de fleste forumer, er mangelen på oppløsning, dette er mye bedre på Herritage-serien, kontra Reference, instrumentene skilles mye bedre i bredden, hvor mann kan lettere plassere trommer, gitar og saksofon, mens det jeg synes er mye bedre når det gjelder er oppløsning vertikalt i lydbildet, symbaler, dynamiske vokalere, dypbass o.l. går veldig opp i høyden, noe som jeg ser på som det største motivet til å si at Herritage har mye mer livefølelse enn reference.
Stereoperspektivet overrasket meg meget positivt, mer enn det jeg hadde ventet, i likhet som Reference, plasserer dem veldig bra vokalen på artisten midt forran meg, men H3 klarer også plassere instrumentene meget pent opp og mange guitarer havner i midten, rett forran meg, eneste jeg savner er bedre perspektiv på mellom dypbassen, men det vel noe som er bedre på La Scala og Khorn.
Og sist men ikke minst mellombassen! Den gir meg virkelig gåsebud, det er en fryd å høre bassgitarer som er tydelige i lydbildet!