Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Horten
    Through var det equalizer innstillingen ble satt på. Leste at eq blir slått av. Det var ikke direct jeg brukte😅

    Det skal nevnes at de gamle høytalerne jeg hadde var også litt bassfattige der de står plassert. (Pga rommet) Var nok derfor jeg kjøpte sub. Jeg skal se om det er mulig å få noen forbedring på å flytte litt på de. Men noen større justering får jeg nok ikke godkjenning på av innredningssjefen. Da får heller subben ta grovarbeidet.
    Hvis du har erfart at flere sett høyttalere er litt bassfattige i dagens posisjon, så er det nok rommet og lytteposisjon som ikke er helt optimal.
    Hvis plassering av høyttaler er fast, samme med lytteposisjon så er nok en annen plassering av subwoofer løsningen.
    Ev også vurdere kjøpe en mindre (mere innredningssjef-vennlig) subwoofer som kan stå et annet sted.

    Merk at et en sub et annet sted i rommet kan fylle lytteposisjonen med mere bass en dagens plassering.
    Det er ofte her nøkkelen til plassering av sub eller bruk av flere sub'er. :cool:
     

    Jori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2006
    Innlegg
    165
    Antall liker
    2
    Jeg har prøvd alt etter alle kunstens regler mtp plassering og vinkling, begge høyttalerne har samme avstand både til bakvegg og sidevegg. Det som er interessant er at det hele er romkorrigert med Lyngdorf, og RP måler begge høyttalerne til å være så godt som helt like i volum, jeg måler også det samme med en DB måler. Så de måler likt i lydtrykk, men alikevel så skjer det noe med høyre høyttaler slik at jeg må øke den kanalen noen db for å få vokalen midt i. Så det er noe rart som skjer oppover i frekvens før lyden når fremt til meg. Er et hus jeg flyttet inn i for et par år siden som er pusset opp, så jeg har ingen andre høyttalere på den plasseringen som referanse, samboeren er heller ikke interessert i noen andre høyttalere :p
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.415
    Antall liker
    1.303
    Sted
    Horten
    Merk at vokal kan plasseres helt fritt av lydtekniker i studio. Så man må være sikker på at man tester med låt som er 100% vokal pannet til center. :cool:
    Derfor kan mono lyd være greit å teste med.
    -Samme opplevelsen med mono pink noise?
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.440
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    29
    Vinklingen på høyttalere og avstand til bakvegg har endel og si, men lik avstand til sidevegg betyr mest.
    Her hjemme står den ene høyttaler nærme sidevegg mens den andre står fritt, uansett hvilke høyttalere jeg bruker blir stereo bildet dratt mot den som står nærmest vegg.
    Klipsch er en av de bedre her, sikkert pga hornet Som «styrer» lyden til en viss grad.
    100% enig.
    Jeg har skråtak på ene siden.
    Jo høyere opp mellomtone/diskant kommer, jo større blir utfordringene.
     

    Jori

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2006
    Innlegg
    165
    Antall liker
    2
    Merk at vokal kan plasseres helt fritt av lydtekniker i studio. Så man må være sikker på at man tester med låt som er 100% vokal pannet til center. :cool:
    Derfor kan mono lyd være greit å teste med.
    -Samme opplevelsen med mono pink noise?
    Jeg tester med låter jeg kjenner godt :) Har også testet mono, og det er det samme der.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Ligger på sofaen her, litt til høyre for høyre høyttaler, stemmene er likevel dead Center Og godt over høyttalerne, omtrent midt på tv.
    Avstand til høyttaler Ca 5m.
    (gadd ikke rydde😁)

    IMG_1573.jpeg

    IMG_1574.jpeg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.992
    Torget vurderinger
    8
    Ligger på sofaen her, litt til høyre for høyre høyttaler, stemmene er likevel dead Center Og godt over høyttalerne, omtrent midt på tv.
    Avstand til høyttaler Ca 5m.
    (gadd ikke rydde😁)

    Vis vedlegget 943640
    Vis vedlegget 943641
    Får til det samme her men da synes jeg lyden blir dårligere, liker og justere lyden i sweetspot og da ofte med kraftig toein
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Får til det samme her men da synes jeg lyden blir dårligere, liker og justere lyden i sweetspot og da ofte med kraftig toein
    Enig med deg i det amason, alltid best lyd i sweetspot, men imponert hvordan Heresy beholder perspektivet laaaaangt utenfor sweetspot.
    Men det er vel ikke derfor vi digger Klipsch😎
     
    Sist redigert:

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.226
    Antall liker
    23.082
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Vedrørende vokal i senter, så har jeg også en ganske smal sweetspot. Hvis jeg beveger hodet litt til siden så flytter vokalen seg. Lyden "krysser" godt foran sweetspot. Jeg er for øvrig godt fornøyd med lyden som det står satt opp nå :)

    B82A6C83-321B-463E-82C7-CEF37A30B837.jpeg
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Alternativ til Rp 280f


    Med Rp 280f har jeg virkelig fått ørene opp for Klipsch. Som jeg har skrevet tidligere er dette den av de høyttalerne jeg har hatt som udiskutabelt gir mest moro, mest lyd for pengene. Nå er dette høyttalere i en relativt rimelig klasse, og jeg sparer til dyrere modeller, som Cornwall eller Forte. (Jeg har hatt Cornwall i eie, men da oppkoblet i et rom som var for lite, så vil prøve en gang til). Det jeg lurer på er om noen har et tips til et alternativ til Rp 280f, som jeg bør teste. Altså en Klipsch-modell i noe lunde samme prissjiktet, men som da låter litt annerledes. Har lyst å bli mer kjent med «Klipsch-sounden», og tenker det kan være lurt, før jeg handler de dyre modellene. RF7, er også en av modellene jeg sikler etter, og har lest meg opp på forskjellene mellom MK2 og MK3. Jeg vil heller erfare denne type forskjell blant de rimeligere modellene, i stedet for å reise halve landet etter en dyr modell, som kanskje ikke treffer meg godt nok.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Alternativ til Rp 280f


    Med Rp 280f har jeg virkelig fått ørene opp for Klipsch. Som jeg har skrevet tidligere er dette den av de høyttalerne jeg har hatt som udiskutabelt gir mest moro, mest lyd for pengene. Nå er dette høyttalere i en relativt rimelig klasse, og jeg sparer til dyrere modeller, som Cornwall eller Forte. (Jeg har hatt Cornwall i eie, men da oppkoblet i et rom som var for lite, så vil prøve en gang til). Det jeg lurer på er om noen har et tips til et alternativ til Rp 280f, som jeg bør teste. Altså en Klipsch-modell i noe lunde samme prissjiktet, men som da låter litt annerledes. Har lyst å bli mer kjent med «Klipsch-sounden», og tenker det kan være lurt, før jeg handler de dyre modellene. RF7, er også en av modellene jeg sikler etter, og har lest meg opp på forskjellene mellom MK2 og MK3. Jeg vil heller erfare denne type forskjell blant de rimeligere modellene, i stedet for å reise halve landet etter en dyr modell, som kanskje ikke treffer meg godt nok.
    RF 52 / 5000F er noen som briljerer veldig mtp størrelsen, har eid alle fra 4000F til RF 7 mk2 og må nesten si at 5000F gir veldig mye tvert igjennom, de er små og søte sånn sett men lyden er alt annet en liten 🙂
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.267
    Antall liker
    9.060
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    RF 52 / 5000F er noen som briljerer veldig mtp størrelsen, har eid alle fra 4000F til RF 7 mk2 og må nesten si at 5000F gir veldig mye tvert igjennom, de er små og søte sånn sett men lyden er alt annet en liten 🙂
    Bifaller denne. Modellen med 5,25» har alltid vært den mest magiske i alle seriene.

    det er noe med at den spiller 99% av største bror, men ser bare 50% ut. Det psykologiske aspektet i det som gjør utslag.. man forventer ikke den ytelsen av den.. mens 8» utgaven så får man det man forventer :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.626
    Antall liker
    3.748
    Da har jeg lagt ut et par Heritage HP-3 på Torget. Løp&kjøp :)
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    525
    Antall liker
    1.033
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Mener Rognlien har anbefalt denne til Klipsch tidligere. Hadde vært artig å testet, men jeg sverger til SET enn så lenge.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.992
    Torget vurderinger
    8
    Mener Rognlien har anbefalt denne til Klipsch tidligere. Hadde vært artig å testet, men jeg sverger til SET enn så lenge.
    Har PrimaLuna nå som har enkelte SET egenskaper men fantastiske i bassen! Problemet for meg er Friuker da anlegget står på døgnet rundt også til film/serier! Akkurat der er jo PrimaLuna helt rå men fortsatt så tenker jeg timeantall på rør 🙈
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har PrimaLuna nå som har enkelte SET egenskaper men fantastiske i bassen! Problemet for meg er Friuker da anlegget står på døgnet rundt også til film/serier! Akkurat der er jo PrimaLuna helt rå men fortsatt så tenker jeg timeantall på rør 🙈
    Ser jo poenget ditt. Har aldri kommet nærmere en ekte opplevelse av rør med en transistorforsterker, enn det jeg har gjort med Spec. Det betyr allikevel ikke at de er helt der en god SET er, men for min egen del opplever jeg en M99 bedre enn ganske mange push-pull rørforsterkere, i det minste. De legger vel ikke til nevneverdig i bassområdet, men de sparer seg heller ikke når det skal leveres kraftige pulser. M99 er en av de aller mest anvennelige forsterkere jeg har eid i livet, og den ble absolutt aldri varm, uansett hva jeg fant på med den. Og det gjorde jeg, for å si det sånn. :)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg bruker en forsterker det ikke er mange av på mine Cornwall ;
    Audio Aero Capitol Integrated !
    Kun tre stk importert og solgt i Norge, glimrende rør forsterker som får hjelp av MosFet transistorer når den spiller høyt.

    Problemet med timer på rør er ett tema, kunne tenkt meg å kunne ha anlegget på i lange perioder uten å tenke på rør.


    20231017_214750.jpg
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.992
    Torget vurderinger
    8
    Ser jo poenget ditt. Har aldri kommet nærmere en ekte opplevelse av rør med en transistorforsterker, enn det jeg har gjort med Spec. Det betyr allikevel ikke at de er helt der en god SET er, men for min egen del opplever jeg en M99 bedre enn ganske mange push-pull rørforsterkere, i det minste. De legger vel ikke til nevneverdig i bassområdet, men de sparer seg heller ikke når det skal leveres kraftige pulser. M99 er en av de aller mest anvennelige forsterkere jeg har eid i livet, og den ble absolutt aldri varm, uansett hva jeg fant på med den. Og det gjorde jeg, for å si det sånn. :)
    Liker Spec bedre enn Mastersound 845 og et par SET fra Line Magnetic og i tillegg så er den 100% tyst noe jeg aldri har opplevd med La Scala, Gato var nesten der men mismatch generelt
     

    plinius

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    609
    Antall liker
    75
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Hei, har aldri eid en Klipsch høyttaler. For på prøve noen nytt vurderer jeg Klipsch i hvert fall for en periode :).

    Jeg har ett eget akustikkbehandlet lytterom på 18m2. Hvilken Klipsch er det som vil kunne fungere bra i det rommet. Vil feks Klipsch RF63 kunne fungere eller blir den alt for stor?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Hei, har aldri eid en Klipsch høyttaler. For på prøve noen nytt vurderer jeg Klipsch i hvert fall for en periode :).

    Jeg har ett eget akustikkbehandlet lytterom på 18m2. Hvilken Klipsch er det som vil kunne fungere bra i det rommet. Vil feks Klipsch RF63 kunne fungere eller blir den alt for stor?
    RF 63 kan nok bli litt drøyt; de ønsker seg mye rom bak seg, og de er selv drøyt 50 cm dype.
    Ville heller sett på Heritage-modellene, Heresy eller Forte. Om nødvendig med sub. Heritage-modellene er dessuten mindre krevende for forsterkeren.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    452
    Antall liker
    866
    Sted
    Pocket Valley
    RF 63 kan nok bli litt drøyt; de ønsker seg mye rom bak seg, og de er selv drøyt 50 cm dype.
    Ville heller sett på Heritage-modellene, Heresy eller Forte. Om nødvendig med sub. Heritage-modellene er dessuten mindre krevende for forsterkeren.
    Jeg har Heresy IV og en JLAudio 10" sub i et 3x3 meter rom med skråtak, skal mye til før jeg greier å få bedre lyd på det rommet. Plassering av sub var kritisk, men fant plassen ved å åle meg på gulvet mens sub sto på en kasse i lyttestolen.
     

    cb_600

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.02.2011
    Innlegg
    413
    Antall liker
    352
    Sted
    Stokke
    Torget vurderinger
    12
    *Fjernes hvis upassende*


    Har dessverre gått på en smell med en Klipsch-handel på Finn.no. Det er faktisk første gang siden jeg begynte å bruke Finn.no for snart 20 år siden.

    Har kjøpt og betalt for en defekt Klipsch Stadium som jeg tenkte kunne være et gøy prosjekt. Selger hevder å ikke få ordnet med sending som avtalt på grunn av alvorlig sykdom. I starten virket det å være tilfellet. Men etter at jeg ønsket å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbakeført, har det blitt stille fra selger. Når jeg informerte om politianmeldelse, våknet selger litt, men har igjen blitt stille. Det har nå gått over 20 dager siden handelen ble avtalt.

    Hensikten med dette innlegget mine felles Klipsch-venner er å advare dere mot å inngå en avtale om handel med denne defekte Klipsch Stadium, som fortsatt er aktiv på Finn.no (selv om Finn.no er blitt informert).

    Håper med dette at ingen andre venner av Klipsch blir utsatt for det samme av denne svindleren.

    Ha en fin lørdag videre!

    1699711366804.jpeg
     

    Sporenstrex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.10.2016
    Innlegg
    350
    Antall liker
    763
    *Fjernes hvis upassende*


    Har dessverre gått på en smell med en Klipsch-handel på Finn.no. Det er faktisk første gang siden jeg begynte å bruke Finn.no for snart 20 år siden.

    Har kjøpt og betalt for en defekt Klipsch Stadium som jeg tenkte kunne være et gøy prosjekt. Selger hevder å ikke få ordnet med sending som avtalt på grunn av alvorlig sykdom. I starten virket det å være tilfellet. Men etter at jeg ønsket å heve kjøpet og få kjøpesummen tilbakeført, har det blitt stille fra selger. Når jeg informerte om politianmeldelse, våknet selger litt, men har igjen blitt stille. Det har nå gått over 20 dager siden handelen ble avtalt.

    Hensikten med dette innlegget mine felles Klipsch-venner er å advare dere mot å inngå en avtale om handel med denne defekte Klipsch Stadium, som fortsatt er aktiv på Finn.no (selv om Finn.no er blitt informert).

    Håper med dette at ingen andre venner av Klipsch blir utsatt for det samme av denne svindleren.

    Ha en fin lørdag videre!

    Vis vedlegget 968972
    Det er en tråd her som heter «Mulig Svindel?» , sikkert lurt å dele innlegget der. 😉
     

    ru-jo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    30
    Sted
    HARSTAD
    Torget vurderinger
    14
    Long Time No See :)
    Vet Høvdingen eller noen andre av god pris på et par Cornwall-IV evt RF-7iii ??

    e806c4a25c05357169d44cbe3275387a.jpg
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Veldig fine de Cornwall III i California Black Walnut😍
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Man får jo byttesyken av å se på Heritageserien. Har ennå RF-63 i stuen, men lysten på noe mere frempålyd på loftet er tiltagende. Har jo knall lyd fra før, men ikke horn. Hva med komboen SVS x2 pluss RP-600m mkl? Kan det bli noe å spille hard rock and heavy rolls på? Virker som folk flest liker de.
    Skulle sikkert hatt Forte(?) som gammel rocker man er, men det får bli en annen gang.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Man får jo byttesyken av å se på Heritageserien. Har ennå RF-63 i stuen, men lysten på noe mere frempålyd på loftet er tiltagende. Har jo knall lyd fra før, men ikke horn. Hva med komboen SVS x2 pluss RP-600m mkl? Kan det bli noe å spille hard rock and heavy rolls på? Virker som folk flest liker de.
    Skulle sikkert hatt Forte(?) som gammel rocker man er, men det får bli en annen gang.
    Følger opp med følgende:
    RB-61 mkll eller RP-600m mkl? Husk jeg har «pen» lyd med Spendor A7 fra før og trenger noe som er mere «frempå».
    Noen som har hørt de?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn