Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg trodde også det, og la inn det som svar som jeg slettet. Fordi, jeg slo det opp og de bruker ikke samme kompresjonsdrivere sånn som jeg trodde.

    Men de er kanskje kompatible allikevel?
    Okei? Hvem bruker hva da? 🤔
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Husker ikke lenger nå, men tror RB-75 brukte mindre kompresjonsdrivere. Er allikevel ikke sikkert det har så mye å si, men tenkte at like drivere og horn vil gi likest mulig voicing.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Tenkte jeg skulle høre her om hvilke klipsch bakhøytaler som blir riktig i forhold til klipsch rf63 og klipsch rc64mk2 ? Som ikke er gulvstående..
    Nå har jo Klipsch laget sin egen variant over surroundhøyttalere, slike som er beregnet for å produsere lydkulisser, mer enn å være fulltoner. Jeg tror det var RS-52 som var de største, og som dermed vil være de som er best tilpasset RF-63 / RC-64 oppsett. Om du skal ha de bak eller på sidene, avgjøres av om du kjører 5.1 eller 7.1.

    Men vil du ha de mest potente stativhøyttalerne fra perioden som bakhøyttalere, så vil nok det være RB-75, om jeg husker korrekt.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Husker ikke lenger nå, men tror RB-75 brukte mindre kompresjonsdrivere. Er allikevel ikke sikkert det har så mye å si, men tenkte at like drivere og horn vil gi likest mulig voicing.
    Det aller meste av lyden kommer uansett fra senter og front, voicing av bak / surround er ikke det viktigste i verden.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har bl.a. RF-63, RC-64 og RS-62 i oppsettet. Funker meget bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Det aller meste av lyden kommer uansett fra senter og front, voicing av bak / surround er ikke det viktigste i verden.
    I know. Tanken var allikevel at kanskje andre høyttalere enn RB-75 ville være mer optimale. Selv om det ikke er liv og død om å gjøre syns jeg iallfall selv jeg har fått best resultater med enten like høyttalere rundt hele, eller samme diskant/mellomtone bestykning også bak.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Må si jeg finner det meget merkelig at La Scala ll til 39000.- ennå ikke er solgt 😱 greit vi bor i et lite land men disse trodde jeg skulle gå på dagen!
    nei ikke mine 👍
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Må si jeg finner det meget merkelig at La Scala ll til 39000.- ennå ikke er solgt 😱 greit vi bor i et lite land men disse trodde jeg skulle gå på dagen!
    nei ikke mine 👍
    Folk er forsiktige med pengene for tiden.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Hadde mitt første møte med Heritage-serien nå i vår, da jeg skulle høre på Olympica Nova 5 på Soundgarden Trondheim. Spilte 2 låter på Olympica N. 5, de neste 2 timene satt jeg foran La Scala. En av svært få demoer som har satt spor på en positiv måte.
     

    DennisNyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    52
    Antall liker
    38
    Sted
    Porsgrunn
    De spiller overraskende bra rett ut av esken! Meget bra fundament og mye bedre på lavt volum enn 63. Har nok noe med større elementer å gjøre. Dro på litt, og selv om de er spilt to timer, så er de mer behersket og mer korrekte enn 63.. Dette er ekstremt lovende! Synes mellombassen hadde en del mer attack også jeg da.

    Dette blir spennende om 50t pluss...
    Fornøyd med valget ? Vurderer selv å gå over til rf7 mk3 fra rf63 etterhvert. Har noen av de tankene du har, savner litt mer på lavere volum, og noe mer mellombass.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Hvis noen skulle finne på å installere ett slikt kit i sine RF7 iii så vil jeg gjerne høre dem :)

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Håper ingen lar seg lure av det! Ja seriøst da må det være bedre og gå for noe helt annet enn og ødelegge Klipsch sounden
    Klipsch the fives.
    1661791100674.png

    Klipsch RP 280FA.
    1661791444661.png

    Her ser du 2 høyttalere som Klipsch har laget med ganske bra målinger, hvorfor har ikke de samme voicingen? Det stemmer ikke med teorien din om at Klipsch har en bevisst voicing.
    Delefilteret i RF7III er bygget av virkelig kjipe komponenter og holder rett og slett ikke mål.
    Hvorfor skal man ikke oppgradere en høyttaler om man kan, det kan alltid bli bedre, alle høyttalere er en kompromiss.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Toveis MMT med 10 tommere er en veldig dårlig idé med mindre man har ett veeeldig stort horn og kan dele ned rundt 500hz eller deromkring. Det er ren fysikk. Gode gamle Epic serien er bedre ingeniørkunst enn RF serien.

    Det er ikke noe hokus pokus i den videoen, bare ett stykke ingeniørarbeid som Klipsch burde gjort i utgangspunktet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ^Kan jo nesten lure litt på hvorfor ikke Klipsch gjør disse tingene selv før de sender høyttalerne ut på markedet. Vet de ikke hvordan?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hva tror dere om to stk REL T5 til La Scala ll ?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Det er bare å glemme! Alt for lite kapasitet.
    Hehe ser den! Føler vel egentlig ikke behov for sub bortsett kanskje på lavt volum! Etter jeg fikk Goldenear i hus så fikk jeg litt interesse
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Klipsch sounden? Lyden av fasefeil? ;P Anbefaler å se videoen hvis du ikke har gjort det.
    Utrolig hva folk liker.. folk liker jo lyden av "feil" i anlegg.. Det vises jo av den store fanskaren til rør forsterkere.. forvrenging er da også en feil? ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch the fives.
    Vis vedlegget 845039
    Klipsch RP 280FA.
    Vis vedlegget 845041
    Her ser du 2 høyttalere som Klipsch har laget med ganske bra målinger, hvorfor har ikke de samme voicingen? Det stemmer ikke med teorien din om at Klipsch har en bevisst voicing.
    Delefilteret i RF7III er bygget av virkelig kjipe komponenter og holder rett og slett ikke mål.
    Hvorfor skal man ikke oppgradere en høyttaler om man kan, det kan alltid bli bedre, alle høyttalere er en kompromiss.
    Mulig derfor RP280 oppleves som litt kjedelig for enkelte 👍 RF7 lll låter ihvertfall meget bra så mulig de har brukt ørene litt for mye eller stolt på sin egen hørsel
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig hva folk liker.. folk liker jo lyden av "feil" i anlegg.. Det vises jo av den store fanskaren til rør forsterkere.. forvrenging er da også en feil? ;)
    Ja rart hvordan ørene fungerer! Beste er og ikke stole på ørene mener enkelte! Med tanke på hvor mange der ute som liker Klipsch over mange tiår så gjør de vist noe riktig 👍
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Utrolig hva folk liker.. folk liker jo lyden av "feil" i anlegg.. Det vises jo av den store fanskaren til rør forsterkere.. forvrenging er da også en feil? ;)
    Ja, folk er rare, ingen tvil om det. :)

    Men det er vel også litt sånn at man tolerer noen svakheter og feil, hvis de positive egenskapene er gode nok til å veie opp på en måte. Det er jo ikke det samme som at man ikke hadde likt noe enda bedre, hvis de positive egenskapene ble beholdt, samtidig som de negative ble utbedret.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja, folk er rare, ingen tvil om det. :)

    Men det er vel også litt sånn at man tolerer noen svakheter og feil, hvis de positive egenskapene er gode nok til å veie opp på en måte. Det er jo ikke det samme som at man ikke hadde likt noe enda bedre, hvis de positive egenskapene ble beholdt, samtidig som de negative ble utbedret.
    Men det er jo det som er litt av poenget.. ingen kjøper RF7 mk3 for at de vil ha eller forventer lyden til en Wilson Alexia... Ergo går det jo litt mot sin hensikt å totalt endre lyden i et par RF 7 når de som kjøper den har gjort det for RF7 lyden.. :)

    Du kjøper ikke en Renault og forventer Lamborghini :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Men det er jo det som er litt av poenget.. ingen kjøper RF7 mk3 for at de vil ha eller forventer lyden til en Wilson Alexia... Ergo går det jo litt mot sin hensikt å totalt endre lyden i et par RF 7 når de som kjøper den har gjort det for RF7 lyden.. :)

    Du kjøper ikke en Renault og forventer Lamborghini :)
    Her tror jeg faktisk du misser poenget mitt fullstendig. :)

    Man forventer ikke Wilson lyd når man kjøper Klipsch, men man forventer kanskje at de har gjort en ordentlig jobb når de konstruerer delefilteret o.s.v.? Så selv om man vil ha Klipsch-lyden, så betyr jo ikke det at man ikke vil ha Klipsch-lyden mest mulig ordentlig og med færrest mulige grove feil? Et fasekorrigert filter vil vel bare gjøre at Klipsch-lyden blir bedre.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Her tror jeg faktisk du misser poenget mitt fullstendig. :)

    Man forventer ikke Wilson lyd når man kjøper Klipsch, men man forventer kanskje at de har gjort en ordentlig jobb når de konstruerer delefilteret o.s.v.? Så selv om man vil ha Klipsch-lyden, så betyr jo ikke det at man ikke vil ha Klipsch-lyden mest mulig ordentlig og med færrest mulige grove feil? Et fasekorrigert filter vil vel bare gjøre at Klipsch-lyden blir bedre.
    Jeg forventer ikke av NOEN firma at de har gjort noe mer enn strengt nødvendig for å få det resultatet de ønsket.. Ergo å bruke minst mulig penger for å maximere sin fortjeneste.. :) Det er rett og slett bare sånn det fungerer :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Men det er jo det som er litt av poenget.. ingen kjøper RF7 mk3 for at de vil ha eller forventer lyden til en Wilson Alexia... Ergo går det jo litt mot sin hensikt å totalt endre lyden i et par RF 7 når de som kjøper den har gjort det for RF7 lyden.. :)

    Du kjøper ikke en Renault og forventer Lamborghini :)
    Helt enig! Uansett hvordan disse måler så er det den lyden Klipsch vil ha så derfor undres jeg over hva problemet er! Produktet virker og være svært så vellykket også 👍
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Jeg forventer ikke av NOEN firma at de har gjort noe mer enn strengt nødvendig for å få det resultatet de ønsket.. Ergo å bruke minst mulig penger for å maximere sin fortjeneste.. :) Det er rett og slett bare sånn det fungerer :)
    Jeg forventer i det minste at de har prøvd å konstruere noe som virker som det skal. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Som det ble nevnt i en annen tråd her, så er jo Heritage serien og de to-veis stativhøyttalerne til Klipsch fasekorrekte. Så hvorfor ikke de gulvstående i Reference seriene? Henger ikke helt på greip spør du meg. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Som det ble nevnt i en annen tråd her, så er jo Heritage serien og de to-veis stativhøyttalerne til Klipsch fasekorrekte. Så hvorfor ikke de gulvstående i Reference seriene? Henger ikke helt på greip spør du meg. :)
    Det har nok mer med at de har testet begge deler og de få Cent/dollar de kunne spare på å droppe en fasekorigering ga neppe noe som gjorde det til en kritisk komponent og dermed kuttet for å spare de kronene.. :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hvis resultatet de ønsket bare var at folk skulle kjøpe varene dems, så stemmer vel det.
    Det er vel alle produsenters ønske.. at folk skal kjøpe og kjøpe det over en lav sko..

    Men vis nå disse produktene er så feil i fase så kan man jo heller sette søkelyset til alle som har gjort Reviews av produktene og gitt dem bare gode skusmål?
    Det er tydeligvis ikke lett å HØRE denne såkalte feilen? :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hvis resultatet de ønsket bare var at folk skulle kjøpe varene dems, så stemmer vel det.
    Ja og at folk liker lyden og det er jo hovedgrunn til at de er så sinnsykt populære! Folk verden over ser ut til og elske Klipsch og nevnte RF mklll låter meget bra 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn