Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde det samme for noen år siden. Er veldig fornøyd med det.
    RF7 2 spillte stort, men det blir likevel noe annet med en 3 veis høytaler med 15 tommer pa bass. For ikke å glemme den fete bassradiatoren på chorus 2 sin bakside.
    Du må bare passe på så kassene er limtette, og at alle pakninger og skruefester er i orden.
    Ellers så er det fint med nye drivere på horn, og bytte ut kondensatorene i delefiltre. Bruk litt dyrere, med samme verdier. Vis vedlegget 758226 Jeg gikk også over til nye basselement fra Faital, og da kom endelig mellombassen frem, da de gamle drivere leverte mye på 40 hz , og mindre videre opp i frekvens.

    Angående pris, se hva folk tar for Forte 2 og 3. En pris på Forte 3 ligger rundt 50K brukt. For noen år siden kunne man kjøpe Chorus 2 for 6K, men den tiden er også over, det gjelder også i USA. Chorus skulle også bli erstatteren for Cornwall , men etter ønske fra entusiaster ble Cornwall videreført i produksjonen, og Chorus ble desverre avsluttet.
    Er oppgraderte drivere til mellomtone og diskant og delefilter :)
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg hadde Chorus II en stund i stua oppe og testet kjapt et par RF-7 II som jeg tok i innbytte. Største forskjellen i min stue var bedre og mye råere bass i RF-7 II. Jeg likte godt lyden i Chorus II, men jeg var skuffet over bassen med tanke på bestykningen.
     

    raeggis

    Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Innlegg
    378
    Antall liker
    254
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde Chorus II en stund i stua oppe og testet kjapt et par RF-7 II som jeg tok i innbytte. Største forskjellen i min stue var bedre og mye råere bass i RF-7 II. Jeg likte godt lyden i Chorus II, men jeg var skuffet over bassen med tanke på bestykningen.
    Et helt enig i utgangspunktet, men dette er en ekte Paul Walter høytaler , med det rette utseende, og høy affeksjonsverdi.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Chorus 2 som jeg skulle bytte i viste seg å ha defekter så mellomtone datt ut innimellom.. så vi får se om han får fikset dem :)
     

    Skinny

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    73
    Sted
    Kvinesdal
    Kan varmt anbefale en liten oppgradering til La Scala. Fostex horn diskant ga det ekstra løftet i toppen jeg følte de manglet. Fitzmaurice horn subber gir det det ekstra i bunnen så nå er det ganske komplett fra bunn til topp.
    20211118_194919.jpg
     

    Skinny

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    73
    Sted
    Kvinesdal
    Venter på justerbart delefilter med volum. Men utålmodig tenkte jeg å prøve det som en nederlandsk klipshorn og la scala eier gjorde. Det er rett på høyttaler terminal! Fostex er på 106db og tåler 60w. Har justert en liten db ned på høyre kanal i Anthem arc'en men ellers rett på. Det fungerer utrolig bra til akkurat det jeg ønsket. I teorien skulle det kanskje ikke funke :)
    Noen her med kondensator erfaringer? Vil dele på ca 7kHz som de anbefaler til T900A. Merker og uF.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Sliter litt her i heimen.... har lyst å gå fra Heresy til Cornwall, men når jeg så spiller musikk så er jeg faktisk veldig fornøyd med lyden !
    Hva kan jeg vente meg med Cornwall?
    Får jo noe igjen for Heresyene....men vil byttet være verdt det ?

    Har bare hørt CW en gang...det var en elendig demo hos Soundgarden....det låt ikke bra, tror ikke det var CW sin skyld.

    Jeg digger mine Heresyer, men rart med det når først tanken har bitt seg fast ;) Skål og god helg :)
     
    Sist redigert:

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Sliter litt her i heimen.... har lyst å gå fra Heresy til Cornwall, men når jeg så spiller musikk så er jeg faktisk veldig fornøyd med lyden !
    Hva kan jeg vente meg med Cornwall?
    Får jo noe igjen for Heresyene....men vil byttet være verdt det ?
    Rart med det når først tanken har bitt seg fast ;) Skål og god helg :)
    Du får mer av alt enkelt og greit. Absolutt verdt å bytte om du har plass til cornwall
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Sliter litt her i heimen.... har lyst å gå fra Heresy til Cornwall, men når jeg så spiller musikk så er jeg faktisk veldig fornøyd med lyden !
    Hva kan jeg vente meg med Cornwall?
    Får jo noe igjen for Heresyene....men vil byttet være verdt det ?
    Rart med det når først tanken har bitt seg fast ;) Skål og god helg :)
    Du får først og fremst dypere bass. Men ikke like kjapp og stram, vil kanskje noen si.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.865
    Torget vurderinger
    8
    Vet ikke men lurer på om Heresy er La Scala junior! jeg gikk fra CWlll til La Scala ll og det er en helt annen verden 👍
     

    Skinny

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    73
    Sted
    Kvinesdal
    Hva er verdien på den kondensatoren du bruker nå? 0.68uF til 1uF er anbefalt.
    1uF ser ut til å fungere utmerket.
    Kjør hvertfall aldri uten kondensator!!!
    Jeg har fått Jantzen 1.0uF og 1.5uF og prøver ut disse nå. Mulig en plass i mellom er tingen men det kan jeg nå få ved serie/parallell koblinger. Så kjører jeg arc romkorreksjon.
    Kan kombinere og få 0.6 også. Må kanskje prøve den! :) For å ikke glemme å svare på spørsmålet ditt : 0.33uF Jensen var den på bildet.
     
    Sist redigert:

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Har hatt mine Heresy III i 10 år nå.... bare elsker de høyttalerene, men så (!) kjører jeg 50 mil i morgen for ett sett Cornwall III
    Heresyene er i en spesiell finish jeg ikke husker hva heter, men de ble produsert i ett begrenset opplag tror det var 1000 stk, ikke usannsynlig at de blir å se på torget etterhvert :)
    Noen som vet hva finishen heter ?
    P1000450.JPG
     

    Skinny

    Medlem
    Ble medlem
    22.08.2020
    Innlegg
    21
    Antall liker
    73
    Sted
    Kvinesdal
    Hva er verdien på den kondensatoren du bruker nå? 0.68uF til 1uF er anbefalt.
    1uF ser ut til å fungere utmerket.
    Kjør hvertfall aldri uten kondensator!!!
    Akkurat nå høres 1.5uF Jantzen Alumen Z-cap meget bra ut. Detaljer kommer frem og beholder den gode mellomtonen. Det som er glimrende er muligheten for å endre litt opp eller ned meget enkelt.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt mine Heresy III i 10 år nå.... bare elsker de høyttalerene, men så (!) kjører jeg 50 mil i morgen for ett sett Cornwall III
    Heresyene er i en spesiell finish jeg ikke husker hva heter, men de ble produsert i ett begrenset opplag tror det var 1000 stk, ikke usannsynlig at de blir å se på torget etterhvert :)
    Noen som vet hva finishen heter ? Vis vedlegget 770734
    Det der er en jubileumsmodell fra ca. 2007, tror det var 60th anniversary. Treverket er Lacewood, det ble importert 3 par til Norge, 2 av dem solgt gjennom Fryd Hifi (yours truly), og jeg eide selv det ene paret et år eller to.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Det der er en jubileumsmodell fra ca. 2007, tror det var 60th anniversary. Treverket er Lacewood, det ble importert 3 par til Norge, 2 av dem solgt gjennom Fryd Hifi (yours truly), og jeg eide selv det ene paret et år eller to.
    Tusen takk for info...kjenner jeg kvir meg til å kvitte meg med disse
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Tusen takk for info...kjenner jeg kvir meg til å kvitte meg med disse
    Det skjønner jeg veldig godt. For jeg kjenner at jeg angrer på at jeg kvittet meg med dem! :)

    Og dersom de stativene på bildet var med høyttalerne, tror jeg faktisk det er mitt par du har der.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Det skjønner jeg veldig godt. For jeg kjenner at jeg angrer på at jeg kvittet meg med dem! :)

    Og dersom de stativene på bildet var med høyttalerne, tror jeg faktisk det er mitt par du har der.
    Stativene har jeg kjøpt senere, de kom uten risere.
    Først laget jeg risere, så kom de opp på stativene :)

    Kan godt være dette er "ditt" par
    Blir spennende å få Cornwall i hus....spennende å se hvilke som blir værende :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Stativene har jeg kjøpt senere, de kom uten risere.
    Først laget jeg risere, så kom de opp på stativene :)

    Kan godt være dette er "ditt" par
    Blir spennende å få Cornwall i hus....spennende å se hvilke som blir værende :)
    Ingen av Lacewood-høyttalerne hadde riser.

    Jeg gjetter ellers at du vil velge Cornwall i direkte sammenligning, det er mer av alt, egentlig. Dessuten har den front på størrelse med en steikovn av den gode, gamle sorten. De blir ikke usynlige i stua, for å si det sånn.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Ingen av Lacewood-høyttalerne hadde riser.

    Jeg gjetter ellers at du vil velge Cornwall i direkte sammenligning, det er mer av alt, egentlig. Dessuten har den front på størrelse med en steikovn av den gode, gamle sorten. De blir ikke usynlige i stua, for å si det sånn.
    Jeg tror du har rett i det....blir nok til at Cornwall beholdes og Heresy selges
    20211212_120426.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.048
    Antall liker
    21.967
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har et par Klipschorn 60th Anniversary og sliter litt med å få skikkelig stereoperspektiv. Jeg åpnet delefilteret og ser at diskanten tilsynelatende er koblet i motfase i forhold til mellomtonen. Tidligere så snudde jeg polariteten på diskanten og syntes umiddelbart at det ble bedre. Nå har jeg byttet litt frem og tilbake, og forskjellene er mindre enn jeg mente å huske.

    Er det noen med 60th utgaven her som gidder å sjekke hvordan delefilteret er koblet? Jeg legger ved bilder av hvordan det var koblet fra fabrikk. Koblingene til diskanten sitter til venstre. Setter pris på tilbakemeldinger :)

    4B4A4357-B292-48DE-903E-044E7BB31F4E.jpeg
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har et par Klipschorn 60th Anniversary og sliter litt med å få skikkelig stereoperspektiv. Jeg åpnet delefilteret og ser at diskanten tilsynelatende er koblet i motfase i forhold til mellomtonen. Tidligere så snudde jeg polariteten på diskanten og syntes umiddelbart at det ble bedre. Nå har jeg byttet litt frem og tilbake, og forskjellene er mindre enn jeg mente å huske.

    Er det noen med 60th utgaven her som gidder å sjekke hvordan delefilteret er koblet? Jeg legger ved bilder av hvordan det var koblet fra fabrikk. Koblingene til diskanten sitter til venstre. Setter pris på tilbakemeldinger :)

    Vis vedlegget 775344
    Vill jo tippe at alle skal ha samme fase.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Gått og lurt litt på disse la scalaene i en evighet. Har ikke fått værken sett eller hørt på ett par. Er det noen som kan si litt om disse høytalerne ut ifra erfaring. Fått med meg at de mangler dypbass. (Det kan jo evnt løses hvis behov) Har hatt Heressy. De ble solgt til en kar på Jeløya. Er det noen særlige forskjeller på de eldre og de nye? De som har helt kabinett kontra de 2 delte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn