Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hadde det vært noe tilsvarende for RF7 Mk III, så ville jeg seriøst ha vurdert det. Hvis det ville være i nærheten av det som måtte til for RF7 Mk II, så ville det også være enkelt reverserbart, da det må bygges nye filter fra grunnen av og som ikke ville passe på de originale printkortene. På den annen side så tror jeg ikke Mk III er så ille som Mk II, og ville kanskje ikke krevd alt nytt? Blir ikke overrasket om han tar for seg Mk III etter hvert.
    Det er sikkert noe å fikse på alle kommersielle høyttalere egentlig, men sånn jeg forstår det i videoene så er det å eliminere de aller verste kjipe og billigste løsningene som er litt av målet, hvis det samtidig gir en reell forbedring av lyden.

    Gidder ikke bygge nye delefilter til mine RF 52-II tror jeg, men kunne tenkt meg å gjøre noe tilkoblingspunkter elementer/delefilter/terminaler, kanskje noe demping innvendig, og demping av hornet, og chassi på bassene. Enkle ting.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Hei. Er det noen som har tatt seg bryet med å høre på The Fives? Ser de kommer godt/greit ut i tester.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    839
    Sted
    Pocket Valley
    Hei godtfolk.

    LØST: Beklager, plassering var tydligvis avgjørende, hyttet plass på høyttalerne og da er det fortsatt venstre som mangler trøkk, så plasseringen til høyre i nederste bilde er nok avgjørende her.

    Tips til hvordan korrigere dette, eller må det en sub til?


    Har et par godt, men pent brukt KG 5.5
    Sliter med at det er lite bass i den ene høyttaleren, trykke mangler og er ikke i nærheten av slik det er i den andre høyttaleren.
    Har prøvde 2 forsterkere (Marantz pm17 og Consonance M99+)
    Har byttet om høyttalerkabler
    Har prøvd andre høyttalerkabler
    Har prøvd med originalt delefilter
    Har prøvd med delefilter fra Bob Crites
    Har prøvd med mange forskjellige låter også.


    Kjenner at begge basselementene vibrerer, så det er jo noe liv. men det er bare en brøkdel (maks 50 % og da tar jeg veldig i) av basstyrykket som kommer fra den som er frisk.
    Den ene wooferen kjenner jeg er litt seig på gummien som går rundt magneten, lekker ett eller annet muligens. kan det være det som er problemet, se på den øverste (lengst bort) wooferen på bildet under.

    20200915_203821.jpg


    NB! Har byttet over begge elementene fra den ene til den andre høyttaleren, fortsatt samme høyttaler som mangler trøkk.

    Når jeg sitter nærme , en drøy meter så føles bassen å være i midten på lavt volum.
    Sitter jeg i lytteposisjon 2,5 meter unna så er det heller ikke lett å skille bass fra høyre eller venstre på lavt volum, skrur jeg opp volumet så kjenner jeg tydelig at basstrykket kommer fra høyre, og ikke noe trykk fra venstre på ben/legg.
    Når jeg står helt inntil bass elementene så er den ene veldig svak. lite trykk og dybde, mens den andre har MYE mer dybde og trykk. også etter at jeg byttet over elementene.

    Andre teorier og forslag til feilsøking videre tas i mot med glede, da jeg er ganske så uerfaren.

    Høyre høyttaler er den med skikkelig bass, den til venstre har minimalt med dybde og trykk, kan ikke tro at plasseringen har så mye å si når jeg står 10 cm foran elementene.

    På høyre høyttaler kjenner jeg godt lufttrykk fra elementene mår jeg holder hånden foran, det gjør jeg ikke på venstre høyttaler.

    20200917_095843.jpg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hvis jeg forstår det rett, så er det mindre trykk i den ene høyttaleren uansett hvilke elementer som sitter hvor?

    Isåfall vil jeg gjette at det ene kabinettet har en lekkasje et sted som gjør at lyden ikke kommer ut "riktig vei/sted". En pakning eller skjøt som ikke er tett?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Vel, utformingen på rommet ditt med skråtak og høyre høyttaler plassert innerst i kroken vil jo gi deg bedre basstrykk i seg selv, men det er rart at du kan kjenne vesentlig forskjell i trykk ved å holde hånden foran elementet. Har du ikke mulighet til å midlertidig plassere høyttalerene likt i rommet ditt for å teste ut dette?

    Det er jo egentlig en forferdelig plassering du har valgt til høyttalerene dine.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Ok, ser at du har funnet ut av det selv, kroken som høyre høyttaler er plassert i vil forsterke lyden ganske kraftig, nesten som et slags horn.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    839
    Sted
    Pocket Valley
    Ok, ser at du har funnet ut av det selv, kroken som høyre høyttaler er plassert i vil forsterke lyden ganske kraftig, nesten som et slags horn.
    Ja, er klar over at rommet aka hjemmekontoret aka furtebua aka mancave ikke er bra utformet, men det er det jeg har tilgang til og hvor waf er akseptert. Så jeg må dessverre leve med denne løsningen de neste årene.

    Vil en sub på venstre side gjøre forskjell av betydning eller vil det bare bli overkill...
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Ja, er klar over at rommet aka hjemmekontoret aka furtebua aka mancave ikke er bra utformet, men det er det jeg har tilgang til og hvor waf er akseptert. Så jeg må dessverre leve med denne løsningen de neste årene.

    Vil en sub på venstre side gjøre forskjell av betydning eller vil det bare bli overkill...
    Noen ganger har man ikke noen valg når det gjelder plassering av anlegget sitt, jeg ville bare si at med denne plasseringen så kan du ikke forvente å få ut potensialet av anlegget ditt. Jeg har en gang i livet hørt Klipsch KG 5.5 spille i et helt greit rom og der manglet det i hvert fall ikke på trykk.

    Jeg ville brukt balance hjulet på forsterkeren for å kompensere for ujevnhetene (ser ut som du har det på forsterkeren din til høyre) Vri hjulet til du ikke hører forskjell på høyre og venstre side, føler du fremdeles at du trenger mer bass, så prøv med en eller to subwoofere.
     

    sanztra

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2019
    Innlegg
    438
    Antall liker
    839
    Sted
    Pocket Valley
    Noen ganger har man ikke noen valg når det gjelder plassering av anlegget sitt, jeg ville bare si at med denne plasseringen så kan du ikke forvente å få ut potensialet av anlegget ditt. Jeg har en gang i livet hørt Klipsch KG 5.5 spille i et helt greit rom og der manglet det i hvert fall ikke på trykk.

    Jeg ville brukt balance hjulet på forsterkeren for å kompensere for ujevnhetene (ser ut som du har det på forsterkeren din til høyre) Vri hjulet til du ikke hører forskjell på høyre og venstre side, føler du fremdeles at du trenger mer bass, så prøv med en eller to subwoofere.
    Takk for tips, skulle ikke mye til før det hjalp, skal ikke klage på den totale bassopplevelsen den er mer enn bra nok, så trenger ikke noen sub i det lille kottet jeg er i 😂

    Er spesielt ved film/serie titting det var mest merkbart, og det er der jeg bruker Marantz'en, Consonance'n bruker jeg til primært vinyl og noe Tidal, der er det ikke så tydlig, har ihvertfall ikke tenkt over det før.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    56763EC9-04BC-4177-9BE6-02C474F01D3E.jpeg
    Da sto det ett par RF-7 Mk2 her hjemme 😊

    Første inntrykket er vel at Mk3 er mer balansert og litt mindre på, bedre balanse i bassen og er vel en del bedre høyttaler totalt sett. Det jeg syntes Mk2 har gående for seg er at de er skikkelig Klipsch bøller og mer brutale nedover (selv om det ikke er like balansert, noe som jeg tror kommer av de delte bass kammerne på Mk3). Jeg har ikke peiling på og ordlegge meg når det kommer til beskrivelse av lyd så jeg bruker litt fingern i været når det kommer til ordvalg 😅👍🏻

    Selv om det var vemodig og selge Mk3 så var det likevel ett friskt pust i musikken. Dette er virkelig noen Ild sprutende drager 🤘🏻😈
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    ^ Deler den oppfatningen, Mk2 er faktisk mer brutale nedover, samtidig som de er mer "rufsete" og dermed oppleves mer dynamiske og levende. Men jeg påstår uansett at det er "bløff"; for når MK3 skal trøkke til, så gjør de det, mens Mk2 trøkker liksom litt til hele tiden.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    ^ Deler den oppfatningen, Mk2 er faktisk mer brutale nedover, samtidig som de er mer "rufsete" og dermed oppleves mer dynamiske og levende. Men jeg påstår uansett at det er "bløff"; for når MK3 skal trøkke til, så gjør de det, mens Mk2 trøkker liksom litt til hele tiden.
    Ja, mk3 er helt klart mer oppløste og det er rett som du sier :) men nå er det nå sånn at det var nettopp den lyden/"dynamikken" som gjorde at jeg falt sånn for Klipsch og det regner jeg med at jeg ikke er alene om. Det er selvsagt ikke noe negativt ment om de nyere klipschene men det var litt sånn "aha!! Det her hørtes kjent ut!!" når jeg spilte mellom første låta :)
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Har en stue på 9x5m og Cornwall III høyttalere.

    I det siste året så har de stått midt på ene 9m veggen. Ca 2,5m ifra hverandre.

    Har nettopp flyttet dem til ene 5m veggen men liker ikke lyden like godt.
    Et piano har tatt deres vanlig plass.


    Siden de heter Cornwall... så lurte på om jeg skulle prøve dem i hvert sitt hjørne på 9m veggen..så 9m imellom dem.
    Er det noe som tilsier at dette skulle fungert bra? Vi sitter i midten av rommet..
    (Dyrt med 5-7m kabler dog)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Enig med skorob. Prøv. Trenger ikke bruke noe fancy kabel heller, tipper det holder lenge med 4 eller 2,5 mm2 fra Clas Ohlson, som koster nesten ingen penger. Avisoler i endene og skru den rett i terminalene.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da har mine Klipsch RP280F blitt testet på MI 25 pre og MI18 nye modellen.
    Så hvordan spiller de?
    😁👍
    De er faktisk veldig nærme Usher dancer mini 2. 😱😁👍

    Så nå må jeg i tenkeboksen angående salg av et par høyttalere. 🙄🤔
    Får teste noe mer pluss kryssteste også.

    Klipsch toler nok mer herjing vil jeg tro? - som da er et sterkt kort for meg.

    Nei, dette var jo bra Klipsch! 😊
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Da har mine Klipsch RP280F blitt testet på MI 25 pre og MI18 nye modellen.
    Så hvordan spiller de?
    😁👍
    De er faktisk veldig nærme Usher dancer mini 2. 😱😁👍

    Så nå må jeg i tenkeboksen angående salg av et par høyttalere. 🙄🤔
    Får teste noe mer pluss kryssteste også.

    Klipsch toler nok mer herjing vil jeg tro? - som da er et sterkt kort for meg.

    Nei, dette var jo bra Klipsch! 😊
    Hva slags specs er det på MI18? Er det en stereoforsterker eller blokker? :) svar gjerne i MI tråden 😁
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da har mine Klipsch RP280F blitt testet på MI 25 pre og MI18 nye modellen.
    Så hvordan spiller de?
    😁👍
    De er faktisk veldig nærme Usher dancer mini 2. 😱😁👍

    Så nå må jeg i tenkeboksen angående salg av et par høyttalere. 🙄🤔
    Får teste noe mer pluss kryssteste også.

    Klipsch toler nok mer herjing vil jeg tro? - som da er et sterkt kort for meg.

    Nei, dette var jo bra Klipsch! 😊
    Og Klipsch overgår de når det gjelder dynamikk og spille høyt.
    Skal innrømme at jeg ikke tør spille høyt med usherne nå, da de har fått nye diskanter til en verdi av 17k
    Så de blir solgt. Men potensialet er stort for de som tør. De spiller med tyngde og er nydelig lyd i de.

    Klipsch RP280F blir stående!
    Må si jeg liker de godt ja.
    Sier ikke at lydkvaliteten er like god som usher, men råskapen og dynamikken er gøy, gøy og gøy. 😁
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Når det gjelder Reference serien, er det sånn at de gamle er råest og har mest trøkk i bassen, eller er de nye like bra eller bedre? Leser over her at RF-7 II er tøffere enn III'ern, og lurer på om det er litt sånn generelt for alle Ref'ene siden de nye har blitt mer sofistikerte og forfinete?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg visst blitt en sånn klipsch venn jeg også :p
    Gratulerer!!! Cornwall er vakkert. Hadde jeg hatt litt større rom, så hadde det blitt de i stede for Forte3. Som jeg er ekstremt fornøyd med for øvrig :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: T-1

    T-1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.08.2015
    Innlegg
    3.114
    Antall liker
    9.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    33
    Tja, har koblet opp idag så får høre litt, men joda det er jo helt rått. Spilles for øyeblikket på en cayin CS-88A
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.203
    Antall liker
    8.967
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Det er i allefall godt å være Klipsch venn igjen etter en pause.. blir bare mer og mer imponert over de små og søte sativhøytalerne som står her 😊
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Har i dag Cayin CS-100A som driver mine Klipsch Forte 3. Er i tenkeboksen på å skifte til en LM 805ia. Noen som har formeninger eller erfaring i den retningen?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Når det gjelder Reference serien, er det sånn at de gamle er råest og har mest trøkk i bassen, eller er de nye like bra eller bedre? Leser over her at RF-7 II er tøffere enn III'ern, og lurer på om det er litt sånn generelt for alle Ref'ene siden de nye har blitt mer sofistikerte og forfinete?
    Det er min erfaring i allefall :) Det som er veldig positivt med det er nå at man kan velge litt hvor sofistikerte eller hvor "røffe" de skal være :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har i dag Cayin CS-100A som driver mine Klipsch Forte 3. Er i tenkeboksen på å skifte til en LM 805ia. Noen som har formeninger eller erfaring i den retningen?
    Synes virkelig du bør prøve en 805; en både brutal og sofistikert forsterker, dessuten liker jeg 805-rørene mye bedre enn KT88. :)

    Alternativer fra Mastersound bør du heller ikke se bort fra.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Synes virkelig du bør prøve en 805; en både brutal og sofistikert forsterker, dessuten liker jeg 805-rørene mye bedre enn KT88. :)

    Alternativer fra Mastersound bør du heller ikke se bort fra.
    Takk for svar. Satser på å teste en LM 805ia.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Tenker litt på ny forsterker(e) til mine Forte III.
    Hva mener folk om AudioValve Challenger 180?
    Erfaringer eller generelle synspunkter.
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    996
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Tenker litt på ny forsterker(e) til mine Forte III.
    Hva mener folk om AudioValve Challenger 180?
    Erfaringer eller generelle synspunkter.
    Jeg anbefaler LM 805 til Forte 3. Det jeg har endt opp med og denne komboen kommer jeg til å leve med lenge. En utrolig god match.
     

    Dokken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.03.2013
    Innlegg
    245
    Antall liker
    94
    Sted
    Leknes
    Jeg anbefaler LM 805 til Forte 3. Det jeg har endt opp med og denne komboen kommer jeg til å leve med lenge. En utrolig god match.
    Hei. Takk for tips.
    Dersom jeg skulle hatt integrert ville jeg nok vurdert denne sterkt, men nå er jeg ute etter effekttrinn. Er klar over at denne har Pre inn, men ser etter rein effekt og da gjerne monoblokker.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn