Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    "Enkel" problemstilling ved bruk til KUN musikk (75% vinyl):

    Hvilken har du valgt av RF-63 vs RP-280F, og hvorfor?
    Her teller IKKE kilder og annen elektronikk. Forutsetningen er at elektronikken er tilfredsstillende+, og at de står i et stort rom.
    Jeg sliter med å svare, og årsaken er at premissene du setter begrenser mine muligheter til å grunngi svaret.

    Oppløsingsmessig er RP-280F bedre i toppen, men mindre presis nedover, gitt at du har brutal nok elektronikk til å drive RF-63. Dersom du ikke har det, vil ikke RF-63 vise hvor helstøpt den er nedover, nemlig. Homogeniteten er vel en anelse bedre hos RF-63, men den største forskjellen kommer til syne når du begynner å mate på med høyklasse elektronikk, da møter 280 sine yttergrenser mye raskere enn 63. Sistnevnte vokser seg til en klassehøyttaler etterhvert, en størrelse og en grenseløshet uten sidestykke, når du tar med i beregningen hva du betaler for den i dag.

    I mitt personlige fall er valget og grunnen som følger:
    Jeg ville valgt RF-63, og årsaken er at jeg samtidig hadde valgt den elektronikken og den plasseringen som behøves for å få fram de beste sidene av denne relativt vanskelige høyttaleren. Dersom jeg ikke ville gjøre jobben med elektronikk og plassering, hadde jeg valgt RP-280F, fordi det er lettere å få den til å vise hvor god den er. Men i det rette oppsettet, og med den rette plasseringene, kan den ikke matche RF-63. Du får et mye billigere oppsett ved å velge 280, og det kommer uansett til å imponere.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Meningen er at du skal slite ;-)
    Men det er akkurat som min egen oppfatning. Selv med moderat forsterker som Onkyo A9000R (undervurdert amp?). 280 oppfattes behageligere/naturlig i toppen, men 63 er strammere i bassen. 63 får også med seg de bassfrekvensene som ligger mellom bass og mellomtone bedre da de har en tendens til å forsvinne på enkelte 70-talls innspillinger på 280. MEN, jeg syns også 63 låter bra i toppen. Mine kilder er Rega P3 med Exact via Rega RIAA. Og til dette kunne jeg tenkt meg ny amp, men det blir ikke denne uken :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Og så virker det som Rf63 spiller mindre gode innspillinger bedre... strammer opp slapp bass bl.a. Morrofaktoren er større rett og slett.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.397
    Torget vurderinger
    2
    Har nå forstått at Klipsch høyttalere jeg tidligere har hatt nærkontakt med sannsynligvis;
    1. ikke har vært innspilt
    2. ikke har hatt tilstrekkelig med forsterker (hverken kvalitetsmessig eller kraftmessig)
    3. Ihvertfall ikke vært innspilt

    De jeg hatt fått fingrene i er ihvertfall innspilt...tipper de er 10-12 år gamle?! Jeg benytter en god Luxman Power amp på de, og det virker på meg som en bra match!
    Jeg ser videre at diskanthorna er dempet med bitumen...jeg åpnet høyttalerne for å strekke «vinylen» på plass og da så jeg at det var lagt på endel bitumen på utsiden av tractrix-horna?! Har dette positiv innvirkning på lyden eller bør jeg fjerne dette?

    De låter veldig bra som de står nå med en åpen og god diskant som er godt integrert nedover til mellomtonen, samtidig som den virker oppløst og utstrakt oppover og helt uten harde «kanter».


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Onkyo 9000R er slett ingen dum forsterker, den har bra styring på det meste. Den er vel i grunn såpass bra at den begynner å vise hvorfor noen foretrekker 63 fremfor 280. Min grunninnstilling er dessverre dyr; det betyr at kilden er viktigst, det du ikke får derfra, dukker ikke opp noe annet sted underveis. Ergo blir kilden først dyr, deretter er det om å gjøre å ivareta dette dyrebare signalet så godt det går derfra og ut. Og det kan bli fryktelig kostbart. Men finner du de rette partnere, viser RF-63 at den har sider som minner om rene rasedyr, selv om den aldri vil tangere Marten på oppløsning, selvsagt.
    Tror jeg hadde turd å gå for en råere RIAA, faktisk (gitt at det er Rega Fono du har?), i min verden gjerne en med rør, EAR 834P (mm), for eksempel, før jeg hadde jobbet mer med forsterker. Og deretter er det bare å ta opp byggelån... ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Tja, kanskje ny RIAA ja. Rega er bra til prisen den, koster jo ikke noe ifht mange andre, men kommer man opp i klassen EAR 834P så snakker vi noe helt annet.
    Og Onkyo spiller akkurat nå veldig bra på Led Zep II...
    Økte ellers avstanden fra 35 til 45cm fra bakvegg på 280. Da ble den meget strammere i bassen. For å ikke glemme vinkling mot lytteposisjon.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Onkyo 9000R er slett ingen dum forsterker, den har bra styring på det meste. Den er vel i grunn såpass bra at den begynner å vise hvorfor noen foretrekker 63 fremfor 280. Min grunninnstilling er dessverre dyr; det betyr at kilden er viktigst, det du ikke får derfra, dukker ikke opp noe annet sted underveis. Ergo blir kilden først dyr, deretter er det om å gjøre å ivareta dette dyrebare signalet så godt det går derfra og ut. Og det kan bli fryktelig kostbart. Men finner du de rette partnere, viser RF-63 at den har sider som minner om rene rasedyr, selv om den aldri vil tangere Marten på oppløsning, selvsagt.
    Tror jeg hadde turd å gå for en råere RIAA, faktisk (gitt at det er Rega Fono du har?), i min verden gjerne en med rør, EAR 834P (mm), for eksempel, før jeg hadde jobbet mer med forsterker. Og deretter er det bare å ta opp byggelån... ;)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Beklager avsporing men .... denne virker jo interessant, en av de få integrerte jeg vet om hvor det går an å splitte pre og power, slik at man f.ex kan koble inn et aktivt delefilter i kjeden :cool:

    F.ex hvis man har stativhøyttalere som lever bedre med et hi-pass filter (+ subwoofer)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.203
    Antall liker
    8.967
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Onkyo 9000r er en meget undervurdert forsterker. Skal nesten tørre å dra det så langt å si at det er en av de beste integrerte som har vært i hus her.. Hadde valgt den igjen framfor Marantz pm11s3 og milevis framfor Hegel h300. Mot primare i32 så ville nok primaren tatt en kneeeeepen seier :)

    Det som også er meget fint med onkyo er at det ofte er en super partner til Klipsch :)
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Etter noen dager med musikk, tweaking i form av plassering og en aldri så liten innrømmelse i form av at ungene har inntatt furtebua mi, så har jeg kommet til at RP3/Exact/RIAA fra Rega passer veldig bra sammen i stua (joda, fruen er med på laget). Onkyo A9000R kan ikke gjøre så mye galt med hverken RF63 eller RP280F. Alt kan oppgraderes, men ikke denne mnd.
    Plassering av RP3, platespilleren, utgjorde en del da det kom en liten during ut på HT da den stod for nær Onkyoen. Flytta begge HT ennå lenger ut fra bakvegg. Justerte vinkel mot lytteposisjon. Slo på Direct på Onkyoen. Da viste det seg at RP280F spilte litt bedre enn RF63. Litt overrasket, men det får gå. Fruen ble litt skuffet da hun likte designet på 63 bedre enn 280, men det indre teller mere ;-)
    Etter dette merker jeg enorme forskjeller før/nå og jeg fikk lyst til å spille de fleste platene om igjen.
    Altså flyttes 63 til furtebue/kinoloftet, og alle er fornøyd. I alle fall for denne uka...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    On the wedding night the wife told that size doesn't matter.... so, he went ahead and bought the Klipschorns......
     
    • Liker
    Reaksjoner: KML

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.974
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg syns dem ødelegger for seg selv med sånne tilbud. Greit nok hvis det var en utgående modell, men det er det vel ikke. Det hadde ikke fristet så mye å kjøpt RF-7 for 46K nå...
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Er jo bare fordi det er fest. :). Selv ga jeg mye mer for mine rf7mk3, men har ingen problem med at det blir slike tilbud...
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er jo bare fordi det er fest. :). Selv ga jeg mye mer for mine rf7mk3, men har ingen problem med at det blir slike tilbud...
    Syntes det er bra at flere får muligheten til å oppleve RF-7 mk3 jeg, gav selv mer for mine også men nå var jeg nok blant de første som hadde RF-7mk3 her til lands også så det skulle bare mangle :) er jo flere som poster negative målinger av RF-7mk3 her uten å faktisk ha hørt dem i kjente omgivelser og med kjent musikk.. i allefall det jeg har fått inntrykk av :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Noen her som har sett noe europeisk pris på Cornwall IV? La Scala ser jeg havner på 120.000kr?!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    8
    Noen her som har sett noe europeisk pris på Cornwall IV? La Scala ser jeg havner på 120.000kr?!
    Helt syk pris kontra hva du får og de kostet vel 60000.-
    La scala. Er du ute etter en bedre høyttaler på alle punkter så gå for Ø Icon
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Da ble RP-280F byttet ut med RF-63... (igjen sa kjerringa) Så da får vi ta et par uker med de før vi bytter tilbake igjen :)
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.169
    Antall liker
    1.382
    Torget vurderinger
    11
    Da ble RP-280F byttet ut med RF-63... (igjen sa kjerringa) Så da får vi ta et par uker med de før vi bytter tilbake igjen :)
    Jeg er nysgjerrig på en sammenligning av disse to høyttalerne,så kom gjerne med lytteinntrykk når du har fått hørt på de=)
     

    kjetil80

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    49
    Vis vedlegget 557356
    slenger ut et bilde av mitt anlegg med mine kjære forte II. De har fått nye basser fra crites etter at den ene begynte å lage skrapelyder ved litt volum på låter med litt bass i. prøvde en stund å skaffe originalt element, men det var lettere sagt enn gjort. Men høyttalerene spiller nesten som før med crites elementer synes jeg. Kanskje en anelse mere bass nå enn før. (måtte dra de litt lenger ut på gulvet.)
    Uansett god lørdagskveld alle klipschere.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.258
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 557356
    slenger ut et bilde av mitt anlegg med mine kjære forte II. De har fått nye basser fra crites etter at den ene begynte å lage skrapelyder ved litt volum på låter med litt bass i. prøvde en stund å skaffe originalt element, men det var lettere sagt enn gjort. Men høyttalerene spiller nesten som før med crites elementer synes jeg. Kanskje en anelse mere bass nå enn før. (måtte dra de litt lenger ut på gulvet.)
    Uansett god lørdagskveld alle klipschere.
    Ugyldig vedlegg.
     

    kjetil80

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.03.2009
    Innlegg
    76
    Antall liker
    49
    Takk. jeg bytter på forsterkerene etter humør. nå for tiden går det mest i audion silver night. Den spiller veldig godt med forte.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.974
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som vet hvor langt ut på veggene Klipschorn går målt i fra hjørnet?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.974
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Så fra hjørnet i rommet så er det 57cm til de to hjørnene som ligger inntil veggen hvis man klistrer Khorna helt inn i hjørnet?

    FA7C2E42-6D05-4754-8B12-BCE63F4EC456.jpg
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Så fra hjørnet i rommet så er det 57cm til de to hjørnene som ligger inntil veggen hvis man klistrer Khorna helt inn i hjørnet?
    Riktig. Det andre målet, altså hjørnet på frontplaten, er 80 cm. Ikke 84 cm som jeg skrev lenger opp.
    Hvis du lager en sidevegg i huset for å plassere hornet i, så bør det være minst 80 cm, ellers vil hjørnet på
    hornet stikke ut.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.766
    Antall liker
    50.398
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.974
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Så fra hjørnet i rommet så er det 57cm til de to hjørnene som ligger inntil veggen hvis man klistrer Khorna helt inn i hjørnet?
    Riktig. Det andre målet, altså hjørnet på frontplaten, er 80 cm. Ikke 84 cm som jeg skrev lenger opp.
    Hvis du lager en sidevegg i huset for å plassere hornet i, så bør det være minst 80 cm, ellers vil hjørnet på
    hornet stikke ut.
    Takker for svar. Jeg bygger et hi-fi rom og der skal det inne et par Khorn. Jeg skal fjerne de to dørene på bildet og erstatte dem med en dør på 1m. Jeg var veldig usikker på hvor langt Khorna stakk ut fra hjørnet, men jeg får ca. 15cm klaring mellom ht og dørblad. Som du ser så ble det litt mye skriblerier før jeg fikk målene dine...:rolleyes:

    A8AB03A0-597A-4E48-9AE3-49393B352363.jpg
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.974
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har et par 60th Anniversary som har stått uåpnet i trekassen sin i 6 år siden jeg kjøpte dem av Audiocompaniet. På tide å få dem ut i lyset nå føler jeg :)
     

    Serialcat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2009
    Innlegg
    323
    Antall liker
    119
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Riktig. Det andre målet, altså hjørnet på frontplaten, er 80 cm. Ikke 84 cm som jeg skrev lenger opp.
    Hvis du lager en sidevegg i huset for å plassere hornet i, så bør det være minst 80 cm, ellers vil hjørnet på
    hornet stikke ut.
    Takker for svar. Jeg bygger et hi-fi rom og der skal det inne et par Khorn. Jeg skal fjerne de to dørene på bildet og erstatte dem med en dør på 1m. Jeg var veldig usikker på hvor langt Khorna stakk ut fra hjørnet, men jeg får ca. 15cm klaring mellom ht og dørblad. Som du ser så ble det litt mye skriblerier før jeg fikk målene dine...:rolleyes:

    Vis vedlegget 557465

    Det der blir bra. Har selv 87 cm sidevegg. Nå er det jo så at på disse horna du har, så trenger du jo ikke
    den lille sideveggen i dengrad som på vanlige khorn. Hadde mine et stykke utpå gulvet det første året jeg
    brukte dem. Var bra bass på den måten også.

    Nå er det bare å få spilt dem inn en fire, fem års tid da.... :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn