Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hva tror man om RF 63 + Mcintosh MA6300/6500/6900 ?
    Blir bare synsing for min del,educated guess som de sier.
    Mcintosh,de jeg har hørt (rør),er iaf varme og musikalske.
    Ville overraske meg om det ikke fungerte tålig bra på for eks RF63.

    /jan
     
    B

    bender

    Gjest
    for noen latterlige priser de kjører på heritage her i landet egentlig
    84k for la scala, identisk til forrige modell som de solgte ut for hva, 25?
    133.000 klipschorn. veil. for denne er $5k i usa, og mange betaler 2-3000. :eek:
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Nå er vel ikke det her en syte og klage tråd over hvor dyrt Klipsch er/måtte være ny.

    Som emne sier "Klipsch Venner"

    /jan
     
    T

    timc

    Gjest
    for noen latterlige priser de kjører på heritage her i landet egentlig
    84k for la scala, identisk til forrige modell som de solgte ut for hva, 25?
    133.000 klipschorn. veil. for denne er $5k i usa, og mange betaler 2-3000.  :eek:
    LaScala 1 ble solgt ut for 35k.

    Lascala koster $5.5K i usa. K-Horn koster $7.5k. Dette er priser uten avgifter i de ulike statene.

    Hvor har du det fra at man får kjøpt nye k-horn for $2000 fra butikk i USA?
     
    B

    bender

    Gjest
    khorn koster iallefall ikke 7500. priser på flere nettsider, $5500-5700 MSRP, og veiledende er det få som betaler i usa ;)
    er det rart ingen tester de her i skandinavia? å betale 133.000kr for de er idioti. derfor blir de også solgt for bare 40.000 på finn..
     
    T

    timc

    Gjest
    prisen på 7.5k fant jeg på amerikansk butikk :)

    Husk å skille mellom gammmel og ny modell. Den gamle får du for 40k på finn. Ikke den nye.

    Mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vipper litt mellom klipsch rf82 og heresy II. Har ikke hørt noen av de ennå, men veit omtrent hvordan de låter. Ampen er en edison på 30 el34 watt, spilleren en sony xa5es + graham slee riaa og rega p2..

    Rommet mitt er i overkant 20 kvm med buet tømmerpanel på veggene og med forholdsvis lav takhøyde på 210.

    musikken er veldig variert(fra metal til jazz+endel film), og det er nødvendig at anlegget kan spille musikk med dårlig innspilling:)

    Heresy er morsom den men jeg sliter litt med så lave høyttalere, blir litt knehøyde på lydbildet med mindre man drar på skikkelig synes jeg ihvertfall. Er jo litt sånn "blast from the past" den Heresy'n og den vokser sinnsykt i størrelse ettersom volumknotten vris clockwise ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tilte de litt extra hjelper :)
    Måtter ta mine Forte's også,løftet de 15mm og tiltet de 2mm eller så,funker som f** ;D

    /jan
     

    Vidar_Bol

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    72
    Antall liker
    0
    Er det noen som har erfaring med RF 7? Har hørt en del på RF 5 og syns det er riktig så morsomt. Mener å hørt rykter om at 7 er litt "vanskeligere" å få til enn femmern. 7 har større diskant og horn, innbiller meg at mellomtonen og diskant kan være bedre, men vet altså ikke før jeg har prøvd. Skal evnt brukes i et ganske godt dempet 24 kvadratm rom.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    De trenger mye mer power enn hva følsomheten tilsier. To 10" trenger mye power for å få kontroll, par hundre skikkelige watt burde duge et stykke på veien. 24kvm? Burde få dynamikk så det gjør litt vondt da......
     

    Vidar_Bol

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    72
    Antall liker
    0
    De trenger mye mer power enn hva følsomheten tilsier. To 10" trenger mye power for å få kontroll, par hundre skikkelige watt burde duge et stykke på veien. 24kvm? Burde få dynamikk så det gjør litt vondt da......
    Uffda, vil jo helst klare meg med 300B med doble utg rør, 5`rn spilte bra på disse. Og det er meningen å spille dynamikk så det gjør vondt, ja. Er litt lei alt dette "perfekte hifisnadder" som aldri får foten igang. Kanskje noe biamping? - har mulighet for kraftig røramper i bassdelen.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener å ha lest at RF7'en har en impedansekurve som går ned i 2.8ohm. Det kan jo være noe å ta hensyn til ved valg av forsterker.

    Frode
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Uffda, vil jo helst klare meg med  300B med doble utg rør, 5`rn spilte bra på disse. Og det er meningen å spille dynamikk så det gjør vondt, ja. Er litt lei alt dette "perfekte hifisnadder" som aldri får foten igang. Kanskje noe biamping? - har mulighet for kraftig røramper i bassdelen.
    Hei,
    jeg kjører bi-amp på mine ht. Er ikke Klipsch men Snell som nyter godt av det. Kan jeg virkelig anbefale, det får rockefoten igang så det holder :)
     

    Vidar_Bol

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    72
    Antall liker
    0
    Hei,
    jeg kjører bi-amp på mine ht. Er ikke Klipsch men Snell som nyter godt av det. Kan jeg virkelig anbefale, det får rockefoten igang så det holder :)
    Det er vel det å få styrt det tilfredstillende som kan være vanskelig. Jeg ser for meg en slags aktiv delefilter med nivåkontroller mellom pre og amp, eller bør det aktive filter kunne bypasses og kun bruke nivå på de delte linjesignal?
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Det er vel det å få styrt det tilfredstillende som kan være vanskelig. Jeg ser for meg en slags aktiv delefilter med nivåkontroller mellom pre og amp, eller bør det aktive filter kunne bypasses og kun bruke nivå på de delte linjesignal?
    Er så heldig at preen har mulighet for to utganger. Men endte opp med ett aktivt delefilter allikevell. (Er natt og dag) Det som er viktig er at de to forsterkerne du bruker har tilnærmet lik "gain" ut. Det har mine, så da slipper jeg nivåkontroller, men for du tak i ett aktivt delefilter med nivåkontroller er jo det å foretrekke da. Gir deg jo større fleksibilitet. Og snellene mine er lik kortslutning i filtrene, så det var ett skikkelig løft å få til bi-ampingen. Tror forøvrig du er inne på rett tankespor jeg, lån deg ett aktivt delefilter og prøv deg litt frem.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    heresy`n gikk foran nesa mi. hadde en deal for lytting på tirsdag, men nå er de visst solgt..

    jepp
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    heresy`n gikk foran nesa mi. hadde en deal for lytting på tirsdag, men nå er de visst solgt..

    jepp
    Synd :-/
    Vet om ett par Forte II i Varberg,rett syd om Gøteborg,går vel for 6-6.5K nkr.

    /jan
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Er så heldig at preen har mulighet for to utganger. Men endte opp med ett aktivt delefilter allikevell. (Er natt og dag) Det som er viktig er at de to forsterkerne du bruker har tilnærmet lik "gain" ut. Det har mine, så da slipper jeg nivåkontroller, men for du tak i ett aktivt delefilter med nivåkontroller er jo det å foretrekke da. Gir deg jo større fleksibilitet. Og snellene mine er lik kortslutning i filtrene, så det var ett skikkelig løft å få til bi-ampingen. Tror forøvrig du er inne på rett tankespor jeg, lån deg ett aktivt delefilter og prøv deg litt frem.

    Uten å dra denne Klipsch tråden over i noe annet, fikk melding her en natt fra en kompis som etter noen timer med sine nyinvesteringer skrev: Fy F**N å de A3i'ene spiller. Ikke rukket å lytte til dem selv men de skal være litt vriene å få til etter som jeg skjønner. 2x600watt ICEPOWER hjelper sikkert.
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Uten å dra denne Klipsch tråden over i noe annet, fikk melding her en natt fra en kompis som etter noen timer med sine nyinvesteringer skrev: Fy F**N å de A3i'ene spiller. Ikke rukket å lytte til dem selv men de skal være litt vriene å få til etter som jeg skjønner. 2x600watt ICEPOWER hjelper sikkert.
    Enig med deg Hifiguru, dette er en Klipsch-tråd, men synes det er relvant å komme med erfaringer fra andre vanskelige ht. Finnes jo Klipsch modeller som også er "tungdrevne" og derfor trenger en del jobbing. Derfor greit å vite om andres erfaringer være seg Bi-amp, monoblokker eller lignende. for å hjelpe/utvide våre erfaringer/ideer. Jeg tror Vidar_Bol er på rett spor, med å tenke Bi-amp i hans tilfelle.

    Ta deg en tur til han kompisen du Hifiguru. De er vanskelige, men kan låte utrolig, Har aldri hørt de på ice-power, kunne vært gøy å få tilbakemelding på det. Men kanskje da på en annen tråd eller med en post. Så holder vi oss til Klipsch her, hehe
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Og der var nye HT kabler i hus ;D
    Wireworld Polaris 5 (Eclips = 2xPolaris)

    Ikke fått hørt på de ennå,vente til ungene er i seng.
    En liten "rapport" kommer etterhvert.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tja hva skal en si...

    Svarte f** og herre jæ**** for en åpenbaring ;D
    Nå ramlet det meste på plass :)
    Tilbake til sofaen igjen ;)

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Nå er det glede i huset til far igjen :)
    Alt ramlet på plass og det spiller musikk som bare gamle Klipsch kan.

    WireWorld kablene ryddet virkelig opp,alt er 10x bedre enn det noen gang har vært.
    Det mest gledelige er at mellombass/"dyp" bass er på plass der de skal være,i sweet spot.
    Vandret langs ytterveggene tidligere.

    Nå brukte vel ikke jeg akkurat noen super kabler tidligere (Tara Labs omni tror jeg de het) så kunne vel bare bli bedre ;)

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    På lørdag kveld hadde vi noen venner på middag.
    Det tok litt av etterhvert, og man skal ikke se bort fra at Khorna har sin del av skylden.

    Når voksne menn feller tårer og danser med fjernkontrollen til Cd-spilleren, og en av byens interiørpushere uttaler "slike høytalere er kule og ser helt riktig ut"

    Da er de KLIPSCH'd ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    På lørdag kveld hadde vi noen venner på middag.
    Det tok litt av etterhvert, og man skal ikke se bort fra at Khorna har sin del av skylden.

    Når voksne menn feller tårer og danser med fjernkontrollen til Cd-spilleren, og en av byens interiørpushere uttaler "slike høytalere er kule og ser helt riktig ut"

    Da er de KLIPSCH'd ;D
    Hehehe,høres ut som vellykket kveld ;)
    De begynner å spille seg til eller var øl tuning som gjaldt ?
    ;D

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Sikkert en kombinasjon.
    Mye har definitivt skjedd med lyden fra høytalerne, men med tanke på at de max har fått en 100+ timer med spilling, er det fortsatt et godt stykke igjen til de viser seg fra sin beste side.

    Men det vet jo ikke de som aldri har hørt khorn før og som helt uforberedt skrur opp volumet og putter i en av sine favortitt-CD'er.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Sant sant :)
    Må jo spørre,når slipper de opp ? 500t + ?

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Sant sant :)
    Må jo spørre,når slipper de opp ? 500t + ?

    /jan
    Noe slikt?
    Har ikke sett noen fasit på det.... Det finnes vel heller ikke, da begrepet til Jan M "Watt-timer" kommer til anvendelse....

    En faktor er jo elementene. En annen er alle kondensatorerene i størrelsesorden 20-91 uF som sitter i delefilteret. Alt kommer vel gradvis?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Erlend:

    Du hadde noen tips til oppgradering av filtrene i Fort'ene ?
    Sendt deg mail foresten med skjema til de som som står i stua her.

    /jan
     

    Exposure

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Frister å kvitte meg med surroundreceiveren min, og heller satse på ren stereo igjen.
    Og da hadde kanskje en rørforsterker vært spennende... :)

    Noen som har prøvd Fatman iTube? Kan dette være et rimelig røralternativ til ett par Klipsch RB5?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Fatman er trivelig den men ikke veeldig kraftig da. Ville muligens finne meg en annen ekte rørforsterker på bruktmarkedet til samme penger.
     

    Exposure

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1


    Takk 123! :)

    Veldig fristende!

    Jeg har ingen erfaringer med denne type forsterkere, og lurer litt på holdbarheten på rørene? Varer de lenge?
    Kan man la forsterkeren stå på hele dagen uten fare for ...tja, noe som helst?

    Blir ikke røra rimelig varme? Er det fare for brannskader ved nærkontakt (tenker på små barn)?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke noe problem å la den stå på. 24/7 også. Rørene varer lenge. De er heller ikke dyre, selv om det finnes dyre NOS varianter av disse rørtypene også.
    Har en slik mc84 på hytta. Liker den meget bra.
    Det er et "sikkerhetsgitter" som følger med og skal hindre nysgjerrige barnehender fra å stikke fingrene borti.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Rør blir "varme" ja.
    Noen blir veldig varme andre ikke fullt så varme.
    Det er uansett en god ide å holde ungene vekk :)
    Har endel småtasser her i huset og de,bank i bordet,har vært flinke nok til å holde seg vekk fra ampen min.Har satt den relativt høyt opp på veggen for sikkerhets skyld ;)

    Levetid på rør,tja de fleste holder nok 5000 timer + - ved normalt bruk.Endel rør varer lengre.

    EL84 er ett vel lydende rør,musikalsk.Koster ikke skjorta heller.

    Har hatt en sånn amp i huset her,låter veldig bra om enn noe "slapp" nedentil.
    Absolutt verdt pengene sine.

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Rør blir varme! Men ikke så varme at rask berøring resulterier i brannskader. Det er ingen fare å berøre de fleste rør (men det anbefales ikke å ta på rørene uansett)
    Unger som av en eller annen grunn føler behov for å legge kleptopølsene sine på rørene, får en umiddelbar "melding" om at dette ikke var så lurt, uten at de tar noen fysisk skade. Småunger kan muligens skvette og skrike litt, men da har de forhåpendligvis lært å holde seg unna!

    Må korrigere litt vedr. levetid på rør;
    Mener de fleste driver-rør som KT88, EL34 osv har en antatt levetid på 3000 timer. Jeg har forsterkeren med EL34 på MYE, og rørene varer sånn 1 1/2 år. Det kommer selvfølgelig an på hva slags rør og hvor mange som sitter i den aktuelle forsterker, men rørbytte koster på en EL34 push-pull (4 stk)fra kr 500,- og oppover.
    Smårør (longlife-type) som ECC83/12AX7 etc har en antatt levetid på 10 000 timer. Koster typisk fra en liten hundrelapp og oppver pr stk.
     

    Myhre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.11.2005
    Innlegg
    134
    Antall liker
    180
    Sted
    Gjerdrum
    Torget vurderinger
    1
    Hei !

    Jeg er i ferdig med et opp-pussingsprosjekt i kjelleren, og der havnet det en prosjektor etc. Tanken var bare å kjøpe et "billig" høyttaler sett der nede (med en Rotel surrerundt sak - RSX 965) , mens go' lyden (to kanaler) er oppe i stua.

    En kollega på jobben skal nå selge noen Klipsch høyttalere - derfor innlegget her. Har har fire stk KSF 10.5, og en senter - KSF C5 (?).

    Disse er fra slutten av '90, og skal være i god stand. Har dere noe tips om hva en fornuftig pris for de kan være ?

    Etter å ha forsøkt å ha lest noe om disse - så ser jo dette faktisk ut som bra høyttalere ? Så det kanskje blir go-lyd i kjelleren også ? Jeg er faktisk nyskjerrig på hvordan de er sammenlignet med mine Audiovector M3 Sign oppe også...Der savner jeg dynamikk ved lavt volum ( de blir drevet av en Krall KAV300i ) . Kanskje AV'ene møter konkurannse ? ;) Kanskje det havner to stk på stua - og to stk i kjelleren...?

    Det hadde vært hyggelig om dere Klipsch-venner kunne kommet med noen råd og vink vedr disse KSF 10.5'ene. Både mtp lyd - og hva de er verdt. Og gjerne hvordan de er kontra AV'ene ?

    Myhre
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.330
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    14
    Kven er forhandler/har demo av Klipsch i Bergen eller Haugesunds området?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn