Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fra sofaen der vi sitter til vanlig og koser oss med musikk.



    /jan
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Straffen for å ha leilighet det :-[
    Må bare føye ho mor...hu ville ha spisestue bordet akkurat der og jeg ville ha anlegget.Enten begge eller ingen.
    Men det funker overraskende nok ganske bra tross alt :)

    /jan
    Det ser nesten helt likt ut hos meg (skal skaffe bilder) med spisebord i midten. Har prøvd å relokalisere bord men sambo er ikke enig.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Det ser nesten helt likt ut hos meg (skal skaffe bilder) med spisebord i midten. Har prøvd å relokalisere bord men sambo er ikke enig.
    Jeg slet ille med det jeg også,ga opp til slutt hehe.
    Så da ble det bord og anlegg,som faktisk fungerer ok utrolig nok.

    /jan
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Syns det trengs en tråd her om Klipsch høytalere.
    Jeg ble hekta for en 8-10 år siden når jeg fikk låne ettpar Klipsch Chorus II,og livet har ikke vært det samme etter det,
    Musikk døgnet rundt uten og bli sliten i øra (nåvel etter de hadde gått noen 100 timer og myka seg opp)
    Nå har jeg KLF 20 og har den samme spillegleden,og syntes jeg alltid er tom for musikk og dytte i spillern.

    Mvh Morten Emil
    *Ps Livet starter ved 100db/1w
    Se å få slengt ut noen bilder nå da Morten :)

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Fikk beskjed i fra min kompis om at han godtok mitt tilbud på hans ht., så nå blir jeg Forte eier og får vel melde meg inn i klubben når de kommer. Får de ikke før i mai, da han flytter utenlands. Så jeg får bruke tiden frem til da og samle andres erfaringer på "tweaks" som kan gjøres med Forte 1, for å få frem godlyd. Regner vel med at det første steget blir å se på delefilterene, noen som vet hva slags "kondiser" de er utstyrt med originalt?
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Fikk beskjed i fra min kompis om at han godtok mitt tilbud på hans ht., så nå blir jeg Forte eier og får vel melde meg inn i klubben når de kommer. Får de ikke før i mai, da han flytter utenlands. Så jeg får bruke tiden frem til da og samle andres erfaringer på "tweaks" som kan gjøres med Forte 1, for å få frem godlyd. Regner vel med at det første steget blir å se på delefilterene, noen som vet hva slags "kondiser" de er utstyrt med originalt?
    Gratulerer med "nye" høytalere :)
    Blir lange dager nå da mens du venter.

    Erlend (og sikkert andre) har nok noen tips til oppgraderinger på delefilter fronten.Er nok rom for endel modifikasjoner.
    Interesant i mitt tilfelle også.Tanken var å se på det i løpet av vår/sommer.
    Først er det høytaler kabler,så nyte musikk i ett par mnd'r så se på delefilter.

    Igjen gratulerer med flotte HT's :)

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    JanR sa:
    Gratulerer med "nye" høytalere
    Blir lange dager nå da mens du venter.

    Jo takk, jeg gleder meg litt til dett prosjektet. For meg er mye gleden også å "bygge opp/forbedre". Klipsch er jo nytt for meg, men tror disse kan "rocke" bra i kjellerstua, hvor jeg skal ha dette anlegget. Med tid og stunder, blir det vel til å prøve å bygge ett "rør-system" rundt de, men starter med min intergrerte MF som har slike nu-vista rør i seg, så får jeg høre hvordan det låter. Kommer til å følge tråden her, se hva dere andre skriver om div erfaringer, så er jeg litt forberedt til de kommer i "hus". Men naturlig nok er det jo lite jeg kan bidra med selv, før jeg får de inn, og setter i gang med utprøving :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tror de kommer til å spille bra på MF'n jeg :)
    Når den tid kommer så regner jeg med at du pøser på med bilder og lytteintrykk ?

    Første gangen jeg hørte Chorus II (storebror til Forte/Forte II) så var det på en ECI3,det svingte noe jæ**** ;D
    Så de fungerer på transistor også.

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Tror de kommer til å spille bra på MF'n jeg :)
    Når den tid kommer så regner jeg med at du pøser på med bilder og lytteintrykk ?

    Jada, skal gjøre mitt jeg med både bilder , lyderfaringer og inntrykk ellers når jeg får de i hus. Synes forøvrig dette er en veldig bra tråd slik + at her klarer man å holde seg til temaet. Er jo gjennom andres erfaringer man beriker seg selv, får ideer til ting etc.

    Vil ellers oppfordre flere her til å komme med bilder og tilbakemeldinger slik noen har gjort, gøy og interessant lesestoff det :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Spennende anlegg du har der foresten JR.
    Det var lenge siden man hørte ett par Snell A :)

    Det sitter endel folk på RF serien der ute vet jeg,litt tilbakemeldinger og bilder hadde vært spennende.
    Rotekroken er flink med kamera,sleng ut noen bilder og info da mann ;)

    De som sitter på Heritage serien høytalere,kanskje ikke så mange ?,bør jo også krype fram og gi oss litt info/bilder/lytte intrykk ;)

    BHO og Erlend må gjerne titte fram og "skryte" litt.

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Spennende anlegg du har der foresten JR.
    Det var lenge siden man hørte ett par Snell A :)

    Takker JanR, er fornøyd med snellene ja, men er like spent på Forte ht, når jeg får de inn, og er vel best at vi holder dette som en Klipsch-tråd vel :)

    Er enig med JanR, at bilder gjør seg, og trådstarter er også merlverdig taus synes jeg. Kom med innspill folkens, langt igjen til vi når igjen mange av de andre vennetrådene her :). Neida fra spøk til alvor, men er av andres erfaringer vi selv lærer å utvide vårt syn. Personlig synes jeg det er like interessant å høre om utprøvelser som feilet, like mye som de som ble vellykket. Ingen vits at vi løper etter hverandre og gjør de samme feilene da i jakten på godlyden.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    En ting fant vi ut her i går når jeg hadde en kompis på besøk.
    Vi måtte rett å slett tilte høytalerne litt,ikke mye.Tror vi la under 2-3mm med "liggeunderlag" fra biltema,klippet opp 4 terninger og la 2 under foran på hver ht.Det hjalp her i stua,kan være det at jeg sitter langt i fra ht's som gjorde at det ikke fungerte optimalt tidligere.
    Driver og finjusterer litt med tanke på bass/dypbass.Mellombassen er slem som jeg liker den :)
    Har ei litt sær stue rent akustisk.
    Jobbe litt med tepper/matter evt møblene litt og se hva resultatet blir.
    Tror om ikke annet at de står på riktig sted nå iaf.

    Igjen må jeg si at jeg er veldig fornøyd med de :)
    Spiller musikk,dynamikk så det holder,nydelig i toppen.KG 5.5 hadde en tendens til å kunne "komprimere" toppen når man spilte høyt,værre på enkelte cd's enn andre.Det "problemet" er borte.

    Så JR du har noe å glede deg til ;)

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Ja slike fin-tuning tips tar jeg gjerne i mot. Mine skal i en kjellerstue med fliser og en slags isolasjonsmurpuss på veggene. Så er redd for at jeg kommer til å måtte fine på mye lurt for å dempe ekkoklangen litt.
    En annen ting JanR, kunne det vært en ide å bygd noen blokker under dine, for å løfte 10-15 cm høyere. Gjør vel mye samme effekt som å tilte de? Alternativt kan man jo bygge en ramme som er tiltet i den rette vinkelen å plassere de der.
    Husker en del eldre B&W kom med slike tilterammer som ektrautstyr man kunne kjøpe.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Tror ærlig talt 10cm eller mere blir for mye.
    Har ikke lyst å "modifisere" utseende på HT's så mye heller.
    Vurderte å ta kontakt med scalars etterhvert,han er utrolig flink med hender og dreiebenk.Kanskje lage noen nye sokler som er 2-3cm høyere og 2-3mm tiltet.Vi får se.
    Sitter som sagt langt fra HT's så litt tilting hjalp her.

    Satte de på 3 sånne her: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/4/standardplist.asp?wwwalias=dynabel&subgid=33&gid=29
    Underlagsputer opp til 50kg,260,- for 8 stk.
    2 foran og 1 bak,siger litt bak så da blir det "autotilt" ;)
    Har flytende gulv her så kan jo være at det hjelper å få HT's "isolert" fra underlaget.

    I ditt rom bør du nok prøve å dempe 12" bak litt.
    Spørs jo selfølgelig på hvor de står i rommet osv.
    Prøv og feil,litt av morroa det syns nå jeg.

    Skal svinge innom klipsch forumet og se om det er noen tips og triks der til Fortene.

    http://forums.klipsch.com/Forums/

    /jan
     

    KHH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2005
    Innlegg
    2.805
    Antall liker
    18
    Ja slike fin-tuning tips tar jeg gjerne i mot. Mine skal i en kjellerstue med fliser og en slags isolasjonsmurpuss på veggene. Så er redd for at jeg kommer til å måtte fine på mye lurt for å dempe ekkoklangen litt.
    En annen ting JanR, kunne det vært en ide å bygd noen blokker under dine, for å løfte 10-15 cm høyere. Gjør vel mye samme effekt som å tilte de? Alternativt kan man jo bygge en ramme som er tiltet i den rette vinkelen å plassere de der.
    Husker en del eldre B&W kom med slike tilterammer som ektrautstyr man kunne kjøpe.
    Hello JR og takk for sist..
    Å tilte blir ikke det samme som å løfte, fordelen med å tilte en smule er for at diskanten skal komme noen mikro sekunder senere enn bassen, noen gamle (og nye) høyttalere kan ha den fordelen eller bakdelen, alt etter som du ser det ;)
    Husk at ingenting er perfekt, ikke engang legendariske Snell A ;D (skulle vært moro å hørt dem igjen, er noen år siden sist)
    Har som sagt aldri hørt Forte, men gleder meg til å høre dem, det kan kanskje være en fordel om ørehøyde er et sted mellom mellomtone og diskant.?
    Noen gamle Snell likte seg best når de ble tiltet litt, slik at øret kom midt mellom diskant og bass/mellomtone elementet, det ga liksom et uventet løft som jeg ikke trodde var mulig, prøde andre høyttalere samtidig, men det var ikke så vellykket, dette er nesten noe man må prøve seg frem med..

    Var det slik at Forte også likte seg best i hjørnet.?
    Vet det er mange gamle Klipsch som spiller best i hjørnet, aner ikke om det er slik med Forte..

    Og velkommen i klubben, alltid moro å få nye medlemmer her ;)
    Tør du opplyse pris eller vil du holde det litt hemmelig.?

    Og Jan, ja jeg skal få tatt noe rotebilder å legge ut..
    Tenkte jeg skulle få litt fri en dag og ta en liten serie med bilder, det gir liksom et mer helhetlig inntrykk..
    Kaste kjerring å unger på dør å ha stua for meg selv, da kan jeg herje litt mer uforstyrret ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Bilder er bra Kjell :)
    Send ho mor og ungene i butikken og gå berserk med kameraet.

    Forte liker seg i nærheten av hjørnet ja.Mine står ca.20cm fra bakvegg og vinklet inn.
    Tilte de,vel her fungerte det best å tilte de litt,ikke mye.
    De står på noen puter fra eltek,2 foran og 1 bak.Putene er vel ca.15mm høye.
    Er litt sært her i rommet i og med at jeg sitter så langt vekk fra HT's.Låter faktisk jæ**** bra når man sitter i tilnærmet trekant men kan lissom ikke hive ut stuebordet ;)

    Sliter fortsatt med at bassen går langs ytterveggen...se om jeg får testet litt med matter/tepper i helgen.

    Tester litt rør i ampen også,satte i Sylvania 2A3 nos i ampen forgårs og de fungerer "for bra".
    Blir litt kjedelig rett og slett.Låter utrolig bra på vokal/akustisk.Men det blir for lite "rørete" som jeg fortrekker.
    Se om jeg får tak i noen RCA i første omgang og teste litt.
    Desverre ble det ikke WW Atlantis HT kabler på meg i første omgang heller men er på leting :)

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Hello JR og takk for sist..
    Husk at ingenting er perfekt, ikke engang legendariske Snell A ;D (skulle vært moro å hørt dem igjen, er noen år siden sist)

    Takker Rotekroken, og er du og noen av dine på mine kanter, bare ta kontakt så får vi alltid til en lyttestund og litt kaffe. Ellers må jeg nok være enig med deg, at ja de er legendariske og ja det er gøy å eie de, men mange andre ht. som i dag låter bedre, dog ofte til en god del 1000-lapper mer i innkjøp. Min x, kallt de forresten kjøleskapet og fryseboksen, hun har ett poeng, de er ikke små og ikke høy WAF-faktor på de, hehe.

    Ellers liker jeg innspill og at du deler egenerfaring rotekroken. Var klar over ønsket forskjell på å tilte versus klosse opp, men som både du og JanR sier, er jo halve gleden det å prøve seg frem.

    Tør du opplyse pris eller vil du holde det litt hemmelig.?

    Neida kan si prisen jeg. Har gitt 2,5 for de. Regner med at delefilter må røskes ut og oppgraderes, i tillegg må jeg pusse kassene. Bruke noe 4-800-papir og matter ned alternativt skraper de lett med glass først, så får jeg se om det blir olje eller lakk oppå det. Prøve meg frem litt.

    Synes JanR at tilting gir bra løft i lyden skal jeg prøve det samme, men vil også lage ett par klosser for å prøve litt den veien.
    Etter hva jeg skjønner på han kompisen min mener han det samme som dere JanR og rotekroken, at de låter best i hjørnene. (Men han har på ingen måte godt noe særlig grundig tilverks for å finne beste posisjon).

    Gleder meg til å få de i hus og kunne være med å bidra litt mere aktivt selv.
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    Men trenger ett kjapt tips til jeg. Hvordan får jeg svart med den lekre lille blå ruten dere proffene får til her? Mere ryddig å bruke det for å markere hva man svarer/kommenterer.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Men trenger ett kjapt tips til jeg. Hvordan får jeg svart med den lekre lille blå ruten dere proffene får til her? Mere ryddig å bruke det for å markere hva man svarer/kommenterer.
    "svar med quote" oppi høyre hjørnet på posten her :)

    /jan
     

    JR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    100
    Antall liker
    0
    "svar med quote" oppi høyre hjørnet på posten her :)

    /jan
    Prøve det ut da og takk for hjelp. Blir spennende å se nå da, hehe
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Byttet fra Klipsch RF 15 til RF 82 i dag, litt større dem gitt!!!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Byttet fra Klipsch RF 15 til RF 82 i dag, litt større dem gitt!!!
    Grattis, blir nok litt mer kjøtt på beinet nå. ;)
    He he......har du sett RF 83 ?......ca. dobbelt så dype som 82. ;D ;D
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gratulerer med nye ht's :)
    Er det de som har tatt over for RF5 (RF82) ?
    Har ramlet litt ut av hva som er hva i de nyere serien til Klipsch...

    /jan
     
    T

    timc

    Gjest
    RF63 har tatt over for RF5. Den har 3 6.5" basser. RF82 har tatt over for RF35.

    Mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Byttet fra Klipsch RF 15 til RF 82 i dag, litt større dem gitt!!!
    Gratulerer med flotte høytalere. Ser bra ut resten også forresten.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    RF63 har tatt over for RF5. Den har 3 6.5" basser. RF82 har tatt over for RF35.

    Mvh
    Takker :)
    Som sagt ikke så veldig oppdatert på nyere Klipsch som du skjønner.

    /jan
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Har vært i butikken og lytta på RF82. Den spilte temmelig dårlig i bassen i forhold til andre ht. i samme prisklasse som stod ved siden av. Manglet helt dypbass, og hadde en kraftig "kasse-dunke-bass". Nå var nok neppe RF82 innspilt heller da.
    MEN RF82 hadde noe annet å fare med, et slags nærvær og en spilletil som falt i smak, og som fikk de andre ht til å høres ut som om de "manglet" noe. Mon tro hvordan en godt innspilt Klipsch låter? Jeg synes dette var interessant, og innbiller meg at må være et potensiale for fengende go-lyd med Klipsch.
    Kan dette være veien å gå? Kan jeg bli en Klipschvenn? Hva sier dere som har innspillte Klipsch?

    Hmm, har jeg kanskje blitt Klipsch`d ??? :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    De trenger laaang innspilling. Når de er innspilt vil du ikke ha noe annet.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Har vært i butikken og lytta på RF82. Den spilte temmelig dårlig i bassen i forhold til andre ht. i samme prisklasse som stod ved siden av. Manglet helt dypbass, og hadde en kraftig "kasse-dunke-bass". Nå var nok neppe RF82 innspilt heller da.
    MEN RF82 hadde noe annet å fare med, et slags nærvær og en spilletil som falt i smak, og som fikk de andre ht til å høres ut som om de "manglet" noe. Mon tro hvordan en godt innspilt Klipsch låter? Jeg synes dette var interessant, og innbiller meg at må være et potensiale for fengende go-lyd med Klipsch.
    Kan dette være veien å gå? Kan jeg bli en Klipschvenn? Hva sier dere som har innspillte Klipsch?

    Hmm, har jeg kanskje blitt Klipsch`d ??? :)
    Yes....mye mulig du har blitt Klipsch`d ;)
    Jeg hadde samme opplevelse for ca. 20 år siden og gjorde den gedigne tabben å kjøpte andre høyttalere. ???
    Det jeg hadde hørt slapp aldri taket, så det gikk ikke mange år før jeg bare kjøpte Klipsch uten en gang å gidde å høre før handel. :) Siden har jeg aldri sett meg verken tilbake eller til siden, og er lykkelig Klipsch eier fremdeles.
    Det er nok dynamikk og nærvær du har hørt, og det ang. bass skal du glatt drite i. De spiller bass som bare f...når de er innspilte, men som alt annet må også Klipsch matches med passende elektronikk og rom. Klasse A forsterkere er å foretrekke, men her er vel også lommebok en faktor som avgjør hva du bør gå for. ;)
    Hvis det du hørte rørte ved noe i deg, så gjør ikke samme tabbe som jeg gjorde.........gå for Klipsch med en gang du... :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Henger meg det rolf og birger sier her.
    Har du først fått de i hus,noe du absolutt burde,så er du solgt :)

    /jan
     

    Exposure

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    1
    Har ett par Klipsch RB5. Noen som vet hva som har erstattet denne modellen? Og hva de andre høyttalerene i serien het?

    Spørs om det ikke blir rust og råte som må til for å få meg til å bytte ut RB5'ene! :)

    Kan forøvrig legge til at jeg er på 9'ende året med Klipsch nå. Startet med KG 4-5. Har hele tiden hatt KSW200 for å fylle ut i bunnen, men måtte selge disse pga plassproblemer... :(
    Ser etter ny sub nå (8"). Tips mottas gjerne!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    KG 4.5 og 5.5 er artige HT's :) Hatt KG 5.5 selv.

    Sub,vel det må jo bli en Klipsch sub ?
    Ikke hørt 8" dems men regner med den er like artig som 12" dems som jeg har hørt.

    /jan
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Ser etter ny sub nå (8"). Tips mottas gjerne!
    Det er en svensk butikk (hifihuset tror jeg det heter)[har i allefall utsalgssted i Örebro] som har hatt særdeles gode tilbud på Klispsch sub'er.

    vedr kommentarer om savn av bass fra RF-serien, så må jeg støtte BHO's innlegg. Den kommer!
    Det tar lang tid - anntatt minimum 400t!
    De høytalerne som står i butikken, blir skjelden stående så lenge. Og de gangene de gjør det, så kommer det en heldig en innom og blir: "Ja nettopp" Klipsch'd ;)
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Første gang jeg hørte Klipsch var på slutten av 80-tallet og jeg var totalt uforberedt :eek:
    Jeg var innom elektrosjappa på den amerikanske "Post Exchange basen" (populært kalt PX) i Frankfurt.  De har vannvittig gode priser, og jeg skulle ha et sett Nakamichi PA7/CA5II.  De sto i et par demorom hvor det ene settet var koblet til Infinity Kappa 9.  Jeg visste ikke hva Klipsch var, og siden Infinity'ene var kraftig profilert her hjemme,  ble det dette demorommet jeg innledningsvis viet oppmerksommhet.  Etterhvert som handel av Naka-settet var avtalt, og jeg ble stående utenfor døra til det andre demorommet å snakke litt med den (typisk overdrevent hyggelige) amerikanske selgeren, hørte jeg noe som var helt anndeledes og mye grommere enn det jeg hadde hørt fra "Kappa-rommet".  Jeg gikk inn, og der sto noen svære kasser med brunt trekk som så ut som det var sydd av restene av noen gardiner fra tidlig 70-tall.  For de fleste av dere som leser denne tråden, er det vel unødvendig å forklare, men høytalerne var Klispch LaScala.  

    Det tok ca 5 sekunder i det rommet, og jeg ble Klispch'd.

    Høytalerne ble som nevnt foret med 200-Nakamichi-"Nelson Pass" watt som fikk signalet sitt fra en av datidens gode signalkilder Sony XXA777(tror det er rett kombo av X'er og 7-tall?)

    Note;
    Det er ikke ofte jeg har sett LaScala vist fram med trekk foran basshornet, og i alle fall ikke brunt.  Tro meg, skal du overtale din bedre halvdel til å akseptere slike høytalere i stua, så anbefaler jeg at du styrer henne unna denne utgaven.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tilbakemeldinger :)
    Regnet vel egentlig med at bassen ville komme seg ved innspilling, villle bare ha det bekreftet.
    Mange skryter av hvor hinsides høyt de kan spille med Klipsch. Dette er ikke av særlig interesse for min del da jeg stort sett spiller på mer normale nivåer.
    Så, hvordan spiller Klipsch på "stuevolum"? Beholder de da sitt nærvær og dynamikk, eller må man opp i veggriste-nivå for det skal Klipsche?
    (Tenker litt på naboforholdet også nå, skal inn i ny vertikaldelt tomannsbolig snart)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke ofte jeg spiller høyere enn gubbenivå. Får med det som trengs med normalt nivå også. Måtte skru mer opp når jeg hadde Kappa for å få fram lyden.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Skrev et annet sted her at jeg hadde litt retti-i-kroppen i går og da blir man jo gjerne litt tunghørt. Gassa på laaangt over det jeg pleier og da våkner jo bassene selv om de er nye. Det blir et slam og attack i lyden som man vanligvis opplever på live-rockekonsert, helt vilt! Klipsch tar kaka fullstendig om det er partytrøkk en trenger samtidig så er de bare superåpne og nyyydelig å lytte Diana Krall til på gubbevolum, detta er Ole Brumm i praksis
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Grattis, blir nok litt mer kjøtt på beinet nå. ;)
    He he......har du sett RF 83 ?......ca. dobbelt så dype som 82. ;D ;D

    Ja, sto og telte litt på knappene vedr RF83 men noe sa meg jeg ville få trøbbel med gestapo ;)
     
    V

    villov

    Gjest
    Har en Hegel P4A og 2 stk SDA2175 og Tact CD-1.
    Vurderer å kjøpe RF-83. Noen som har en formening om dette vil bli bra?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Takker for tilbakemeldinger :)
    Regnet vel egentlig med at bassen ville komme seg ved innspilling, villle bare ha det bekreftet.
    Mange skryter av hvor hinsides høyt de kan spille med Klipsch. Dette er ikke av særlig interesse for min del da jeg stort sett spiller på mer normale nivåer.
    Så, hvordan spiller Klipsch på "stuevolum"? Beholder de da sitt nærvær og dynamikk, eller må man opp i veggriste-nivå for det skal Klipsche?
    (Tenker litt på naboforholdet også nå, skal inn i ny vertikaldelt tomannsbolig snart)

    Mine forrige små RF15 var ikke akkurat noe fyrverkeri pålavt volum men 82'ene er en heeelt annen idrett. Selv uinnspilt føler jeg det er bra skyv når jeg spiller lavt men det kommer jo veldig an på elektronikken. Pratet med JungSon importøren og han mente dette var en styrke hos hans produkter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn