Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Fet forsterker det der, gratulerer med dagen! Var det den som lå ute på torget her nå nylig?
    stemmer , d ble veldig bra , kunne hatt litt mere krefter på sanger med veldig tung bass med meget høyt volum , men alt i alt meget bra, d beste eg har prøvd til nå . har prøvd , parasound halo a21, emotiva xpr1 ,og mc275
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Det er nok noe helt annet enn Parasound og Emotiva, ja. Du skal høyt opp i pris for å matche byggekvaliteten på en monster-Krell som det der. Men ville kanskje trodd at det var krefter nok i en sånn en for de fleste.
     

    anders1234

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.04.2013
    Innlegg
    283
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok noe helt annet enn Parasound og Emotiva, ja. Du skal høyt opp i pris for å matche byggekvaliteten på en monster-Krell som det der. Men ville kanskje trodd at det var krefter nok i en sånn en for de fleste.
    kjører i tilleg 2 stk lms ultra for dypbass og 2x bms 15n 820 som midbass så d går nå egentligt høyt nokk pluss moms
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.858
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes vel at rf 82 har litt mer jevnt fundament i bunn. Slik at all musikk får den bassen den fortjener :)
    Cornscala er en kjempegod høytaler men rf 82 passer min smak bedre :) :)
    Det hadde jeg ikke trodd jeg skulle få høre at du foretrekker 82 fremfor CS, men for all del 82 er en vanvittig morsom høyttaler. Kjørte Parasound NC2250 når jeg hadde 82 og det var jevnt over god stemning og rockefot over hele linja! Kjekt å ha en ventehøytaler som passer deg så bra mens du bygger impulse klonene.
    Det hadde vel ikke jeg trodd selv heller :) Men rf gjør mye riktig i mitt rom.
    sammenlignet med cs så får jeg ett mye mer komplett lydbilde.
    Hvis jeg sammenligner med H6 klonene. Så glitrer nok de mer i toppen. Men mangler desverre endel i bunn. Mye av dette tror jeg har med rommet å gjøre. Det får jeg ikke gjort stort med. Jeg fpr være glad for at jeg har en furtebu tenker jeg :)
    Tror du det kan ha noe med størrelsen på rommet å gjøre? At CS bare funker i optimalt i type hangar-stuer? Tror jeg leste at Cornwall var bedre i mindre rom enn Cornscala.
    Jeg mistenker lite rom for å være synderen her. I mine ører går rf82 lavere i mitt lille kjeller rom. Men for all del ikke misforstå CS er en veldig god høyttaler.
    Den var rå på Rock, Blues etc. Men bassen ble litt fraværende på lavt lytte nivå. Der er rf'ene mye bedre. :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    966
    Ble tid til litt lytting på Heresy III også idag. Tror man etterhvert får slått seg til ro med at høyttalerne kan funke i stua. Etter litt prøving og feiling med tanke på plasseringen traff man etterhvert veldig bra på akkurat et punkt. Så ble vi alle så oppslukt at vi hørte gjennom noen album :p Man må si at de er roligere i diskanten enn RF-serien(RF-7 og RF-83 er også representert i beholdningen av klipsch i hus), RF-7 prøvd på mange forsterkere nå, og synes ikke Parasound var mer enn passe.. På Heresy III derimot synes jeg det fungerer over all forventning!

    Er så fløyelsmykt og pent å høre på at man merker ikke lydnivå særlig før man skal veksle noen ord med sidemannen:rolleyes:

    Bassgjengivelse er ikke et problem, det er heller "rotete" lyd som er problemet, rommet er veldig stort, med litt rare vinkler etc. Står høytalerne feil låter det helt forferdelig :p Rent akustisk kan det gjøres forbedringer, da man faktisk kan høre ekko når man snakker normalt midt i rommet. Noen tips? Akustikkplater? Skal jo være pent å se på og da.. :p
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Det hadde vel ikke jeg trodd selv heller :) Men rf gjør mye riktig i mitt rom.
    sammenlignet med cs så får jeg ett mye mer komplett lydbilde.
    Hvis jeg sammenligner med H6 klonene. Så glitrer nok de mer i toppen. Men mangler desverre endel i bunn. Mye av dette tror jeg har med rommet å gjøre. Det får jeg ikke gjort stort med. Jeg fpr være glad for at jeg har en furtebu tenker jeg :)
    Tror du det kan ha noe med størrelsen på rommet å gjøre? At CS bare funker i optimalt i type hangar-stuer? Tror jeg leste at Cornwall var bedre i mindre rom enn Cornscala.
    Jeg mistenker lite rom for å være synderen her. I mine ører går rf82 lavere i mitt lille kjeller rom. Men for all del ikke misforstå CS er en veldig god høyttaler.
    Den var rå på Rock, Blues etc. Men bassen ble litt fraværende på lavt lytte nivå. Der er rf'ene mye bedre. :)
    Da bare lurer jeg på om det samme gjelder for Cornwall når det kommer til bass på lavt lyttenivå og hvor kompatibel den er med mindre rom. Tviler ikke på at CS er god, men når jeg tenker meg om har jeg sett flere på nettet som har sagt at de har kvittet seg med iallfall Cornwall fordi de ikke hadde stort nok rom til dem. Har tenkt for meg selv at det er den fysiske størrelsen de har ment, men det kan jo kanskje like gjerne ha vært på grunn av akustikken i mindre rom, og høyttalerne ikke passer der.

    Det som er litt slitsom da, er at man må ofte må prøve dette hjemme hos seg selv for å være sikker, og da blir det jo fort ganske kostbart.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    966
    Hvilke forsterker er det du spiller på HIII?
    Akkurat nå, en Parasound A23, prøvde med Oberon, bassen ble helt borte.

    Parasounden har god kontroll over de føler jeg, diskanten og mellomtone er mildt sagt utrolig med tanke på hvor gammelt utgangspunktet er. En må uansett ha en sub i bunn for å få helheten.

    Føler ikke at behovet for mer power er tilstede, de spiller heftig med god tyngde. Rør blir neste!

    Da jeg en gang var på markedet for å finne en P3 brukt, så fant jeg en tilsalgs i nærområdet, sammen med en A23 med noen småfeil. Dalens elektronikk hadde hatt den til reparasjon bla. Litt småfiks, så var den igang igjen. Med andre ord fulgte den med gratis.
    Dersom jeg ikke hadde hatt den liggende da HIII kom hjem, så hadde man funnet noe annet.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.133
    Antall liker
    3.275
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg endelig fått Wyred4Sound ST-500 og koblet opp.

    W4S selv hevder at den trenger 300 timer "burn in", og er spent på hvor bra det blir, da den låter helt greit rett ut av esken.

    For de som ikke kjenner til W4S, så har de bare forsterkere basert på ICEpower klasse D. ST-500 er oppgitt til 250 W i 8 ohm og 550 W i 4 ohm.
    Nå begynner det å ligne fugl, hvis det forsatt blir tilsvarende bedre under innspillingen, så er det overhengende stor sjangs for at det ligger et par Parasound A21 til salgs snart.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    966
    Fikk trukket signal til subben i skjultanlegget som ligger der klart for hjemmekino igår, da fikk man plassert den i hjørnet bak sofaen ute av syne!

    Så dette måtte testes og prøves litt sammen med frokosten idag morges :)

    Som dere kanskje kan se.. Litt spesiell stue(form).
    Venstre Heresy III må stå der den står på bildene for å få alt på plass:( Så puffen står imellom for at det ikke skal se så rart ut.. Så får man vel bare plassere den inntil stereobenken ved storfint besøk :p

    Så blir det vel å bære opp LP-spillern så snart en tar seg tid til det, den står oppkoblet i kjellerstua :p
    60C9F515-8ED5-41F9-B6E5-783DE4B6D748_zpskubab6q3.jpg


    887F61C9-EFFA-4031-966A-46D52D006140_zpsgrb2ek8g.jpg
     

    NEP

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Er det noen på klipschtråden som har testet ut KLF-30, som kan fortelle litt om hvordan de låter og hva slags komponenter som passer best? Har ikke sett noen med de i sin signatur.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Da må jeg forlate venneklubben for denne gang, da et forummedlem nylig avhentet hereseyene mine, håper han blir fornøyd.
    Men jeg håper å tilbakevende med grøvre skyts ved en senere anledning.

    Heresey ble for skarpt i min stue, fienden jbl foretrukket og var behagligere å lytte til.
     

    Vedlegg

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen på klipschtråden som har testet ut KLF-30, som kan fortelle litt om hvordan de låter og hva slags komponenter som passer best? Har ikke sett noen med de i sin signatur.
    En kompis av meg hadde KLF30. Det er noe som er verdt og merke seg ved disse. Kabinettene er noe sørgelige greier, han blåste ut bakplata pga dårlig liming.

    Det er et MUST å gå over og sjekke de, helst bør de også forsterkes.

    Driverne i diskant/mid hadde membran av noe som Klipsch kalte for Polymer, de brukte Klipsch bare en kort periode. Og ikke uten grunn, for disse låter ikke bra!

    Men Crites har diapragms i titan for diskanten, og phenolic for mellomtonen til en fornuftig penge. Sleng inn Crites delefilter også, og du har en killer!

    Lydmessig ligner de en krysning mellom Reference og Heritage, bassen til RF og toppen til Heritage.

    Vil tippe Parasound eller ATI viller vært en god plass å begynne? De trives med litt power disse KLF'ene.


    Cbarth
     
    • Liker
    Reaksjoner: NEP

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da må jeg forlate venneklubben for denne gang, da et forummedlem nylig avhentet hereseyene mine, håper han blir fornøyd.
    Men jeg håper å tilbakevende med grøvre skyts ved en senere anledning.

    Heresey ble for skarpt i min stue, fienden jbl foretrukket og var behagligere å lytte til.
    Jbl er knapt noen fiende, mer en litt forfinet bror. :)
     

    NEP

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    1
    Takk for svar.
    Så dette er noe de fleste får til med litt innsats. Gjelder det alle som ble laget, eller kun de helt første?



    Er det noen på klipschtråden som har testet ut KLF-30, som kan fortelle litt om hvordan de låter og hva slags komponenter som passer best? Har ikke sett noen med de i sin signatur.
    En kompis av meg hadde KLF30. Det er noe som er verdt og merke seg ved disse. Kabinettene er noe sørgelige greier, han blåste ut bakplata pga dårlig liming.

    Det er et MUST å gå over og sjekke de, helst bør de også forsterkes.

    Driverne i diskant/mid hadde membran av noe som Klipsch kalte for Polymer, de brukte Klipsch bare en kort periode. Og ikke uten grunn, for disse låter ikke bra!

    Men Crites har diapragms i titan for diskanten, og phenolic for mellomtonen til en fornuftig penge. Sleng inn Crites delefilter også, og du har en killer!

    Lydmessig ligner de en krysning mellom Reference og Heritage, bassen til RF og toppen til Heritage.

    Vil tippe Parasound eller ATI viller vært en god plass å begynne? De trives med litt power disse KLF'ene.


    Cbarth
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar.
    Så dette er noe de fleste får til med litt innsats. Gjelder det alle som ble laget, eller kun de helt første?



    Er det noen på klipschtråden som har testet ut KLF-30, som kan fortelle litt om hvordan de låter og hva slags komponenter som passer best? Har ikke sett noen med de i sin signatur.
    En kompis av meg hadde KLF30. Det er noe som er verdt og merke seg ved disse. Kabinettene er noe sørgelige greier, han blåste ut bakplata pga dårlig liming.

    Det er et MUST å gå over og sjekke de, helst bør de også forsterkes.

    Driverne i diskant/mid hadde membran av noe som Klipsch kalte for Polymer, de brukte Klipsch bare en kort periode. Og ikke uten grunn, for disse låter ikke bra!

    Men Crites har diapragms i titan for diskanten, og phenolic for mellomtonen til en fornuftig penge. Sleng inn Crites delefilter også, og du har en killer!

    Lydmessig ligner de en krysning mellom Reference og Heritage, bassen til RF og toppen til Heritage.

    Vil tippe Parasound eller ATI viller vært en god plass å begynne? De trives med litt power disse KLF'ene.


    Cbarth


    Dette med å bytte diaphragms er ganske straight forward, søk det opp på Youtube der ligger mye.

    Dette med kabinettene kan jo muligens være litt mer arbeid, men hvis du googler det så dukker det opp mye, for det er et velkjent problem.

    KLF serien var de verste, men også KG og CF seriene slet med dette på den tida. Tror man kan regne med at det gjelder alle...

    Cbarth
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Da må jeg forlate venneklubben for denne gang, da et forummedlem nylig avhentet hereseyene mine, håper han blir fornøyd.
    Men jeg håper å tilbakevende med grøvre skyts ved en senere anledning.

    Heresey ble for skarpt i min stue, fienden jbl foretrukket og var behagligere å lytte til.
    Jbl er knapt noen fiende, mer en litt forfinet bror. :)
    Jepp. En sossete, parfymert bror med blondeslåbrok og silketøfler. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar.
    Så dette er noe de fleste får til med litt innsats. Gjelder det alle som ble laget, eller kun de helt første?



    Er det noen på klipschtråden som har testet ut KLF-30, som kan fortelle litt om hvordan de låter og hva slags komponenter som passer best? Har ikke sett noen med de i sin signatur.
    En kompis av meg hadde KLF30. Det er noe som er verdt og merke seg ved disse. Kabinettene er noe sørgelige greier, han blåste ut bakplata pga dårlig liming.

    Det er et MUST å gå over og sjekke de, helst bør de også forsterkes.

    Driverne i diskant/mid hadde membran av noe som Klipsch kalte for Polymer, de brukte Klipsch bare en kort periode. Og ikke uten grunn, for disse låter ikke bra!

    Men Crites har diapragms i titan for diskanten, og phenolic for mellomtonen til en fornuftig penge. Sleng inn Crites delefilter også, og du har en killer!

    Lydmessig ligner de en krysning mellom Reference og Heritage, bassen til RF og toppen til Heritage.

    Vil tippe Parasound eller ATI viller vært en god plass å begynne? De trives med litt power disse KLF'ene.


    Cbarth


    Dette med å bytte diaphragms er ganske straight forward, søk det opp på Youtube der ligger mye.

    Dette med kabinettene kan jo muligens være litt mer arbeid, men hvis du googler det så dukker det opp mye, for det er et velkjent problem.

    KLF serien var de verste, men også KG og CF seriene slet med dette på den tida. Tror man kan regne med at det gjelder alle...

    Cbarth
    Takk for nyttig info! Leste litt om KLF-30 på nettet, og der var det stort sett bare positiv omtale å finne.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    KG har også samme problem. Men jeg bare limte på baksiden på ett sett KG 4.5. Ble bra det.
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    På den ene RF-7 (første generasjon) høyttaleren min har limet som holder frontplaten til sideplaten løsnet nede på ene siden så kassene vibererer og lager noen hinnsides høye vibrasjonslyder når jeg watter opp litt. Noen tips til hvordan lim jeg bør bruke? Bør jeg bare få tatt av hele frontplata og lime rundt hele på nytt, eller holder det å få sprøytet litt lim inni glippene og få holdt det i press til limet har tørket?
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Siggerud
    Ser ut som om jeg har et pent sett B3 på hånda, hvor mye bør jeg betale figuren for de?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    787
    Antall liker
    966
    Det er riktig, jeg har fulgt ordtaket og har i skrivende stund dette innenfor fire yttervegger. :) Da har man ikke telt med takhøytalere på kjøkken og bad :eek: Snakk om gulvstående.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    2.449
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    På den ene RF-7 (første generasjon) høyttaleren min har limet som holder frontplaten til sideplaten løsnet nede på ene siden så kassene vibererer og lager noen hinnsides høye vibrasjonslyder når jeg watter opp litt. Noen tips til hvordan lim jeg bør bruke? Bør jeg bare få tatt av hele frontplata og lime rundt hele på nytt, eller holder det å få sprøytet litt lim inni glippene og få holdt det i press til limet har tørket?

    Hvis du bruker ekspanderende PL lim av høy kvalitet og GODT med press, så burde det holde...

    Har sett flere som har gjordt det slik, og resultatet har blitt bra.

    Cbarth
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Ekspanderende PL lim? Finnes det et annet navn for det? Evt spesifikke typer jeg kan finne i butikken?
    Jekkestropper bør vel fungere bra som press.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.133
    Antall liker
    3.275
    Torget vurderinger
    1
    Jeg brukte dette da jeg limte fast bakveggen på mine CF. Ekspandere nesten som fugeskum/byggskum man bruker rundt vindus- og dørkarmer mm.

    cascocascolpolyurethane.jpg
     

    M0RGAN

    Medlem
    Ble medlem
    04.01.2014
    Innlegg
    12
    Antall liker
    2
    Sted
    Halden
    Da må jeg forlate venneklubben for denne gang, da et forummedlem nylig avhentet hereseyene mine, håper han blir fornøyd.
    Men jeg håper å tilbakevende med grøvre skyts ved en senere anledning.

    Heresey ble for skarpt i min stue, fienden jbl foretrukket og var behagligere å lytte til.
    Og hittil er jeg ekstremt fornøyd :)
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    500kr for stativene om noen er hypp. Står i Mandal. Send PM om interesse. Meget solide!
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.079
    Antall liker
    20.302
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hei. Hvor fant du det stativet, Er på jakt etter noe lignende til en senterhøyttaler....
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    @ blodøks

    Ser ut som noen skikkelig solide og fine stativer. Hvordan låt Heresy med disse kontra uten ?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.984
    Antall liker
    51.549
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet noe om de Cornwall III'ene som ligger på finn nå, og hvorfor de selges helt nye? Kan det være noe parallellimportgreier eller b-vare?
     

    Blodøks

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.05.2013
    Innlegg
    187
    Antall liker
    52
    Sted
    Kristiansand
    @ blodøks

    Ser ut som noen skikkelig solide og fine stativer. Hvordan låt Heresy med disse kontra uten ?
    Jeg må si jeg likte det bedre.. De sto rimelig nærmere bakvegg 20-30cm.. Å sofaen er inntil bakvegg så bass var det nok av uansett. Blei for meg i min stue mere gjennomsiktig.

    Stativene blei sveiset for sokkelen til cerwin Vega AT-100.

    Målene er følgende cm
    sokkel: 50*45 topp: 40*34 . Høyde 24cm Stålet er 7mm. Vekt mellom 20-30 kg ett sted:) Max belastning er nok målt i tonn:)

    de de er ikke strøkne da de har stått ute noen år under terrassen, pusset av rusta sprayet med sort biltemalakk.



    Steffen.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn