Klipsch Venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Heisann venner av Klipsch :)

    Har eid RF82 i en del år nå, og når kjerringa flytta ut for ikke lenge siden så har lysten på å oppgradere blitt større.

    RF 7 har jeg vært fan av i mange år, hørt både I og II, men nå vurderer jeg mk III. Det jeg lurer på er om de er for stor for stua mi..

    Noen erfaringer rundt RF 7 og romstørrelse?
     

    Vedlegg

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har solgt høyttalerne mine for å prøve noe nytt. Vurderer å gå for RF 7 MK2. Jeg har i dag Cayin cs 150 som forsterker (og tror jeg skal beholde den lenge). Er det noen som har en formening om dette vil kunne passe fint sammen? Leser her i tråden at RF7 MK 2 skal være svært kresen på forsterker. Leser også at de kan oppleves litt skarpe, og skarpe vokaler er absolutt ikke noe jeg liker, så slik sett burde jeg kanskje holde meg unna, men likevel … jeg kjenner på meg at tiden nok er inne for å teste disse høyttalerne. Blir det match med Cayin Cs 150?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skarpheten skaper live lyd synd jeg. Mk3 ble jo kjedelige i forhold... Alt for "mainstream" og lite ramp. Vil du ha Klipsch lyd. Så er 2 ern knall, men kan være litt på, som på konsert. Ville testet rp280 om du vil ha en laidback en, som ikke låter skarpt. Rp280 har veldig lik lydsignatur som rf7mk3.. eventuelt ville jeg gått for f.eks Arendal Sound sine tower....
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Skarpheten skaper live lyd synd jeg. Mk3 ble jo kjedelige i forhold... Alt for "mainstream" og lite ramp. Vil du ha Klipsch lyd. Så er 2 ern knall, men kan være litt på, som på konsert. Ville testet rp280 om du vil ha en laidback en, som ikke låter skarpt. Rp280 har veldig lik lydsignatur som rf7mk3.. eventuelt ville jeg gått for f.eks Arendal Sound sine tower....
    Er glad for innspill!
    Rp280 er jo priset en del lavere enn mk2 og 3. Slik sett sparer jeg penger, men hva mister jeg av lyd? Er de like oppløst, stram i bassen osv?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Gikk ifra mk3 til rp280 i stuen.. savner absolutt ingen ting. Ble meget overrasket, da jeg antok at kompressor driveren i 7ern skulle være totalt overlegen. Anbefaler å teste rp,280(og til den prisen den går på brukte er et røverkjøp).. rp8000mk2 er nok endel bedre, mens mk1 der var mer tjaa på forbedrongsfronten.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Min fullstendig subjektive erfaring/oppfatning er at skarpheten i eldre Klipschmodeller muligens kan temmes noe med bedre komponenter i delefilterne. Slik opplever iallfall jeg det med RF-52II, sånn at jeg har lurt på om det samme ville funke med RF-7 faktisk. Hadde vært artig å prøve. :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Skarpheten skaper live lyd synd jeg. Mk3 ble jo kjedelige i forhold... Alt for "mainstream" og lite ramp. Vil du ha Klipsch lyd. Så er 2 ern knall, men kan være litt på, som på konsert. Ville testet rp280 om du vil ha en laidback en, som ikke låter skarpt. Rp280 har veldig lik lydsignatur som rf7mk3.. eventuelt ville jeg gått for f.eks Arendal Sound sine tower....
    Her er jeg svært uenig, skal prøve å skrive litt om det senere, men har ikke tid akkurat nå.
    Kos dere på nasjonaldagen!
    🇳🇴
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    7.813
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Kanskje jeg skulle vurdert Klipsch ved neste høyttalerbytte nå som jeg har fått forsterker fra Marantz i hus 🤔

    AA918EBB-AB2D-47EA-8148-DE381A37D57B.jpeg
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har også hatt RP-280F. En del softere enn mine RF-63, men mye godlyd for pengene.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    7.813
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Prøv et sett RP 280 F, jeg har de selv kjempehøyttaler.
    Takk for tips, men de blir alt for store i loftstua mi. Av gulvstående så måtte det nok blitt modellene 250 eller 260, eller tilsvarende 🙂 har uansett sub(er) i tillegg
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for tips, men de blir alt for store i loftstua mi. Av gulvstående så måtte det nok blitt modellene 250 eller 260, eller tilsvarende 🙂 har uansett sub(er) i tillegg
    Da hadde jeg gått for 250 p.g.a. presumptivt smoothere overgang mellom diskanthorn og bass/mid.
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Gikk ifra mk3 til rp280 i stuen.. savner absolutt ingen ting. Ble meget overrasket, da jeg antok at kompressor driveren i 7ern skulle være totalt overlegen. Anbefaler å teste rp,280(og til den prisen den går på brukte er et røverkjøp).. rp8000mk2 er nok endel bedre, mens mk1 der var mer tjaa på forbedrongsfronten.

    Mener du at rp 8000 mk2 er bedre enn rp 280?

    Jeg er interessert i god lyd, samtidig er en del av hobbyen å prøve forskjellige komponenter. Om jeg kan spare flere tusen kroner på å gå for en billigere modell enn RF7 MK2 er det så klart noe jeg ønsker. (MK3 er for dyr for meg i denne omgang).
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Prøv et sett RP 280 F, jeg har de selv kjempehøyttaler.
    Var dette ment som en støtte til skorob sin påstand om at RP 280 er et godt alternativ til RF 7MK2, som han skriver som svar til et spørsmål jeg stilte, eller var det uavhengig av dette en anbefaling av RP 280 f?
     
    Sist redigert:

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Mener du at rp 8000 mk2 er bedre enn rp 280?

    Jeg er interessert i god lyd, samtidig er en del av hobbyen å prøve forskjellige komponenter. Om jeg kan spare flere tusen kroner på å gå for en billigere modell enn RF7 MK2 er det så klart noe jeg ønsker. (MK3 er for dyr for meg i denne omgang).
    Anbefaler rf7 mk2,spiller utrolig bra men de er kresen på forsterkere.
    Rp280 og andre rp modeller blir triste i forhold.
    En høyttaler som spiller mye over sin klasse må være rf62 mk2,men selfølgelig ikke i nærheten av rf7 mk2.
     

    gorg

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2008
    Innlegg
    263
    Antall liker
    118
    Sted
    Bodø
    Her er jeg svært uenig, skal prøve å skrive litt om det senere, men har ikke tid akkurat nå.
    Kos dere på nasjonaldagen!
    🇳🇴
    Spent på å høre dine tanker om Rf 7 mk III.

    Selv har jeg hatt lyst på RF 7 i mange år, en nå oppnåelig drøm. Kunne gjerne tatt et par mk II for en rimeligere penge, men ingen jeg har sett på finn osv er villig til å sende..
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Spent på å høre dine tanker om Rf 7 mk III.

    Selv har jeg hatt lyst på RF 7 i mange år, en nå oppnåelig drøm. Kunne gjerne tatt et par mk II for en rimeligere penge, men ingen jeg har sett på finn osv er villig til å sende..
    Det er mye bra å si om RF7, men det er også en del å si om utfordringene de har. I korte trekk sliter jeg seriøst med både Mk1 og Mk2, det er noe som går galt i overgangen mellom elementene, jeg tror det er snakk om hørbar oppbrytning, faktisk, for det skaper tidvis direkte ubehagelige klanger fra akustiske instrumenter og stemmer. Sånn skal det ikke være. Mk3 derimot, er betydelig enklere å få til både lydmessig og som forsterkerlast. Mk1 og 2 er direkte sære på forsterkere, mye grunnet de nevnte utfordringene i presensområdet (stemmer og sånt), men også fordi de åpenbart setter forsterkerne på en del prøver når det går litt hardt for seg. Jeg eide et par Mk2 en periode, men de holdt på å drive meg til vanvidd, så de ble solgt til en som holdt ut. :)
    Men Mk3, altså. De har jeg sagt en hel masse om, og det kan du lese her: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/

    Siden noen mener disse er mindre dynamiske enn de foregående modeller, har jeg sakset det følgende fra min tekst i innlegget jeg linker til her over:
    Ja, så var det denne dynamikken, da. Ja, kanskje er de en anelse mer behersket enn verstingene? Jo, selvsagt er de mer moderate enn LaScala, noe annet skulle i sannhet tatt seg ut. Men nå er det også sånn at hver gang man forfiner gjengivelsen, fjerner litt rufs her, og oppbrytning der, så opplever jeg et tap av dynamisk utsving. Men det er kun innbilning, det som i virkeligheten skjer, er at alt blir renere, klarere, mer avslappet. De store utsving er der, og du hører det virkelig når det behøves. Mens et oppsett med mer “rufs” ofte oppleves mer “påslått”, som om det vil bevise et eller annet hele tiden, i stedet for å detonere bombene kun når de faktisk slippes. Og RF-7 Mk3 er faktisk nokså grundig forfinet, i forhold til forgjengerne.
    Så nei, de er ikke mindre dynamiske enn sine forgjengere, det bare oppleves sånn. Når du hører en innspilling der dynamikken virkelig finnes i opptaket, drar disse høyttalerne til så huset buler ut, og de slår knock-out på konkurrentene med letthet. Arendal ble nevnt her, joda, de er mer enn hederlige konkurrenter, men på rått dynamisk utsving og hurtighet, kan de bare glemme å kopiere RF-7. Helt klart en av mine favoritt-Klipsch'er, men det gjelder altså Mk3, ikke de to andre.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.329
    Antall liker
    2.564
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Er nok en del kreativ prising på Finn tror det lønner seg og undersøke nypris før man handler.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    7.813
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det er mye bra å si om RF7, men det er også en del å si om utfordringene de har. I korte trekk sliter jeg seriøst med både Mk1 og Mk2, det er noe som går galt i overgangen mellom elementene, jeg tror det er snakk om hørbar oppbrytning, faktisk, for det skaper tidvis direkte ubehagelige klanger fra akustiske instrumenter og stemmer. Sånn skal det ikke være. Mk3 derimot, er betydelig enklere å få til både lydmessig og som forsterkerlast. Mk1 og 2 er direkte sære på forsterkere, mye grunnet de nevnte utfordringene i presensområdet (stemmer og sånt), men også fordi de åpenbart setter forsterkerne på en del prøver når det går litt hardt for seg. Jeg eide et par Mk2 en periode, men de holdt på å drive meg til vanvidd, så de ble solgt til en som holdt ut. :)
    Men Mk3, altså. De har jeg sagt en hel masse om, og det kan du lese her: https://rognlien.wordpress.com/2018/05/17/ol-og-hornmusikk/

    Siden noen mener disse er mindre dynamiske enn de foregående modeller, har jeg sakset det følgende fra min tekst i innlegget jeg linker til her over:


    Så nei, de er ikke mindre dynamiske enn sine forgjengere, det bare oppleves sånn. Når du hører en innspilling der dynamikken virkelig finnes i opptaket, drar disse høyttalerne til så huset buler ut, og de slår knock-out på konkurrentene med letthet. Arendal ble nevnt her, joda, de er mer enn hederlige konkurrenter, men på rått dynamisk utsving og hurtighet, kan de bare glemme å kopiere RF-7. Helt klart en av mine favoritt-Klipsch'er, men det gjelder altså Mk3, ikke de to andre.
    Hei Håkon, har du noe erfaring med RP-250F eller RP-5000F (mk1 eller 2) ? 🙂
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Jeg har det ihvertfall 🙂 har eid både 250F samt 5000F mkI og begg er noen utrolige lyd formidlere, de imponerer noe hinsides når du tar størrelsen i betraktning, de mindre modellene til Klipsch er de du forventer skal levere mindre en hva de utgir seg for å være men opplevelsen er av en annen verden av hva man faktisk forventet, så kan glatt anbefale begge to spesielt 5000F da kabinett og generell konstruksjon også er et hakk høyere opp en 250F.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.705
    Antall liker
    7.813
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har det ihvertfall 🙂 har eid både 250F samt 5000F mkI og begg er noen utrolige lyd formidlere, de imponerer noe hinsides når du tar størrelsen i betraktning, de mindre modellene til Klipsch er de du forventer skal levere mindre en hva de utgir seg for å være men opplevelsen er av en annen verden av hva man faktisk forventet, så kan glatt anbefale begge to spesielt 5000F da kabinett og generell konstruksjon også er et hakk høyere opp en 250F.
    Takk for dine innspill 🙂👍🏻
    Husker du om føttene på RF-5000 kan skrues av? Synes det ser vanskelig ut å ha dempeføtter under hvis føttene er avlange?
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Takk for dine innspill 🙂👍🏻
    Husker du om føttene på RF-5000 kan skrues av? Synes det ser vanskelig ut å ha dempeføtter under hvis føttene er avlange?
    Hei

    Nei disse har ben som monteres på kabinett uten form for gjenger men er gummi under, der likte jeg faktisk Premiere mkI bedre da disse har mdf sokkel med gjenger 🙂 bruker idag SD puter under mine Klipsch R800F da jeg har disse inne for en liten test.

    Med mindre underlaget er skjevt utgjør ikke disse ben/outriggers noe problem.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hei Håkon, har du noe erfaring med RP-250F eller RP-5000F (mk1 eller 2) ? 🙂
    Kjenner litt til RP-250, men ikke RP-5000F.
    Generelt sett har Klipsch gjort sine modeller mer elegante oppover i hver fornyelse av sine modeller. Som Hifibasillen skriver, leverer de helt sjukt tøft om du trekker den moderate størrelsen inn i bildet. Underholdningsfaktoren er skyhøy, kravene til forsterker er moderat. F.eks. vil en Rega Brio gjøre underverker med den typen høyttalere, likeledes en moderat Marantz.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Kjenner litt til RP-250, men ikke RP-5000F.
    Generelt sett har Klipsch gjort sine modeller mer elegante oppover i hver fornyelse av sine modeller. Som Hifibasillen skriver, leverer de helt sjukt tøft om du trekker den moderate størrelsen inn i bildet. Underholdningsfaktoren er skyhøy, kravene til forsterker er moderat. F.eks. vil en Rega Brio gjøre underverker med den typen høyttalere, likeledes en moderat Marantz.
    Så absolutt Håkon 🙂 de mindre modellene samt stativ utgavene holder ikke tilbake og det gjør dem ekstra morsomme å lytte til samt at plassering også kan gjøres enklere.

    Et pluss er jo også mindre kabinett flater som igjen gjør ressonanser mindre fremtredende og et stivere kabinett generelt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Kjenner litt til RP-250, men ikke RP-5000F.
    Generelt sett har Klipsch gjort sine modeller mer elegante oppover i hver fornyelse av sine modeller. Som Hifibasillen skriver, leverer de helt sjukt tøft om du trekker den moderate størrelsen inn i bildet. Underholdningsfaktoren er skyhøy, kravene til forsterker er moderat. F.eks. vil en Rega Brio gjøre underverker med den typen høyttalere, likeledes en moderat Marantz.
    Rega Brio og Klipsch fungerer veldig godt sammen. Er den forsterkeren jeg har brukt mest på mine Klipsch, spesielt på Heresy.

    tempImageEs2LqX.jpg
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Så nei, de er ikke mindre dynamiske enn sine forgjengere, det bare oppleves sånn. Når du hører en innspilling der dynamikken virkelig finnes i opptaket, drar disse høyttalerne til så huset buler ut, og de slår knock-out på konkurrentene med letthet. Arendal ble nevnt her, joda, de er mer enn hederlige konkurrenter, men på rått dynamisk utsving og hurtighet, kan de bare glemme å kopiere RF-7. Helt klart en av mine favoritt-Klipsch'er, men det gjelder altså Mk3, ikke de to andre.
    Er ikke dette det mann kaller for "dynamisk kontrast"?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn