Stimuler til myrdanning, dvs. slutt å grøfte myr (mose, heiter det visst på dansk). Beste biotop når det gjeld karbonfangst.
Solheim er en vits. Det er det en god del klimaaktivister som mener, inkludert meg.Erik Solheim redder miljøet og klimaet for de av oss som blir sett på som ignorante. Da får det ikke hjelpe om det koster litt i form av kroner og forurensning.
https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-pengebruk-og-reisevirksomhet/3423536160.html
https://www.nettavisen.no/na24/ud-b...r-a-leie-fly-til-erik-solheim/3423538999.html
Dag pris er 81 Dollar Fadet, og Lunding har opgradere størresel på fundet i Barentshavet.Jeg har da aldri skrevet at skiferolje er bedre for miljøet, men skiferolje er billigere og produksjonen av skiferolje i USA er større enn norsk oljeproduksjon. Og hvis break even for skifer er 20 dollar og Barentshavet krever 40 dollar så har vi et potensielt problem hvis etterspørselen synker når olja fra Barentshavet kommer ut i markedet en gang etter 2030 eller 40? Og midtøsten har en selvkost på 10 dollar eller hva det er. Poenget er å subsidiere oljeindustrien med mange, mange milliarder når vi aner at olja som de finner ikke vil være lønnsom er et pokerspill med skattepenger og ikke minst miljøet. Men der vender oljeindustrien det døve øret til. Let, finn, pump og selg alt som det er mulig å få tak i, uansett.For os, som er i Olie bransjen, bekymre vi os ikke så meget over Konkuransen fra Skifer bransjen, og vis du tror at den olie udvundet fra skifer, er bedre for miljøet, på verdens plan, ja da er du ute på viderne.Det vil alltid være behov for olje, men 100 millioner fat i døgnet? Det er økonomien i det som styrer det hele, olje fra Barnetshavet blir ikke billig og skal konkurrere med skifer- og olje fra araberlandene. I Europa er det sterk politisk vilje til å få ned oljeforbruket vesentlig, noe vi kommer til å greie. Elproduksjon vil gå over til vann, vind og sol i kombinasjon med store batterier. Transportsektoren går nå over til gass, og etterhvert el og hydrogen. Vi burde være svært skeptiske til å subsidiere leting på steder med høy kostnad, Barentshavet er et slikt sted.Det skrives at den olje som er utvunnet allerede, er tilstrekkelig i 50 år, og vi trenger ikke mer leting og ikke mer boring. Men arabere eller andre er ikke med på den.
Allikevel startes, det nye borre og lete-selskap, ex Borr drilling,Trøim, med flere, med store forventninger for de nærmeste årene og det er konsensus for at norsk oljeindustri vil være lukrativ i 50 år til. Stigende aksjekurser også i olje.
Nye seismikk-selskap er også i kjømda. Utvinne mer , billigere. Få opp alt i rest brønn.
I motsatt ende sies det at den siste som tar vanlig førerkort er født allerede.
El produktion og elbiller er kun miljø mote fenomen i Norge, der er ikke kapasitet til at alle verdens biler bliver eldrevet, de sliter allerede nu m at Ha Litium nok til batterierne.
Vedrøende Barents Havet, Tror jeg ike du skal bekymre dig om hvor rentabel det blir.
Du kan være forvisset om at info vedrøende fund vil blive Minimeret i det offenlige press release, du tror vel ikke at et eventuel stor fund, op av den Russiske grense vil blive highlited i pressen ,som klimaet er m Naboen vores for øjeblikket.
Man kan sige meget om jer men dumme er i ikke, og nogen små luringer har i altid været.
mvh
Men ingenting varer evig vet du, handelskrigen som Trump har innført mot Kina er en joker i dette. Prisene går opp og ned, det interessante er ikke lenger peak oil, men peak demand, når kommer den? Vil politikere greie å bremse etterspørselen eller er det helt opp til markedet? Det skjer mye i løpet av 10 års tid.Dag pris er 81 Dollar Fadet, og Lunding har opgradere størresel på fundet i Barentshavet.Jeg har da aldri skrevet at skiferolje er bedre for miljøet, men skiferolje er billigere og produksjonen av skiferolje i USA er større enn norsk oljeproduksjon. Og hvis break even for skifer er 20 dollar og Barentshavet krever 40 dollar så har vi et potensielt problem hvis etterspørselen synker når olja fra Barentshavet kommer ut i markedet en gang etter 2030 eller 40? Og midtøsten har en selvkost på 10 dollar eller hva det er. Poenget er å subsidiere oljeindustrien med mange, mange milliarder når vi aner at olja som de finner ikke vil være lønnsom er et pokerspill med skattepenger og ikke minst miljøet. Men der vender oljeindustrien det døve øret til. Let, finn, pump og selg alt som det er mulig å få tak i, uansett.For os, som er i Olie bransjen, bekymre vi os ikke så meget over Konkuransen fra Skifer bransjen, og vis du tror at den olie udvundet fra skifer, er bedre for miljøet, på verdens plan, ja da er du ute på viderne.
El produktion og elbiller er kun miljø mote fenomen i Norge, der er ikke kapasitet til at alle verdens biler bliver eldrevet, de sliter allerede nu m at Ha Litium nok til batterierne.
Vedrøende Barents Havet, Tror jeg ike du skal bekymre dig om hvor rentabel det blir.
Du kan være forvisset om at info vedrøende fund vil blive Minimeret i det offenlige press release, du tror vel ikke at et eventuel stor fund, op av den Russiske grense vil blive highlited i pressen ,som klimaet er m Naboen vores for øjeblikket.
Man kan sige meget om jer men dumme er i ikke, og nogen små luringer har i altid været.
mvh
Hu hey, som det går, det gode er at vis dette fortsetter vil også Barn og Barnebarn kunne få smør på bordet.
Gode tider, spør du mig.
mvh
Prof Kevin Anderson, a climate scientist at the University of Manchester, UK, said deep and immediate cuts in global carbon emissions are needed to tackle climate change: “Despite this, there’s a cohort of climate glitterati for whom climate change is less a scientific and moral imperative, and more a vehicle for their own prosperity and prestige.”Solheim er en vits. Det er det en god del klimaaktivister som mener, inkludert meg.Erik Solheim redder miljøet og klimaet for de av oss som blir sett på som ignorante. Da får det ikke hjelpe om det koster litt i form av kroner og forurensning.
https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-pengebruk-og-reisevirksomhet/3423536160.html
https://www.nettavisen.no/na24/ud-b...r-a-leie-fly-til-erik-solheim/3423538999.html
Kevin Anderson har vært en hard og tydelig kritiker av klima-aktivister som ikke endrer livsstil. Som jeg skrev i åpningen av et essay om klimaendringene:Prof Kevin Anderson, a climate scientist at the University of Manchester, UK, said deep and immediate cuts in global carbon emissions are needed to tackle climate change: “Despite this, there’s a cohort of climate glitterati for whom climate change is less a scientific and moral imperative, and more a vehicle for their own prosperity and prestige.”Solheim er en vits. Det er det en god del klimaaktivister som mener, inkludert meg.Erik Solheim redder miljøet og klimaet for de av oss som blir sett på som ignorante. Da får det ikke hjelpe om det koster litt i form av kroner og forurensning.
https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-pengebruk-og-reisevirksomhet/3423536160.html
https://www.nettavisen.no/na24/ud-b...r-a-leie-fly-til-erik-solheim/3423538999.html
https://www.theguardian.com/environ...ramme-as-outcry-over-chief-erik-solheim-grows
Jeg har nok blitt inspirert av Anderson. Solheim har jeg lite til overs for.Da den britiske klimaforskeren Kevin Anderson skulle delta i en konferanse i Shanghai i 2011, reiste han med tog fra Broadbottom til Kina. Det tok mange dager tur-retur, og sendte et viktig budskap: om klimaforskerne som advarer om følgene av sine funn ikke endrer adferd, kan man da forvente at andre skal gjøre det?
Igen en illusion,vis Folkevogn fabrikerne foreksempel besluttende at alle deres personbiler skule leveres med en Batteri pakke, ja da ville de tømme verdens beholdningen av Litium, og resten av verdens bilprodusenter er da tvunget til at levere deres biler med en eller anden form for forsil forbrennings moter.Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....
Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.
https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929
Bl.a.
One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
Her er det ingen fabling, det er nok du som lever i en oljeboble.Igen en illusion,vis Folkevogn fabrikerne foreksempel besluttende at alle deres personbiler skule leveres med en Batteri pakke, ja da ville de tømme verdens beholdningen av Litium, og resten av verdens bilprodusenter er da tvunget til at levere deres biler med en eller anden form for forsil forbrennings moter.Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....
Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.
https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929
Bl.a.
One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
Det i fabler om er ikke realistisk.
Kansje, men den er fanden langt mere realistisk, end det du fabler om.Her er det ingen fabling, det er nok du som lever i en oljeboble.Igen en illusion,vis Folkevogn fabrikerne foreksempel besluttende at alle deres personbiler skule leveres med en Batteri pakke, ja da ville de tømme verdens beholdningen av Litium, og resten av verdens bilprodusenter er da tvunget til at levere deres biler med en eller anden form for forsil forbrennings moter.Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....
Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.
https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929
Bl.a.
One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
Det i fabler om er ikke realistisk.
Har vi ikke et forvrengt syn på levestandard i vårt overflodssamfunn da? Vi blir påvirket gjennom en massiv reklamepropaganda om at lykken er å kjøpe enda mer av det vi ikke trenger. Og depresjoner og selvmord når stadig nye høyder. Jeg er overbevist om at å prioritere litt anderledes kan være svært fornuftig for mange. Og da reduserer vi også belastningen på miljøet rundt oss.Det er to faktorar som er interessante:
1. Kor mange forbrukarar er vi?
2. Kor mykje kvar av oss faktisk brukar.
Legg vi lista på indisk forbruksnivå, går det nok bra med 8 - 9 milliardar forbrukarar.
Men frivilleg reduksjon i levestandard for å berge miljøet har vi berre sett ein gong i verdshistorien, på ei lita stillehavsøy, der dei utrydda grisane fordi dei øydela jordsmonnet.
Jo det ka du ha ret i, alle har vi et elementær behov, og for de mindre bemidlede i verden går det vel ut på.Har vi ikke et forvrengt syn på levestandard i vårt overflodssamfunn da? Vi blir påvirket gjennom en massiv reklamepropaganda om at lykken er å kjøpe enda mer av det vi ikke trenger. Og depresjoner og selvmord når stadig nye høyder. Jeg er overbevist om at å prioritere litt anderledes kan være svært fornuftig for mange. Og da reduserer vi også belastningen på miljøet rundt oss.Det er to faktorar som er interessante:
1. Kor mange forbrukarar er vi?
2. Kor mykje kvar av oss faktisk brukar.
Legg vi lista på indisk forbruksnivå, går det nok bra med 8 - 9 milliardar forbrukarar.
Men frivilleg reduksjon i levestandard for å berge miljøet har vi berre sett ein gong i verdshistorien, på ei lita stillehavsøy, der dei utrydda grisane fordi dei øydela jordsmonnet.
https://www.washingtonpost.com/nati...6fada-bb45-11e8-bdc0-90f81cc58c5d_story.html?Last month, deep in a 500-page environmental impact statement, the Trump administration made a startling assumption: On its current course, the planet will warm a disastrous 7 degrees by the end of this century.
A rise of 7 degrees Fahrenheit, or about 4 degrees Celsius, compared with preindustrial levels would be catastrophic, according to scientists. Many coral reefs would dissolve in increasingly acidic oceans. Parts of Manhattan and Miami would be underwater without costly coastal defenses. Extreme heat waves would routinely smother large parts of the globe.
But the administration did not offer this dire forecast as part of an argument to combat climate change. Just the opposite: The analysis assumes the planet’s fate is already sealed.
The draft statement, issued by the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), was written to justify President Trump’s decision to freeze federal fuel efficiency standards for cars and light trucks built after 2020. While the proposal would increase greenhouse gas emissions, the impact statement says, that policy would add just a very small drop to a very big, hot bucket.
https://www.theguardian.com/environ...d-exxons-secret-1980s-climate-change-warningsAlthough the details of global warming were foreign to most people in the 1980s, among the few who had a better idea than most were the companies contributing the most to it. Despite scientific uncertainties, the bottom line was this: oil firms recognized that their products added CO2 to the atmosphere, understood that this would lead to warming, and calculated the likely consequences. And then they chose to accept those risks on our behalf, at our expense, and without our knowledge.
India er et stort land så det virker som mye men:Kom over en morro-sak om en inder som ble arrestert da han prøvde å komme seg inn i cockpiten på et innenriksfly for å få ladet telefonen sin. I den saken stod imidlertid følgende:
The falling price of air fares and growing incomes in India have led to a boom in domestic flights. More than 91.3m domestic tickets were issued this year to August, an increase of more than 21% during the same period in 2017
I Norge foretas det til sammenligning rundt 15 millioner innenriksflyvninger pr år.
Men sannsynligheten for at antall billetter i India vil øke voldsomt i årene som kommer er store.India er et stort land så det virker som mye men:Kom over en morro-sak om en inder som ble arrestert da han prøvde å komme seg inn i cockpiten på et innenriksfly for å få ladet telefonen sin. I den saken stod imidlertid følgende:
The falling price of air fares and growing incomes in India have led to a boom in domestic flights. More than 91.3m domestic tickets were issued this year to August, an increase of more than 21% during the same period in 2017
I Norge foretas det til sammenligning rundt 15 millioner innenriksflyvninger pr år.
Antall billetter pr innbygger =0,109
I Norge er tallet 2,849
![]()
Norge, sluttbruk 2015, fastland:En interessant fordeling;
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
Vis vedlegget 510783
Da er det ikke så rart at myndighetene fokuserer på transportsektoren, vi skal jo gå foran med et godt eksempel.Norge, sluttbruk 2015, fastland:En interessant fordeling;
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
Vis vedlegget 510783
Vis vedlegget 510891
det interessante her er en udybning på hvo stor en andel Tung transport, person transport, skips transport, fly transport, tog transport, udgør hver især.Da er det ikke så rart at myndighetene fokuserer på transportsektoren, vi skal jo gå foran med et godt eksempel.Norge, sluttbruk 2015, fastland:En interessant fordeling;
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
Vis vedlegget 510783
Vis vedlegget 510891
Torsdag kom det første konteinerskipet som noen gang har seilt gjennom Nordøstpassasjen fram til St. Petersburg, ifølge NTB. Fartøyet Venta Maersk, fra det danske rederiet Maersk, har fraktet fisk og sørkoreansk elektronikk.
https://www.dagbladet.no/nyheter/sk...-vaert-mulig-for-i-2030---skremmende/70259874
det interessante her er en udybning på hvo stor en andel Tung transport, person transport, skips transport, fly transport, tog transport, udgør hver især.Da er det ikke så rart at myndighetene fokuserer på transportsektoren, vi skal jo gå foran med et godt eksempel.Norge, sluttbruk 2015, fastland:En interessant fordeling;
https://www.epa.gov/ghgemissions/global-greenhouse-gas-emissions-data
Vis vedlegget 510783
Vis vedlegget 510891
Mvh