Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    17.644
    Antall liker
    14.380
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Var et interessant program på NRK1 her i går..(?) - ved å slutte å pløye åkrene, fanget jorda sjøl svært mye karbon, - og ikke ble avlingene noe mindre av det grunn heller, - vissnok... til og med i USA driver man med karbonfangst, men "det lønner seg ikke" - så da så...
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Men et par tusind stat substuerte Tesla,er er helt sikker vejen at gå vis man skal sove bedre om natten.

    :p
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det skrives at den olje som er utvunnet allerede, er tilstrekkelig i 50 år, og vi trenger ikke mer leting og ikke mer boring. Men arabere eller andre er ikke med på den.
    Allikevel startes, det nye borre og lete-selskap, ex Borr drilling,Trøim, med flere, med store forventninger for de nærmeste årene og det er konsensus for at norsk oljeindustri vil være lukrativ i 50 år til. Stigende aksjekurser også i olje.
    Nye seismikk-selskap er også i kjømda. Utvinne mer , billigere. Få opp alt i rest brønn.
    I motsatt ende sies det at den siste som tar vanlig førerkort er født allerede.
    Det vil alltid være behov for olje, men 100 millioner fat i døgnet? Det er økonomien i det som styrer det hele, olje fra Barnetshavet blir ikke billig og skal konkurrere med skifer- og olje fra araberlandene. I Europa er det sterk politisk vilje til å få ned oljeforbruket vesentlig, noe vi kommer til å greie. Elproduksjon vil gå over til vann, vind og sol i kombinasjon med store batterier. Transportsektoren går nå over til gass, og etterhvert el og hydrogen. Vi burde være svært skeptiske til å subsidiere leting på steder med høy kostnad, Barentshavet er et slikt sted.
    For os, som er i Olie bransjen, bekymre vi os ikke så meget over Konkuransen fra Skifer bransjen, og vis du tror at den olie udvundet fra skifer, er bedre for miljøet, på verdens plan, ja da er du ute på viderne.
    El produktion og elbiller er kun miljø mote fenomen i Norge, der er ikke kapasitet til at alle verdens biler bliver eldrevet, de sliter allerede nu m at Ha Litium nok til batterierne.

    Vedrøende Barents Havet, Tror jeg ike du skal bekymre dig om hvor rentabel det blir.

    Du kan være forvisset om at info vedrøende fund vil blive Minimeret i det offenlige press release, du tror vel ikke at et eventuel stor fund, op av den Russiske grense vil blive highlited i pressen ,som klimaet er m Naboen vores for øjeblikket.

    Man kan sige meget om jer men dumme er i ikke, og nogen små luringer har i altid været.

    mvh
    Jeg har da aldri skrevet at skiferolje er bedre for miljøet, men skiferolje er billigere og produksjonen av skiferolje i USA er større enn norsk oljeproduksjon. Og hvis break even for skifer er 20 dollar og Barentshavet krever 40 dollar så har vi et potensielt problem hvis etterspørselen synker når olja fra Barentshavet kommer ut i markedet en gang etter 2030 eller 40? Og midtøsten har en selvkost på 10 dollar eller hva det er. Poenget er å subsidiere oljeindustrien med mange, mange milliarder når vi aner at olja som de finner ikke vil være lønnsom er et pokerspill med skattepenger og ikke minst miljøet. Men der vender oljeindustrien det døve øret til. Let, finn, pump og selg alt som det er mulig å få tak i, uansett.
    Dag pris er 81 Dollar Fadet, og Lunding har opgradere størresel på fundet i Barentshavet.

    Hu hey, som det går, det gode er at vis dette fortsetter vil også Barn og Barnebarn kunne få smør på bordet.

    Gode tider, spør du mig.

    mvh
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    For os, som er i Olie bransjen, bekymre vi os ikke så meget over Konkuransen fra Skifer bransjen, og vis du tror at den olie udvundet fra skifer, er bedre for miljøet, på verdens plan, ja da er du ute på viderne.
    El produktion og elbiller er kun miljø mote fenomen i Norge, der er ikke kapasitet til at alle verdens biler bliver eldrevet, de sliter allerede nu m at Ha Litium nok til batterierne.

    Vedrøende Barents Havet, Tror jeg ike du skal bekymre dig om hvor rentabel det blir.

    Du kan være forvisset om at info vedrøende fund vil blive Minimeret i det offenlige press release, du tror vel ikke at et eventuel stor fund, op av den Russiske grense vil blive highlited i pressen ,som klimaet er m Naboen vores for øjeblikket.

    Man kan sige meget om jer men dumme er i ikke, og nogen små luringer har i altid været.

    mvh
    Jeg har da aldri skrevet at skiferolje er bedre for miljøet, men skiferolje er billigere og produksjonen av skiferolje i USA er større enn norsk oljeproduksjon. Og hvis break even for skifer er 20 dollar og Barentshavet krever 40 dollar så har vi et potensielt problem hvis etterspørselen synker når olja fra Barentshavet kommer ut i markedet en gang etter 2030 eller 40? Og midtøsten har en selvkost på 10 dollar eller hva det er. Poenget er å subsidiere oljeindustrien med mange, mange milliarder når vi aner at olja som de finner ikke vil være lønnsom er et pokerspill med skattepenger og ikke minst miljøet. Men der vender oljeindustrien det døve øret til. Let, finn, pump og selg alt som det er mulig å få tak i, uansett.
    Dag pris er 81 Dollar Fadet, og Lunding har opgradere størresel på fundet i Barentshavet.

    Hu hey, som det går, det gode er at vis dette fortsetter vil også Barn og Barnebarn kunne få smør på bordet.

    Gode tider, spør du mig.

    mvh
    Men ingenting varer evig vet du, handelskrigen som Trump har innført mot Kina er en joker i dette. Prisene går opp og ned, det interessante er ikke lenger peak oil, men peak demand, når kommer den? Vil politikere greie å bremse etterspørselen eller er det helt opp til markedet? Det skjer mye i løpet av 10 års tid.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Erik Solheim redder miljøet og klimaet for de av oss som blir sett på som ignorante. Da får det ikke hjelpe om det koster litt i form av kroner og forurensning.

    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-pengebruk-og-reisevirksomhet/3423536160.html

    https://www.nettavisen.no/na24/ud-b...r-a-leie-fly-til-erik-solheim/3423538999.html
    Solheim er en vits. Det er det en god del klimaaktivister som mener, inkludert meg.
    Prof Kevin Anderson, a climate scientist at the University of Manchester, UK, said deep and immediate cuts in global carbon emissions are needed to tackle climate change: “Despite this, there’s a cohort of climate glitterati for whom climate change is less a scientific and moral imperative, and more a vehicle for their own prosperity and prestige.”

    https://www.theguardian.com/environ...ramme-as-outcry-over-chief-erik-solheim-grows
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Erik Solheim redder miljøet og klimaet for de av oss som blir sett på som ignorante. Da får det ikke hjelpe om det koster litt i form av kroner og forurensning.

    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...-pengebruk-og-reisevirksomhet/3423536160.html

    https://www.nettavisen.no/na24/ud-b...r-a-leie-fly-til-erik-solheim/3423538999.html
    Solheim er en vits. Det er det en god del klimaaktivister som mener, inkludert meg.
    Prof Kevin Anderson, a climate scientist at the University of Manchester, UK, said deep and immediate cuts in global carbon emissions are needed to tackle climate change: “Despite this, there’s a cohort of climate glitterati for whom climate change is less a scientific and moral imperative, and more a vehicle for their own prosperity and prestige.”

    https://www.theguardian.com/environ...ramme-as-outcry-over-chief-erik-solheim-grows
    Kevin Anderson har vært en hard og tydelig kritiker av klima-aktivister som ikke endrer livsstil. Som jeg skrev i åpningen av et essay om klimaendringene:

    Da den britiske klimaforskeren Kevin Anderson skulle delta i en konferanse i Shanghai i 2011, reiste han med tog fra Broadbottom til Kina. Det tok mange dager tur-retur, og sendte et viktig budskap: om klimaforskerne som advarer om følgene av sine funn ikke endrer adferd, kan man da forvente at andre skal gjøre det?
    Jeg har nok blitt inspirert av Anderson. Solheim har jeg lite til overs for.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Gode artikler i The Guardian om klimaflyktninger i USA og om dem som ikke har råd til å flytte.

    Linken går til en artikkel om forholdene i Arizona, der folk nå flytter fra Tucson og Phoenix, bl.a. til Flagstaff, som ikke vil ha dem. "Build a wall," sier de der.
    https://www.theguardian.com/environ...trification-phoenix-flagstaff-miami-rich-poor

    De øvrige artiklene er verdt å få med seg, spesielt den om Red Hook, der folk flytter inn likevel, til tross for at havstigningen allerede er et problem.

    Skjermbilde 2018-09-25 kl. 19.47.38.jpg
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Sig mig ved i noget jeg ikke ved!, er efterspørslen på foreksempel biler på verdensmarked nedadgående?
    Mig bekendt går efterspørslen op i takt med befolknings vækst, og den stigende økonomiske vækst blandt befolkningene på verdens plan, og det bevirker først inkøb av en bil pr familie, og efterhånden som de får endnu mere råd vil bil no 2 også blive aktuel.

    Vis i er i tvilv om dette har sin riktighet, så gå ut i inkørslen jeres og tæl efter..

    Øket marked omsetning vil også øke godstransport behovet, både til vand, og lands.

    Det eneste der kan stoppe den statistikk, er en lavere befolknings Vækst, alt andet er utopi, og urealistiske drømme.

    Og vis i er så forbandet forhippede på at redde denne planet, kan i jo starte m at skrotet bilerne, og båtterne jeres, og så ta bussen, eller købe en sykkel.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....

    Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.

    https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929

    Bl.a.
    One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Og til de av jer som er bekymret om rentabelheten av Olie virksomheten oppe her, og tror at prisen på verdensplan vil synke til rekord lave priser over tid på verdens plan, ja da kan det kansje være lurt at se lidt på økonomien til de største produksenter på verdens plan.

    Saudi som stat vil gå konkurs, med så lave olie priser, og hvorfor skulle de ønske at selge olie, en deres til dumping priser, med så lav fortjeneste?

    I kan også være evig forbandet på at de vil komme til at gøre alt i deres magt for at der fremover vil være et behov på verdens plan for forbruk av fossile brennstoffer, hva fanden skal de som stat ellers leve av, Kamel lort?,.

    Og som sakt er det de store ØKONOMISKE KARTELLER, der Tegner kjøreplanen for hvor og hva vej vi går i fremtiden, og det gør de med, hvor de plasserer deres investeringer, som i sidste ende forsørger os allesammen på verdensplan.

    Vis i tror noget andet, er i Naive.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....

    Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.

    https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929

    Bl.a.
    One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
    Igen en illusion,vis Folkevogn fabrikerne foreksempel besluttende at alle deres personbiler skule leveres med en Batteri pakke, ja da ville de tømme verdens beholdningen av Litium, og resten av verdens bilprodusenter er da tvunget til at levere deres biler med en eller anden form for forsil forbrennings moter.

    Det i fabler om er ikke realistisk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....

    Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.

    https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929

    Bl.a.
    One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
    Igen en illusion,vis Folkevogn fabrikerne foreksempel besluttende at alle deres personbiler skule leveres med en Batteri pakke, ja da ville de tømme verdens beholdningen av Litium, og resten av verdens bilprodusenter er da tvunget til at levere deres biler med en eller anden form for forsil forbrennings moter.

    Det i fabler om er ikke realistisk.
    Her er det ingen fabling, det er nok du som lever i en oljeboble.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Sykkel er i bruk og elbilen nærmer seg her i Moss.....

    Flere andre med kompetanse som er sterkt uenig med deg.

    https://www.ft.com/content/a12af4be-85cf-11e8-96dd-fa565ec55929

    Bl.a.
    One of the world’s most influential oil consultancies has forecast that global oil demand will peak within 20 years, as a “tectonic” shift in the transport sector towards electric cars and autonomous vehicles gathers pace.
    Igen en illusion,vis Folkevogn fabrikerne foreksempel besluttende at alle deres personbiler skule leveres med en Batteri pakke, ja da ville de tømme verdens beholdningen av Litium, og resten av verdens bilprodusenter er da tvunget til at levere deres biler med en eller anden form for forsil forbrennings moter.

    Det i fabler om er ikke realistisk.
    Her er det ingen fabling, det er nok du som lever i en oljeboble.
    Kansje, men den er fanden langt mere realistisk, end det du fabler om.
    Den her miljø debat, begynder at minde mig om en religøs vekkelse.
    Presten siger at vis du gør som der blir sagt, havner du i Paradis, hvor fanden ved han det fra, har han været der?

    Kom op med nogen realistiske forslag der bonner noget, ja da kan vi begynde at prate om det, men det som der er fokus på nu, blir som at pisse i modvind, du for det 1 meter på avstand, før du for hele lortet tilbage i ansigtet.

    mvh
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.137
    Antall liker
    8.671
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er to faktorar som er interessante:

    1. Kor mange forbrukarar er vi?
    2. Kor mykje kvar av oss faktisk brukar.

    Legg vi lista på indisk forbruksnivå, går det nok bra med 8 - 9 milliardar forbrukarar.
    Men frivilleg reduksjon i levestandard for å berge miljøet har vi berre sett ein gong i verdshistorien, på ei lita stillehavsøy, der dei utrydda grisane fordi dei øydela jordsmonnet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Det er to faktorar som er interessante:

    1. Kor mange forbrukarar er vi?
    2. Kor mykje kvar av oss faktisk brukar.

    Legg vi lista på indisk forbruksnivå, går det nok bra med 8 - 9 milliardar forbrukarar.
    Men frivilleg reduksjon i levestandard for å berge miljøet har vi berre sett ein gong i verdshistorien, på ei lita stillehavsøy, der dei utrydda grisane fordi dei øydela jordsmonnet.
    Har vi ikke et forvrengt syn på levestandard i vårt overflodssamfunn da? Vi blir påvirket gjennom en massiv reklamepropaganda om at lykken er å kjøpe enda mer av det vi ikke trenger. Og depresjoner og selvmord når stadig nye høyder. Jeg er overbevist om at å prioritere litt anderledes kan være svært fornuftig for mange. Og da reduserer vi også belastningen på miljøet rundt oss.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det er to faktorar som er interessante:

    1. Kor mange forbrukarar er vi?
    2. Kor mykje kvar av oss faktisk brukar.

    Legg vi lista på indisk forbruksnivå, går det nok bra med 8 - 9 milliardar forbrukarar.
    Men frivilleg reduksjon i levestandard for å berge miljøet har vi berre sett ein gong i verdshistorien, på ei lita stillehavsøy, der dei utrydda grisane fordi dei øydela jordsmonnet.
    Har vi ikke et forvrengt syn på levestandard i vårt overflodssamfunn da? Vi blir påvirket gjennom en massiv reklamepropaganda om at lykken er å kjøpe enda mer av det vi ikke trenger. Og depresjoner og selvmord når stadig nye høyder. Jeg er overbevist om at å prioritere litt anderledes kan være svært fornuftig for mange. Og da reduserer vi også belastningen på miljøet rundt oss.
    Jo det ka du ha ret i, alle har vi et elementær behov, og for de mindre bemidlede i verden går det vel ut på.

    Tag over hoved, inlangt strøm, Køleskab, vaskemaskine, Mopet eller bil for transport.
    For for de bedre bemidlede:
    Tørke trommel, fryser, Bil no 2, Båt, Robot plæne klipper, Oled tv, computer, Hytte på fjell eller fjord, 1 til 2 udenlands rejser om året, for at opleve luft forandring.

    Ak, dette bliver ikke let, da modstanderen er den menskelige natur, Mer vil ha mer!

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.992
    Antall liker
    15.872
    Kom over en morro-sak om en inder som ble arrestert da han prøvde å komme seg inn i cockpiten på et innenriksfly for å få ladet telefonen sin. I den saken stod imidlertid følgende:

    The falling price of air fares and growing incomes in India have led to a boom in domestic flights. More than 91.3m domestic tickets were issued this year to August, an increase of more than 21% during the same period in 2017

    I Norge foretas det til sammenligning rundt 15 millioner innenriksflyvninger pr år.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Olie,en bidrag til vores velfærds stat.

    Nyt felt godkjent ut for Bergen.

    En investering på rundt 10 milliarder.

    Estimat for feltet udgør 10.000 årsverk, lad os sige a 600.000 om året dette utgør rund regnet et bebøb på

    6000.000.000 NKR, eller 6000 MILLIONER til løns utbetaling til det Norske folk, og en direkte skatte inntekt på rundt 33% udgør da 2000 millioner som kan bruges til Sygehus, Skoler, Ældrehjem, Veier, og sosialisering av os alle sammen.

    Til de av jeg som som tror at Laks, og andre ting i fremtiden vil kunne erstatte Olien Næringen som hoved forsørger av din og min Hverdag, samt bidrage til utbygningen av vores felles samfunn, vil jeg andmode om at det kansje er tid til at komme ut av den Miljø vekkelse Boble i befinner jer i.

    Her til kommer intjenning ved salg av produkterne fra feltet.

    DET er så vanvittig mange penge vi taler om her, at den menneskelige hjerne Knap kan kapere dette!

    Dette er en god dag for Norge, og ikke mindst dig og din familie.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Trump-administrasjonen forsvarer høyere utslippsgrenser for biler med at det uansett er for sent å gjøre noe med global oppvarming, snittemperaturen kommer til å øke med 7F (4C) innen 2100.

    Last month, deep in a 500-page environmental impact statement, the Trump administration made a startling assumption: On its current course, the planet will warm a disastrous 7 degrees by the end of this century.

    A rise of 7 degrees Fahrenheit, or about 4 degrees Celsius, compared with preindustrial levels would be catastrophic, according to scientists. Many coral reefs would dissolve in increasingly acidic oceans. Parts of Manhattan and Miami would be underwater without costly coastal defenses. Extreme heat waves would routinely smother large parts of the globe.

    But the administration did not offer this dire forecast as part of an argument to combat climate change. Just the opposite: The analysis assumes the planet’s fate is already sealed.

    The draft statement, issued by the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), was written to justify President Trump’s decision to freeze federal fuel efficiency standards for cars and light trucks built after 2020. While the proposal would increase greenhouse gas emissions, the impact statement says, that policy would add just a very small drop to a very big, hot bucket.
    https://www.washingtonpost.com/nati...6fada-bb45-11e8-bdc0-90f81cc58c5d_story.html?
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Det er kanskje verdt å gjenta. Trump-administrasjonen mener altså at vi ligger i bane til så mye som 4C over førindustrielt snitt. Det er en sivilisasjonstrussel, men anses altså som normbanen nå, slik at man ikke behøver å gjøre noe med utslipp fra biler.

    Dette har selvsagt oljebransjen visst lenge.

    Her er et internt og dengang konfidensielt Shell-notat fra 1988. Dengang var det 340ppm CO2 i atmosfæren, nå er vi på 410ppm.

    Document3-p4-normal.gif

    https://insideclimatenews.org/news/...arming-company-documents-netherlands-lawsuits



    Although the details of global warming were foreign to most people in the 1980s, among the few who had a better idea than most were the companies contributing the most to it. Despite scientific uncertainties, the bottom line was this: oil firms recognized that their products added CO2 to the atmosphere, understood that this would lead to warming, and calculated the likely consequences. And then they chose to accept those risks on our behalf, at our expense, and without our knowledge.
    https://www.theguardian.com/environ...d-exxons-secret-1980s-climate-change-warnings
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    791
    Kom over en morro-sak om en inder som ble arrestert da han prøvde å komme seg inn i cockpiten på et innenriksfly for å få ladet telefonen sin. I den saken stod imidlertid følgende:

    The falling price of air fares and growing incomes in India have led to a boom in domestic flights. More than 91.3m domestic tickets were issued this year to August, an increase of more than 21% during the same period in 2017

    I Norge foretas det til sammenligning rundt 15 millioner innenriksflyvninger pr år.
    India er et stort land så det virker som mye men:

    Antall billetter pr innbygger =0,109
    I Norge er tallet 2,849

    :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Kom over en morro-sak om en inder som ble arrestert da han prøvde å komme seg inn i cockpiten på et innenriksfly for å få ladet telefonen sin. I den saken stod imidlertid følgende:

    The falling price of air fares and growing incomes in India have led to a boom in domestic flights. More than 91.3m domestic tickets were issued this year to August, an increase of more than 21% during the same period in 2017

    I Norge foretas det til sammenligning rundt 15 millioner innenriksflyvninger pr år.
    India er et stort land så det virker som mye men:

    Antall billetter pr innbygger =0,109
    I Norge er tallet 2,849

    :)
    Men sannsynligheten for at antall billetter i India vil øke voldsomt i årene som kommer er store.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Da er det ikke så rart at myndighetene fokuserer på transportsektoren, vi skal jo gå foran med et godt eksempel.
    det interessante her er en udybning på hvo stor en andel Tung transport, person transport, skips transport, fly transport, tog transport, udgør hver især.

    Mvh
     
    H

    Hardingfele

    Gjest

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.453
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fra artikkelen du linker til:

    Atomdrevne isbrytere var med på reisen, og Venta Maersk er bygget for å tåle ekstreme værforhold. Rederiet understreker at seilasen først og fremst er ment som en test, og at de foreløpig ikke regner Nordøstpassasjen som et kommersielt alternativ til de tradisjonelle rutene mellom Asia og Europa.

    Men la nå ikke det komme i veien for dommedagsropene...

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Da er det ikke så rart at myndighetene fokuserer på transportsektoren, vi skal jo gå foran med et godt eksempel.
    det interessante her er en udybning på hvo stor en andel Tung transport, person transport, skips transport, fly transport, tog transport, udgør hver især.

    Mvh
    transport_utslipp_2016_r-01.png
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.882
    Promping er tydeligvis en stor klimaversting.
    Jeg visste forresten ikke at bønder var storforbrukere av lystgass, men det er sikkert på sin plass.

    jordbruk_utslipp_2016_skjerm-01.png
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    I Oslo stod anleggsmaskiner for 30% av de samlede utslippene i 2016, og da er det interessant at denne dukker opp;

    Caterpillar har skrevet om software på den dieseldrevne standardmodellen 323F og tilpasset den for elektrisk drift. Den 25-tonn tunge elgravemaskinen har en graveskuffe på 1.350 liter. Batteriene oppgis å holde mellom 5 og 7 timer før de trenger lading. Én times ladning gir én time ekstra driftstid.

    På den elektriske gravemaskinen brukes det ikke strøm når man ikke rører spakene, til forskjell fra en dieselmaskin som bruker diesel også når den går på tomgang.
    Hytta på maskinen varmes fra strøm, med tillegg av varme fra hydraulikksystemet.

    ATTACH=CONFIG]511445[/ATTACH]
    25 tonns elektrisk gravemaskin lånes ut gratis | Naturpress
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Jeg var hos finansbyråd Robert Steen tidligere i år. Han viste stolt frem denne på flatskjermen på kontoret. Oslo by har som mål å få elektrifisert slikt maskineri. Det viser seg å være usedvanlig effektivt.

    Tok bildet fordi jeg måtte smile over hva de har skrevet på den.

    Skjermbilde 2018-10-03 kl. 14.13.32.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    14.135
    Antall liker
    10.204
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Nei, nå ble det for koselig her, vi må ha litt dommedag igjen.

    Den andre stille våren – fuglene dør | Naturpress

    Bl.a.
    Den andre stille våren – fuglene dør
    Utryddelsen av insekter desimerer Frankrikes fuglebestander, og plantevernmidler er hovedårsaken, i følge nye studier.

    Det melder avisen The Guardian. Den ene studien er på nasjonalt plan, mens den andre tar for seg en stor landbruksregion i det sentrale Frankrike.

    Reduksjonen i antall er registrert blant svært mange arter, i noen tilfeller med to tredjedeler, og hovedgrunnen er rett og slett at insektene de spiser blir utryddet.

    – Økologisk katastrofe
    Benoit Fontaine, som er biolog ved Frankrikes nasjonalmuseum for naturhistorie og medforfatter på en av studiene, beskriver situasjonen som katastrofal. I en pressemelding fra det nasjonale forskningssenteret (CNRS) som også var delaktig i studien, skriver han.

    – Landsbygda vår er i realiteten i ferd med å bli en ørken.

    Frankrike har hatt organiserte fugletellinger utført av frivillige hobbyornitologer i samarbeid med fagmiljøer siden århundreskiftet, og de viser at mens flere av de vanligste fugleartene er redusert med en tredjedel, så har nær 70% av enkelte trekkfugler forsvunnet. Dette betegnes i meldingen som nivåer som nærmer seg en økologisk katastrofe.

    – En grønn ørken – industrilandbruket har skylden
    Igjen peker forskerne på de enorme monokulturene av spesielt hvete og mais, og den intensive bruken av plantevernmidler som gjør at enorme landområder dekkes av kun disse vekstene, uten insektsliv. Fuglene blir ikke forgiftet, men de finner ikke mat, og å krysse disse områdene blir som å krysse en ørken. Dette bekreftes av tidligere vitenskaplige undersøkelser over hele Europa, som sjokkmeldingen sist høst om at 80% av Tysklands flyvende insekter har forsvunnet, og at antall fugler i Europa har falt med 400 millioner på 30 år. På tross av nasjonale franske mål om å halvere bruken av plantevernmidler innen 2020 øker salget, i følge tall fra EU.

    Ikke bare i landbruksområder
    Det som spesielt bekymrer de franske forskerne er at nedgangen også rammer andre områder. Også arter som trives best i skogs- og blandingsområder forsvinner. Dette er en indikasjon på at tilstanden til hele økosystemet er svekket, sier forskerne. Det er imidlertid ikke bare monokulturer og sprøyting som truer; skogsområdene krymper, små skogsholt, myrer og krattskog blir bygget ut, og praksisen med å la jorder ligge brakk og hvile – være blomsterenger eller lignende, er helt på vei ut. I tillegg møter fuglene mer ekstremvær, og trekkfuglene må krysse større og varmere ørkenstrekk. For den europeiske fuglebestanden er imidlertid insektdøden den klart mest avgjørende faktoren. Fontaine beskriver til slutt situasjonen som nær uopprettelig, og gjør det klart at alle aktørene i landbrukssektoren må jobbe sammen for å endre praksisen.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Det er en kombinasjon av faktorer som tar insektene. Sprøytemidler med neonikotinoider er én, i tillegg til alle de andre pesticidene som landbruket anvender. I tillegg er herbicidene et problem -- de tar nemlig livet av livsgrunnlaget til det insektene lever av. Glyfosat, som brukes i enorme mengder til brakklegging og tvangsmodning, tar livet av plantene og sørger for at mikrolivet i jorden ikke har noe å leve av (glyfosat knekker også soppforbindelsene).
    Dermed får fuglene ikke noe å spise fordi insektlarver enten drepes av sprøytemidlene eller også sulter ihjel. Pesticidene tar selvsagt ikke bare skadeinsektene -- de tar alt av insekter.

    Men utstrakt bruk av belysning i byer og langs veier er et like stort problem. Fremfor å få hvile, svirrer og svermer insektene natten gjennom og dør av utmattelse. I en studie mente man at flere tonn insekter dør hver kveld i Köln ...

    Noen artikler om problemet:

    Light pollution linked to decline in insects | Lux Magazine | Luxreview.com | Europe | Home page

    https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180619122456.htm
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn