Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er helt sant, men det er et tveegget sverd. Begrepet "tipping point" sier vel noe om saken. Dessuten er boligmønster, folketall, vannforsyning med mye mer under såpass hardt press, at konsekvensene kan raskt ble mye større enn hva som var tilfellet for 50 - 100 år siden.
    Anbefaler deg å se debatten om klimahysteriet - så kanskje du sover litt bedre om natten.

    Ellers deler jeg selvsagt din bekymring om hardt press på ressurser, men det er altså noe annet enn CO2 klima som skaper det. Der er befolkningsvekst og økt levestandard hovedriverne - og vi ville hatt disse problemene også med mindre CO2 i atmosfæren.

    Med hensyn til %-vis avvik i temperatur i vann, sjekk hva som skjer mellom + 0,1 og - 0,1 grader C. Konsekvensene er jo til dels dramatiske. Bare et hint.
    Her må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva du hinter til. (eller det gjør jeg jo selvsagt, men at du mener det skulle være relevant synes jeg vel er litt rart)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Anbefaler deg å se debatten om klimahysteriet - så kanskje du sover litt bedre om natten.

    Ellers deler jeg selvsagt din bekymring om hardt press på ressurser, men det er altså noe annet enn CO2 klima som skaper det. Der er befolkningsvekst og økt levestandard hovedriverne - og vi ville hatt disse problemene også med mindre CO2 i atmosfæren.


    Her må jeg innrømme at jeg ikke skjønner bæret av hva du hinter til. (eller det gjør jeg jo selvsagt, men at du mener det skulle være relevant synes jeg vel er litt rart)
    Bare delvis et ressursproblem, mest av alt en lang rekke problemer utløst av en mindre temperaturøkning.

    Å benytte % avvik i temperatur som mål for noe som helst, er temmelig meningsløst, og det var hele poenget mitt. Sjekk @Hardingfele 's forklaring i post 12946; en liten energitilførsel gir store endringer. Merk at atmosfære, luft, er et ekstremt lettflytende emne, som kun behøver små endringer i energinivå, før resultatene blir veldig merkbare.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.244
    Antall liker
    7.911
    Sted
    Oslo
    Til OMF
    At du ikke hverken bekymrer deg over CO2 i atmosfæren eller skjønner begrepet tipping point, forklarer en del av din argumentasjon.
    Om 99% av forskerne er enig i et standpunkt, så kan det være gøy å være en av 1% erne (ingen assosiasjon til noen beryktete klubber)
    Slikt kalles kontrært, og i en annen tråd har vi også en slik Kjendis.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    Noe for Valentino? Et tegn i tiden at man i Sveits har åpnet sykkelruter som ellers kun er tilgjengelige om sommeren, mens skibakkene er stengt.

    Synes det er viktig å ta inn hva disse endringene betyr. Det er snakk om milliardnæringer som er etablert på grunnlag av forutsigbarhet. Man kan forestille seg at det ikke betyr stort om et vintersportsted må stå stengt, men det har enormt mye å si, for det lokale næringslivet, for verdien av boliger og hytter og for bosettingen. (I sommer fløy man vann opp i fjellene i Sveits, med helikopter, til dyr på fjellbeite). Ekstraordinære tiltak koster og får til slutt migrasjonseffekter, fordi vi har endret på viktige balansepunkt og befinner oss i Turbulens, uten sikkerhetsseler.


    Seneste, inkl. desember 2022. For dem som ikke har sett denne før. Satelittmålinger av lufttemperaturene i Arktis begynte i 1979. Hver måned er rangert i perioden fra kaldest (mørkeblå) til varmest (mørkerødt). Om fordelingen av farger fremstod balansert, altså jevnt fordelt, ville det ikke vært stort å bekymre seg over.
    Men balansen er altså forrykket som vi kan se. Selv hadde jeg likt å se mye mørkeblått til høyre i oversikten. Vi bør begynne å forberede oss på hva dette betyr.

    925t_70n_rank.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Å benytte % avvik i temperatur som mål for noe som helst, er temmelig meningsløst, og det var hele poenget mitt. Sjekk @Hardingfele 's forklaring i post 12946; en liten energitilførsel gir store endringer. Merk at atmosfære, luft, er et ekstremt lettflytende emne, som kun behøver små endringer i energinivå, før resultatene blir veldig merkbare.
    Energien i et system (eller i kjelen til fela) er proporsjonal med temperaturen.
    Det skjer nok ikke så veldig mye i den kjelen om man øker temperaturen med 1 grad - energien øker med 0,3%
    (Med teskje - det har selvsagt konsekvens - men din 1000% økning av konsekvensene er altså det jeg diskuterer i mot her)

    Her kan du forøvrig se deg opp på "Tipping point" og andre konsekvenser av voksne folk som sitter på din side av bordet. Jeg oppfatter vel deg på samme måte som de som står til høyre i bildet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Energien i et system (eller i kjelen til fela) er proporsjonal med temperaturen.
    Det skjer nok ikke så veldig mye i den kjelen om man øker temperaturen med 1 grad - energien øker med 0,3%
    (Med teskje - det har selvsagt konsekvens - men din 1000% økning av konsekvensene er altså det jeg diskuterer i mot her)

    Her kan du forøvrig se deg opp på "Tipping point" og andre konsekvenser av voksne folk som sitter på din side av bordet. Jeg oppfatter vel deg på samme måte som de som står til høyre i bildet.
    Du må få oppfatte meg som du ønsker, bevisene for hvilke konsekvenser en moderat temperaturøkning gir, har vært vist på vår klode gjentatte ganger. Istiden var ca. 7 grader C kaldere enn i dag. Og som du sikkert har sett selv, så er det ikke det samme om temperaturen i en kjele går fra 89-90 grader, enn om den går fra 99 - 100. %-vis ikke store forskjellen, men konsekvensene er brutale i det ene tilfellet.
    Konsekvensene blir som de blir, enten det er voksne folk som er budbringere eller ikke.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du må få oppfatte meg som du ønsker, bevisene for hvilke konsekvenser en moderat temperaturøkning gir, har vært vist på vår klode gjentatte ganger. Istiden var ca. 7 grader C kaldere enn i dag. Og som du sikkert har sett selv, så er det ikke det samme om temperaturen i en kjele går fra 89-90 grader, enn om den går fra 99 - 100. %-vis ikke store forskjellen, men konsekvensene er brutale i det ene tilfellet.
    Konsekvensene blir som de blir, enten det er voksne folk som er budbringere eller ikke.
    Anbefaler deg igjen å se debatten jeg linket til. Du har åpenbart ikke gjort det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Anbefaler deg igjen å se debatten jeg linket til. Du har åpenbart ikke gjort det.
    Uansett: Jeg er ikke glad i begrep som "klimahelvete" og lignende.
    Man må forholde seg til realiteter, ikke til himmel og helvete.

    Tror egentlig ikke du har sett den debatten, heller, jeg. Vitenskapsfolka uttaler seg helt adekvat, de.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Da synes det rart å bruke begrep som "tifoldig"
    Om antall flyktninger EDIT: fattige og sultende? Fordi?
    Det harmonerer jo veldig bra med det forskerne sa i nevnte debatt, rett og slett fordi deler av jorda vil bli ubeboelig, og flere av de delene er svært tett befolket. forskerne nevnte for eksempel at "vi kommer til å få se folkeforflytninger vi ikke har sett maken til".
    Så jo, tifoldig var nok et greit begrep å benytte i sammenhengen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Om ikke du begriper at sult er et resultat av vær og klima, kommer vi ikke langt i denne diskusjonen, vel.
    Hvis du ikke begriper at sult er et resultat av fattigdom og dårlig infrastruktur så kommer vi ingen vei
    Hjelper lite å ha verdens beste klima når du ikke har råd til å borre en brønn, eller har materiell for å drive jordbruk.
    Videre tror jeg bare at vi må innse at vi må adaptere oss, dvs utvikle oss videre fra konvensjonell jordbruk.
    Når du klarer å dyrke hva som helst i kjeller i et leilighetskompleks så er det bare snakk om ressurser.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.634
    Antall liker
    35.600
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hjelper lite å ha verdens beste klima når du ikke har råd til å borre en brønn
    Hva om det ikke lenger er noe grunnvann å bore etter? Hvordan kan det skje, tenker du?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Adaptere
    https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsmaterialslett.0c00130 (ta ut vann fra atomsfæren)
    Lage ferskvann av sjøvann
    Dyrke på nye måter, feks via https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics
    "To grow 1 kilogram (2.2 lb) of tomatoes using intensive farming methods requires 214 liters (47 imp gal; 57 U.S. gal) of water;[10] using hydroponics, 70 liters (15 imp gal; 18 U.S. gal); and only 20 liters (4.4 imp gal; 5.3 U.S. gal) using aeroponics.[11] "

    Eller flytte seg
    Sier ikke at det ikke vil gjøre vondt, men det er fullt mulig å fø verden både i dag og i morgen. Det handler om infrastruktur
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hele vår eksistens gjennom historien har gått på å adaptere oss til naturen og dens endringer.
    Nå er vi blitt så smarte at vi skal politisk bestemme at det ikke skal bli mer enn 1,5økt temp, det er dømt til å faile.
    Men typisk oss... tro vi kan herske over naturen
    Utopi
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.244
    Antall liker
    7.911
    Sted
    Oslo
    Adaptere
    https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsmaterialslett.0c00130 (ta ut vann fra atomsfæren)
    Lage ferskvann av sjøvann
    Dyrke på nye måter, feks via https://en.wikipedia.org/wiki/Hydroponics
    "To grow 1 kilogram (2.2 lb) of tomatoes using intensive farming methods requires 214 liters (47 imp gal; 57 U.S. gal) of water;[10] using hydroponics, 70 liters (15 imp gal; 18 U.S. gal); and only 20 liters (4.4 imp gal; 5.3 U.S. gal) using aeroponics.[11] "

    Eller flytte seg
    Sier ikke at det ikke vil gjøre vondt, men det er fullt mulig å fø verden både i dag og i morgen. Det handler om infrastruktur
    Godeste Doktor, dine forslag til å endre dyrkning er selvfølgelig gjennomførbare, med en liten hake.....
    Det blir jævla dyrt.
    Men om du spanderer på Somalia, sier de neppe nei.
    Ellers ligger det litt i gata med hvorfor be om brød? De kan jo spise kake!
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og der er poenget mitt
    Vi gjør ikke dette for å "redde verden", vi gjør dette for at det skal bli mindre ubehagelig for oss, og kanskje ikke koste oss så mye.
    Viktig å kunne gå på ski der vi gjorde det før, eller at det sommerhuset fortsatt skal være redd ved stranden.
    Eller at man fortsatt skal ha en stor by i en ørken

    Og aller mest:
    viktigst at noen har det jævlig for at vi skal ha det bra
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Til OMF
    At du ikke hverken bekymrer deg over CO2 i atmosfæren eller skjønner begrepet tipping point, forklarer en del av din argumentasjon.
    Om 99% av forskerne er enig i et standpunkt, så kan det være gøy å være en av 1% erne (ingen assosiasjon til noen beryktete klubber)
    Slikt kalles kontrært, og i en annen tråd har vi også en slik Kjendis.
    Hvem har sagt jeg ikke bekymrer meg for CO2 i atmosfæren. Jeg kommenterte bare at 10 ganger var å ta i litt mye.

    Jeg skjønner også begrepet "tipping point" - men hva det har med frysepunkt eller kokepunkt for vann skjønner jeg ikke. Og som Debatten forklarte - så er det altså forskjell på selvforsterkende effekter og tipping point.

    Vanskelig å diskutere sak ser jeg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Hvem har sagt jeg ikke bekymrer meg for CO2 i atmosfæren. Jeg kommenterte bare at 10 ganger var å ta i litt mye.

    Jeg skjønner også begrepet "tipping point" - men hva det har med frysepunkt eller kokepunkt for vann skjønner jeg ikke. Og som Debatten forklarte - så er det altså forskjell på selvforsterkende effekter og tipping point.

    Vanskelig å diskutere sak ser jeg.
    Siden du ustanselig vender til bake til "10 ganger", kanskje du skulle fortelle hva det var jeg skrev. Hva tror du jeg skrev, egentlig?
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.244
    Antall liker
    7.911
    Sted
    Oslo
    Med mitt nick bør jeg kanskje ikke kommentere "Boken"
    Men jeg er kanskje ikke alene om å lese som fanden.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Behøver vel ikke å tro - man kan lese


    Vis vedlegget 881990
    En bra start, OMF.
    Hva leser du da, siden du sliter sånn med det budskapet?

    (Det jeg leser er at dødsfall fra sult, nød og fattigdom vil øke med en eller flere 10-ganger i forhold til i dag, i løpet av en ikke oppgitt tidsperiode, men la oss si f.eks. 100 år)
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    for å kverulere litt så er faktisk 10% av verdens befolkning fattige i dag, så at dette skal øke flere 10 ganger er ikke mulig

    In 2015 (the latest estimates available), 10% of the world’s population lived in extreme poverty (less than $1.90 a day
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    litt nyere tall:

    The world has made huge strides in overcoming global poverty. Since 1990, more than 1.2 billion people have risen out of extreme poverty. Now, 9.2% of the world survives on less than $1.90 a day, compared to nearly 36% in 1990.

    But the COVID-19 pandemic threatens to reverse years of progress in the fight against global poverty and income inequalities, and it jeopardizes the future of a generation of children.

    COVID-19 drove an additional 97 million people into extreme poverty in 2020, according to World Bank estimates. More than a year into the pandemic, the World Bank stresses that “there is still much we don’t know” concerning its impact on global poverty in 2021.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    for å kverulere litt så er faktisk 10% av verdens befolkning fattige i dag, så at dette skal øke flere 10 ganger er ikke mulig

    In 2015 (the latest estimates available), 10% of the world’s population lived in extreme poverty (less than $1.90 a day
    Du nevnte spesifikt at det var snakk om det antallet som dør av fattigdom og sult på årlig basis, sjekk innlegget ditt igjen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var ikke det du skrev istad og det jeg kommenterte på, dårlig triks
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En bra start, OMF.
    Hva leser du da, siden du sliter sånn med det budskapet?

    (Det jeg leser er at dødsfall fra sult, nød og fattigdom vil øke med en eller flere 10-ganger i forhold til i dag, i løpet av en ikke oppgitt tidsperiode, men la oss si f.eks. 100 år)
    Vi leser det samme - men jeg tolket vel ikke tidsrammen til 100 år.
    Jeg synes dette er veldig overdrevet - og vil utfordre deg til å finne dokumentasjon som underbygger dette!

    For å sette litt tall på det - raskt google søk.
    • Det dør 9 millioner mennesker av underernæring hver år - det er 1,1 promille av befolkningen - en tidobling er 1,1 prosent av befolkningen hver år - altså ca 110 millioner mennesker dør årlig av underernæring om 20-30 år.
    • I dag er omtrent 1% av verdens befolkning flyktninger - en tidobling gir jo da 10% - og ca 1 MRD flyktninger om 20-30 år

    Jeg skrev jo også litt lengre opp at jeg mente befolkningsvekst og økt levestandard var en utfordring - det er klart ting henger sammen, men om vi greiere å produsere mer mat, men befolkningsveksten er større - så mener jeg problemet er befolkningsvekst og ikke klima.


     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Vi leser det samme - men jeg tolket vel ikke tidsrammen til100 år.
    Jeg synes dette er veldig overdrevet - og vil utfordre deg til å finne dokumentasjon som underbygger dette!

    For å sette litt tall på det - raskt google søk.
    • Det dør 9 millioner mennesker av underernæring hver år - det er 1,1 promille av befolkningen - en tidobling er 1,1 prosent av befolkningen hver år - altså ca 110 millioner mennesker dør årlig av underernæring om 20-30 år.
    • I dager omtrent 1% av verdens befolkning flyktninger - en tidobling gir jo da 10% - og ca 1 MRD flyktninger om 20-30 år

    Jeg skrev jo også litt lengre opp at jeg mente befolkningsvekst og økt levestandard var en utfordring - det er klart ting henger sammen, men om vi greiere å produsere mer mat, men befolkningsveksten er større - så mener jeg problemet er befolkningsvekst og ikke klima.


    Det blir uansett vanskelig å dokumentere noe som ikke har skjedd enda, det er og blir spekulasjoner. I en best case blir det lettere å dyrke mat, og så går det greit å flytte på noen hundre millioner mennesker. Worst case blir det store nærings- og forsyningsproblemer, store opprør, kriger, sult og nød i kombinasjon med store naturkatastrofer (tørke, flom, orkaner, tyfoner, tornadoer, pluss et par vulkaner, ras og annen moro).

    Jeg tror ikke jeg har hevdet at 10 ganger flere må flykte, men selv det er et teoretisk mulig scenario. Merk at det eneste jeg hevdet var at Dr_Bass' påstander om dødsfall grunnet sult og nød ville forverres med den løse størrelsesangivelsen "et tifold ganger", om menneskeheten ikke finner gode løsninger på klimakrisene. Så la oss holde oss til det som faktisk hevdes her, fremfor å produsere et meningsinnhold det ikke finnes grunnlag for.

    Uansett, her spekuleres i det minste med en viss bakgrunn:
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det blir uansett vanskelig å dokumentere noe som ikke har skjedd enda, det er og blir spekulasjoner.
    Vel - hele tråden handler vel om hva som kommer til å skje. Så finner du noen noe sted som gir deg støtte i 100 millioner døde av sult årlig.

    Det var jo kommentaren jeg kommenterte. Du kunne kort skrevet at det var litt overdrevet - men neida.....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Vel - hele tråden handler vel om hva som kommer til å skje. Så finner du noen noe sted som gir deg støtte i 100 millioner døde av sult årlig.

    Det var jo kommentaren jeg kommenterte. Du kunne kort skrevet at det var litt overdrevet - men neida.....
    Nå forstår jeg ikke hvor du vil hen, fremtidsscenarier har ingen fasit før de har skjedd, naturlig nok. Du mener en mulig utviklingskurve er mest sannsynlig, jeg mener en annen mulig utviklingskurve er mest sannsynlig. Finner du denne forskjellen i oppfatning om mulige scenarier problematisk, eller hva er det snakk om?
    Det er ikke sånn at enten har du rett eller så har jeg rett. Det er ikke en gang sikkert at svaret finnes et sted i mellom, den som lever får se, og det blir ingen av oss, dessverre/heldigvis.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.347
    Antall liker
    9.248
    Når man ser hva litt snø kan gjøre i vinterlandet Norge en dag i Januar så er det kanskje like greit at det blir litt varmere...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.711
    Antall liker
    15.859
    Torget vurderinger
    2
    OMF sitter skutt fast i bukkehornet til Syvende far i huset og bør behandles varsomt når det gjelder konsekvensene av klimaendringer, Disqutabel.

    As the threat of climate change increases globally, it’s no surprise that living conditions are becoming more precarious around the world. And climate change doesn’t just mean extreme weather – rising sea levels, damaged ecosystems and environmental changes are all adversely impacting people’s lives with the potential to cause massive upheaval on a global scale. According to the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), an annual average of 21.5 million people have been forcibly displaced by weather-related events – such as floods, storms, wildfires and extreme temperatures – since 2008. These numbers are expected to surge in coming decades with forecasts from international thinktank the IEP predicting that 1.2 billion people could be displaced globally by 2050 due to climate change and natural disasters.


    For ordens skyld: Zurich i linken er et av verdens største og viktigste reforsikringsselskap. Det veier sine ord med gullvekt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Betryggende å ha et reiseforsikringsselskap som også er eksperter på klima og spådommer :)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Forsikringsselskapene beregner ut i fra risiko så sånn sett har du rett, men i den grad denne forskningen blir vedtatt som sannhet så vil ikke forsikringen gjelde lenger.
    Forsikringen gjelder uforutsette hendelser
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    ZIG / Zürich forsikring er selvsagt ikke et reiseforsikringsselskap, det er et enormt, verdensomspennende forsikringskonsern som forsikrer det meste. De gambler ikke med økonomien sin.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF sitter skutt fast i bukkehornet til Syvende far i huset og bør behandles varsomt når det gjelder konsekvensene av klimaendringer, Disqutabel.
    Matten din går vel ikke helt opp.

    1,2 MRD på 28 år blir vel 42 millioner pr år - en dobling av nåværende 21 million årlig.

    Det er fortsatt et stykke opp til en ti-dobling som var påstanden jeg kommenterte.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.790
    Antall liker
    1.998
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    ZIG / Zürich forsikring er selvsagt ikke et reiseforsikringsselskap, det er et enormt, verdensomspennende forsikringskonsern som forsikrer det meste. De gambler ikke med økonomien sin.
    Da regner jeg med de ikke vil forsikre strandeiendommer lenger da.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.689
    Antall liker
    10.265
    Matten din går vel ikke helt opp.

    1,2 MRD på 28 år blir vel 42 millioner pr år - en dobling av nåværende 21 million årlig.

    Det er fortsatt et stykke opp til en ti-dobling som var påstanden jeg kommenterte.
    Tidobling av antall døde fra sult og fattigdom var det vår diskusjon dreide seg om. Vet ikke helt sikkert hvor mange ganger du har glemt dette nå, men det begynner å se litt dumt ut. For det Zürich og dermed Hardingfele nevner, er flytting av mennesker og bosteder de nærmeste noenogtjue år som et resultat av klimatiske forhold.
    Du blander jo alt i en eneste saus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn