Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest

Det skjedde mye fint mellom Dohnanyi og Cleveland Symphony Orchestra.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Morton Gould and his Orchestra
    Aaron Copland: Billy The Kid - Rodeo

Grand Canyon Suite av Ferde Grofé er bare enkle filmkulisser i forhold til Copland her, men likevel hørverdig.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    ottone skrev:
    Morton Gould and his Orchestra
    Aaron Copland: Billy The Kid - Rodeo

Grand Canyon Suite av Ferde Grofé er bare enkle filmkulisser i forhold til Copland her, men likevel hørverdig.
    Lite tips dersom du skal sørover på platejakt i morgen:

På lørdag klokken 12.00 kan du besøke bibliotekets musikkavdeling og nyte en time med vakre toner fra komponisten Robert Schumann. Milan Rabrenovic (klaver) og Una Maja Vagner(fiolin) er prisbelønte musikere som begge spiller i Stavanger symfoniorkester.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører på orgelmusikk av en for meg totalt ukjent norsk komponist; Fridthjov Anderssen. Ikke hadde jeg visst om ham heller, hvis det ikke var for bibliotekets utvalg. Bjørn A Drage spiller:

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    Lite tips dersom du skal sørover på platejakt i morgen:

På lørdag klokken 12.00 kan du besøke bibliotekets musikkavdeling og nyte en time med vakre toner fra komponisten Robert Schumann. Milan Rabrenovic (klaver) og Una Maja Vagner(fiolin) er prisbelønte musikere som begge spiller i Stavanger symfoniorkester.
    Godt tips, bra folk det der. Skal prøve å få det til, hvis jeg finner biblioteket i Sandnes. Kanskje vi treffes. Hektisk dag, lørdag, jeg må jo hjelpe Record World å tømme butikken for vinyl, og hjelpe resten av familien å arrangere korps-seminar med overnatting.

Her spilles det musikk til fredagsbiffen, videre fra den deilige strømmen av Living Stereo
    Mahler: Das Lied von der Erde

CSO/Reiner igjen. Blir aldri lei av den ekvipasjen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minnekonsert for Carlos Kleiber 22.00, NRK2

Jeg måtte skynde meg hjem i høstmørket for å nå Hovedscenen, en av mine få faste TV-poster. Og hva finner jeg når jeg dumper svett og kortpustet ned i godstolen? Fotball på NRK2, slett ikke topp-fotball heller, og Maestro på NRK1. Fotball og Maestro, det harmonerer godt men....

Heldigvis ser det ut som redningen kommer kl 22.00 på NRK2:
    Minnekonsert for Carlos Kleiber
    med Wien Filharmoniske og Riccardo Muti
    Det kan bli bra. Vi kan jo håpe å få se og høre litt til mesteren selv også?

Jørgen

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Muti kan være strålende. Mozart, Schubert og Tsjaikovskij, tror jeg det var. Jo, den vil jeg definitivt se.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Interessant versjon av Mozarts Requiem, for ikke å snakke om Salieris, som han i all beskjedenhet har skrevet for seg selv, og som han kaller Piccolo Requiem.
    Så lite er det vel egentlig ikke, men klokkes inn på like under halvtimen.

Småsure tendenser i enkelte partier hos Mozart, men det gjør ikke innspillingen mindre attraktiv.
    Langt fra et førstevalg, men når alle de store tolkningene ellers står i hylla, er dette et spennede supplement til samlingen.

Som krydder for oss som er svake for Magdalena Kozena, så kan det nevnes at her synger hun helt i starten av karrieren sin, i en alder av 22 år.
    Dette er vel andre gangen hun er med på en cd-innspilling så langt jeg greier å regne meg frem til.
    En Tsjekkisk innspilling fra 1995 dette, tror ikke jeg har sett den på andre label, eller til salgs internasjonalt.

Vedlegg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Svært kort dag på jobb, ovnen på maximum burn og utstrakt på stuegulvet med denne

livet kan da brukes til noe.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Svært kort dag på jobb, ovnen på maximum burn og utstrakt på stuegulvet med denne
    .......
    livet kan da brukes til noe.
    Ja, man kan nok ha det verre..

Her nyter jeg forbedrete spilleforhold, da deler av huset er tømt mens arbeid pågår med forsterkning av bjelkelag og etasjeskille mot etasjen under. Stålbjelker skal inn for avstiving, og flere lag gips-himling. :)

Så nå: Ottone spiller Ottone !

Jørgen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her spiller og synger Himlische Cantorey CPE Bach: Hamburgische Festmusiken:

B

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Fornøyd med CPO-platene, Bexter?
    Ja, jeg vil da mene det. Ikke at jeg legger så mye merke til teknikken osv, så lenge det ikke kommer mellom meg og musikken, og det gjør det så definitivt ikke på noen av cpo-platene jeg hittil har hørt.

Bernt K

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.048
    Sted
    Market Snodsbury
    Til trass for at kona er på tur, vil ikkje hovudet henga med på Wagner i kveld. Bittert.

Litt lettare saker, på fin gamal Decca

Greier ikkje setja fingeren på det, men dette er nok ikkje fyrstevalet mitt. Ricci verkar, øh, litt for nervøs og anspent, kanskje? Eg veit ikkje. Dårleg er det vel uansett ikkje.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kubelik dirigerer Schumanns 4. symfoni, med Berliner Philharmoniker

Det lyder homogent, som om orkesteret er tenkt som ett stort instrument, en klanglig enhet. Jeg er ikke enig med kritikere som mener Schumann mislyktes med instrumentasjonen her. Sannsynligvis ikke lett å få til å fungere for dirigent og orkester, men Jochum, Furtwängler og Kubelik fikk dette til å synge. Litt usikker på om jeg har hørt Karajan i denne musikken, lurer på hvordan det ville fungert.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Skilt ved fødselen?

aka Major Charles Winchester III

På mitt meget traurige stueanlegg spilles strykekvartett Op. 59 no. 3 "Rasumovsky", men det er flott uansett

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Skilt ved fødselen?

aka Major Charles Winchester III
    På mitt meget traurige stueanlegg spilles strykekvartett Op. 59 no. 3 "Rasumovsky", men det er flott uansett
    Det tenker jeg majoren hadde likt!
    Et øyeblikk trodde jeg at du spilte ut subtile musikalske gåter for oss her. Men det skulle vært Mozart klarinettkvintett, eller Pathetique-sonaten, ikke Rasumovsky.

Men oj, så flott musikk.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Alban Berg svinger buene. Jeg har det med å glemme vesentlig informasjon, og tydeligvis blir folk forvirret :)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.048
    Sted
    Market Snodsbury
    Hjelpe meg. No har eg byrja å få øyro opp for sånn lett «bel canto»-opera (som det visstnok heiter). Mykje Bellini og Donizetti for tida, særleg på kontoret. Eg som trudde at Wagner og Strauss var unnataka frå regelen om opera ikkje var heilt mi greie. Kva vert det neste?

(Eg har inne ei tinging på denne frå Glyndebourne i 1961 òg).

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Andrés Segovia spiller diverse musikk. Cd 1 fra denne 5-cders boksen:

Opptak fra hele karrieren, men helt greit.

B

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Og ikke nok med det. Endelig har jeg fått den etterlengtete

Nå, De Dødes Øy opus 29, av Rachmaninoff.

vagstol skrev:
    Hjelpe meg. No har eg byrja å få øyro opp for sånn lett «bel canto»-opera (som det visstnok heiter). Mykje Bellini og Donizetti for tida, særleg på kontoret. Eg som trudde at Wagner og Strauss var unnataka frå regelen om opera ikkje var heilt mi greie. Kva vert det neste?
    ......
    Du ender kanskje som fast gjest med tversoversløyfe i Bjørvika. Og med komplette Verdi og Puccini i hyllene hjemme. Det finnes verre skjebner :)

Jørgen

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg syntes jeg hørte lyder på radioen før i dag som minte meg om Shchedrins Carmen-suite, så da blir det den her hjemme. Pletnev dirigerer. Flott verk, forresten, og artig.

B

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.048
    Sted
    Market Snodsbury
    ottone skrev:
    vagstol skrev:
    Du ender kanskje som fast gjest med tversoversløyfe i Bjørvika. Og med komplette Verdi og Puccini i hyllene hjemme. Det finnes verre skjebner :)
    Hehe. Her kultiverer ein fordommane sine varsamt, berre for at dei skal forsvinna med ein gong. Eg som var så overtydd om at det måtte vera tysk for å vera verd å lytta til.

Hm. Attende til meir kjende ting på kontoret i dag.

Qt Mosaïques, Hayden op. 64

Det har vore sagt før, så eg skal ikkje seia det, men eg kan i det minste seia meg samd i at Mosaïques er eit fantastisk Haydn-band. Og op. 64 er kanskje dei mest leikne strykekvartettane som er skrivne?

knøtt

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Antall liker
    0
    Musikken fra boka - det mest geniale konseptet jeg har vært ute for til nå. Ikke ofte man kan anbefale en god plate - og så følger det med en like god bok. (Vanligvis omvendt, men dette er jo et musikk-forum.)

Dere som ikke har lest boka, gjør det. I tillegg til å være en god historie, er det også en glimrende innføring i kammermusikk.

Kjell

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Tamas Vasary spiller Frederic Chopin ballader, fra den deilige DG LP-boksen som jeg ikke finner bilde av på nettet

Vasary, en gammel favoritt i Chopin.

V

vredensgnag

Gjest
    Her storkoser Nilsson seg, med å sette skrekk i både seg selv og medsangere. Blir litt skremt selv.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Maurizio Pollini kan også spille Chopin ballader

Det gjør godt etter enda en lang dag med mye ung blåsemusikk.

Jørgen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.979
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

En første lytt til Frank Martins strykekvartett (som ankom i går) mens jeg venter på Klar en Klassiker. Ja, den er nøyaktig så god som forventet fra denne betydelige mesteren.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn