Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Etter tips fra Emotikon ble denne boksen innkjøpt for en stund siden. Har nå kommet til disc 8, og her er det morsomme saker. Stravinsky øver med orkesteret!! Gutten er over 85 år og frisk og rask. For det første herlig musikk selvsagt, skapelig innspilling også, men det virkelig verdifulle her er et innblikk i uttrykksformen Stravinsky ønsket for enkelte instrumenter. Samtidig også en fin referanse lydmessig, for de enkeltstående instrumenter. Anbefales.

Godt at tipsene våre her inne ofte faller i smak hos andre også.
    Pengene flyr til tider ut herfra bla. pga. anbefalinger fra andre.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    Karajan, ja. Og hans Verdi-saker.
    Er den versjonen noe jeg bør få inn blant Aida innspillingene mine ottone?
    Nå er ikke jeg Jørgen, men dette er jo selve Innspillingen av Aïda. Mener nu jeg, da. Non plus ultra.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    Nå er ikke jeg Jørgen, men dette er jo selve Innspillingen av Aïda. Mener nu jeg, da. Non plus ultra.

B
    Takker B.
    Du kan svare minst like godt som andre.
    Regnet jo nesten med at det var noe slikt ja i og med at J kom med den :)
    Får se om jeg finner den på vinyl - har en del andre Verdioperaer på vinyl, så da....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.576
    Torget vurderinger
    24
    emotikon skrev:
    pengesluk skrev:
    Etter tips fra Emotikon ble denne boksen innkjøpt for en stund siden. Har nå kommet til disc 8, og her er det morsomme saker. Stravinsky øver med orkesteret!! Gutten er over 85 år og frisk og rask. For det første herlig musikk selvsagt, skapelig innspilling også, men det virkelig verdifulle her er et innblikk i uttrykksformen Stravinsky ønsket for enkelte instrumenter. Samtidig også en fin referanse lydmessig, for de enkeltstående instrumenter. Anbefales.

Godt at tipsene våre her inne ofte faller i smak hos andre også.
    Pengene flyr til tider ut herfra bla. pga. anbefalinger fra andre.

Da får jeg vel begynne med å legge ut bilder og anbefalinger når jeg spiller 40- og 50-talls vinyl som er "umulig" å få tak i da, vil jo nødig være ansvarlig for folks finansielle undergang heller...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Da får jeg vel begynne med å legge ut bilder og anbefalinger når jeg spiller 40- og 50-talls vinyl som er "umulig" å få tak i da, vil jo nødig være ansvarlig for folks finansielle undergang heller...
    Tror jeg må legge inn et filter for tråden her da- er på nippet til å måtte gjøre det fra før.....

knøtt

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Antall liker
    0
    Iolanta av Tchaikovsky.

Og i kveld er det live-versjon i Olavshalen i Trondheim. Møt opp, møt opp!

Snakkes,
    Kjell

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    knøtt skrev:
    Iolanta av Tchaikovsky.
    Snakkes,
    Kjell
    Hei, og velkommen!

Iolanta er ukjent for meg, dette virker spennende.
    Har du en god innspilling å anbefale?

Her blir det Brahms korverk på konsert i kveld, Nänie, Schicksallied, Alt-rhapsodie og mere til med SSO og Stavanger Symfonikor. Bruno Weil dirigerer.
    Jeg synger ikke selv desverre, skal bare høre, men vurderer å prøvesynge i nettopp det koret.

Jørgen

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    ..............
    Kom igjen, pengesluk, vis oss greiene. Ingenting å nøle med, du vet at vi liker det. :)

knøtt

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Antall liker
    0
    ottone skrev:
    knøtt skrev:
    Iolanta av Tchaikovsky.
    Snakkes,
    Kjell
    Hei, og velkommen!

Iolanta er ukjent for meg, dette virker spennende.
    Har du en god innspilling å anbefale?

Her blir det Brahms korverk på konsert i kveld, Nänie, Schicksallied, Alt-rhapsodie og mere til med SSO og Stavanger Symfonikor. Bruno Weil dirigerer.
    Jeg synger ikke selv desverre, skal bare høre, men vurderer å prøvesynge i nettopp det koret.

Jørgen
    Takkogtakk.

Ser ut til at du har en grei konsertopplevelse foran deg du også. Kjenner lite til Brahms, dog. Har en tendens til å sovne av symfoniene hans. Men han har noen flotte korverk, så god fornøyelse.

Hva Iolanta angår tydde jeg til iTunes, og utvalget der var ikke all verden. Jeg hentet ned denne

(Så skal vi se om jeg får til å legge inn bilde - bør komme her:)

etter å sjekket dette forumet for omtaler først (det var slik jeg fant dere). Den ble såvidt nevnt med positivt fortegn i en tråd, så da slo jeg til. Siden har jeg knapt sittet stille lenge nok til å høre ferdig en eneste arie, men det lille jeg har rukket virker lovende. Mer følger etter kveldens konsert - finnes det forresten en egen konserttråd noe sted her?

Kjell

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    knøtt skrev:
    ....... etter kveldens konsert - finnes det forresten en egen konserttråd noe sted her?
    Kjell
    Jada, det har vært noen. Her er den siste jeg husker
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,33980.0.html
    Bare å fylle på der. :)

emotikon skrev:
    berxter skrev:
    emotikon skrev:
    ottone skrev:
    B
    Takker B.
    Du kan svare minst like godt som andre.
    Regnet jo nesten med at det var noe slikt ja i og med at J kom med den :)
    Får se om jeg finner den på vinyl - har en del andre Verdioperaer på vinyl, så da....
    Skjønner deg godt, emotikon.
    Jeg er ingen opera-ekspert, og fikk også tips om denne her på forum.
    Denne er super musikalsk, og lyden er OK på CDen, men innbiller meg at den låter enda bedre på original vinyl.

Jørgen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

With the Missa cuiusvis toni, Ockeghem achieves a veritable tour de force: a work having the advantage of being able to be executed in all church modes. In an era when composers vied with each other in virtuosity, this mass 'in whatever tone' became an unsurpassable model.

Dette er altså en messe hvor de samme notetegnene kan synges i 4 forskjellige kirketonemoder, og denne dobbeltCDen inneholder alle 4 versjonene. Svært godt sunget og innspillt, og vidunderlig hvordan messen skifter karakter etter som modene skifter.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mild start på kvelden; Giulianis første gitarkonserter spilt av hr. Romero fra en, som vanlig, utmerket Philips Duo:

(Ockeghemplata er nå på lista.)
    B

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen hit til klassiskasylet knøtt (Kjell) :)
    Bor du i Trheim?
    Jeg var så heldig å kunne sitte i kulissene søndagskveld å høre og se forskjellige solister øve med repetør og dirigent. Slikt er alltid lærerikt.

Jørgen:
    Disse hersens platene.... ;)

Etter en super solistkonsert med ene korpset mitt (mange talentfulle ungdommer fikk vist seg frem med korpset som komp) der jeg fikk gåsehud av musikalsk fryd på flere av nummerene- ble det lite lytting på musikk her i heimen i går kveld. Tar det derfor igjen nå.
    Etter en rask men god frokost var det å sprinte opp på musikkrommet der denne stod klar ved platespilleren.
    Donizetti: La fille du Règiment - Sutherland, Pavarotti, Malas, Sinclair - Orch./Chor. of The Royal Garden Operahouse Covent Garden - Bonynge fra 1968. En ffss innspilling.
    Fin atmosfære på denne innspillingen. Rommet er stort og plassering av orkester og sangere er en fryd å høre på.
    Godt kor. Gode mannlige sangere, som ofte hiver seg med orkesterets tromboner.
    Sutherland kan jeg styre min begeistring for.

Og så var det disse hersens platene da..... bla. med sine store, utfyllende innleggshefter. Dette er fullt av librettoer, historiske fakta, litografier og bilder fra diverse oppsetninger gjennom tidene, samt den innspillte.

(bildene kan fremdeles klikkes på)

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mendelssohn; Ein Sommernachtstraum
    Schubert; Rosamunde - CSO - Levine

Dette coveret går vel inn under kategorien; fargerike.
    (klikkes gjerne på)
    Tolkningen av musikken er i samme område. Lett å låne sitt øre til.

Vedlegg

knøtt

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Antall liker
    0
    emotikon skrev:
    Velkommen hit til klassiskasylet knøtt (Kjell) :)
    Bor du i Trheim?
    Jeg var så heldig å kunne sitte i kulissene søndagskveld å høre og se forskjellige solister øve med repetør og dirigent. Slikt er alltid lærerikt.

Etter en super solistkonsert med ene korpset mitt (mange talentfulle ungdommer fikk vist seg frem med korpset som komp) der jeg fikk gåsehud av musikalsk fryd på flere av nummerene- ble det lite lytting på musikk her i heimen i går kveld.
    Jeg bor i Trondheim ja, og hadde en kjempeopplevelse med Iolanta i går kveld. Stort minus for storyen, men Inna Los var fabelaktig i tittelrollen. Og nå er vi velsignet med allverdens flotte konserter herfra og til sommerferien - med proffene altså. Så kommer alle oss glade amatører i tillegg.

Hvilke korps er det du dirigerer? Poden her i huset spiller i Berg og Singsaker Skolekorps, og de har konsert i morgen. Ettersom du er interessert i slikt, kan jeg jo også nevne at det er Rosenborg skole klokken 1700. Knallgodt korps, vel verdt det om du liker denslags.

Så til musikken.

Jeg jobber med å finne ut hvilken Gloria av Vivaldi jeg liker best av disse:

Den første har jeg hatt lengst. Flotte solister og fine tempi. Så kommer Allesandrini med sine ekspresstempi i nr. 2. Umiddelbart syntes jeg det ble helt feil, men etter noen tid har Prestons versjon begynt å virke litt treg, så kanskje det likevel er noe her. Uansett er begge innspillinger anbefalingsverdige. Den første har dessuten Emma Kirkby med, og det er jo et poeng i seg selv for oss barokk-friker.

Så var jeg i Nidarosdomen i forgårs med noen gjester på jobb. Og der kom jeg over Nidarosdomens jentekors innspilling av samme. Her har jeg litt problemer med at det går veldig treigt i fugene, men jeg har sunget verket selv, så jeg vet hvorfor. Men damekor-løsningen var fiffig klangmessig i tillegg til at det sannsynligvis er originalbesetningen. Anbefales for klangen, men ikke for tempiene.

Vivaldi er forøvrig perfekt lørdags-ryddemusikk, dum-di-dum.

Ha en fortsatt strålende helg.

Kjell

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Liten betraktning fra sidelinjen mens jeg har hørt på siste BBC MM-cd (med trompet i massevis); i Gloria er Nidarosdomens jentekor selvsagt veldig bra, og ikke til forkleinelse for de, men den øverste er jo en utrolig velbalansert fremførelse, en innspilling av nærmest historiske proposjoner. Fantastisk selskap dette L'Oiseau-Lyre, deres innspillinger er sjelden annet enn i øverste liga.

knøtt

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Liten betraktning fra sidelinjen mens jeg har hørt på siste BBC MM-cd (med trompet i massevis); i Gloria er Nidarosdomens jentekor selvsagt veldig bra, og ikke til forkleinelse for de, men den øverste er jo en utrolig velbalansert fremførelse, en innspilling av nærmest historiske proposjoner. Fantastisk selskap dette L'Oiseau-Lyre, deres innspillinger er sjelden annet enn i øverste liga.
    Tilgi min ignoranse, men BBC MM?

Kjell

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    BBC Music Magazine. Det følger med en CD med opptak fra BBC. Kjøpes f.eks. på Narvesen.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    knøtt skrev:
    Vidar P skrev:
    Tilgi min ignoranse, men BBC MM?

Kjell
    Otare kom meg i forkjøpet, men det gjør ikkeno. Je kan jo bare kaste meg på påstanden om L'Oiseau-Lyre. Alt jeg har, og alt annet jeg har hørt, er av absolutte toppklasse i alle disipliner. Absolutt et selskap som kan kjøpes uhørt, uten av meg kjente unntak.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan ikke helt forsone meg med at noen kan mene at Kirkby mm... synger bedre enn min datter! ;) Men men...

Selv hører jeg på den siste CDen i denne boksen:

Lieder und Gesänge aus der Jugendzeit. Thomas Hampson, Bernd Weikl og Anne Sofie von Otter. Blir ikke mye bedre enn det.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Knøtt, se på dette; http://www.bbcmusicmagazine.com/

Et nærmest obligat abonnement spør du meg.

EDIT; otare, din datter løfter jo ensemblet, og er enestående, Kirkby kommer ikke nær. Hun fortjener et bedre band! Helheten taler imidlertid kanskje for den gamle innspillingen, til tross for den enestående enkeltprestasjonen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Bra innlegg, Vidar. Hun studerer for tiden medisin, så hvis du ikke er snill kommer hun og tar jobben din :D

Fra spøk til revolver - støtter absolutt anbefalingen av L'oiseau Lyre innspillingen. Tidlig-avdellingen til Decca visste hva de gjorde.

BTW:
    Vi begynner å bli såpass mange her fra Trondheim at vi kanskje kunne tenke oss å starte med små klassisk-treff en gang i blant, der fokus kan være på musikken, og ikke lyden? Noen som kunne tenke seg å være med på noe slikt?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kan skaffe meg postboksadresse i Trondheim; vil det kvalifisere for deltakelse? :)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Kan jo ha en "avlegger" på Oppdal.

Ellers spiller nå Maisenberg, Kremer, Hagen og Hagen Mahlers Klavierkvartettsatz fra 1876. Riktig vakkert låter det, både musikalsk og lydmessig.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    knøtt skrev:
    Hvilke korps er det du dirigerer? Poden her i huset spiller i Berg og Singsaker Skolekorps, og de har konsert i morgen. Ettersom du er interessert i slikt, kan jeg jo også nevne at det er Rosenborg skole klokken 1700. Knallgodt korps, vel verdt det om du liker denslags.
    Da sees vi- jeg skal vel dirigere noen låter der ;)

(beklager knapt innlegg- musikk på gang)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    BTW:
    Vi begynner å bli såpass mange her fra Trondheim at vi kanskje kunne tenke oss å starte med små klassisk-treff en gang i blant, der fokus kan være på musikken, og ikke lyden? Noen som kunne tenke seg å være med på noe slikt?
    Den støtter jeg opp om- flere gjør nok det samme :)

knøtt

Medlem
    Ble medlem
    23.10.2010
    Antall liker
    0
    Otare: Det er vel dirigenten til dattera di som skulle hatt seg et tupp b*k for å få opp farten litt. Lyden av jentekoret synes jeg gjorde verket til en annen opplevelse.

Vidar P: Takk for info. Skal stikke innom Narvesen en av de nærmeste dagene ja.

Ellers er jeg med på klassisk-treff. Kanskje i forbindelse med ett av de mange konsert-høydepunktene som kommer? Bryn Terfel i februar er for eksempel et sikkerstikk (www.tso.no). Og ettersom han ikke synger andre steder i Norge i år, er det unnskyldning nok for folket fra Sør-Sinsen til å ta en tur nordover. For et slikt forum bør vel være åpne for søringer også?

Emotikon: Vi sees i morgen. Jeg er tungt inne i arrangementskomiteen.

ObMusikk: H-moll-messa med Herreweghe og gutta. Bedre blir det ikke.

Fortsatt fin kveld.

S

Supertramp

Gjest
    Bachs Toccata & fuge i d-moll i orkestrert versjon
    +Tchaikovskys Nøtteknekker (utdrag)
    +Dvorak, symfoni nr 9

"Ny denne uken" fra Dutton ifølge jpc.de, men det garanterer jeg ikke :)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå hører jeg på Alf Hurums strykekvartett fra 1913, og snart blir det symfonien hans. Det blir første gang jeg bevisst har hørt på symfonien, så det blir jo litt spennende... Vertavokvt og SSO spiller.

Biblioteket er flotte greier for litt mer "obskure" saker, som jeg tviler på at jeg ville kjøpt foran nok en innspiling av et standardverk. Setter "obskur" i hermeteikn, da dette slett ikke er betydningsløs musikk.

B

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Har også planlagt en operadag idag. Her blir det enten denne:

(som vel er mer et oratorium), eller denne:

eller kanskje begge?

Akkurat nå spilles dette:

Nash-ensemblet spiller det som om det skulle være stor musikk, og når det spilles slik er det jammen ikke langt ifra. Dette er flott kammermusikk!

V

vredensgnag

Gjest
    Min nyrensede Mozart, som av uforståelige grunner ble liggende i et uthus der jeg bodde før, gjennom flere vintere. Da jeg skulle spille den en tid tilbake var det tydelig at mye rart hadde flyttet inn i rillene.
    Men etter en runde med Casco er det kun musikk igjen på denne.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon@ Aldo Ceccato og Beverly Sills har jeg i La Traviata, en innspilling jeg har spilt mye. Ceccato husker jeg med glede fra Bergen, jeg sto vakt ved scenekanten i Grieghallen flere ganger når han dirigerte. Han introduserte Bergens-publikumet for Gustav Mahler, det var sterke opplevelser.

vreden@ Requiem med Böhm som du viser er kanskje samme som jeg har i DG111-boksen, i så fall en flott innspilling i tungt tempo og fullt alvor. Det er jo en dødsmesse. Godt at limet virket forresten, det var min sønn som plukket opp ideen.

Her spilles det tubamusikk, framført av James Gourlay

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Vinterens første måkeøkt er gjennomført. Det har kommet bortimot 40 cm våt snø her i Trondheim siden i går kveld. Så nå synes jeg jeg har fortjent en musikkpause. Spilleliste for dagen:

Akkurat nå avslutningen av Heimferd. Vi spiller for lite norsk musikk, gutter!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jean-Guihen Queyras spiller Haydn sin cellokonnsert nr. 1 i C-dur, med Freiburger Barockorchester

Fin lyd, men det er vel lov å foretrekke Truls Mørk eller Rostropovich.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn