emotikon skrev:
Velkommen hit til klassiskasylet knøtt (Kjell)

Bor du i Trheim?
Jeg var så heldig å kunne sitte i kulissene søndagskveld å høre og se forskjellige solister øve med repetør og dirigent. Slikt er alltid lærerikt.
Etter en super solistkonsert med ene korpset mitt (mange talentfulle ungdommer fikk vist seg frem med korpset som komp) der jeg fikk gåsehud av musikalsk fryd på flere av nummerene- ble det lite lytting på musikk her i heimen i går kveld.
Jeg bor i Trondheim ja, og hadde en kjempeopplevelse med Iolanta i går kveld. Stort minus for storyen, men Inna Los var fabelaktig i tittelrollen. Og nå er vi velsignet med allverdens flotte konserter herfra og til sommerferien - med proffene altså. Så kommer alle oss glade amatører i tillegg.
Hvilke korps er det du dirigerer? Poden her i huset spiller i Berg og Singsaker Skolekorps, og de har konsert i morgen. Ettersom du er interessert i slikt, kan jeg jo også nevne at det er Rosenborg skole klokken 1700. Knallgodt korps, vel verdt det om du liker denslags.
Så til musikken.
Jeg jobber med å finne ut hvilken Gloria av Vivaldi jeg liker best av disse:
Den første har jeg hatt lengst. Flotte solister og fine tempi. Så kommer Allesandrini med sine ekspresstempi i nr. 2. Umiddelbart syntes jeg det ble helt feil, men etter noen tid har Prestons versjon begynt å virke litt treg, så kanskje det likevel er noe her. Uansett er begge innspillinger anbefalingsverdige. Den første har dessuten Emma Kirkby med, og det er jo et poeng i seg selv for oss barokk-friker.
Så var jeg i Nidarosdomen i forgårs med noen gjester på jobb. Og der kom jeg over Nidarosdomens jentekors innspilling av samme. Her har jeg litt problemer med at det går veldig treigt i fugene, men jeg har sunget verket selv, så jeg vet hvorfor. Men damekor-løsningen var fiffig klangmessig i tillegg til at det sannsynligvis er originalbesetningen. Anbefales for klangen, men ikke for tempiene.
Vivaldi er forøvrig perfekt lørdags-ryddemusikk, dum-di-dum.
Ha en fortsatt strålende helg.
Kjell