Schneiderhan er fortsatt også min referanse Berxter, og det blir problematisk å måle andre utøvere som i en sportskonkurranse med like vilkår, noe jeg likevel forsøker av og til.
Jeg ser det historiske utvalget og det store antallet nye innspillinger av Beethovens violinconsert Op.61 som en fantastisk mulighet til å oppleve og få kjennskap til hvordan enkeltutøvere presenterer SITT syn på akkurat DET stykket - og hvordan dirigent og orkester underbygger dette, eller arbeider med en annen fortolkning.
Så ender man jo opp med sine favoritter som spilles oftere enn andre, av en eller annen grunn....
Jansens versjon har ført til stor uenighet på diverse nettsteder, der velartikulerte og innsiktsfulle argumenter går både for og imot henne.
Slik bør det kanskje også være. For meg blir hun en overraskende positiv opplevelse.
For å holde tråden - her har nettopp Lisa Batiashvili ( også med bare skuldre ) gjort seg ferdig med Op.61
Akkurat den innspillingen av Op.61 får nok stå i fred i hylla mi. Mye mer interessante er de 6 miniatyrene fra hjemlandet hennes, Georgia, som innleder cd'en.
Når det gjelder kadenzaene i Op.61 og Beethovens egen pianoversjon som du nevner Berxter, så gjør jo også Gidon Kremer denne på Teldec i 1993. Den innspillingen har også, helt på eget initativ, pianoet i tillegg med på innspillingen. En interessant og kraftfull versjon etter min mening. Finnes det andre innspillinger der de transkriberte pianokadenzaene benyttes ?