Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Alois Haba.
    Fascinerende tsjekkisk musikk. Her er fem, seks og tolvtonemusikk, med referanser til tradisjonell romantisk komposisjon og folkemusikk....
    Og noen høydare er "Suite for 4 Trombones in Quartertone System" - "Suite for Bass Clarinett and Piano"
    Otare har kanskje komplett samling?

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.178
    Sted
    Trondheim
    Burde kanskje hatt det, men her må jeg faktisk melde pass. Haba er et ukjent kapittel for meg. Kjenner selvfølgelig navnet, men ikke musikken.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, Jansen og Verhey i op 61... Det ligger masse annet i ønskelisten fra før, men... Pytt.
    Her høres på Albeniz: Iberia. Har kun Hamelin, de Larrocha ligger i før nevnte ønskeliste:

B

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Roer tempoet med litt Purcell....
    Flott med "music for the funeral of Queen Mary"

Og så et spørsmål til dere med mer Purcellkunnskap enn meg, som bare skraper i overflaten på denne komponisten.

Abonerte for noen år siden på BBC Classical Magasin med cd vedlagt hver utgave av bladet. En av disse cd'ene inneholdt et en vuggesang av Purcell, der den kvinnelige vokalen hadde lengre og lengre pauser i sin fremførelse, slik at barnet skulle få sove...til slutt ble det helt stille etter at pausene kom opp i imponerende mange sekunder mellom hvert vers. Tror ikke dette stykket var del av en større komposisjon.

Selvfølgelig er både bladet og cd'en forlengst donert bort. Kan noen sette meg på sporet av hvilket stykke jeg snakker om, og evt anbefalt innspilling?

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Handel op 6. 3 SACDer på Linn til 16 £ i state of the art lyd og spill. Nøyaktig så bra som de fleste kritkerne har sagt. Hvem snakket om dyrtid?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hogwoods "Messiah" står høyt i min bevissthet, og avspilles nå mens jeg sitter på Kystbussen. Dessverre hører jeg litt mye av motoren, her jeg sitter så og si rett over den. Men ikke så ille at jeg ikke klarer å ignorere den heller, og fint er det. Siste distanse i retning Bergen er unnagjort på femti minutter, så det er ikke så mye lenger til jeg er hjemme, og kan nyte musikken uforstyrret.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    berxter skrev:
    Hmm, Jansen og Verhey i op 61... Det ligger masse annet i ønskelisten fra før, men... Pytt.
    Her høres på Albeniz: Iberia. Har kun Hamelin, de Larrocha ligger i før nevnte ønskeliste:

B
    Er svak for Hamelin i alle innspillinger av Alkan. Har faktisk ikke prøvd ham i andre sammenhenger.
    Berxter, går du primært etter komponisten her, eller etter Hamelins fortolkning? Du har vel postet innspillinger med ham tidligere så vidt jeg husker....?

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Husker sannelig ikke hvorfor jeg skaffet meg Hamelin i Albeniz; det kan faktisk hende at jeg lånte den på biblioteket, og da som resultat av systematisk roting i hyllene... Da er veien kort til en HDD nær meg.
    Forresten hører jeg nå på Le Cinesi av Gluck, fra denne:

Jacobs leder ensemblet.

B

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Verdis strykekvartett og denne kjekke gjengen med voksne gutter er først ut idag

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vivaldis vespere til jomfru Marias himmelfart.

Kan bli relliøs av mindre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.973
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja - hvis alle predikantene og "halvtullingene" holdt kjeft og overlot preikinga til Bach, Handel, Vivaldi, Haydn, Mozart, Schutz, Bruckner og Carissimi - så hadde det fremstått som et langt mer attraktivt alternativ ja.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Stanford og hans Ballad of the Revenge osv. I motsetning til den er dette The Real Thing:

Bernt K

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Grått og trist utenfor - da passer disse tre:

Jean Sibelius - Valse triste op.44/1

Erik Satie - Gymnopedie no 1

Sergej Rachmaninov - Variations no 18 (tema Paganini)

(alle tre er på denne flotte samlingen til DG)

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Enig Otare, spennende versjoner på Alpha av gamle travere i nytt lys.
    Trodde jeg hadde 1 & 2 men finner ikke den cd'en, og det betyr vel at den bestilles igjen.

Ved evt duplikat vet noen herved hva de får til jul....

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Market Snodsbury
    leon skrev:
    Gustav Mahler
    Eg vart inspirert av den hysterisk flotte gjennomgangen av RCA "labelography" som VidarP gjorde nyleg. Dessutan er kona på konferanse og ungane i seng, og då er det klart for tung seinromantikk her.

Fritz Reiner/Mahler 4; i US S3/S3-pressing.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Her er det litt fint nå.
    Datter og to foreldre som lytter til Fidelio, etter at vi har orientert oss om operaen på forhånd. Og det synges meget vakkert.
    Vidar har litt å svare for. Uhørt fint å måtte rense plater, ta pauser og gå videre.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og der kom jeg over Jansen i LvB op 61. Bra musikkavdeling hos TFB. Holder på med 1. sats nå.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, jeg vil nok gjerne fortsette ferden gjennom de flotte plateselskapene og deres produkter, men fikk litt mismot da tråden møtte (i mitt syn) utrivelig og inspirasjonsdrepende motstand. Uansett så ligger jeg og nyter de nærmeste ukene i feriehuset ved Ebeltoft på Djursland (Jylland), så noen platebilder blir det uansett ikke.

Og her er min trofaste Meridian F80 med som fast underholdning ved bassengen i huset, og gir meg Philomusicas glitrende viderverdigheter mm via MacBook.

Her ser det forresten slik ut nå idag.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Og der kom jeg over Jansen i LvB op 61. Bra musikkavdeling hos TFB. Holder på med 1. sats nå.

Bernt K
    Dette var jo flott. Det har jo vært Schneiderhan for alle penga her, men jeg synes ikke Jansen gjør seg bort. Hun erstatter ikke Schneiderhan; han spiller mer som en del av orkesteret, synes jeg, og har fordelen av Bethovens egen 1.satskadens (skrevet da LvB trikset konserten til en klaverkonsert, og det var vel Schneiderhan som transponerte den igjen til fiolinstemme). Kreislerkadensen synes jeg kommer litt til kort i forhold.
    Kunne godt leve med Jansen (og Schneiderhan, Heifetz (han må jo være med) og Milstein). Nu må kun Verhey skaffes.

B

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Schneiderhan er fortsatt også min referanse Berxter, og det blir problematisk å måle andre utøvere som i en sportskonkurranse med like vilkår, noe jeg likevel forsøker av og til.
    Jeg ser det historiske utvalget og det store antallet nye innspillinger av Beethovens violinconsert Op.61 som en fantastisk mulighet til å oppleve og få kjennskap til hvordan enkeltutøvere presenterer SITT syn på akkurat DET stykket - og hvordan dirigent og orkester underbygger dette, eller arbeider med en annen fortolkning.
    Så ender man jo opp med sine favoritter som spilles oftere enn andre, av en eller annen grunn....
    Jansens versjon har ført til stor uenighet på diverse nettsteder, der velartikulerte og innsiktsfulle argumenter går både for og imot henne.
    Slik bør det kanskje også være. For meg blir hun en overraskende positiv opplevelse.

For å holde tråden - her har nettopp Lisa Batiashvili ( også med bare skuldre ) gjort seg ferdig med Op.61
    Akkurat den innspillingen av Op.61 får nok stå i fred i hylla mi. Mye mer interessante er de 6 miniatyrene fra hjemlandet hennes, Georgia, som innleder cd'en.

Når det gjelder kadenzaene i Op.61 og Beethovens egen pianoversjon som du nevner Berxter, så gjør jo også Gidon Kremer denne på Teldec i 1993. Den innspillingen har også, helt på eget initativ, pianoet i tillegg med på innspillingen. En interessant og kraftfull versjon etter min mening. Finnes det andre innspillinger der de transkriberte pianokadenzaene benyttes ?

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.178
    Sted
    Trondheim
    Nok en gang står iTunes på og spiller tilfeldige album fra biblioteket. Så langt er det blitt kormusikk og sanger av Schumann. Akkurat nå - klaversonate av Haydn fra denne:

Spennende å se hva det neste blir.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.178
    Sted
    Trondheim
    Det ble "Well respected man" med The Kinks. Det kan vel nesten kalles klassisk musikk det også :D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.178
    Sted
    Trondheim
    Nå blir det stille fra meg en stund (1 time og 34 min), siden iTunes har plukket ut denne:

Dette er rimelig autentisk - Karl Böhm dirigerte førsteoppføreslen, og operaen er dedikert til ham.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.037
    Sted
    Market Snodsbury
    Vidar P skrev:
    Hehe, jeg vil nok gjerne fortsette ferden gjennom de flotte plateselskapene og deres produkter, men fikk litt mismot da tråden møtte (i mitt syn) utrivelig og inspirasjonsdrepende motstand.
    Om det er noka trøyst, er den tråden (saman med "Aus der Reihe"-serien) noko av det mest inspirerande eg les på HFS. Eg hadde vore utruleg takksam dersom du hadde funne inspirasjon til å gå gjennom Decca, EMI og DGG på same måten som du gjorde med RCA LS. Eller, fortel korleis i all verda ein skal tileigna seg slik kunnskap (utan å akkumulera så mange hyllemeter med plater som du har).

Vel, nett no er det Brandenburg-konsertane med Philomusica, etter tips frå vredensgnag for nokre dagar sidan

http://themusicparlour.blogspot.com/2010/04/thurston-dart-philomusica-6-brandenburg_04.html

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her går det på Skrjabin. Hamelin spiller klaversonatene, først nr 1-4, så får vi se om jeg tar neste cd også.

Dette er da upåklagelig musisering.

B

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har du hatt anledning til å sammenligne med tidligere storheter i Scriabins sonater, berxter? F. eks. Richter i nr. 5 (DGG) og 6 (Melodiya) eller Horowitz i nr. 9 og 10 (Sony)? De aller største høydene i Scriabins musikk nådde Richter ellers etter mitt skjønn i op. 60, "Prometheus", så sent som 1988 med Svetlanov og USSR SO (Russian Disc). Her må selv det mest godtroende menneske gripes av lummer uro og nært forestående katastrofe-fornemmelser.

Vil forøvrig gratulere med 500 sider i tråden din. Det må vel være tidenes idé på Sentralen. Hipp, hipp.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei dessverre har jeg ikke sammenligningsgrunnlag; jeg har vært altfor opptatt med å skaffe meg N antall innspillinger av "standardrepertoaret", og ikke utvidet musikkhorisonten før i det siste. Jeg lover at jeg skal bli flinkere til å velge for meg upløyd mark. Nå f eks går Barbers fiolinkonsert, som har vært ukjent område:

Tråden ble, takket være alle som bidrar, bedre enn jeg våget tro; jeg håper den går lenge ennå. Jeg har ihvertfall lært mye, og fått kjempegode tips i hopetall.
    Bernt K

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Det ble "Well respected man" med The Kinks. Det kan vel nesten kalles klassisk musikk det også :D
    Det kan det, vel. Etter en seanse med enda mer historisk rock enn dette, så roer jeg ned med Verdis "Requiem" med Karajan på podiet med hans kjære berlinere. Akk ja, jeg har ingen annen innspilling og vet sikkert ikke bedre, men dette er flott i mine ører. :)

Edit: Jeg fikk snike meg inn i 500-sidersfeiringen jeg også. :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hurra! Vi tar litt kraftkost til feiring:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    awe skrev:
    Vil forøvrig gratulere med 500 sider i tråden din. Det må vel være tidenes idé på Sentralen. Hipp, hipp.
    Tidenes beste- OG dyreste ;D
    Ja, er det ikke deilig ?

500 sider i favoritt-tråden, den som har blitt selveste sjefs-tråden for meg.
    Det må feires:

og hei igjen, friedman :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Maurice André, Berlinerne og Karajan har akkurat kastet seg over trompetkonserter av Hummel, Vivaldi, Leopold Mozart og Telemann her i huset. Nydelig. Utrolig hva en fransk tidligere gruvearbeider kan få til, bare han får tak i en trompet...

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Hei igjen, Jøgga!
    Jeg er her, men har det så travel. Men snart kommer den musikalske høytiden også til meg får jeg håpe - selveste VINTERREISEN som jeg ynder å kalle ferden ;)

Det som er så flott med denne tråden er at - uansett hva som skjer fra dag til dag, så tralter denne tråden videre i ujevnt tempo og i stort sett god og lun tone. En positiv livsnerve med andre ord! Takk til alle bidragsytere, jeg tror det er mange flere som har glede av tråden enn man kanskje tror. Okay, nå skal jeg ikke ødelegge alt med sentimentalt og pompøst kliss mere, hehehe

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn