Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Balalaika er et undervurdert instrument. Pavel Netcheporenko spiller klassiske svisker på en prima Melodiya produksjon.

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Curzon er ofte snacks, ja. Her avsluttes kvelden med Boccherinis cellokonserter (og symfonier) fra Deutsche Harmonia Mundi-boksen. Originalcover:

B

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.711
    Sted
    Ein knaus
    berxter skrev:
    Curzon er ofte snacks, ja. Her avsluttes kvelden med Boccherinis cellokonserter (og symfonier) fra Deutsche Harmonia Mundi-boksen. Originalcover:
    Boccherini trur eg at eg berre har fått "med på kjøpet" som koplingar når eg eg har kjøpt andre ting.

Eg vart fyrst kjend med Curzon i Brahms' klaverkonsert, men har jo oppdaga at han ofte kan ha noko føre seg. Dessutan liknar han litt på Kåre Willoch.

No: Haskil/Markevitch i KV466 (Philips 1960)

Denne er svært, svært bra. Meir alvorleg framføring enn eg er vane med, trur eg. Apropos Haskil og Curzon: Burde ha skaffa meg "Original masters"-boksane med desse då dei var tilgjengelege til betalbar pris. USD 90 er i meste laget for ein 7CD-boks.

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
    Curzon og Mozart er ihvertfall en alldeles ypperlig kombinasjon.
    Skal sjekke ut Curzon på andre komponister. Takk for tips.

S

Supertramp

Gjest
    Khachaturian - Spartacus, 3.akt, adagio (den som var kjenningsmelodi i Onedin tv serien)

LSO med Svetlanov

S

Supertramp

Gjest
    Etter ettrmiddagens kamp i Sør Afrika, hva passer vel da bedre enn denne:

Haydn, strykekvartett i C-dur,op.76 nr 3, Poco adagio

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Blindebukk på nrk klassisk: Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen i reprise fra noen år tilbake. Ikke hørt før.

B

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Sommer og sol ute, men det lakker og lir mot kveld. Ser berxter er flink til å benytte kveldene.
    Så da spiller jeg igjennom nok en innkjøpt versjon av Antonin Dvo?ák`s 9. symfoni- Berlin Philharm. - Ferenc Fricsay
    Slike billigkjøp av strøken vinyl er "sååå morro atte"! Ble en bunke denne gangen også på siste reise til hjemlige trakter.

Edit: Og der oppdaget jeg at jeg har denne innspillingen fra før, bare med et annet motiv på coveret- tog
    Godt en har noenlunde oppegående ører med tilbehør som oppdager at her er det noe som ligner på noe en har hørt før...

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg låner øre til Rameau: Suiter fra Platée og Dardanus med McGegan & co. Fra HMD-boksen:

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stor opplevelse i hagen i Versailles for snart to uker siden; springvannoppvisning koreografert til Rameaus musikk!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg på Roby Lakatos som jegfikk anbefalt i butikken i dag.

slett ikke værst... :D

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Så komjegtil å gå forbi Platekompaniet senere på dagen i dag , da sto Herbert von Karajan s 8 cd box på stativet med meget dårlig utvalg innen klassisk , men denne hadde de !

dro den med , rene brekk-prisen med 169 kr for 8 skiver , jeg kjører igang cd 1 etter lakatos :)

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Handels Berenice i en blodfersk, virtuos og høydramatisk innspilling med Alan Curtis og hans Il Complesso Barocco.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag har bla. denne fått gått noen runder:
    Beethoven; 6. symfoni - Chicago Symph. Orch. - Reiner

Så lekent myk 1.satsen er- selv om tempi er noe nede i forhold til foreks. Berlin/Karajan (-77)
    Wiener/Böhm`s versjon (-72) har litt av det samme over seg som Chicago/Reiner (-68) i deres innspilling.
    Reiner velger å tydeliggjøre marcatoer/tenuto/staccato mer enn sine to kolleger. Dette er et trekk jeg har hørt hos Reiner tidligere.

Dette er en symfoni jeg er glad i.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I dag har det vært en god dag- en nærmest uavbrutt lyttedag.
    Bla. denne kom jeg over for et par dager siden:
    Beethoven; "Hammerklaver-Sonate" op.106 - Christoph Eschenbach

Nå er det ikke første gang jeg hører denne, men har ikke før nå hatt min egen innspilling av den (etter hva jeg kan huske....)
    Ikke mye rusk i maskineriet, men mulig det er nettopp det som skurrer litt hos meg på de to første satsene- høres nærmest ut som en tidlig Gould.
    I Adagio og Largo-satsene snakker vi. Musikk.

Eschenbach har siden ca 1981 hovedsakelig virket som dirigent.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Schønbergs fiolinkonsert med Hahn. Merkelig todelt plate dette; kjempebra Schønberg og elendig uinspirert Sibelius.

S

Supertramp

Gjest
    Vidar P skrev:
    Schønbergs fiolinkonsert med Hahn. Merkelig todelt plate dette; kjempebra Schønberg og elendig uinspirert Sibelius.
    Ja, det finnes dessverre flere slike eksempler. Bladet BBC Music Magazine har (litt for) ofte slike kommentarer i sine plateanmeldelser. Jeg undres over hvor artisten, dirigenten eller produsenten har hodet sitt når slikt skjer.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.684
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:

Ja, men denne plata har sin raison d'etre i Schønberg. Hva skal vi med enda en Sibelius liksom? Bare synd at når de legger inn en konsert som åpenbart er der for å selge Schønberg, velger de en såpass laber versjon.....det hele henger liksom ikke på greip. At A-siden er uinteressant og "Strawberry Fields Forever" er B-siden henger ikke helt sammen.....

S

Supertramp

Gjest
    Nja, Hilary vil vel, som i likhet med sine solistkolleger, gjennom standardrepertoiret for fiolinkonserter.....

Må man, så må man.....

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Ja, men denne plata har sin raison d'etre i Schønberg. Hva skal vi med enda en Sibelius liksom? Bare synd at når de legger inn en konsert som åpenbart er der for å selge Schønberg, velger de en såpass laber versjon.....det hele henger liksom ikke på greip. At A-siden er uinteressant og "Strawberry Fields Forever" er B-siden henger ikke helt sammen.....
    Husk at Strawberry Fields Forever originalt er B-siden til Penny Lane :)
    (men jeg tar poenget ditt)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Minutten skrev:
    Husk at Strawberry Fields Forever originalt er B-siden til Penny Lane :)
    (men jeg tar poenget ditt)
    Bare for å være ekstra pirkete; det var ingen B-side på den originale singelen; det var to A-sider. Dobbel A altså, med SFF og Penny Lane begge som A-sider. Men jeg tar poenget :)

Her koser jeg meg videre med rhinsk gull i Wilhelms 1953-tapning fra Roma. Fantastisk å høre Wilhelms "vri" på Wagner, det svinger liksom mer enn man er vant til; rytmene sitter og er meningsfylt aksentuert der de skal være det.

Men denne låter ikke særlig bra, langt dårligere enn forventet for alderen vil jeg si; med kald klang og overstyringsskurr på både vokaler og alle slags instrumenter ved pådrag. Minner mer om en typisk 20/30-talls innspilling.. men så var vel aldri italienerne spesielt kjente for state-of-the-art innspillinger på denne tiden. Enten er innspillingen slik, eller så er remasteringen ikke særlig bra. Det er kanskje en kombinasjon? Spennende lytte er det allikevel.

Speik

Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Antall liker
    0
    Nå hører jeg Leif Ove Andsnes som spiller Griegs pianokonsert i A-moll. Fantastisk!

Hva er forumbrukernes holdning til Andsnes generelt?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Speik skrev:
    Nå hører jeg Leif Ove Andsnes som spiller Griegs pianokonsert i A-moll. Fantastisk!

Hva er forumbrukernes holdning til Andsnes generelt?
    Hei, Speik, og velkommen på klassisk-forum!

Andsnes sin Grieg-konsert er veldig fin, spesielt nyter jeg andresatsen i den innspillingen.
    Jeg er kanskje litt forutinntatt, siden jeg kjenner (kjente) Andsnes litt fra hans ungdom, men jeg mener like fullt at han er en av vår tids store pianister. Da har jeg selvfølgelig alle platene hans og liker dem alle, men setter kanskje aller mest pris på det Wiener-klassiske han har gjort, Haydn- og Mozart-konsertene, i tillegg til Grieg.
    Jeg syns at Andsnes har en klangbehandlig og følsomhet som er spesiell, og som appellerer til meg.

Jørgen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er Virgin-innspillingen fra Bergen i 1991 så synes iallefall jeg den er veldig god. Andsnes er en toppklasse pianist han.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.130
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikke Gebhardt være den beste masteren man kan få av WFs Roma-ring, Vidar P?
    Jeg har ikke mange italienske opptak fra den tiden, men de jeg har er ikke på samtidig tysk og britisk nivå, for ikke å glemme RCA.

I det siste har jeg hørt på Beethovenkvartetter og Soltis Ring, og noen av Mozarts pianokonserter.

@emotikon; Du bør høre Pollini i op. 106 om den er ukjent.

S

Supertramp

Gjest
    Nydelig, Schuberts Arpeggione bl.a.

Title:
    Schubert, Brahms, Prokofiev: Works for Clarinet and Piano - Fabio di Casola
    Description:
    Schubert: "Arpeggione" Sonata, Brahms: Sonata Op. 78, Prokofiev: Sonata Op. 94

Fabio di Casola (clarinet)
    Alena Cherny (piano)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Skulle ikke Gebhardt være den beste masteren man kan få av WFs Roma-ring, Vidar P?..
    Jo, de sier så, du har helt rett. Og det er sikkert rett som de sier også. Remasteringen kan være meget god ift utgangspunktet, det vites ikke av meg iallefall (som ikke har hørt noen andre remasteringer av disse innspillingene), men det er jo grenser for hvor mye gråstein selv de beste alkymister kan omgjøre til gull.

Det er følgelig mye som tyder på at det er kvaliteten på kildematerialet som skorter. Jeg undres… må få hobbyanalysere dette litt, men 1953 da gitt… de fleste største artistene på den tiden ble da visserlig tildelt de beste tekniske innspillingsforhold, ikke minst for svære prosjekter som ringen! Dette bærer ikke mye preg av gunstige tekniske vilkår.

Og det er ikke noen grunn til å skylde på salen, fordi her er innspilt plenty svært vellydende innspillinger på samme tid. Og på denne tiden gjorde de fleste av de beste selskapene ofte innspillinger som, bortsett fra monofoni, ikke nødvendigvis står mye tilbake fra innspillinger de påfølgende tiår. Det er bare å høre på Furtwängler fra EMI-innspillingene i perioden det.. de låter jo finfint de. Nei jeg mistenker italienerne for å ha sovet i timen i disse årene etter WW2. Dette låter ikke mye bedre enn remastere som bl.a Naxos (med mange flere!) gjør av innspillinger fra disk gjort på 20/30-tallet. Man kan spørre seg om disse italienerne brukte bånd i det hele tatt? Det vet jeg ikke i skrivende stund, men skal snuse på det. Kanskje noe for historisk-tråden!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sir Edwad Elgar: oratoriet The Apostles

Sir Adrian Boult og London Philharmonic Orchestra and Chorus
    Her spilles den fra den store EMI -boksen Elgar-The collector´s Edition.

Sånn stor musikk passer fint for en mann alene i et stort sommertomt hus.

-Hvis man liker f.eks. The Dream of Gerontius, er The Apostles minst like sterkt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    ...Og det er ikke noen grunn til å skylde på salen, fordi her er innspilt plenty svært vellydende innspillinger på samme tid. Og på denne tiden gjorde de fleste av de beste selskapene ofte innspillinger som, bortsett fra monofoni, ikke nødvendigvis står mye tilbake fra innspillinger de påfølgende tiår. Det er bare å høre på Furtwängler fra EMI-innspillingene i perioden det.. de låter jo finfint de. Nei jeg mistenker italienerne for å ha sovet i timen i disse årene etter WW2. Dette låter ikke mye bedre enn remastere som bl.a Naxos (med mange flere!) gjør av innspillinger fra disk gjort på 20/30-tallet. Man kan spørre seg om disse italienerne brukte bånd i det hele tatt? Det vet jeg ikke i skrivende stund, men skal snuse på det. Kanskje noe for historisk-tråden!
    Dette ang. Furtwängler fra EMI-innspillingene har du så aldeles rett i Vidar P.
    Om du ser i Historisk-tråden la jeg akkurat nå ut en innspilling fra den tiden- 1953. Luftig og detaljert.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    @emotikon; Du bør høre Pollini i op. 106 om den er ukjent.
    Pollini har jeg noe av, men må nesten få ryddet opp i vinylen for å se om op.106 finnes med ham. Tror ikke det altså....

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.091
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    HM Sacred-boksen; CD 17: Music for the reformed Church, bl a Bruhns, Bach, Tallis:

Bernt K

Vedlegg

Speik

Medlem
    Ble medlem
    07.07.2010
    Antall liker
    0
    Nå går det i Beethoven: "sonata for piano and violin no. 9 in A major, op. 47 "Kreutzer". Vadim Repin på fiolin, DGG. Dette er veldig, veldig bra. Førstesatsen er helt fantastisk. Akkurat min greie.

Så gjennom klassisk-seksjonen på biblioteket, og lånte med meg et tjuetalls CD-er. Nå rippes det for full hals her. Spennende.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.681
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Speik skrev:
    Nå går det i Beethoven: "sonata for piano and violin no. 9 in A major, op. 47 "Kreutzer". Vadim Repin på fiolin, DGG. Dette er veldig, veldig bra. Førstesatsen er helt fantastisk. Akkurat min greie.
    ......
    God smak, synes jeg ;)
    Er det fra dobbel-CDen med Argerich, og fiolinkonserten med Muti?
    Hør på fiolinkonserten også, den er veldig god.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn