Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Seint på kvelden er denne helt riktig. Robert Riefling spiller Fartein Valens pianostykker (BIS LP 173/174)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begynner dagen i bilen, med Chopins pianokonserter. Samson Francois spiller i Monte Carlo i 1965, Fremaux dirigerer. Rekker visst begge idag, skal langt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.176
    Sted
    Trondheim
    Hørte på denne i går kveld:

Får mer og mer sansen for Ligeti, og kan absolutt anbefale denne boksen:

som de selger for under mva-grensen på amazon.de . 9 CDer der man bl.a. får med hele "Le Grand Macabre" der det bl.a. inngår 2 preludier for bilhorn og et for dørklokke! Og så får du med det symfoniske diktet for 100 metronomer!
    Boksen jeg viser til inneholder de 9 CDene i Sonys Ligetiserie, bl.a. den CDen jeg viste til øverst i innlegget. Du får boksen på amazon.de for 25€-mva, mens enkeltplatene koster 15£ stykket på amazon.co.uk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    mens enkeltplatene koster 15£ stykket på amazon.co.uk.
    Men stort sett bare 8 $ stykket på cduniverse, hvor jeg kjøpte hele serien i sin tid.

Ligeti er veldig bra saker og et bra sted å begynne dersom man skal utvide horisonten innefor samtidsmusikk.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.176
    Sted
    Trondheim
    Ja, det kan være et poeng å kjøpe enkeltplater når man skal prøve seg på noe nytt. Jeg tok med sammenligningen bare for å vise at det kan være lurt å sjekke flere steder (også innenfor det samme firma) for å finne den beste prisen. 25€ - mva blir vel ca 21€ + 6€ i frakt - altså totalt 27€ inkl. frakt. Det er en god pris for mye spennende musikk.
    Men det kan kanskje, som nevnt, være lurt å prøve litt først. Sjekke vannet før man hopper uti...

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hører på Hr. Zehetmair som framfører Paganinis 24 Capricci:

Hva skal jeg si? Uklanderlig. Vel, jeg har bare Perlman å sammenligne direkte med, og han spiller kanskje "vakrere", men Zehetmair er ok. Hva mener Gunzi?
    Edit: I Caprice nr 24 foretrekker jeg klart Perlman; Zehetmair er for kjapp og overfladisk.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I ettermiddag, på repeat:

Et eldre tips jeg fikk av vredensgnag dette, men ikke kjøpt før i dag; jeg trengte noe "nytt" til min splitternye eplefon. Dresslers Der Symphonische Ring. Riktig flott er det. Wagners Ring uten sang (fin for folk med Nilssonangst) på halvannen time i skikkelig Rolls-Royce-opptak. Kan belyttes og behandles i "alle" formater hos Linn. Varmt anbefalt.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:

Hva skal jeg si? Uklanderlig. Vel, jeg har bare Perlman å sammenligne direkte med, og han spiller kanskje "vakrere", men Zehetmair er ok. Hva mener Gunzi?
    Edit: I Caprice nr 24 foretrekker jeg klart Perlman; Zehetmair er for kjapp og overfladisk.

Bernt K
    Da tror jeg du er på linje med de oppmøtte på Paganiniaftenen- når det gjelder Zehetmair`s spill

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    DGG's første komplette syklus med Beethoven-symfonier. Fra Original Masters selvsagt.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    DGG's første komplette syklus med Beethoven-symfonier. Fra Original Masters selvsagt.
    Enda en ´out of stock´ Original Masters, som jeg burde ha skaffet.
    Jochum sin andre komplette er på plass, med Concertgebouw på Philips Original Masters, veldig bra boks, men denne første på DG er historisk.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg sa jo det minst tusen ganger den gangen de var å få billig. Må da høre etter :)

Kan være en ide å sjekke BRO i ny og ne, hender noen dukker opp der til under mva-grensa.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

En svært fin plate med Gasparini kantater på platemerket Symphonia. Denne katalogen er pt på salg på steder som diverdi, cddirect og jpc og inneholder bla mye sjeldent barokkrepertoar fra komponister som Brunelli, Barsanti, Cambini, Bartolotti, Storace, Subissati, til og med kvasioperaen Silvio e Dorinda av Sigismondo d'India.

Den som leter han finner. Jeg fant denne da jeg googlet på det fine Ensemblet Auser Musici som har gjort noen ekstremt fine ting på Hyperion, bla den ferske innspillingen av den tidlige venetianske operaen Le Disgrazie d'Amore av Cesti. Jeg er svært betatt av tidlig venetiansk opera og støvsuger stort sett markedet for det som er mulig å få tak i. Gasparini var imidlertid fra Lucca (i likhet med Puccini).

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    berxter skrev:

Bernt K
    Burnt_island sa det så beskrivende da vi spillte Zehetmair på Paganiniaftenen. " Det høres ut som han tror Paganini er en lyd "
    Teknisk upåklagelig, men ikke så veldig mye musikk etter min mening. Perlman er bra, Rabin enda bedre. For min egen del ble jeg overrasket over Accardo, en som jeg i min arroganse hadde parkert for lenge siden. Så finnes det outsidere som Lendvay som spiller dette på sin helt egen måte, han lager nye rom og ny tidsforståelse, der andre kun fokuserer på teknisk ytelse. Du får ta en tur til Byneset for en shoot-out ved anledning Berxter. Capricciene skiller ubarmhjertelig mellom violinistene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hva med den ferske og lovpriste Ehnes på Onyx? Gramophone Editors Choice i januar bla:

Den eneste jeg har, Paganini blir for mye fiolinonani for meg.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Ehnes har vel spillt inn Capricciene tidligere også, for bare en 7-8 år siden. Det må jo være en grunn til at han prøver igjen....
    Denne innspillingen fra 2009 har i mine ører en sjelden kombinasjon av følsomhet og teknisk virtuositet. Absolutt en toppkandidat til samlingen hvis man bare skal ha en versjon. Jeg har ikke klart å begrense nerdefaktoren, og har litt for mange innspillinger, men her inne skal det vel litt til for å få autist-diagnose selv i slike sammenhenger.
    Erato, denne nye versjonen fortjener sikkert den positive omtale gitt i Gramophone, selv om jeg ikke har lest det. Har ikke bladet i komplett utgivelsesrekkefølge og må nok lete opp dette nummeret.

leon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2008
    Antall liker
    193
    Sted
    Trondheim
    Vidar P skrev:
    Jeg sa jo det minst tusen ganger den gangen de var å få billig. Må da høre etter :)

Kan være en ide å sjekke BRO i ny og ne, hender noen dukker opp der til under mva-grensa.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg hører på Griegs fiolinsonater, spilt av Ivan Zetany(f) og Antonin Kubalek(p)
    fra denne Brilliant-boksen

Hvor var det forresten du fikk tak i den Jocum DG-boksen, leon?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Her hører vi på NRK Blindebukk i opptak, program sendt i går, tar for seg Stabat Mater av Pergolesi
    http://www.nrk.no/programmer/sider/blindebukk/
    Glimrende konsept, Blindebukk, og Halfdan Bleken egner seg godt til å styre folket gjennom.
    Ofte mye interessant å plukke opp fra kompetente deltakere.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Typisk nok, når natten kortes inn sover man ekstra lite...

...så jeg har beskuet Freias epler. 8)
    Særdeles yppige Rhinpiker, en fantastisk Loke, og Boulez' musikalske ledelse er klar som Rhinens kilder.

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Litt chanting og polyfoni på morraskvisten. Det ligner påskemusikk, men er vel egentlig troubadurviser fra en svunnen tid.
    Høres veldig sakralt ut, kunne de drikke til dette?
    Vel, bookleten sier at vokalensemblet tolker dette fra så nært manuskriptet de kommer, umulig å vite hvordan dette hørtes ut for 750 år siden.
    Alpha White Label utgir de merkeligste ting, garantert ikke mainstream noe du finner på dette merket.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Mye plater til første gangs gjennomlytting nå. Jeg hører Prokofiev, Scriabin og (ørlite) Debussy her uten å høre noen klar personlig stil som jeg hører i hans fantastiske kammersymfoni (også på Hyperion).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mange spennende komponister og artister å lese om her. Litt i det tradisjonelle hjørnet hva komponist angår, men flott fiolinist med en stor, solid og varm tone. Han utviklet på 30/40-tallet en særegen måte å holde fiolin og bue på, som også ble tema for en bok kalt "The Spivakovsky way of bowing". Han ble aldri noen stor internasjonal suksess, men desto mer spennende å høre ham kanskje, dette har man ikke "hørt før".

http://store.acousticsounds.com/d/5..._Violin_Concerto_in_D_Major-200_Gram_Vinyl_LP

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bachs h-moll messe med Gardiner i sin helhet. Denne dirigenten er en polyfonisk begavelse, og det er flyt og rytme som hele tiden driver musikken videre. Som absolutt musikk er dette meget flott, men et eller annet i møtet mellom tekst og effektiv musisering mangler.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke hver dag det gjøres innspillinger av Medtners pianokonserter, så når pianohelt Yevgeny Sudbin kom med en måtte jeg ha den. En sammenligning med min gamle favoritt Nikolai Demidenko måtte også gjøres. Ja takk, begge deler sier jeg! Demidenko har kraft og engasjement, Sudbin har detaljer og finesse i såvel pianospill som orkester, hjulpet av god lyd. Synes jeg hører mye nytt i Rachmaninov-fireren også.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.444
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

God steam. Ferdig med andre akt av Die Walküre med bilde og Boulez, så Siegmund (over) er død og Sieglinde er gravid. Det er så meget man kan få utrettet i løpet av one night only.
    Salminen imponerte som Hunding, mens jeg kan være enig i at Gwyneth Jones' fremste fortrinn er at hun ikke ser ut som en middagspølse når hun har Brünnhilde-brynjen på. 

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører Brandenburg-konsertene i den fremragende nedlastbare versjonen med Stryncl som leder. Jeg har dessverre rotet bort linken, men kanskje Val eller noen andre har den lett tilgjengelig for ferske lesere?

Bernt K

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ditt syn på Gwyneth Jones kan påvirkes av dette: