Amerikansk kontemporær musikk er for meg forbundet med minimalister og andre modernistiske retninger, og øvrig musikk av amerikanske komponister som ikke tilhører de genrene eller populær-komponister som Gershwin etc er for meg ukjent. Derfor var det en stor glede å finne denne platen på Fretex ved Grieghallen i dag.
George Frederick McKay - Suite for Viola and Piano/From My Tahoe Window/An April Suite/Caricature Dance Suite.
McKay er det visstnok kun gitt ut cd-er med som regnes som profesjonelle opptak. Alle er kommet på Naxos, så det er vel kanskje ikke rart at jeg ikke kjente til komponistens musikk fra før. Dette er ganske pent, og jeg trenger litt tid for å finne ut om dette er noe jeg kommer til å spille mye.
Er det noen som kjenner til de andre utgivelsene på Naxos, og om disse eventuelt er noe å sjekke ut.
Btw: McKay døde i 1970. Den Tahoe-en hans må ha vært en veldig tidlig prototype. En mann med kontaktene i orden i Motor City med andre ord... :

Jeg komponerte mye den tiden jeg kjørte Tahoe. Det var en 2002-modell, og hadde akkurat plass til mitt flygel i baksetet. ;D