Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.983
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne flotte plata:

Når man leser de kritiske anmeldelsene denne musikken fikk i sin samtid, og samtidig er noenlunde orientert om hva som foregikk i Europa, går det virkelig opp for en hvor isolert, provinsielt og reaksjonært norsk musiikliv var (og til els kanskje fortsatt er).

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    Denne flotte plata:

Når man leser de kritiske anmeldelsene denne musikken fikk i sin samtid, og samtidig er noenlunde orientert om hva som foregikk i Europa, går det virkelig opp for en hvor isolert, provinsielt og reaksjonært norsk musiikliv var (og til els kanskje fortsatt er).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Konservativ i dag:

Det lyder jo flott, da :D

Senere i dag blir det vel dette (som kom i samme sending):

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Litt forutsigbart, men Furtwängler kom dettende inn idag, og nå dirigerer han Brahms ungarske danser

Er livaktig pust fra en annen tid, med en spesiell spenning.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.983
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Peter Sculthorpe: Requiem for kor, didgeridoo og orkester.

Denne tasmanske komponisten har vært en stor oppdagelse for meg. Et vakkert og atmosfærisk requiem.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg lurte meg til en sniklytt på Henning Sommeros Magnificat (tror jeg det var) under en prøve i Stavanger Domkirke idag, det virket lovende. Vet ikke om det finnes på plate.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Bruckner's første symfoni fra Jochum-boksen, og deretter Haydn's sene piano-trioer med Beaux Arts Trio.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:

Denne tasmanske komponisten har vært en stor oppdagelse for meg. Et vakkert og atmosfærisk requiem.
    Har en kompis som spiller didgeridoo. Fytterakkern for en basun. Låter sjukt tøft i ei vanlig stue!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører Argerich spille Chopin; klaverkonsert nr 1 og noen preludier:

B

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.983
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    erato skrev:

Har en kompis som spiller didgeridoo. Fytterakkern for en basun. Låter sjukt tøft i ei vanlig stue!
    Låter drittøft her og. ABC Classics.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rolig og pent med "Alle årets dager"-soundtracket på hodehøyttalerne, men folia-temaene fikk meg bare til å tenke på hvilken innspilling av Maskerade som er verdt å satse på? Helst nyere 56+, men også historiske.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ettermiddagens klassiske lille perle her på loftet
    CPE Bach - Wiener Akademie på orginalinstrumenter- Låter sprettent og luftig med skikkelig rockefot.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det lov å komme med innspill som er negative av natur men ikke går på denne platen? I all vennlighet iallefall. Noen av de dårligste platene jeg har i min samling er fra dette plateselskapet og med disse musikerne. Det er til og med Bach av flere generasjoner. Jeg har jo ikke hørt din, men de jeg har av samme musikere på samme selskap er helt uanstendig dårlige. Bra lyd dog. Kan et ensemble være så spesialisert på enkeltstykker og gjøre suksess med det, men suge bigtime på andre (mine plater)? Det er sikkert mulig.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Innspill er alltid velkommne.
    Det er meget mulig at de suger bigtime Vidar P ;) Jeg har ikke hørt så nøye på frasering etc i ettermiddag. Satte den bare på i farten fra en kasse jeg fikk inn for noen dager siden og synes den svingte og reagerte ikke negativt. Rent spiller de også og det er ikke alltid man får servert med orginalinstrumenter.

Hva med denne karen her da -i opptak mellom 1942-1964?

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sette på Conserto per l`organo av CPE Bach en gang til. Ble nysgjerrig på hva du kunne mene. Så med ørene og hodet med, hører en at dette blir en smule for "mekanisk" fremført "i henhold til tidsepokens normer" De raske satsene synes jeg de behersker godt- kan ikke si det samme om Largosatsen. Det blir stivt. Har hørt verre innspillinger fra denne epoken. Men totalt sett synes jeg denne plata ikke er så verst.
    Skulle hatt en annen innspilling av disse verkene på plata her for å sammenlignet.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Emotikon: Tito Gobbi er i alle fall en kar du kan høre på med god samvittighet, og sannsynligvis uten innvendinger. I alle fall ikke fra meg!

Jeg kaster meg ut med Lizst og Zimerman - og Boston gjør vel sitt som akkompagnement, selv om det altså er Ozawa som dirigerer :) Så får vi se hva neste steg på Lizst-stien blir ...

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    patro skrev:
    Emotikon: Tito Gobbi er i alle fall en kar du kan høre på med god samvittighet, og sannsynligvis uten innvendinger. I alle fall ikke fra meg!
    Jeg hører på all musikk jeg liker med god samvittighet jeg patro :)
    Og så er jeg en av dem som setter pris på Vidar P`s innspill om både det ene og det andre.
    Registrerer at det er dem som ikke takler det, men jeg kan ikke med min beste vilje finne noe negativt. Vi på HFS er nok skrudd forskjellig sammen. ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Jeg hører på en flokk med cembali
    ...
    og det er Valentino sin skyld.
    Men jeg har bare vært i Valdres og drukket calvados?!

Nok en gang Kirsten som Sieglinde og Kna' med Deccas største mikrofon over hodet. Not connected ifølge Culshaw.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    emotikon skrev:
    patro skrev:
    Jeg hører på all musikk jeg liker med god samvittighet jeg patro :)
    Og så er jeg en av dem som setter pris på Vidar P`s innspill om både det ene og det andre.
    Registrerer at det er dem som ikke takler det, men jeg kan ikke med min beste vilje finne noe negativt med dem. Vi på HFS er nok skrudd forskjellig sammen. ;)
    Hehe, alt i orden, det var ment i største uskyld! Ser nå at det kunne oppfattes som en indirekte kommentar til Vidar P, noe det så absolutt ikke var! Det var kort og greit en hyllest til Gobbi!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tolket det nok slik du hadde tenk også. Bare en generell kommentar :)
    Da legger vi den død.

Gobbi er gulle god han.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    patro skrev:

Jeg kaster meg ut med Lizst og Zimerman - og Boston gjør vel sitt som akkompagnement, selv om det altså er Ozawa som dirigerer :) Så får vi se hva neste steg på Lizst-stien blir ...

Mange fremragende kunstnere har arbeidet med Ozawa og han blir invitert til å dirigere kremen av orkestre, så det kan ikke ikke være så rent ille. Som her, for eksempel, i de fine innspillingene av Liszts klaverkonserter. Vil du ha noe(n) å sammenligne med, er S. Richter/LSO/Kondrashin et landemerke. Hvis du tenker neste verk for utforsking, vil jeg foreslå h-moll sonaten, for eksempel med Pollini, Pogorelich, Zimerman, Pletnev eller Berman, alle på DG.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    emotikon skrev:
    patro skrev:
    Jeg hører på all musikk jeg liker med god samvittighet jeg patro  :)
    Registrerer at det er dem som ikke takler det, men jeg kan ikke med min beste vilje finne noe negativt. Vi på HFS er nok skrudd forskjellig sammen.  ;)
    Det var jo ikke Tito Gobbi jeg kommenterte, han er jo suveren selvsagt. Men det vet dere jo.

Jeg har en lei uvane med å protestere på fortreffeligheten ved enkelte artister noen ganger; bare den siste uka eller to så har det gått utover Nebtrekova og Ozawa.. men det er jo bare min mening. Bare for ordens skyld så poengterer jeg nok en gang at jeg ikke har erindringer om å ha hørt den plata du avbildet. Skal snuse gjennom og finne de platene jeg har av ensemblet på dette plateselskapet, avbilde de og advare mot de. Dersom din er bra emotikon så er jeg glad for det.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Liszt ja, hans musikk har fascinert meg lenge, helt siden jeg som tenåring fikk (frivillig) ørene tutet fulle av Les Preludes og denslags med Karajan. Ungdomsdop, eller ekstranummer til 1812-overtyren.
    Litt ambivalent har det vært, Liszt orkestermusikk krever den rette tolkningen, og den rette sinnstemningen hos meg. Noen feilkjøp og likegyldige konsertframførelser har til tider gjort meg skuffet over orkesterkomponisten Liszt, men så glimter det til igjen og lidenskapen gjenoppstår.

Nå spiller Gewandhausorchester Leipzig med Kurt Masur den storslåtte Faust-symfonien, fra denne EMI-boksen med alle Liszt sine orkesterverk.

Den reddet mitt forhold til Liszt etter skuffelsen med en tilsvarende boks fra Brilliant.

Valentino skrev:
    Jøgga skrev:
    Jeg hører på en flokk med cembali ...og det er Valentino sin skyld.
    Men jeg har bare vært i Valdres og drukket calvados?!....
    Selv det får konsekvenser :)
    Neida, det var nur die deutchen Internet-Erlebnisse, die immer mehr Kultur und Freude ins Haus gebracht haben.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dowland: First Booke of Songs;The Consort of Musicke/ Anthony Rooley:

Bernt K

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Jøgga skrev:

Den reddet mitt forhold til Liszt etter skuffelsen med en tilsvarende boks fra Brilliant.
    Hvilken Brilliant-boks var det? Ikke de symfoniske diktene med Arpad Jóo som dirigent? De regnes vel for å være relativt kurante, og jeg reagerte absolutt ikke negativt på de innspillingene da jeg hørte dem for et par år siden. De ble vel opprinnelig gitt ut på Hungaroton - mener at jeg har de på vinyl et eller annet sted.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Bare for ordens skyld så poengterer jeg nok en gang at jeg ikke har erindringer om å ha hørt den plata du avbildet. Skal snuse gjennom og finne de platene jeg har av ensemblet på dette plateselskapet, avbilde de og advare mot de. Dersom din er bra emotikon så er jeg glad for det.
    ;)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Jøgga skrev:
    ..... skuffelsen med en tilsvarende boks fra Brilliant.
    Hvilken Brilliant-boks var det? Ikke de symfoniske diktene med Arpad Jóo som dirigent? De regnes vel for å være relativt kurante, og jeg reagerte absolutt ikke negativt på de innspillingene da jeg hørte dem for et par år siden. De ble vel opprinnelig gitt ut på Hungaroton - mener at jeg har de på vinyl et eller annet sted.
    Det var den det gjaldt, ja. Den har ikke vært spilt på en stund, ble lagt til side fordi jeg ikke trivdes med orkesterklangen på disse. Det var spesielt noe med balansen i blåserne som jeg trivdes dårlig med. Som sagt har mitt forhold til denne musikken vært ambivalent, variert sterkt over tid, og jeg bør kanskje plukke boksen fram og gi den en ny sjanse. Opplevd orkesterklang kan også være et resultat av system-matching, og jeg synes å huske at boksen kom i hus i en litt turbulent periode sånn sett. Flere mulige forklaringer, og jeg er åpen for revurderinger.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det stor Chopin-feiring igjen på NRK2!

Hovedscenen: Chopin-galla fra den polske nasjonaloperaen
    Årets store internasjonale festkonsert med tre tidligere vinnere av Chopin-konkurransen: Yundi Li, Dang Thai Son og Garrick Ohlsson sammen med The Orchestra of the 18th Century under ledelse av Frans Brüggen og Warsawa filharmoniske orkester under ledelse av Antoni Wit.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Nå er det stor Chopin-feiring igjen på NRK2!

Hovedscenen: Chopin-galla fra den polske nasjonaloperaen
    Årets store internasjonale festkonsert med tre tidligere vinnere av Chopin-konkurransen: Yundi Li, Dang Thai Son og Garrick Ohlsson sammen med The Orchestra of the 18th Century under ledelse av Frans Brüggen og Warsawa filharmoniske orkester under ledelse av Antoni Wit.
    Prøvde meg på den, men måtte bite i gresset for Sons spikerpiano og stakkars, gamle Brüggen som så eldre ut enn periodeinstrumentene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Det låter da ikke så spikerpiano? Ikke på mine Sonus Faber i hvertfall.
    Hvilket klaver er det han spiller på forresten? Det ser for moderne ut til å være fra Chopins tid? Eller var klaverteknologien kommet såpass langt i 1840 og deromkring?

Og der fikk vi klaverkonsert nr. 1 der orkesteret setter i gang som om det skulle være Brahms. Hallo! Den er skrevet i 1830, ikke i 1880! Men Garrick spiller i hvertfall som om musikken er fra 1830, så da får vi bare overse orkesteret.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Nei. Orkesteret var bedre i forrige verk, og klaveret er bedre i dette :)

Jeg synes ofte disse gamle klaverene har en sjarmerende klang. Morsomt å høre hvordan det låt for de som skrev musikken. Jeg synes forøvrig ikke at det låt så ille. Men Chopin ville nok gjerne ha hørt musikken sin på et moderne klaver.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Visst var jeg flåsete i forrige innlegg, men skal jeg ha kjeft for det opptaket som ble sendt etter at jeg begikk litt humor også?

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Alt i orden, berxter. Siden jeg også kan være seriøs, otare, skal jeg gi til beste en edruelig kommentar. Ja, klaverene gjennomgikk en rivende utvikling på den tiden Chopin og Liszt herjet som verst i Paris' salonger. Sons instrument var tidsriktig og hadde fint topp- og bunnregister, men et mellomregister som ganske sikkert ikke har latt seg stemme - og som derfor låt utvetydig ustemt. Denne avveiningen mellom helt tidsriktig eller helt rent må utøveren ta i forhold til historisme, klangideal og setting. Son er vel historist, så for ham er valget opplagt, ville jeg tro. I mine ører skurrer ustemtheten så mye at den kommer i veien for musikkopplevelsen, selv om det ellers spilles flott -som i dette tilfellet.

Et fint eksempel på stilsikkerhet og elevert musisering i Chopins klaverkonserter er Demidenko etc. på Hyperion. Dette er ikke stort, svulstig og overromantisert, men forener klassisistiske idealer med romantisk følsomhet og uttrykk. Dynamikken er holdt i tømme hele tiden. Sånn sett er det en mer tidsriktig tilnærming enn for eksempel den til Argerich eller Zimerman, og det kler disse konsertene meget godt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.462
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stadig DG-radio:

Dette får jeg bestemt ikke til å spille selv.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagens første økt med reprodusert musikk- slik er det når man endelig har kommet i arbeid etter alt for mange mnd sykmeldt. Merkelig opplevelse.

Heinrich Schutz, Musikaliche Exequien - Weltfelische Kantorei
    I coveret ligger program og tekster fra en Schutz konsert i Nidarosdomen. Tidligere eier av denne plata visste nok hva han hørte på.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn