Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Vidar P skrev:
    Nå er det mulig at jeg er tunet inn på andre generasjoners preferanser for sopraner, men jeg må da virkelig si at jeg har hatt større glede av disse ariene med andre damer.. ikke for det, hun er flink, det er ikke noe med det. Og fin også forsåvidt. Men enestående sopran er hun vel ikke?
    Neida, men hun er her Nå. Dessuten sier ryktet at hun er en man-eater. Ikke det dummeste i bransjen. Ryktet, altså ... Og nå har kanskje også jeg trampet i klaveret?

Her M6 igjen, denne gangen Boulez og Wien

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    patro skrev:
    Neida, men hun er her Nå. Dessuten sier ryktet at hun er en man-eater...
    Hehe, da er vi kanskje minst to da som ikke er helt overbevist. Vel, ingen av de to egenskapene (sitert over) hjelper meg særlig; ikke får jeg stiftet noe mer bekjentskap enn via plater allikevel, og ikke får jeg glede av den andre gode egenskapen hennes heller. Så da er jeg egentlig omtrent like godt hjulpet av forlengst passerte damer på plate :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Netrebko fra 111-boksen. Jeg har jo trampet i klaveret så mange ganger før at jeg kan jo gjerne gjøre det en gang til; men er hun jevnt over så skrekkelig god denne dama? Nå er det mulig at jeg er tunet inn på andre generasjoners preferanser for sopraner, men jeg må da virkelig si at jeg har hatt større glede av disse ariene med andre damer.. ikke for det, hun er flink, det er ikke noe med det. Og fin også forsåvidt. Men enestående sopran er hun vel ikke?
    Et betimelig spørsmål jeg stiller meg bak Vidar P.
    Såpass at selv om jeg har hørt en del av henne, er ingen innspilling med henne funnet verdig en plass her i heimen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Vidar P skrev:
    Netrebko fra 111-boksen. Jeg har jo trampet i klaveret så mange ganger før at jeg kan jo gjerne gjøre det en gang til; men er hun jevnt over så skrekkelig god denne dama? Nå er det mulig at jeg er tunet inn på andre generasjoners preferanser for sopraner, men jeg må da virkelig si at jeg har hatt større glede av disse ariene med andre damer.. ikke for det, hun er flink, det er ikke noe med det. Og fin også forsåvidt. Men enestående sopran er hun vel ikke?
    Et betimelig spørsmål jeg stiller meg bak Vidar P.
    Såpass at selv om jeg har hørt en del av henne, er ingen innspilling med henne funnet verdig en plass her i heimen.
    Netrebko, ja. Jeg har ikke tenkt over det før, men det slår meg nå at jeg har ingen plater med henne (unntak 111-boksen) men jeg har flere DVDer.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Jeg leste nettopp en artikkel som dreide seg om estetikk (innen brukergrensesnitt og HCI), og hvordan det påvirker vår vurdering av et "produkt". Og konklusjonen er vel ikke overraskende - hvis vi opplever "produktet" som vakkert har vi en tendens til å vurdere produktet som bedre enn det det kanskje er.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Musikere er et produkt som skal pakkes inn og selges. Har dere lagt merke til hvor mange pene, klassiske musikere det er for tiden? Dette er ikke bare et spørsmål om styling, men også om de utvelgelsesprosessene som foregår i selskapenes markedsavdelinger. Og har dere lagt merke til at de pene artistene vanligvis finnes hos "the majors"; som i tillegg er veldig bevisst på å presentere bilder av de i alle mulige sammenhenger, både på platecover, booklets og "the glossies"?

Og at småselskapene har langt mindre fokus på dette (og trolig også et langt mindre innslag av "pene" artister); og at dette trolig skyldes at hvis noe er "pen" og i tillegg kan spille/synge, så signes de opp av noen som skjønner at her har vi noe vi kan markedsføre?

Har dere lagt merke på hvor pene artistene på DG er nå, kontra for 50 år siden? Schneiderhahn noen? I dag ville han trolig spilt i et anonymt studieorkester om markedsføringsavdelingen i DG fikk viljen sin. Eller blitt pålagt å bytte ut hornbrillene med linser.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har dessverre Figaro med Netrebko og Villazon - uavkortet versjon. Package product music.

Og innpakkingen av Elina Garanca gjorde at jeg fikk henne i "halsen" -- det var for utstudert.

Men så hørte jeg brevscenen fra Werther på CDen hennes - og de kunne kledd henne i en gardin og sotet til ansiktet hennes, jeg stiller nok om hun skal synge den.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre at jeg ikke er alene om ikke å se noen videre musikalsk storhet hos den skjønne.

Nå en snodig og svært velomtalt innspilling av Manfred. Jeg ble overrasket over de utradisjonelle valgene fra Petrenko, men det fungerer bra, en ny vri på Manfred. Fornøyelig er den, ikke så dramatisk og mektig men vakker, uvant for en som ellers er vant til de fabelaktige bestrebelsene fra Previn og Jurowski med hvert sitt London-orkester. Billig og bra, fin for seg selv eller som et supplement til andre Manfred-symfonier i hylla.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jochum og London Philharmonic spiller igjen Haydn symfoniene nr. 93 og 94
    "Jeg er trett og går til ro -BANG!!" før gamaldansen setter igang.
    Like gøy hver gang.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Cello Concerto / Sea Pictures (London Symphony Orchestra/Sir John Barbirolli; Jacqueline du Pré; Janet Baker)

Hentet denne på posten i dag (bruk fra UK).
    Denne er fra 65 men ble litt overasket av at det stod mono på den,var det normal å gi ut både mono og stereo versjoner av plater på den tiden? (litt morsomt at den også var signert av Janet Baker)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, mono og stereo var vanlig midt på 60-tallet. Jmf f.eks Beatles. Masse jazz-skiver kom jo også i begge formater, som du helt sikkert vet.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    15.977
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gunzi skrev:
    Emotikon - det ligger vel an til en liten Paganini-aften snart ja, blankis i bakken eller ikke...
    Litt tørr luft i stua som tar bort litt av smekket i lyden. Skal kjøre på med luftfukter i forkant ;D
    og det blir en Paganini aften; sjekk NAF tråden for info...

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Clementi-sonater med Demidenko (Hyperion): Var denne komponisten en "mechanicus" (Mozart) eller en døråpner? For en skarve femtilapp kan en jo ta stilling til det spørsmålet og flere andre. Sikkert er det at Demidenko spiller så flisene fyker.

Liszts symfoniske dikt med Haitink. Ikke alle, men noen. Disse opptakene fra -68 til -71 har fått remastering som det lukter svidd av i "Collectors Edition". Musiseringen bobler over av romantisk "Geist und Feuer". LPO er i toppform for sin daværende sjefsdirigent, der f. eks. grovmessingen braker og spraker med glimrende tyngde og presisjon. De som hevder at denne musikken bare er pompøs og overfladisk, bør ta en nærmere lytt. Ikke minst wagnerianerne vil finne mangt gledelig.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.461
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wagnerpause i aften (i morgen blir det ikke det ;D), så Lislevands Renessansefusion får risle øregangene igjen; Diminuito nok en gang.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Borodin strykekvartetter, fra Brilliant-boksen

Nå strykekvartett nr.2
    Forunderlig kjent, uten at jeg klarer å feste den, dette må være en NRK-kjenning/vignett eller noe sånt.

R

rico

Gjest
    Jøgga skrev:

Nå strykekvartett nr.2
    Forunderlig kjent, uten at jeg klarer å feste den, dette må være en NRK-kjenning/vignett eller noe sånt.
    Tips hvor man kan kjøpe den boksen?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Borodin-boksen kjøpte jeg for 99kr hos Aktiv Klassisk for ikke lenge siden, Bøyum har kanskje flere igjen, men du får den også billig på amazon.co.uk
    http://www.amazon.co.uk/Borodin-Com...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1268344951&sr=8-1

Nå vet ikke jeg om dette er absolutt referanse på Borodin sine kvartetter, siden det er de eneste jeg har. Ser ikke bort fra at det finnes mer glitrende innpsillinger av disse, selv om det låter pent.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Borodins Nocturne - her for fiolin og orkester

Jeg husker den brukt i filmen House of Mirth - meget effektivt ...

Og - nei, det er ikke jeg som står for den eminente grafiske designen i videoen!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    rico skrev:
    Jøgga skrev:

Nå strykekvartett nr.2
    Tips hvor man kan kjøpe den boksen?
    Flere av Borodins temaer ble brukt som melodiske materiale i musicalen Kismet og har fått selvstendig status som mer eller mindre evergreens etter dette, det gjelder trolig også nocturnen i denne kvartetten. Wikipedia har sikkert mer om dette.

Edit - det hadde de:

According to Richard E. Rodda in his 2008 liner notes to recordings of Borodin works, Robert Wright and George Forrest specialized in "turning melodies from classical music into film scores and popular songs". The following Borodin works were used as musical sources for Kismet:

In the Steppes of Central Asia ("Sands of Time")
    Symphony No. 2, Movement 1 ("Fate")
    "Polovtsian Dances" from Prince Igor ("Bazaar of Caravans", "Stranger in Paradise", "He's in Love", "Samaris' Dance")
    String Quartet No. 2, Movement 2 ("Baubles, Bangles and Beads"), Movement 3 ("And This Is My Beloved")
    Symphony No. 1, Movement 1 ("Gesticulate")
    "Serenade" from the Petite Suite ("Night of My Nights")
    Act III trio from Prince Igor ("The Olive Tree")
    "Aria of Vladimir Galitsky" from Prince Igor ("Zubbediya")

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hindemith er ikke den vanligste morgen-musikken, men når man er våken og klar likevel passer det godt.

Det beynner med noe av det peneste Hindemith har skrevet.
    Konzertmusik op.50, for messing og strykere

Mesterverk for orkester uten treblås.

Neste blir strykekvartett nr.4

Bartok og Hindemith kvartetter, spilt av Zehetmair-kvartetten, på ECM
    Takk til erato for anbefalingen av denne i den fabelaktige kvartett-tråden!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Har en plan om å pløye gjennom DG 111 års boksen og i dag er det Bach som står for tur:

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg driver og sjekker ut Furtwängler på spotify, ting jeg har i bestilling. Nå overtyren til Tannhäuser

Hvorfor er det ingen som gidder å spille så intenst nå til dags?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    erato skrev:

Boulez: Pli selon pli
    Halina Lukomska, soprano
    Maria Bergmann, piano
    Paul Stingl, guitar
    Hugo d'Alton, mandolin
    BBC Symphony Orchestra
    Pierre Boulez, conductor
    Recorded London, 1969

Forbløffende lydkvalitet. Og for noen klanger!
    For de som ikke har fått med seg denne serien - de har hele serien på amazon.de for 13-19 € pr. sett. Godt under mva.-grensen mao.
    Jeg så også et Ligeti-sett (9 CDer, inkludert operaen "Le grand macabre") for ca 160 kr. I det hele tatt gode priser på SONY-utgivelser på den tyske Amazon-utgaven.

V

vredensgnag

Gjest
    Jøgga skrev:
    Jeg driver og sjekker ut Furtwängler på spotify, ting jeg har i bestilling. Nå overtyren til Tannhäuser

En skepsis mot de store fakter? En frykt for å bli anklaget for å henfalle til kitsch? Satte den på i heimen - og sitter og smiler.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.461
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tannhäuser, 3. akt, Sinopoli. Går jo fint å gjenoppleve gårsdagens formidable opplevelse i Bjørvika på dette viset!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jøgga skrev:

En skepsis mot de store fakter? En frykt for å bli anklaget for å henfalle til kitsch?
    Eller for at noen skal finne på å invadere Polen?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    vredensgnag skrev:
    Jøgga skrev:

En skepsis mot de store fakter? En frykt for å bli anklaget for å henfalle til kitsch?
    Eller for at noen skal finne på å invadere Polen?
    Wilhelm innstuderte jo sågar hvordan han skulle holde taktstokken så han skulle slippe å håndhilse på Hitler... ikke en utpreget nazist dette.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Wilhelm innstuderte jo sågar hvordan han skulle holde taktstokken så han skulle slippe å håndhilse på Hitler... ikke en utpreget nazist dette.
    Det er jeg svært klar over. Det var mange verre, nevner jeg navn her, blir det krangel. Likefullt var han en av Hitlers helter. Ikke hans skyld. Men Polen ble like fullt invadert av den musikkinteresserte, Wilhelm-beundrende Adolf.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Vidar P skrev:
    Det er jeg svært klar over. Det var mange verre, nevner jeg navn her, blir det krangel. Likefullt var han en av Hitlers helter. Ikke hans skyld. Men Polen ble like fullt invadert av den musikkinteresserte, Wilhelm-beundrende Adolf.
    Polen ble invadert, et ubestridelig historisk faktum. Hvorvidt Adolf beundret Wilhelm hadde antakelig lite med den invasjonen å gjøre, han var vel fortsatt rimelig rasjonell på det tidspunktet, iallefall om man skal tro Joachim Fest sin sjefsbiografi, og andre kilder. Wilhelm var beundret av hele det germanske folk så og si, for ikke å si hele den vestlige (og tildels østlige) verden, og han hadde liten kontroll over og liten interesse i hvilke politiske fløyer beundrerne tilhørte, bortsett fra at han tok personlig avstand fra nazismen og mente at han kunne gjøre en forskjell med sin kunst. Wilhelm selv mente (naivt nok sikkert) at musikk var mer betydningsfullt enn politikk.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    nilsen64 skrev:
    nilsen64 - spørsmål litt på siden - hvem har malt maleriet de har trykket på omslaget? Har prøvd å google, men sånt sier man intet om ...

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    patro skrev:
    nilsen64 - spørsmål litt på siden - hvem har malt maleriet de har trykket på omslaget? Har prøvd å google, men sånt sier man intet om ...
    lite opplysninger om dette på coveret annet enn at maleriet kalles "verenata" og er malt av A. Gallen-Kallela.
    opptaket er fra 97 og er slettes ikke verst.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn