At Irgens-Jensen er lite kjent skyldes bare den måte vi behandler norsk musikk på her i landet. I virkeligheten er han vel rimelig anerkjent som mellomkrigstidens ledende norske komponist.
Sitata wikipedia:" Irgens Jensens mest betydelige verk er det polyfone orkesterverket Passacaglia (1927) som vant andreprisen i den skandinaviske avdelingen av Columbia grammofonselskaps Schubert-konkurranse i 1928.
Under krigen komponerte han sanger og korverk som ble offentliggjort uten opphavsmann fordi tekstene hadde patriotisk innhold. Han var også innom andre kunstarter og tegnet og malte godt. Dertil var han en språkbegavelse med suveren beherskelse av hovedspråkene. Ludvig Irgens-Jensen karakteriseres gjerne som humanist og européer. Som person var han beskjeden og selvkritisk."
Fra store norske på nett: "Hans neste orkesterverk, Passacaglia, ble tildelt en pris i den internasjonale Schubert-konkurransen 1928. Verket er meget uttrykksfullt og strengt bygd opp, og Passacaglia fikk en umiddelbar suksess. Verket ble i de nærmeste årene oppført i mange land i Europa og også atskillige ganger i USA. Irgens-Jensen fikk henvendelser fra flere store internasjonale musikkforlag, men hans beskjedenhet holdt ham tilbake, og dermed gikk han glipp av en bredere internasjonal lansering."
og...
"1945 fikk han kunstnerlønn av Stortinget, og han står i dag som en av de virkelig store norske komponister på 1900-tallet."
Denne musikken står som en påle og den forbauselsen dere uttrykker sier mye om norsk musikkpolitikk (eller mangelen på en sådan). Hadde han vært en skihopper hadde han vært nasjonalhelt.
Mer her: http://www.snl.no/.nbl_biografi/Ludvig_Irgens-Jensen/utdypning
Sitata wikipedia:" Irgens Jensens mest betydelige verk er det polyfone orkesterverket Passacaglia (1927) som vant andreprisen i den skandinaviske avdelingen av Columbia grammofonselskaps Schubert-konkurranse i 1928.
Under krigen komponerte han sanger og korverk som ble offentliggjort uten opphavsmann fordi tekstene hadde patriotisk innhold. Han var også innom andre kunstarter og tegnet og malte godt. Dertil var han en språkbegavelse med suveren beherskelse av hovedspråkene. Ludvig Irgens-Jensen karakteriseres gjerne som humanist og européer. Som person var han beskjeden og selvkritisk."
Fra store norske på nett: "Hans neste orkesterverk, Passacaglia, ble tildelt en pris i den internasjonale Schubert-konkurransen 1928. Verket er meget uttrykksfullt og strengt bygd opp, og Passacaglia fikk en umiddelbar suksess. Verket ble i de nærmeste årene oppført i mange land i Europa og også atskillige ganger i USA. Irgens-Jensen fikk henvendelser fra flere store internasjonale musikkforlag, men hans beskjedenhet holdt ham tilbake, og dermed gikk han glipp av en bredere internasjonal lansering."
og...
"1945 fikk han kunstnerlønn av Stortinget, og han står i dag som en av de virkelig store norske komponister på 1900-tallet."
Denne musikken står som en påle og den forbauselsen dere uttrykker sier mye om norsk musikkpolitikk (eller mangelen på en sådan). Hadde han vært en skihopper hadde han vært nasjonalhelt.
Mer her: http://www.snl.no/.nbl_biografi/Ludvig_Irgens-Jensen/utdypning