Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Etter to skikkelige måkeøkter, tur med bikkjene i føykevær, og fyring i brasan, er det deilig at kona er på italiensk lunch hos sin mormor. Da kan jeg ligge rett ut på Hødnebø Risør, drikke noen americanoer av Malabarespresso fra Gaggiaen, spise min favorittsjokolade med 90% kakao, og spille gjennom noen spor før konsert med Andsnes 9/3. Nå Mozarts pianokonsert 24 med Howard Shelley. Ikke min favorittkonsert, blir spennede å se hva Andsnes gjør med den. Shelly har i hvertfall ikke konvertert meg. Går derfor over til konsert 23 med Murray Perahia og det engelske kammerorkesteret, som en fin variasjon til Uchida som vi vet kan denne konserten.

http://www.levendeklassisk.no/2010/0309.htm

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    MaHa skrev:
    Etter to skikkelige måkeøkter, tur med bikkjene i føykevær, og fyring i brasan, er det deilig at kona er på italiensk lunch hos sin mormor. Da kan jeg ligge rett ut på Hødnebø Lyngør, drikke noen americanoer av Malabarespresso fra Gaggiaen, spise min favorittsjokolade med 90% kakao, og spille gjennom noen spor før konsert med Andsnes 9/3. Nå Mozarts pianokonsert 24 med Howard Shelley. Ikke min favorittkonsert, blir spennede å se hva Andsnes gjør med den. Shelly har i hvertfall ikke konvertert meg. Går derfor over til konsert 23 med Murray Perahia og det engelske kammerorkesteret, som en fin variasjon til Uchida som vi vet kan denne konserten.

http://www.levendeklassisk.no/2010/0309.htm
    Ikke har jeg måkt eller gått tur med bikkjene. men gomle sjokolade og høre på Familien Savall fremføre 1500 tallets pop-perler gjør jeg likevel. Fantastisk plate som det lyttes til flere ganger i uken

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    Rachmaninoff's Pianokonsert Nr. 2 med LSO, Previn och Ashkenazy...

Föredrar helt klart den här upptagningen med CSO, Reiner och Van Cliburn från 1962.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, Askenazy's Rachmaninov-konserter synes jeg er og blir snåle jeg, samme hvor mange ganger jeg hører de. Men de originale LP'ene var veldig flotte og populære i sin tid.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Orden i universet.

Oj. Førstegangslytt. Ny favorittinnspilling, garantert. Oj.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Virker spennende den Pollini-innspillngen der ja.

Mahlers 2. her:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Pollinis Bach er et under for både ører og forstand. Den har jeg hørt mye på, i alt slags vær, og blitt like himmelfallen hver gang. Ellers har jeg fortært hele to Mahler-symfonier i dag, nr.3 og 6, og dessuten den åttende i går. Alle med Rattle og CBSO, alle er ferske innspillinger for min del. Jeg er imponert, grepet og transportert. Også lydlig er dette bra. EMIs komplett-boks med Rattle er et tilbud enhver Mahler-entusiast bør få med seg.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der har jeg et hull, gitt! Godt å bli gjort oppmerksom på slike hull. Trøster meg med denne:

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89

"sea drift" er helt nydelig i denne utgaven fra chandos-boxen, og så låter det forferdelig bra på anlegget under :D

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Mozarts klaversonate i c-moll K 457, med Mikhail Pletnev (DG, 2005). Denne innspillingen har bestått tidens test siden den utkom for mine ører. Nå en tur til Paris, der jeg skal høre på Kissin og opptil flere favoritt-orgler.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Neppe Scnittke’s viktigste verk, men like fullt relevant musikk. Det males med bred pensel og stykkene har en slags ”impresjonistisk” kvalitet. Har vel litt samme status som Shostakovitsj’ The Film Album og The Jazz Album, dvs. bruksmusikk.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Inspirert lar jeg Leif Ove og DnK foredra KV271, som den unge Paus omarrangerte så elegant for den glimrende filmen Upperdog.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    nilsen64 skrev:

"sea drift" er helt nydelig i denne utgaven fra chandos-boxen, og så låter det forferdelig bra på anlegget under :D
    Innrømmer at jeg er sterkt tilbøyelig til å tro på deg der, nilsen...

Jeg har fått ny plate. Og da mener jeg helt ny. Mars 2010 :D

Arvid Kleven, bare merk det navnet. Denne platen kommer mange av dere til å kjøpe.
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//BISCD1542.htm

Jørgen

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fra Frederick Delius og Arvid Kleven passer det bra å gå til Lars-Erik Larsson.
    Spesielt hans "Förklädd Gud" og "Pastoralsuit" føyer seg fint inn på den linjen.

Fiolinkonserten står for seg selv, et mesterverk.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Glenn Gould kunne mer enn Bach og Haydn.
    William Byrd og Domenico Scarlatti for eksempel.

Strauss, Scriabin, Berg og Prokofiev følger på CD 2.
    Godt alternativ til snørr og skyting i snøen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Kodály: Háry János suite og danser fra Galanta: Dorati dirigerer.

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wilhelm Kempff spiller Schubert med en suveren følsomhet

Det er befriende med pianister som lar være å bråke og herje med romantiske mesterverk. Dette er innadvendt og reflektert, forstyrrende godt, nesten for godt til å jobbe til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Bohuslav Martin?s Concerto da camera fra denne:

Denne innspillingen får fram den lyriske klangen i Martin?s musikk. Strålende innspilling.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Bohuslav Martin?s Concerto da camera fra denne:

Denne innspillingen får fram den lyriske klangen i Martin?s musikk. Strålende innspilling.
    Jeg har nettopp spilt gjennom alle 4 CDene i denne serien. En strålende serie, hvor særlig volum 2 og 4 er højdare, men i det hele tatt er det så mye flott her at man bare blir sittende og gape. Hvorfor spilles aldri Martinu i Norge?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Anbefaler følgende på det varmeste:

Har hatt denne boksen stående på i bakgrunnen (fysj!) på kontoret i dag, og dette er jo bare helt strålende musikk. En blanding av litt Scriabin og litt Debussy. Flott innspilling lisensiert fra CRD. 7 CDer til ca 20£ på amazon. Bøyum hadde den til ca 200 kr, men jeg tror jeg kjøpte den siste boksen i forrige uke...
    Anbefales som sagt på det varmeste.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp ferdig med Shostakovich 8 med Rostropovich som dirigerer LSO. Veldig gripende framført. Tydelig at disse herrene kjente hverandre godt og det høres..
    Mvh

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pemek skrev:
    Super musikk, nydelig produksjon og en Karajan som holder seg i skinnet. Herlig !
    Oj, der ser jeg et gapende hull i samlingen min, pemek.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Førstelytt på denne. Høres bra ut. Og dette er selvsagt komposisjoner man blir i godt humør av.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Herreweghes første innspiling av Matteuspasjonen.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    CD 4 fra Originals-boksen til Ansermet, med Faure, Ravel, Debussy, Respighi:

Flottesen.

Bernt K

Vedlegg

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11

Strykekvartett # 5 (1995) av denne "American Original". Intet mindre en 12 satser, men det er ikke så aparte som det kan høres ut.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jackie and Danny i Dvoraks cellokonsert fra EMI-boksen til du Pré:

Bernt K
    (Jeg foretrekker nok Slava...)

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Jeg koser meg gjennom DG 111 boksen. Akkurat nå "Horowitz in Moscow". Tror at Cremonaene begynner å bli innspilt nå - synes det låter bedre og bedre.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En skikkelig bootleg av et radioopptak fra 1966 med Maurizio Pollini, Milano Radiosymfoniorkester og Franco Caracciolo i Beethovens op. 61a, dvs. Gode Gamle Ludwigs eget arrangement av fiolinkonserten. Førstesatsens kadens er waaayyy over the top pompøs, med paukekomp!

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Blanda drops fra siste BBC MM, dette smakte ikke av fugl, som de sier. Litt Gershwin, Ellington, Bernstein og Grofé.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Tradisjonell historie om den eldre ungkaren som gjerne vil gifte seg med en yngre kvinne, og som ser at medaljen har flere sider. Så også for Sir Morosus i denne komedien.

Richard Strauss "Die Schweigsame Frau" på EMI 1979. Stjernegalleriet teller med folk som Theo Adam og Annelies Burmeister. Marek Janowski dirigerer Staatskapelle Dresden med følsom stokk.

Lite bilde, mine er "nye" originale LP'er. Nok en suveren EMI-utgivelse av et råtøft verk innen genren hvor de gjorde et myriade av supre innspillinger.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Jeg har begynt på boksen "The golden age of the romantic piano concerto":

Hittil:
    Johann Baptist Cramer - klaverkonsert nr. 5, c-moll op 48
    Carl Czerny - Divertissement de concert, op. 204
    Ferdinand Ries - Klaverkonsert, ciss-moll op. 55

Svært hørbart. Ikke Beethoven eller Mozart selvfølgelig, men bra nok til at det fortjener å bli hørt. Og lydkvaliteten er forbløffende bra. Opptak fra 1972-74 fra Vox. Litt massivt og ugjennomsiktig til tider, men aldri slik at det blir irriterende.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.192
    Sted
    Trondheim
    Etter et par symfonier av Gade og Orffs Carmina Burana fra DG 111 boksen, er jeg tilbake til "The golden age of the romantic piano concerto", og en gammel favoritt - Hummels mandolinonsert, men denne gangen arrangert for klaver.

Clementi - klaverkonsert, C-dur
    John Field - Klaverkonsert nr. 2, Ass-dur
    Hummel - Concertino for klaver, G-dur, op. 73

Av disse er det Clementis konsert jeg har minst sansen for - den mangler den sjarmen som Fields og Hummels konserter har. Dessuten er lydkvaliteten på den innspillingen for dårlig - massiv og mudrete.
    Tilbake på 70-tallet handlet jeg en del LPer fra Musical Heritage Society i USA. Jeg mener at det var der jeg i sin tid kjøpte en LP med Hummels mandolinkonsert (jovisst - MHS 1701, lisensiert fra Lyrita med André Saint-Clivier på mandolin og Jean-François Paillards kammerorkester), en konsert som jeg "fallt for" ganske umiddelbart. Vakre melodier og et uventet soloinstrument. Her dukker den jammen opp i klaverarrangement (det er mandolinutgaven som er originalen). Det var et hyggelig gjenhør.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

Prologen. Har tenkt å gi meg etter Siegfrieds båttur, nemlig. Fyttegrisen for et bra orkester Berlinerfilharmonikerne var på den tiden!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

Et strålende sett som fortjener lovprising. State of the art lyd; leken, nesten Brendelsk spill, lett og humoristisk, kvikt og elegant som gjør det meste ut av Beethovens vitser, men samtidig lyrisk og transparent i langsomme satser. Og som sagt, fabelaktig lyd. Og dritbillig, jeg betalte £8 for det noen tid tilbake (dobbel), finnes nå for £ 9 på mdt. http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CCSSA22605.htm

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn