awe skrev:
Flott innlegg, Jøgga. Haitink er god, Previn bedre...
I inspirasjon fra tråden så hører jeg også på Shostakovich 8.-symfoni i kveld. Er jo ellers hjertens enig i at Previn er noe helt for seg selv; som Jøgga sier så er det en helt egen "signatur" ved hans LSO-innspillinger for EMI som er... ja, svært tiltrekkende! Jeg klarer ikke helt sette fingeren på hva det er, sannsynligvis har deres faste produsenter/lydteknikere Christopher'ne Bishop og Parker en finger med i det spillet også.
I mitt ringe syn så er denne epoken med LSO/Previn på 70-tallet noe av det fremste som er festet på lydtape i innspillingshistorien av klassisk musikk, intet mindre.
Det starter og slutter ikke med Shostakovich, langt derifra. Jeg har sikkert nevnt det en drøss ganger; de andre innspillingene deres av russisk musikk er også beint frem til å ta av seg hatten for. Jeg nevnte jo deres Manfred-symfoni i Aus der Reihe som min favoritt, og ikke uten skjellig grunn! Dessverre har den vært vanskelig tilgjengelig i det siste. Shostakovich 13.-symfoni er også utgitt på Alto, og er verdt sine 2x180g i gull.
Messingrekka hos LSO under Previn på den tiden var vel overlegen alt annet på denne jord, og er vel kanskje det til dags dato. For en guddommelig sound! Helt enormt! De bidro sterkt til at LSO/Previn låt så mye bedre enn alle andre, kanskje især med russisk musikk. Imo selvsagt. Men de øvrige rekkene av instrumenter var heller ikke akkurat noe å skjemmes over; på den tiden var vel LSO antakelig en god kandidat til det fremste ensemblet ever. Kandidaturet er ikke overbevisende forbigått til dags dato, i mine ører iallefall.
Slik tilfeldighetene og bekvemmelighet vil ha det, tross at jeg eier disse på vinyl et sted i audioteket, så kommer mine toner i kveld fra denne suverene cd-boksen;