Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I kveld er det Mozart fiolinsonater som står på programmet. I øyeblikket K526. Accardo og Canino fra den svææære Brilliantboksen. Det blir nok flere, det er gjerne slik her.

Bernt K

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.034
    Sted
    Market Snodsbury
    I kveld gjorde eg eit forsøk på å sjå Rheingold:

http://www.opusarte.com/pages/product.asp?ProductID=134

Takk og lov at eg berre lånte den der på Deich. Eg orka ikkje stort meir enn ein halvtime før eg bytte til Solti.

Eg skal prøva å sjå med augo ein annan gong når motivasjonen er høgare, og kanskje ei anna innspeling. Inntil vidare tykkjer eg at eg får meir ut av å sjå med øyro.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Prøv å få lånt Boulez på DVD, Vagstol.

Her er det lørdag morgen førstelytt:

Er ikke dette bra så vet ikke jeg. Men jeg skal ikke påberope meg på å være vel bevandret i innspillinger av Cookes fullføring...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Trondheim
    Mahler her også. Har bestemt meg for å spille gjennom hele DG 111-settet og er nå kommet til denne:

Nå er ikke jeg noen Mahler-kjenner, men dette henger ikke sammen i det hele tatt. Fragmentarisk og kjedelig. Skal høre den ferdig, men så havner den i boksen merket "aldri mer".

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Trondheim
    Og nå dette:

Se det var andre saker.
    Når jeg kjøper slike bokser hører jeg dem alltid gjennom fra CD1 til slutten. Man må jo høre det man kjøper, og da er det greit å gjøre det sånn. Dermed får jeg frisket opp kjente verk og hørt nye ting. En og annen "dud" innimellom, men det må man leve med. Det er jo ikke alt i slike bokser som er like bra.
    Gleder meg nå til jeg får de 2 bestillingene jeg har fra salget hos Abeille music i Paris. Bl.a. Koechlins komplette musikk for klaver og saxophon. Tro hvordan det kommer til å låte :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:

Er ikke dette bra så vet ikke jeg. Men jeg skal ikke påberope meg på å være vel bevandret i innspillinger av Cookes fullføring...
    Er den bra altså?
    Spørs om jeg må begynne å høre på innspillingene til Harding ;)
    Er vel egentlig pliktig til det- har delt noen halvlitere med ham.
    Flirer fremdeles godt når jeg tenker på de første par gangene han skulle inn på den "lokale" puben og ble nektet servering; "fordi han ikke er gammel nok"
    Så der stod sjefsdirigenten mens resten av orkesteret humret godt da de passerte ham ved baren med sine kalde øl i hendene ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To svært hørverdige finske symfonikere som står på egne ben, til tross for at Sallinen klart stammer fra Sibeliustradisjonen, og Englund er merkbart influert av Shostakovich i enkelte verker (feks symfoni nr 2; "Svarttrost", som jeg spiller nå). Naxosplata har fremragende lyd og burde være en obligatorisk anskaffelse. NB det er Naxossalg på europadisc.co.uk nå, og dere får 5 plater i en pakke som går greit under mva-grensa på 200.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    God lørdagsmorgen med DWK T2 fra denne boksen

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    starter dagen med alban berg og beethovens 3 første strykekvartetter.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Valentino skrev:

[imgwidth=100]http://www.musicweb-international.com/classRev/2008/June08/Mahler10_Harding_4777347.jpg[/img]

Er den bra altså?
    Spørs om jeg må begynne å høre på innspillingene til Harding ;)
    Er vel egentlig pliktig til det- har delt noen halvlitere med ham.
    Flirer fremdeles godt når jeg tenker på de første par gangene han skulle inn på den "lokale" puben og ble nektet servering; "fordi han ikke er gammel nok"
    Så der stod sjefsdirigenten mens resten av orkesteret humret godt da de passerte ham ved baren med sine kalde øl i hendene ;D
    Hehe. Artig at det er to her inne som kjenner fyren. vg har gjort noe markedsføringsgreier med ham vet jeg.

Jeg er ikke flink med Mahler, han er mer subtil enn både Bruckner og Wagner... Men jeg spilte 1. sats to ganger og annen sats 1 gang før jeg måtte lørdagshandle og dra på akustikkseminar (derfra kommer nok fotoreportasje ved RBN over i Mjøsen-avd.), men jeg syntes det funket ja.

Nå, på laptop og nyoppakkede AKG K420 Denim:

BWV 114.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Varmer opp til konsert i operaen med denne

I kveld er det Christian Ihle Hadland som spiller klaverstemmen i Beethovens første konsert, operaorkesteret ledes av Bernhard Klee!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Trondheim
    Harding var jo dirigent for Trondheim S. O. etter Simon Rattle, så det er kanskje ikke så rart at noen her oppe kjenner ham.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Trondheim
    Nå hører jeg på mestrene over alle mestre i tysk liedkunst: Schubert, Fischer-Dieskau og Moore:

Schuberts Lieder er en stadig gjenganger her.

Før i dag har jeg kost meg med min første sending fra Abeille musique i Paris - det ble Earl Wild i Liszt. Det er vel ikke veldig sofistikert, men du som det går unna!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Walter Legge-produksjon, LSO under Szell. DiFi og Schwarzkopf i toppform! 12 supre sanger dette. Min er en original LP, som ser ut som det innfelte bildet på cd'en under. Superb lydopptak også.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3

Gud så tøft! Her gjelder det å holde seg fast i svingene. Alle de store innspillngene jeg har hørt av Brahms 2. har sin egen unike styrke. Denne synes jeg treffer rett i hjertet. Rart at en innspilling fra 40-tallet skal føles mer vital og virkelig enn det meste som er gjort siden.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har du DGG-boksene og følgelig en oppfatning av evt forskjell på masteringene?

V

vredensgnag

Gjest
    Nå får Harding mye reklame her, men jeg liker den innspillingen av Mahler 10. Følsom og engasjerende.

Så den ble lagt på husorgelet i dag, etter inspirasjon herfra. Langt bedre enn det Dudamel gjør med nummer 5. Har vanskelig for å tro at den versjonen har noe som helst å gjøre med den som gjorde Salonen så begeistret, da han hørte Dudamel dirigere 5 i en konkurranse.

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Har du DGG-boksene og følgelig en oppfatning av evt forskjell på masteringene?
    Dessverre. Men både Testament og DGG kan jo dette med remastringer så det er vel ikke så farlig.

Fortsetter forresten nå med samme folk i LbVs keiserkonsert på EMI. En av dine anbefalinger det.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fortsetter med Hardings M10 jeg. Spooky åpning på finalen, må jeg si. Hva som er Mahler og hva som er Cooke er ikke lett å høre. Gode ting.

B

BTS

Gjest
    Nu styr Reiner CSO med mästarhand Tchaikovsky's Symfoni Nr. 6.
    Inspelad 1957, Fritz Reiner var i livet ytterligare sex år.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Symphonie der Tausend. Dette er vel med god margin den Mahler-symfonien som er vanskeligst å få til, og ikke minst også å feste troverdig til tape. Det har vel med dimensjoner i ymse forstander å gjøre.

Gielen gjør denne minst like bra som de fleste synes jeg, og solistene er også bra. Hans vekjente sans og evne for å balansere og highlighte indre detaljer i orkestrering og koring, subtile rytmeskift og andre småskala poenger, gjør seg veldig godt med 8.-symfonien; det blir ikke bare en wall-of-sound, men musikken og utøverne fremstår nærmest som en pulserende, levende organisme.

Dette Gielen-settet er bra, men trøste og bære meg så dyrt det har blitt. Da "vi" her på HFS kjøpte, så lå det vel rundt MVA-grensa eller så, min snek seg iallefall under. Nå er det flere ganger prisen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Vidar P skrev:
    Symphonie der Tausend. Dette er vel med god margin den Mahler-symfonien som er vanskeligst å få til, og ikke minst også å feste troverdig til tape. Det har vel med dimensjoner i ymse forstander å gjøre.

Gielen gjør denne minst like bra som de fleste synes jeg, og solistene er også bra. Dette Gielen-settet er bra, men trøste og bære meg så dyrt det har blitt. Da "vi" her på HFS kjøpte, så lå det vel rundt MVA-grensa eller så, min snek seg iallefall under. Nå er det flere ganger prisen.

Har nettopp startet å lytte til Sir Simon Rattle boksen. Det høres svært lovende ut. Er det verdt å kjøpe Michael Gielenboksen i tillegg for en novise i mahlers verden?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke til prisen idag kanskje (rundt og over £100). Kanskje heller Bertini-settet på EMI, dersom du finner det under MVA-grensa. Kubelik-settet på DGG er også et svært godt alternativ (noen av symfoniene der er jo standardsettende), og låter slett ikke verst i de nyeste remasteringene.

B

BTS

Gjest
    Nu blir det lite OT, men för min del funderar jag på att köpa denne,
    Denons Mahler upptagningar utgivna på Brilliant Classics.

B

BTS

Gjest
    Ljudkvalitet är inte det första jag tänker på när jag spelar denne men det
    spelar ingen roll för de musikaliska kvaliteterna överväger stort, här blir jag sittande,
    från början till slut i magisk rofylld förundran, kanske finns den bästa allegri assai här på denna upptagning.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter et neglebitende Squeezeservercrash med tap av favoritter, omvalg av spiller osv finner jeg behov for mental lise; og dette finner jeg i Gilels som spiller Beethoven. Sonater 28 og 29:

Det løste seg heldigvis...

Bernt K

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Engletrompetene fra Trondheim ringer i ørene etter et besøk i Bergen. Heldigvis ble det tid til både hifi- og plate-handel, så nå er spillelistene lange her. Begynner med Schumann og Leif Ove på CD

Den klassisk-butikken i Neumannsgaten var riktig så trivelig, til og med klassisk bruktvinyl i et hjørne. Der fant jeg også flere greier jeg har lett etter en stund....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    Etter et neglebitende Squeezeservercrash med tap av favoritter, omvalg av spiller osv finner jeg behov for mental lise; og dette finner jeg i Gilels som spiller Beethoven. Sonater 28 og 29:

Det løste seg heldigvis...

Bernt K
    Puhhh...bra det ordnet seg Bernt :)
    Og at du bruker Gilels som mental krem på stressåret er nok til det bedre.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Engletrompetene fra Trondheim ringer i ørene etter et besøk i Bergen.
    Hørte de var bra ja :)
    Fikk en panegyrisk sms i går.

Jeg savner dette miljøet/storfamilien skikkelig rundt NMtider. Kanskje jeg skal børste støv av Eb kornetten og bli med neste år...?

Ellers så må jeg meget flau innrømme at ikke ett eneste klassisk musikkstykke har blitt spillt i musikkrommet i løpet av dagen.
    (tar det igjen i løpet av kvelden)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    .....Jeg savner dette miljøet/storfamilien skikkelig rundt NMtider. Kanskje jeg skal børste støv av Eb kornetten og bli med neste år...?......
    Det høres hardt ut, men moro....work hard, play hard!
    Jeg trives best som rein turist, omgitt av masse gamle venner. Det eneste som sviktet var at jeg ikke klarte å elge meg innpå og spandere øl på Chandos-folkene som visstnok var der og gjorde opptak.

Jeg rasket forresten med meg bl.a. denne, som jeg merkelig nok fremdeles manglet:

Og sannelig, der dukket denne LP-boksen opp innerst i kjellerlokalet, i utmerket stand og til en hyggelig pris

Det snurres.

Jørgen

Vedlegg

rørlig

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    1
    Ny loppisfangst, for ei klassisk novise. Ikke illle dette.

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    Og sannelig, der dukket denne LP-boksen opp innerst i kjellerlokalet, i utmerket stand og til en hyggelig pris

Det snurres.

Jørgen
    Den boksen har jeg nesten-kjøpt flere ganger. Fint den fikk et godt hjem! :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, Vidar P, Rubinstein er kanskje Chopin-tolker nr.1 for meg, jeg er kanskje tidlig ´preget´ med den kombinasjonen.

Nyinnkjøpt boks åpnes her, enda en jeg har vurdert lenge.

Begynner med Prokofiev, og sender en tanke til cellisten, håper at det går framover og vi får høre ham på scenen igjen snart.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn