|
otare skrev:Kastratsangerne, ja. Det var vel det yrket som døde ut fordi det det gikk fra far til sønn...![]()
Jøgga skrev:Mens jeg venter på våren:
![]()
Beethoven opus 24, Vår-sonaten.
Ja, disse innspillingene er virkelig fabelaktige. Friske og sobre på samme tid. Har du forresten hørt Brahms dobbeltkonsert med disse brødrene? Frister til innkjøp, den også.awe skrev:Jeg vender stadig tilbake til Brahms' klaverkvartetter for tiden, og reisefølget heter Angelich, Caussé og brødrene Capucon. Stort anlagte verk på alle vis og krevende å fremføre. Brahms arbeidet lenge og hardt med den første, op.25, med form, klang og uttrykk. Lange linjer, med nesten symfonisk bredde, og høy kompleksitet. Schönberg så verkets mørke og ville karakter, og transkriberte verket helt fantastisk for orkester i 1937.
Tre kvintetter, med opusnumrene 25, 26 og 60, komplett fra de nevnte herrer på Virgin. Super lyd gir nærvær og trykk.
Pussig nok har jeg nettopp sett en film, Monsieur Hire, regissert av Lecomte, hvor den langsomme satsen i op 25 er gjennomgangstema. Flott film forøvrig.awe skrev:Jeg vender stadig tilbake til Brahms' klaverkvartetter for tiden, og reisefølget heter Angelich, Caussé og brødrene Capucon. Stort anlagte verk på alle vis og krevende å fremføre. Brahms arbeidet lenge og hardt med den første, op.25, med form, klang og uttrykk. Lange linjer, med nesten symfonisk bredde, og høy kompleksitet. Schönberg så verkets mørke og ville karakter, og transkriberte verket helt fantastisk for orkester i 1937.
Tre kvintetter, med opusnumrene 25, 26 og 60, komplett fra de nevnte herrer på Virgin. Super lyd gir nærvær og trykk.
emotikon skrev:Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
Har nevnt det før, denne mannen spiller med innsiden av brystkassa også.
Sviatoslav Richter, som må ha vært David Oistrachs største beundrer, mente at den gode tonen kom fra beina og magen.
awe skrev:Langt å gå til maten kanskje....?emotikon skrev:Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
Sviatoslav Richter, som må ha vært David Oistrachs største beundrer, mente at den gode tonen kom fra beina og magen.
Jeg mener nå at han spiller vel så mye med hjertet![]()
emotikon skrev:Jeg også. David Oistrach var den komplette fiolinist og ofte min favoritt. Sammen med Heifetz satte han en standard for alle senere fiolinister.awe skrev:Langt å gå til maten kanskje....?emotikon skrev:Startet dagen med Sibelius, Violinkonsert d-moll/ To Humoresker for violin og orkester - David Oistarach
Jeg mener nå at han spiller vel så mye med hjertet![]()
Selv takkGunzi skrev:Dette er beste stedet som finnes for å gå inn og finne inspirasjon til hva som skal i spilleren.
Mozart & Kozena er akkurat igang her hos meg også.
Takker Emotikon - og dere andre!