He HeBach_Man skrev:Spiller han utydelig så man må høre ekstra godt etter? ???
Du venter på noe skikkelig flott, Jøgga. Jeg henter min 7. med Jansons i morgen, og forventer mye. Synes av erfaring at BRSO kler Bruckner minst like godt som Concergebouw. I Maazels glansdager i Bayern dirigerte han et mix-lag av VPO og BRSO ved noen anledninger, og det var supert.Jøgga skrev:Bruckner symfoni nr.7
Mariss Jansons, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Konsertopptak fra Musikverein Wien
Det er godt, Jansons maler linjene ut, og orkesteret klinger nydelig i veldig godt live-opptak. Hybrid SACD
Jeg har bestilt den andre med 3. og 4. symfoni også (Concertgebeouw), men det går tydeligvis både vinter og vår før jeg får ting gjennom den internasjonale postgangen i vinterkulda.
Jørgen
God ide, det har jeg ikke spilt på lengeerato skrev:......- det relativt sjeldent spilte Konzertstuck for 4 horn og orkester.
Jeg har vært i det lokalet en gang, og det er en beskrivelse jeg synes gir mening på et vis men slett ikke usannsynlig (eller noen nyhet) at jeg innbiller meg ting. Selve salen er såvidt jeg har skjønt det stort sett massiv betong formet i store stykker; en kan jo tenke seg at det gir en solid masse som helt sikkert påvirker akustikken.Vidar P skrev:Jeg har ikke fått "guffet" skiva, men får et inntrykk av en spenstig 4.symfoni med en bemerkelsesverdig litt mørk lyd på innspillingen... kan det ha noe med lokalet i Manchester å gjøre tro?
Har aldri vært der. Fortsatt ikke fått guffet, men hører gjennom plata for andre gang nå; Konsertstück er flott og moro å høre fordi den er sjelden, men symfonien er jo mandelen i grøten sånn rent musikalsk selvsagt; klangen virker mørk og klangrik... så det kan godt hende (or more) at dine opplevelser med salen er lik som min og plasmas opplevelser av innspillingen fra den.Wright skrev:Jeg har vært i det lokalet en gang, og det er en beskrivelse jeg synes gir mening på et vis men slett ikke usannsynlig (eller noen nyhet) at jeg innbiller meg ting. Selve salen er såvidt jeg har skjønt det stort sett massiv betong formet i store stykker; en kan jo tenke seg at det gir en solid masse som helt sikkert påvirker akustikken.Vidar P skrev:Jeg har ikke fått "guffet" skiva, men får et inntrykk av en spenstig 4.symfoni med en bemerkelsesverdig litt mørk lyd på innspillingen... kan det ha noe med lokalet i Manchester å gjøre tro?
Jeg har ofte tenkt på konsertsaler på en skala fra mørk og dempet til lys og klangrik men har etter hvert kommet til at denne klassifiseringen er ganske så feilslått. Bridgewater Hall virket mørk på meg, men slett ikke uten klang.
awe skrev:Alfred Schnittke var en underlig komponist, men han skrev mye flott musikk. Han videreførte mange av de forvridde, sykelige og groteske stemningene en kan finne hos Scriabin. Mest grotesk er Faust-kantaten "Seid nüchtern og wachet". Det er ren terror, skrekk, forferdelse og grusomhet. Alle jeg har spilt den for har protestert. BIS-innspillingene er bra.
Schnittke er en prins i samtidsmusikken og uten å være noen kjenner, så tror jeg du gjør ham urett ved å plassere ham innen den klassiske tradisjonen. Han blander og låner som en sann modernist og er langt på vei genreoverskridende, hør bare på denne hvor han har med cembalo og "forsterket" flygel:vagstol skrev:Eg er (som dei fleste?) veldig ukjend med klassisk musikk frå etter 1950, men eg sat iallfall fastfrosen under heile stykket. Eg venta heile tida på at alt skulle bryta saman som ein lydkulisse til ein skrekkfilm. Men bra, absolutt. Skal høyra meir på Schnittke. Hadde vore artig å høyrt den fullstendige operaen.
Det er riktig, har hatt denne CD'en lenge og den er fin! Innspillingene er fra 1971 og 1974. Sjekket på nettet om jeg fant omtale og bilde av CD'en der men kunne ikke finne den. Så scannet coveret. Pianokonsertene til Mozart er flotte, dette er jo blandt de seneste. Synest å merke en mer melankolsk tone i disse enn i de tidligere pianokonsertene.awe skrev:Flotte saker du hører på, roesok. Den der blir du ikke lei av med det første!
Her er eg som vanleg langt borte frå ting eg kan noko om, så du har sikkert rett. For meg ser det ut som om grunnforma (sjanger?) refererer ganske tungt til den klassiske tradisjonen, eller «kunstmusikken» (eller, som her, kyrkjemusikken), men dette var altså berre eit tilfeldig møte. Eg skal ta for meg meir av Schnittke, så takk for tips!Pesquera skrev:Schnittke er en prins i samtidsmusikken og uten å være noen kjenner, så tror jeg du gjør ham urett ved å plassere ham innen den klassiske tradisjonen. Han blander og låner som en sann modernist og er langt på vei genreoverskridende, hør bare på denne hvor han har med cembalo og "forsterket" flygel:vagstol skrev:Eg er (som dei fleste?) veldig ukjend med klassisk musikk frå etter 1950, men eg sat iallfall fastfrosen under heile stykket.
Er for så vidt jeg også, men du har selvsagt rett i at i han lente seg sterkt på den russiske klassiske tradisjonen, hør bare på den første fiolinkonserten. Siden utviklet han sin egen stemme og den var genreoverskridende og moderne, litt som en europeisk Adams. Uansett, Schnittkes musikk er altfor inderlig og åpenbar til at intellektuelle overlegninger skal skygge for den, ellers anbefales f.x. strykekvartettene med Kronosene på det varmeste!vagstol skrev:[Her er eg som vanleg langt borte frå ting eg kan noko om, så du har sikkert rett. For meg ser det ut som om grunnforma (sjanger?) refererer ganske tungt til den klassiske tradisjonen, eller «kunstmusikken» (eller, som her, kyrkjemusikken), men dette var altså berre eit tilfeldig møte. Eg skal ta for meg meir av Schnittke, så takk for tips!