Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Spiller han utydelig så man må høre ekstra godt etter? ???

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Bach_Man skrev:
    Spiller han utydelig så man må høre ekstra godt etter? ???
    He He ;)
    Slik jeg oppfattet det var kommentaren fra denne lytteren begrunnet i at Kraggerud er istand til å gjøre disse noe tungt tilgjengelige sonatene hørbare. Han fokuserer på klanglige og melodiøse aspekter ved stykkene, der andre vektlegger kontraster og rytme.
    Det er noe i Kraggeruds presentasjonsform som også etter min mening gjør utsagnet så riktig: "Måten Kraggerud spiller på formulerer viktigheten av å lytte"
    Jeg var ikke istand til å se det fra den posisjonen som du inntar, Bach_Man
    For min egen del trodde jeg at de 3-4 innspillingene jeg har med disse solostykkene for violin hadde havnet i hyllene for langtidsoppbevaring, men Kraggerud fornyer og viser frem sonatene fra en mer lyrisk side enn andre jeg har hørt. Min opplevelse blir at han sier; "-Hør her, dette er de stykkene du trodde du kjente"

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Takker for oppklaring! Jeg fikk bare ikke noe ut av utsagnet uten å vite konteksten, jeg har jo heller ikke denne innspillingen tilgjengelig.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Bruckner symfoni nr.7
    Mariss Jansons, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks

Konsertopptak fra Musikverein Wien
    Det er godt, Jansons maler linjene ut, og orkesteret klinger nydelig i veldig godt live-opptak. Hybrid SACD
    Jeg har bestilt den andre med 3. og 4. symfoni også (Concertgebeouw), men det går tydeligvis både vinter og vår før jeg får ting gjennom den internasjonale postgangen i vinterkulda.

Jørgen

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Beethoven her óg, med Friedrich Gulda ved klaveret i et utvalg sonater. Decca, 1968. Musikk for evigheten.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Bruckner symfoni nr.7
    Mariss Jansons, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks

Konsertopptak fra Musikverein Wien
    Det er godt, Jansons maler linjene ut, og orkesteret klinger nydelig i veldig godt live-opptak. Hybrid SACD
    Jeg har bestilt den andre med 3. og 4. symfoni også (Concertgebeouw), men det går tydeligvis både vinter og vår før jeg får ting gjennom den internasjonale postgangen i vinterkulda.

Jørgen
    Du venter på noe skikkelig flott, Jøgga. Jeg henter min 7. med Jansons i morgen, og forventer mye. Synes av erfaring at BRSO kler Bruckner minst like godt som Concergebouw. I Maazels glansdager i Bayern dirigerte han et mix-lag av VPO og BRSO ved noen anledninger, og det var supert.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    På glattføret må jeg for tiden gå til jobb fremfor å sykle; det betyr mye tid til konsentrert lytting på min ferd både til og fra.

Og det går ofte i Mozart og hans pianokonserter med Perahia; i dag nr. 5 og 6. Det gleder meg å høre musikk av denne kvaliteten igjen og igjen.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    På jobb, trenger noe på øret, repeterer LvB op.12 nr 2. Denne er virkelig morsom, fyren hadde humor!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    LvB her og.
    Christus am Ölberge, oratorie op. 85. Serge Baudo på Harmonia Mundi.

Beklager elendig billedkvalitet. Innspillingen er tilsynelatende ute av HM-katalogen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I postkassa idag, tvert i cd-spilleren. Og en av mine desiderte favorittsymfonier attpåtil gitt... hurra!

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Spennende. Mitt eksemplar har fremdeles ikke ankommet.

Her lyttes det til Beethovens klaversonater, nr. 18 - 22. Gulda, 1968.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.971
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vurderer å kjøpe bladet i løssalg pga den virkelige godbiten; ;) - det relativt sjeldent spilte Konzertstuck for 4 horn og orkester.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    erato skrev:
    ......- det relativt sjeldent spilte Konzertstuck for 4 horn og orkester.
    God ide, det har jeg ikke spilt på lenge

Brødrene Tylsar med venner lar seg ikke be to ganger.
    Tsjekkere, horn og vinyl, det blir jeg tørst av. ;)

ps: hvem spiller forresten på den der nye Schumann-CDen dere viser til?

Jørgen

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ah, godt tips! Schumann-BBC MM skal plukkes opp på Narvesen ved første høve.

Men nå på op. 31/3-kjøret. Artur Schnabel.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Konsertstück er selvsagt godbiten, slik sett at den er mer av en sjeldenhet. Men 4.-symfonien er jo langt mer berømt og oftere fremført som en følge, og forblir en av mine favorittsymfonier likefullt, jeg kan knapt høre nok versjoner av den. Karajan hadde en morsom gjennomgang som fins på youtube, og som er linket i Aus der Reihe; en symfoni som virkelig er verdt et dypdykk; komposisjonsteknisk lærebokmateriale kombinert med all verdens muligheter for å lære om dirigentens rolle også.

Jeg har ikke fått "guffet" skiva, men får et inntrykk av en spenstig 4.symfoni med en bemerkelsesverdig litt mørk lyd på innspillingen... kan det ha noe med lokalet i Manchester å gjøre tro?

Det er BBC Philh og Noseda (sjefdirigent noen år nå) som spller i 2007. Her er coveret.

http://www.bbcmusicmagazine.com/sites/default/files/Jan_cd_inlay[1].pdf

Enhver på denne tråden har vel Furtwänglers ultimate 4.-symfoni, så dette er en morsom sammenlikning.

EDIT; får ikke linken til å bli blå helt til enden (.pdf), så man får kopiere og lime inn i adresselinja.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er med på at denne cd- fra BBC-magasinet er veldig flott. Enig med Vidar at den virker mørk i klangen. Rommet er dog veldig stort og klangen er rik. Liker det veldig godt. Flott symfoni som har veldig rytmisk driv og flotte blåseprestasjoner.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Vidar P skrev:
    Jeg har ikke fått "guffet" skiva, men får et inntrykk av en spenstig 4.symfoni med en bemerkelsesverdig litt mørk lyd på innspillingen... kan det ha noe med lokalet i Manchester å gjøre tro?
    Jeg har vært i det lokalet en gang, og det er en beskrivelse jeg synes gir mening på et vis – men slett ikke usannsynlig (eller noen nyhet) at jeg innbiller meg ting. Selve salen er såvidt jeg har skjønt det stort sett massiv betong formet i store stykker; en kan jo tenke seg at det gir en solid masse – som helt sikkert påvirker akustikken.

Jeg har ofte tenkt på konsertsaler på en skala fra mørk og dempet til lys og klangrik – men har etter hvert kommet til at denne klassifiseringen er ganske så feilslått. Bridgewater Hall virket mørk på meg, men slett ikke uten klang.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Wright skrev:
    Vidar P skrev:
    Jeg har vært i det lokalet en gang, og det er en beskrivelse jeg synes gir mening på et vis – men slett ikke usannsynlig (eller noen nyhet) at jeg innbiller meg ting. Selve salen er såvidt jeg har skjønt det stort sett massiv betong formet i store stykker; en kan jo tenke seg at det gir en solid masse – som helt sikkert påvirker akustikken.

Jeg har ofte tenkt på konsertsaler på en skala fra mørk og dempet til lys og klangrik – men har etter hvert kommet til at denne klassifiseringen er ganske så feilslått. Bridgewater Hall virket mørk på meg, men slett ikke uten klang.
    Har aldri vært der. Fortsatt ikke fått guffet, men hører gjennom plata for andre gang nå; Konsertstück er flott og moro å høre fordi den er sjelden, men symfonien er jo mandelen i grøten sånn rent musikalsk selvsagt; klangen virker mørk og klangrik... så det kan godt hende (or more) at dine opplevelser med salen er lik som min og plasmas opplevelser av innspillingen fra den.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.034
    Sted
    Market Snodsbury
    awe skrev:
    Alfred Schnittke var en underlig komponist, men han skrev mye flott musikk. Han videreførte mange av de forvridde, sykelige og groteske stemningene en kan finne hos Scriabin. Mest grotesk er Faust-kantaten "Seid nüchtern og wachet". Det er ren terror, skrekk, forferdelse og grusomhet. Alle jeg har spilt den for har protestert. BIS-innspillingene er bra.

Inspirert av dette plukka eg med "Seid nüchtern und wachtet" (BIS 1989) frå Deichmanske.

Eg er (som dei fleste?) veldig ukjend med klassisk musikk frå etter 1950, men eg sat iallfall fastfrosen under heile stykket. Eg venta heile tida på at alt skulle bryta saman som ein lydkulisse til ein skrekkfilm. Men bra, absolutt. Skal høyra meir på Schnittke. Hadde vore artig å høyrt den fullstendige operaen.

(aha, så han har laga lydspor til ei innspeling av "Mesteren og Margarita", seier Wikipedia. Det kom ikkje som ei overrasking etter dette)

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Første gangs spilling på denne, musikerne virker rett og slett veldig våkne og interesserte.

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    vagstol skrev:
    Eg er (som dei fleste?) veldig ukjend med klassisk musikk frå etter 1950, men eg sat iallfall fastfrosen under heile stykket. Eg venta heile tida på at alt skulle bryta saman som ein lydkulisse til ein skrekkfilm. Men bra, absolutt. Skal høyra meir på Schnittke. Hadde vore artig å høyrt den fullstendige operaen.
    Schnittke er en prins i samtidsmusikken og uten å være noen kjenner, så tror jeg du gjør ham urett ved å plassere ham innen den klassiske tradisjonen. Han blander og låner som en sann modernist og er langt på vei genreoverskridende, hør bare på denne hvor han har med cembalo og "forsterket" flygel:

Kremer har for øvrig spilt inn fiolinkonsertene. Anbefaler også kammermusikken, han har noen skjellsettende pianostykker!

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.443
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hélène hjelper til med universets orden. Fine greier på morgenkvisten.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.175
    Sted
    Trondheim
    Kirkemusikk:

Fantastisk flott musikk. Det var planlagt 19 volum med Byrds komplette verker, men jeg tror de ikke kom lenger enn til vol. 9 før ASV la inn årene. Synd, for dette er strålende. Og for noen cover...

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har i dag hørt på Eduard Tubin Symfoni nr.5 og Johan Halvorsen Symfoni nr2. Dette er nye bekjentskaper for meg. Har ikke kompetanse til å gi dyptpløyende kommentarer om verkene, men jeg kan si at dette falt i smak hos meg. Jeg kommer til å kjøpe mer av disse. Det er sikkert.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Flotte saker du hører på, roesok. Den der blir du ikke lei av med det første! Jeg har åpnet musikk-kvelden med Cluytens og BPO i Beethovens 2. symfoni. Elegant, poengtert og stilsikkert. Hvis du skulle tro at enten musikk eller dirigent eller kombinasjonen er lettvektere, bør du sjekke dette lekre settet med symfonier på EMI. Ikke koster det noe, heller.

Cluytens er en kløpper til å holde igjen der det trengs, slik at musikken får tid til å puste både dynamisk og rytmisk. Dette kombinert med frie, åpne, atletiske forte-partier, gjør at i alle fall jeg spisser ører. Poengene sitter som de skal, uten at det på noe tidspunkt blir hardt, tungt eller massivt. Spilt inn i perioden mellom 1959 - 1962, og både teknikere og orkester er i form. Litt edge på fiolinene blir det gjerne på cd i opptak fra denne perioden, men det er ikke problematisk her.

Etterpå gjør jeg som Valentino og hører Schnabel i Beethoven. Fra 1932. Ønsker alle musikkvenner en fin kveld.

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    408
    awe skrev:
    Flotte saker du hører på, roesok. Den der blir du ikke lei av med det første!
    Det er riktig, har hatt denne CD'en lenge og den er fin! Innspillingene er fra 1971 og 1974. Sjekket på nettet om jeg fant omtale og bilde av CD'en der men kunne ikke finne den. Så scannet coveret. Pianokonsertene til Mozart er flotte, dette er jo blandt de seneste. Synest å merke en mer melankolsk tone i disse enn i de tidligere pianokonsertene.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Schnabel spilte inn blant annet op. 110 i Abbey Road i 1932. Til tross for at han begikk den første komplette syklusen av Beethoven-sonatene, hatet han Studio 3 som pesten - og kalte det "the Abbey Road torture chamber". Bejublet, omdiskutert, men uansett et referansepunkt for de fleste pianister og kritikere. En ting er helt sikkert: Allegro molto-satsen fra nevnte sonate hadde han ikke teknikk til å spille. Ingen pianist i dag ville ha fått dette utgitt på annet enn eget forlag. Men det er heldigvis ikke hele historien.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Beethovens trippelkonsert med Mutter, Zeltser, Ma, Karajan og BPO. Selv om opptil flere vil reise bust over minst et par av navnene, står det ikke til å nekte at dette en flott musikkopplevelse i mine ører. Riktig concertante-preg, velopplagt og lekkert samspill. I strid med forventningene er lyden fin også.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Etter op.110 med Schnabel i går kveld, er en tur innom en annen klassiker i det verket uunngåelig. Kempffs syklus har godt ry og vid utbredelse. Men holder det mål, et snaut halvt århundre etter? I ett ord: Ja. Her går mylderet av detaljer i notene opp i en større, sammenhengende helhet. Ingenting går tapt, alt klinger naturlig innenfor den tolkningen han har valgt. Allegro molto er det vel neppe, men klart, poengtert og ladet med mening. I siste sats, verkets kjerne, når han det intense, inderlige uttrykket som enhver tolkning står og faller med.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mahler symfoni nr.1
    Gary Bertini- Kölner Rundfunk-Sinfonieorchester

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.034
    Sted
    Market Snodsbury
    Har byrja på Culshaws Ring resounding, og då var det liksom ikkje anna å gjera enn å gje seg i kast med Solti-ringen. Ring resounding er utruleg fascinerande, både på grunn av innblikket i "Decca-kulturen" på 1950- og 60-talet og fordi han skriv om det unike ved å produsera musikk for opptak.

Uansett, altså:

Førebels har eg berre starta på Das Rheingold.

I serien "ting vagstol ikkje har peiling på", kjem vi denne gongen til både opera, Wagner og Ringen. Dette er kult, men mykje meir arbeid enn eg er vane med: Må bruka både libretto, omsetjing og synopsis ganskesvært aktivt for å følgja med. Det er kanskje vanleg når ein skal høyra på opera.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.034
    Sted
    Market Snodsbury
    Pesquera skrev:
    vagstol skrev:
    Eg er (som dei fleste?) veldig ukjend med klassisk musikk frå etter 1950, men eg sat iallfall fastfrosen under heile stykket.
    Schnittke er en prins i samtidsmusikken og uten å være noen kjenner, så tror jeg du gjør ham urett ved å plassere ham innen den klassiske tradisjonen. Han blander og låner som en sann modernist og er langt på vei genreoverskridende, hør bare på denne hvor han har med cembalo og "forsterket" flygel:
    Her er eg som vanleg langt borte frå ting eg kan noko om, så du har sikkert rett. For meg ser det ut som om grunnforma (sjanger?) refererer ganske tungt til den klassiske tradisjonen, eller «kunstmusikken» (eller, som her, kyrkjemusikken), men dette var altså berre eit tilfeldig møte. Eg skal ta for meg meir av Schnittke, så takk for tips!

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    vagstol skrev:
    [Her er eg som vanleg langt borte frå ting eg kan noko om, så du har sikkert rett. For meg ser det ut som om grunnforma (sjanger?) refererer ganske tungt til den klassiske tradisjonen, eller «kunstmusikken» (eller, som her, kyrkjemusikken), men dette var altså berre eit tilfeldig møte. Eg skal ta for meg meir av Schnittke, så takk for tips!
    Er for så vidt jeg også, men du har selvsagt rett i at i han lente seg sterkt på den russiske klassiske tradisjonen, hør bare på den første fiolinkonserten. Siden utviklet han sin egen stemme og den var genreoverskridende og moderne, litt som en europeisk Adams. Uansett, Schnittke’s musikk er altfor inderlig og åpenbar til at intellektuelle overlegninger skal skygge for den, ellers anbefales f.x. strykekvartettene med Kronosene på det varmeste!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn