I inspirasjon av Pemeks festmusikk, her høres det på Strauss, Tod und Verklärung med Bøhm fra min nye ypperlige Andante-boks.

Somewhat akin to our recent major retrospectives of Fricsay and Markevitch, the present 8-CD box offers a comprehensive survey of "the Viennese nightingale"'s recordings for DG.
The set includes her complete DG lieder recordings from Mozart to Milhaud, taking in popular Schubert, Schumann, Brahms, Wolf and Strauss, and ending with a delightful Liederabend that includes some folksongs.
Also, an extensive selection of Streich's opera and operetta highlights, excluding only the material that is already on Originals, and the Original Masters Christams Album and The Singles. Here, for the first time on CD, is the complete Bastien und Bastienne, as well as many other rarities (including previously unreleased Donizetti: the Tirolienne from La Fille du Regiment). The range is huge, the voice a joy to hear.
Basis of the set was a 10-CD Japanes box from the early 1990s, which has now been compressed onto 8 CDs, with (somehow) as much as two CDs of new material added!
The CD booklet includes rare memorabilia in the form of photo-reproductions of Rita Streich's own original copies of arias, with the artist's annotations of the music sung and her own written-out cadenzas, plus a page of her copy of the libretto of Bastien und Bastienne, decorated and annotated by the artist personally. Plus many photos from productions and occasions from her career, as well as more private photos. All courtesy of her son Franklin Berger.
Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom liv og musikk her. Kanskje syfilisen gav Schubert innsikter for å komponere så melankolske/depressive/triste verker som Winterreise, C-dur kvintetten m. flere ?Man kan formelig nesten høre foranledningene til Franzi's syfilis-lidelser.
Denne ramma med tekst på fransk i dette eksempelet (og på norsk på skiver her til lands som du har sett) er en klar indikator på en gjenutgivelse ja. Og siden det er Berlin/Karajan så er '63-syklus svært nærliggende.Valentino skrev:Jeg har sett andre plater med den rammen hvor jeg vet at det er en DG-innspilling. Biblioteket på Stange har noen, der verktittelen faktisk står på norsk.
Enig med Vidar P: Det lukter '63-syklus av denne her.
Den er feit.Roberten skrev:Böhm/Mozart Nr 40. K 550. Rock me Amadeus !
DET er spennende, morsomt og sterkt avhengighetsskapende ! Kan på det sterkeste anbefale å søke på ebay.de når det gjelder klassisk, pleier å være mer å velge mellom + lavere frakt og kortere frakttid enn .comJøgga skrev:Den er feit.Roberten skrev:Böhm/Mozart Nr 40. K 550. Rock me Amadeus !
Jeg har flere av disse på vei fra junaiten, spennende med bruktkjøpt vinyl fra ebay.
Jeg så også de der via google, men som du sier så virker de ikke egnet. Skal legge ut i historisk-tråden dersom jeg finner noe morsomt. Oppfordrer andre også til det.Jøgga skrev:Interessant dette med Karajan-diskografi.
Det ser ut som Karajan ikke spilte inn noen Beethoven-symfonier mellom 1962 og 1976, han var kanskje litt ´mettet´?
Wikipedia linker til en
her
men den er ikke hverken enkel eller tydelig.
Jeg har funnet gode oversikter her, hos en privat platesamler, men denne er kanskje ikke helt fullstendig.
her
Men mange fine plater var det.
Joda Vidar P, det finnes en diskografi over Karajans innspillinger utgitt i 1978. Hvis du slutter å skriveJeg har ingen diskografi hverken med Karajan eller Berliner, har forsøkt å finne en via noen steder på nett, men uten hell faktisk.
Jeg skal skanne den imorgen, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal legge ut en fil slik at den kanHar du noen mulighet å legge den ut til allmenn fryd?
Det må sannelig være en spennende innspilling siden du har voltmeteret stående klart. Hehe.RJEL skrev:På Philips etiketten på vinylen står det trykt 1963.
Men på baksiden av coveret nedi venstre hjørne står det:
Impreso en Espana por FOCO,S.A
Madrid 1981
Nå er jeg ikke jeg noen røver i spansk, men for meg ser det rimelig spansk ut, teksten på baksiden.
Neida, han var ikke mettet, men mer opptatt av filmversjoner. Det brukte han mye tid, penger og energi på.Jøgga skrev:Interessant dette med Karajan-diskografi.
Det ser ut som Karajan ikke spilte inn noen Beethoven-symfonier mellom 1962 og 1976, han var kanskje litt ´mettet´?
Wikipedia linker til en
her
men den er ikke hverken enkel eller tydelig.
Jeg har funnet gode oversikter her, hos en privat platesamler, men denne er kanskje ikke helt fullstendig.
her
Men mange fine plater var det.
Pc`en har jeg på verkstedet, så da ble det bare sånn......Steinar_Lund skrev:Det må sannelig være en spennende innspilling siden du har voltmeteret stående klart. Hehe.RJEL skrev:På Philips etiketten på vinylen står det trykt 1963.
Men på baksiden av coveret nedi venstre hjørne står det:
Impreso en Espana por FOCO,S.A
Madrid 1981
Nå er jeg ikke jeg noen røver i spansk, men for meg ser det rimelig spansk ut, teksten på baksiden.
http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/4756071.htmlThe Griller String Quartet was one of the most acclaimed and sought-after English chamber ensembles during the 1930s through to the time that the group disbanded in 1963. The repertory of the Quartet was broad and as well as having most of the standard Classical and Romantic literature in its repertory the Grillers played a great deal of twentieth-century music. The String Quartets of Ernest Bloch were closely asscoaited with the Quartet and in June 1945 they made the first recording of String Quartet No.2 for Decca; in June 1953 they recorded Quartet No.3. They revisited these and the other quartets for the present recordings, made in 1954. These recordings, not available since their original LP release in 1955/56, have not been equalled.