Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I inspirasjon av Pemeks festmusikk, her høres det på Strauss, Tod und Verklärung med Bøhm fra min nye ypperlige Andante-boks.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Etpar gjennomspillinger av settet over, og nå er jeg godt igang med ro og nyttårsfred, med en strategisk plass i riktig sofa som gir høyest lyd (resten av familien er ikke alltid like begeistret for min "bakgrunnsmusikk").

Schlubbert-lieder av den wienesiske nattergalen. Fantastisk boks, ja rent vakkert er det. Man kan formelig nesten høre foranledningene til Franzi's syfilis-lidelser.

Rita er jo noe helt for seg selv også. Som vanlig er det en no-brainer i Original Masters-serien.

Somewhat akin to our recent major retrospectives of Fricsay and Markevitch, the present 8-CD box offers a comprehensive survey of "the Viennese nightingale"'s recordings for DG.

The set includes her complete DG lieder recordings from Mozart to Milhaud, taking in popular Schubert, Schumann, Brahms, Wolf and Strauss, and ending with a delightful Liederabend that includes some folksongs.

Also, an extensive selection of Streich's opera and operetta highlights, excluding only the material that is already on Originals, and the Original Masters Christams Album and The Singles. Here, for the first time on CD, is the complete Bastien und Bastienne, as well as many other rarities (including previously unreleased Donizetti: the Tirolienne from La Fille du Regiment). The range is huge, the voice a joy to hear.

Basis of the set was a 10-CD Japanes box from the early 1990s, which has now been compressed onto 8 CDs, with (somehow) as much as two CDs of new material added!

The CD booklet includes rare memorabilia in the form of photo-reproductions of Rita Streich's own original copies of arias, with the artist's annotations of the music sung and her own written-out cadenzas, plus a page of her copy of the libretto of Bastien und Bastienne, decorated and annotated by the artist personally. Plus many photos from productions and occasions from her career, as well as more private photos. All courtesy of her son Franklin Berger.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Godt nyttår!

Man kan velge verre når man må rydde etter 26.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Singet dem Herrn ein neues Lied, BWV 190, 1. Januar 1724.

Som komplettert av Suzuki og (?) frue.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Satie her også; meget bedre enn Jensemann som holder tale. Her Austbø:

B

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Starter året med Khachaturians 2. symfoni - "Klokken", fra 1943:

Slettes ikke ueffen musikk. Synes å huske at jeg reagerte på at det var litt mye "kling-klang" i musikken ved første gjennomhøring, men jeg må ha husket feil. Det er kanskje det andre verket på CDen - "The battle of Stalingrad" - jeg husker. At det blir litt smell og "kling-klang" i et verk med en slik tittel kan man vel lett forestille seg.

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det første store verket jeg hørte i 2010 var mahlers 4. Michael Tilson Thomas ledet San Fransisco Symphony. Jeg kan ikke påberope meg stor erfaring med dette verket, men jeg ble i alle fall svært imponert. Nydelig samklang mellom strykere og blåsere og en utsøkt rytme og timing. Av og til synes jeg slike store symfonier har partier hvor intensiteten faller og man "detter" litt ut. Ikke så her. Han hadde evnen til å holde spenningen og "nervøsiteten" hele veien. Dersom du er heldig som meg og har en god SACD spiller så får du jammen i pose og sekk. En nesten uvirkelig dybde og klangrikdom, samt utrolig dynamikk. Likte den så godt at jeg kastet meg over pc-en for å bestille resten av syklusen og Lied vd erde.
    Skulle ønske noen av dere store eksperter vil kjøpe denne og vil kommentere det her.

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Man kan formelig nesten høre foranledningene til Franzi's syfilis-lidelser.
    Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom liv og musikk her. Kanskje syfilisen gav Schubert innsikter for å komponere så melankolske/depressive/triste verker som Winterreise, C-dur kvintetten m. flere ?
    Men tyfys, syfilis, tuberkolose var vel helt vanlige sykdommer på denne tiden, og levealderen lav.

Så til Schreier. Stemmen synes noen ganger litt skarp og nasal. Tempi passer. Topp ti listen kanskje?
    Jeg har ikke hørt en tidligere innspilling med Richter, men den er satt i bestilling.
    Decca 475 268-2 (trippel - også Schwanengesang og Die Schöne Müllerin)

LPA

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.490
    Torget vurderinger
    4
    Koblet til platespilleren igjen:
    NATHAN MILSTEIN/TCHAIKOVSK

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Grieg sin strykekvartett i G-moll op. 27

Truls Mørk og venner gir en fullverdig tolkning av en fullverdig strykekvartett.
    Kvartetten er noe av det bedre fra Grieg, etter min smak.

Vedlegg

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Beethoven`s femte symfoni på vinyl.
    Ei Philips innspilling fra 68 med Karajan som dirigent.
    De fikk til opptak i "steinalderen" også ;D ;D

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Den der kunne jeg tenkt meg å høre mer om. Orkester f.eks.? Mat for oss historisk-interesserte vettu :)

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Det blir noen Beethoven-sonater på veien til litt helgearbeid.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Har også denne til høyre. Tatt opp i 77.
    Men denne har ikke samme dynamikk som den første...

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ingen diskografi hverken med Karajan eller Berliner, har forsøkt å finne en via noen steder på nett, men uten hell faktisk.

Jeg kjenner ikke til at Berlin/Karajan har spilt inn for Philips, så det er kanskje en sannsynlighet for at det kan være en utgivelse av en DGG-innspilling. Men jeg kjenner ikke til noe slikt samarbeide heller. Hvis det er en versjon som låter bedre enn 77-versjonen så er det kanskje en viss sjanse for at det er versjonen som kom med 63-boksen.

I så fall at det er en DGG-innspilling som er brukt, så er det en budsjettutgivelse (denne gule/hvite ramma på Philips-coveret ble brukt på budsjettutgivelser på 70-tallet), og da kan det jo være ment for et spesielt marked (land) f.eks. Frankrike eller Benelux? Spennende dette her. Tar gjerne imot om du har mer informasjon, f.eks hvorfor du antar at innspillingen er fra 1968, hvilke språk det er på baksiden av coveret osv.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.436
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sett andre plater med den rammen hvor jeg vet at det er en DG-innspilling. Biblioteket på Stange har noen, der verktittelen faktisk står på norsk.
    Enig med Vidar P: Det lukter '63-syklus av denne her.

Har Brahmset meg på formiddagen:

Herlige plater begge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Jeg har sett andre plater med den rammen hvor jeg vet at det er en DG-innspilling. Biblioteket på Stange har noen, der verktittelen faktisk står på norsk.
    Enig med Vidar P: Det lukter '63-syklus av denne her.
    Denne ramma med tekst på fransk i dette eksempelet (og på norsk på skiver her til lands som du har sett) er en klar indikator på en gjenutgivelse ja. Og siden det er Berlin/Karajan så er '63-syklus svært nærliggende.
    Jeg antar som sagt at det er spesiell utgivelse for et spesielt marked, noe fransktalende. Men hva koblingen mellom Philips og DGG angår så er det spennende. Har aldri sett det før, iallefall ikke reflektert over det.
    Her kreves en viss belysning... for nysgjerrighetens del.

Her går det i PopQuiz på NRK P1 forresten.

EDIT; så en gang til på bildet; teksten er kanskje spansk? Eller portugisisk? Den er ikke fransk nei.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant dette med Karajan-diskografi.
    Det ser ut som Karajan ikke spilte inn noen Beethoven-symfonier mellom 1962 og 1976, han var kanskje litt ´mettet´?

Wikipedia linker til en
    her
    men den er ikke hverken enkel eller tydelig.

Jeg har funnet gode oversikter her, hos en privat platesamler, men denne er kanskje ikke helt fullstendig.
    her
    Men mange fine plater var det.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Böhm/Mozart Nr 40. K 550. Rock me Amadeus !
    Den er feit.
    Jeg har flere av disse på vei fra junaiten, spennende med bruktkjøpt vinyl fra ebay.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jøgga skrev:
    Roberten skrev:
    Böhm/Mozart Nr 40. K 550. Rock me Amadeus !
    Den er feit.
    Jeg har flere av disse på vei fra junaiten, spennende med bruktkjøpt vinyl fra ebay.
    DET er spennende, morsomt og sterkt avhengighetsskapende ! Kan på det sterkeste anbefale å søke på ebay.de når det gjelder klassisk, pleier å være mer å velge mellom + lavere frakt og kortere frakttid enn .com

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Det ser ut som Karajan ikke spilte inn noen Beethoven-symfonier mellom 1962 og 1976, han var kanskje litt ´mettet´?

Wikipedia linker til en
    her

Jeg har funnet gode oversikter her, hos en privat platesamler, men denne er kanskje ikke helt fullstendig.
    her
    Jeg så også de der via google, men som du sier så virker de ikke egnet. Skal legge ut i historisk-tråden dersom jeg finner noe morsomt. Oppfordrer andre også til det.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    På Philips etiketten på vinylen står det trykt 1963.
    Men på baksiden av coveret nedi venstre hjørne står det:
    Impreso en Espana por FOCO,S.A
    Madrid 1981

Nå er jeg ikke jeg noen røver i spansk, men for meg ser det rimelig spansk ut, teksten på baksiden.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker. En spansk gjenutgivelse, antakelig fra '81 da, av Karajans '63-utgivelse for DGG. Det som er merkelig er hvorfor PolyGram velger å utgi denne på Philips for dette markedet på dette tidspunktet...? Spennende.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt "live" innspillingen med Beethovens fiolinkonsert, solist Nigel Kennedy.
    Ræva lyd, men jeg synes Kennedy tolker denne fantastisk.
    Ingen så spiller den så "tregt og sakte".
    På slutten av andre sats stopper det nesten helt opp.
    Jeg synes ihvertfall den er kjempebra. Kan anbefales.
    Slik ser den ut :

Vedlegg

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Jeg har ingen diskografi hverken med Karajan eller Berliner, har forsøkt å finne en via noen steder på nett, men uten hell faktisk.
    Joda Vidar P, det finnes en diskografi over Karajans innspillinger utgitt i 1978. Hvis du slutter å skrive
    "Schlubbert" kan du få en papirkopi eller pdf efter ønske.

LPA

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe. Kan bli vanskelig å holde et slikt løfte :)

Har du noen mulighet å legge den ut til allmenn fryd?

B

BTS

Gjest
    Nu spelas Borodin Symfoni Nr. 1 med RPO och Ashkenazy. Inspelad 1992.
    Hooked on Borodin... :) 8)

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Har du noen mulighet å legge den ut til allmenn fryd?
    Jeg skal skanne den imorgen, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan jeg skal legge ut en fil slik at den kan
    lastes ned. Jeg trenger nok en liten forklaring.

Ellers er å nevnte at diskografien ikke er komplett mht. til alle mulige utgivelser, á la "Adagio..."
    Men alle innspillinger ser ut til å være med.

Forøvrig holder jeg på med å lage en komplett liste over innspillinger av "Winterreise" hvis noen skulle være
    interessert.......

LPA

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Bare velg «Choose file» når du skriver nytt vedlegg, så skal du få lagt ut filen om den ikke blir stor, LPA. Hvis den blir større enn 500kB (og det blir den vel? Karajan lå sjelden på latsiden) må det kraftigere skyts til – jeg kan gjerne legge den ut hvis du får sendt PDFen som vedlegg til en mail.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    RJEL skrev:
    Madrid 1981

Nå er jeg ikke jeg noen røver i spansk, men for meg ser det rimelig spansk ut, teksten på baksiden.
    Det må sannelig være en spennende innspilling siden du har voltmeteret stående klart. Hehe.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:

Wikipedia linker til en
    her

her
    Neida, han var ikke mettet, men mer opptatt av filmversjoner. Det brukte han mye tid, penger og energi på.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Steinar_Lund skrev:
    RJEL skrev:
    Madrid 1981

Det må sannelig være en spennende innspilling siden du har voltmeteret stående klart. Hehe.
    Pc`en har jeg på verkstedet, så da ble det bare sånn......

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Så mens konemor behørigst står for klargjøring av næringsmidler, med hederlig unntak av druebaserte flytende, så koser man seg videre med gamle innspillinger. Denne gang fra The Golden Age, en herlig periode for oss hifientusiaster, en tid av melk og honning, begge deler. Det myldrer av god musikk fra perioden, og mange av de store selskapene lagde svært så vellydende taper, mange av de fortsatt i god stand. Denne er nydelig remasteret i 2004 fra originale analoge mastertaper, og utgitt i Original Masters-serien.

The Griller String Quartet was one of the most acclaimed and sought-after English chamber ensembles during the 1930s through to the time that the group disbanded in 1963. The repertory of the Quartet was broad and as well as having most of the standard Classical and Romantic literature in its repertory the Grillers played a great deal of twentieth-century music. The String Quartets of Ernest Bloch were closely asscoaited with the Quartet and in June 1945 they made the first recording of String Quartet No.2 for Decca; in June 1953 they recorded Quartet No.3. They revisited these and the other quartets for the present recordings, made in 1954. These recordings, not available since their original LP release in 1955/56, have not been equalled.
    http://www.deccaclassics.com/music/originalmasters/4756071.html

LPA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Antall liker
    5
    Dagens Winterreise:

Dette er den første av Hotters tre innspillinger, innspilt i 1942-43 som en del av Raucheisens store liederprosjekt.

Dette er den perfekte stemmen for dette verket, og Hotter beholder den melodiøse flyten uten unødvendig poengtering av ord. Hotter har også innspilt verket med Gerald Moore i 1954 og med Erik Werba så sent som i 1961. Men disse kommer jeg tilbake til.

LPA

Vedlegg

B

BTS

Gjest
    Ser för mitt inre visioner av gröna böljande och öde landskap under
    regntunga grå skyar, här är det mycket som är värt försjunka in i. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn