Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

buster

Gjest
    akkurat ferdig med mahler 8. boulez - berlin staatskapelle. jøss, digert og så flott...
    tror jeg må gå en tur med bikkja...
    mvh

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har ikke nevnt Brahms på en stund, men spiller stadig

Curson er noe annet enn Gilels i Brahms.
    Innspilt ca. 1962

Vedlegg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Clincher'n" fra siste Klar en klassiker med Kyung-Wha Chung.

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Frokostmusikk i dag:
    Schubert, Symfoni Nr.9 C-dur D.944 -Carlo Maria Giulini - Chicago Symphony Orchestra

Michell platespilleren får kjørt seg for tiden....

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Schubert, Winterreise,Schwanengesang - D.Fischer-Dieskau - G.Moore

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg ha havnet på S i platebunken....?
    Nå lytter jeg på R. Schumann, symfoni nr.1 og symfoni nr.4 fra denne boksen med de fire symfoniene - Sawallisch- Staatskapelle Dresden Vinyl fra 1973

Dette kan jeg like. Avbalansert, flytende med stoisk kontroll over tempi og overganger. Orkesteret spiller veldig rent hele veien. Det er flere av mine favorittinnspillinger der det ikke holder hele veien med intonasjon, men her kan jeg ikke høre noen form for slike ulumskheter. Mulig det som måtte være på denne innspillingen m Sawallisch, blir skjult av en romklang som er større en gjengse innspillinger jeg har hørt.
    Nydelig stryk og treblås. Bra band dette.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.031
    Sted
    Market Snodsbury
    Oisann! Høyrer på nr. 21 her òg, men med Clifford Curzon og BBC SO (BBC Music Magazine i mars).

Litt tilfeldig kva eg har liggjande på maskina mi her på jobb.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    Frokostmusikk i dag:
    Schubert, Symfoni Nr.9 C-dur D.944 -Carlo Maria Giulini - Chicago Symphony Orchestra
    ......
    OT: Michell, hæ?
    God frokost på fin tallerken....

Her spiller Michelangeli Schubert sin sonate D537 igjen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vagstol skrev:
    Oisann! Høyrer på nr. 21 her òg, men med Clifford Curzon og BBC SO (BBC Music Magazine i mars).
    Skuffende dårlig lyd på denne om jeg husker rett. Ønsker man Curzon i fin lyd (og state of the art fremførelser)i Mozart, bør man kjøpe Decca Legendsplata hvor han spiller (under Britten som dirigent). Det er saker det. Legendslabelen er fortjent.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.031
    Sted
    Market Snodsbury
    erato skrev:
    vagstol skrev:
    Skuffende dårlig lyd på denne om jeg husker rett. Ønsker man Curzon i fin lyd (og state of the art fremførelser)i Mozart, bør man kjøpe Decca Legendsplata hvor han spiller (under Britten som dirigent). Det er saker det. Legendslabelen er fortjent.
    Heilt sant at lyden er horribel, særleg orkesterlyden. Fekk nok litt lite ut av den innspelinga, særleg her på kontoret med iMac'en min. Men, som sagt, det er mykje godt tilfeldig kva eg har tilgjengeleg her. Litt ironisk, sjølvsagt, sidan eg høyrer på minst like mykje musikk til arbeidet som eg gjer til fritida. Nett no, K581 frå Salzburg Festival-boksen på Andante. Barylli Qt; her òg har eg andre innspelingar eg føretrekkjer. Martin Fröst, til dømes.

Eg liker Curzon godt, og får ta med meg den Legends-plata ved ein eller annan korsveg. Neste Mozart-investering trur eg likevel må vera ein boks med alle pianokonsertane. Ser at Uchida er tilrådd, men eg er eigentleg på utkikk etter Brendel på Philips, dersom det finst ein slik boks, til ein overkomeleg pris.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.439
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    noen klassiske kjøp før jobb.

En klassisk innspilling av KV467 det der, men litt vel sukret for min smak. Den nokså nye med Pollini og Wienerphil er midt i blinken synes jeg, men da må du tåle sølvskive.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Nr 19 fra denne forrykende cd'en. Takk for tips!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Med en av innspillingshistoriens beste K466 og det hele.. må få rapport når du har hørt den!

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.031
    Sted
    Market Snodsbury
    Jøgga skrev:
    Vagstol, har du vurdert Decca-boksen med Mozart/Brendel?
    Jeg og flere andre liker den godt, og den er billig på amazon.de
    http://www.amazon.de/Klavierkonzert...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1257256852&sr=8-1
    Takk! Eg har enkeltskiver av Philips-innspelingane hans, og vann nesteneit 8LP-sett med desse på eBay (trur eg). Difor har eg leita meg blind etter dei. Fann ut at dei var OOP for lenge sidan, og berre tilgjengelege i ei 150CD-kasse frå Philiphs.

Så får vi sjå kor kjapt dei vert ekspedert med tysk presisjon herover, og om Amazon.de hugsar å skilja vare og frakt i deklareringa.

EDIT: Spelte Brendel verkeleg inn komplett sett saman med Marriner/ASMF saman med både Philips og Decca, eller er dette eigentleg det eg faktisk har leita etter?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vagstol skrev:
    Jøgga skrev:
    Vagstol, har du vurdert Decca-boksen med Mozart/Brendel?
    Jeg og flere andre liker den godt, og den er billig på amazon.de
    http://www.amazon.de/Klavierkonzert...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1257256852&sr=8-1
    Takk! Eg har enkeltskiver av Philips-innspelingane hans, og vann nesteneit 8LP-sett med desse på eBay (trur eg). Difor har eg leita meg blind etter dei. Fann ut at dei var OOP for lenge sidan, og berre tilgjengelege i ei 150CD-kasse frå Philiphs.
    Så får vi sjå kor kjapt dei vert ekspedert med tysk presisjon herover, og om Amazon.de hugsar å skilja vare og frakt i deklareringa.
    EDIT: Spelte Brendel verkeleg inn komplett sett saman med Marriner/ASMF saman med både Philips og Decca, eller er dette eigentleg det eg faktisk har leita etter?
    Såvidt jeg forstår fra kommentarer på amazon.de er det de samme Philips-innspillingene som er gitt ut på Decca-boks, gjort 1971-84. Alle konsertene er med, bortsett fra nr.1-4 som er 'uekte'.
    Den går under 200-grensa. Kjøp før den forsvinner!

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fra S til B ble det etterhvert:
    J.S. Bach, Mass in B minor - Solistes Ensemble Vocal et Instrumental de Lausanne - Michel Corboz fra en nydelig blå vinylboks fra Erato - 1972- finner ikke bilde på nett.

En av de store trompetister (Andrè) gjør en formidabel jobb sammen med to andre i dette verket.
    Et råbra vokalensemble med en lang historie.
    Så var det dette med om det i det hele tatt fantes en Messe i B.....
    Noen som er godt inne i J.S.Bach og hans mildt sagt komplekse og mye diskuterte kronologi?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Valentino skrev:
    ErosLoveking skrev:
    noen klassiske kjøp før jobb.

En klassisk innspilling av KV467 det der, men litt vel sukret for min smak. Den nokså nye med Pollini og Wienerphil er midt i blinken synes jeg, men da må du tåle sølvskive.
    Alltid moro med tilbakemeldinger (gode som dårlige)
    Er en novise som knapt har kommet til bokstaven B i det klassiske alfabetet, så kan du utdype hva du mener med "sukret". Ser begrepet brukt noen ganger i sammenheng med omtale av klassisk musikk.

Forøvrig føler jeg det er et helt greit kjøp til prisen av 10 oljepenger for sort gull i meget god stand.
    Er i en hamstringsfase for tiden, så jeg går en fin mørketid imøte. :D

kibsgard

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    1
    emotikon skrev:
    Frokostmusikk i dag:

CD-versjonen av denne superbe 9'ern var utrolig vanskelig å finne (bare gitt ut på CD i Japan en gang i tiden - av en eller annen merkelig grunn). Et av mine mest utfordrende lete-prosjekt. Giulini ser ganske så kul ut på coveret også 8).

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neste ut er Frankfurterne og Inbal (med bl.a Paul Frey) i denne. Fin forresten, selv om Stokowski's legendariske innspilling som kjøpes på Andante nå til dags har satt spor.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke akkurat kammermusikk

Berlioz store Requiem, Grand Messe des Mortes
    "Det største musikkverk som er laget" (iflg. komponisten)
    En dag skal jeg oppleve dette live. Jeg skal.

friedman

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.12.2008
    Antall liker
    10
    Du har ihvertfall snart muligheten til å oppleve Symphonie fantastique live :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    friedman skrev:
    Du har ihvertfall snart muligheten til å oppleve Symphonie fantastique live :)
    Det skal jeg, og gleder meg. Årets program med Haydn, Zappa og Berlioz 8). Men Fantastique er jo likevel småtteri i forhold. Grande Messe er gigantisk. Berlioz skrev det for dobbelt orkester, fire kor og fire ekstra messingensembler, og dette var bare ment som et foreslått minimum. London har gode tradisjoner for store framføringer. Jeg bommet med en dag på Requiem på en London-tur for noen få år siden og det svir fremdeles.

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Jøgga skrev:
    "Det største musikkverk som er laget" (iflg. komponisten)
    Ikke akkurat en blyg mann, denne Berlioz, altså. Ikke ulikt en del andre komponister, kan det virke som.

Var det kanskje denne du gikk glipp av, Jøgga?

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Dette er egentlig «hva hører du på straks», skal først høre ferdig Karajan/Philhamonia Orchestra med Beethoven Op. 123 Missa Solemnis, men jeg håper herrene kan tilgi prematur posting.

Litt graving i platehyllene, og jeg kom frem til denne:

Tror jeg kan ha hørt den såvidt én gang, men det er lenge siden. Så takk til Jøgga som hjelper meg med å finne frem i egen platesamling.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Wright skrev:
    .....
    Var det kanskje denne du gikk glipp av, Jøgga?
    Trodde det var lengre siden, men detaljene husker jeg ikke. Det kan ha vært den, i så fall like greit at jeg gikk glipp av den. Berlioz med tusen amatører, nei takk.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.439
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Er en novise som knapt har kommet til bokstaven B i det klassiske alfabetet, så kan du utdype hva du mener med "sukret". Ser begrepet brukt noen ganger i sammenheng med omtale av klassisk musikk.
    Jeg har hørt noen innspillinger av KV467 etterhvert. Jeg synes at denne er søtere og mykere enn hva jeg foretrekker i Mozart. MEN det er mange som synes at Anda-settet (finnes i boks ja) er absolutt toppen. Hør flere. Perahias Mozartsyklus liker jeg godt, og vinuljegere skulle ha gode sjanser til å finne plater fra den.

Lindrende svensk skjønnsang her.

M

musicus

Gjest
    Noe av det vakreste jeg har hørt på veldig lenge, nydelig!!...

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Valentino skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Jeg har hørt noen innspillinger av KV467 etterhvert. Jeg synes at denne er søtere og mykere enn hva jeg foretrekker i Mozart. MEN det er mange som synes at Anda-settet (finnes i boks ja) er absolutt toppen. Hør flere. Perahias Mozartsyklus liker jeg godt, og vinuljegere skulle ha gode sjanser til å finne plater fra den.
    Takker for svar. Skjønner at jeg etter hvert må skaffe meg flere innspillinger av de samme verkene med forskjellige artister/orkestre/dirigenter for å skaffe meg økt forståelse. Det er vel bokstaven C eller D i det klassiske alfabetet........

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gikk over til ballettsuitene til denne karen fra denne boksen (cd7):

Bernt K

Vedlegg

Gunzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Antall liker
    932
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Kan ikke noe for det - jeg elsker slike A-lag, blir nesten rørt, uavhengig av den musikalske prestasjonen. Særlig parkameratene i andre heat 5000m Brahms, Starker og Schneiderhan, med Friscay som coach imponerer meg. Meget!

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Tosca i Olavshallen for 30 min siden. Flott forestilling. Kjempekritikker i avisene etter premieren, og det kan jeg godt forstå.

Dette var så bra at selv innbarka rockere var til stede! Jeg satt ved siden av Torstein Flakne fra Stage Dolls.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn