Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• B

BTS

Gjest
    Startar dagen med Sara Chang och Edouard Lalo, Symphonie Espangnole, op.21.

Vilket resulterar i att den gode Sara även får visa sina konster i Paganinis Violin Concert No. 1.

B

BTS

Gjest
    Det ena leder till det andra och det här är en mirakulöst underhållande upptagning från 1959.
    Kombinationen av Groucho Marx och Gillbert and Sullivan är inte mindre än gudomlig.
    För de som gillar Gilbert and Sullivan finns endast en sak att göra.... :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Etter en tur i skjærsilden, eller loppemarkedet på Bolteløkka Skole om du vil, må jeg roe ned med min venn Alfred og et snitt Bombardier Bitter.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Så bra at folk får ørene opp for Pogorelich. Om en fem, seks år er det kanskje Pletnevs tur - i forbindelse med DG 116, eller noe sånt. Jeg er fremdeles fortapt i en annen stor P i DG-stallen, nærmere bestemt Pollini i Bachs veltempererte preludier og fuger, bok 1. Hearing is believing, og jeg har sterke hensikter om å bli i fortapelsen en god stund til.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jeg prøver å lære meg å like at Gardiner og revolusjons romantikerne raser gjennom beethovens symfonier i en halsbrekkende fart. Det er til tider frustrerende og jeg lurer på om det er noe alvorlig rart med ørene og hodet mitt som fra tid til annen får så ubendelig lyst til å skrike saktere ! vær så snill, bare litt saktere ! Greit nok, Den Femte er ingen sinke, men den er da heller ingen rakett.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Nå skal jeg spise noen av mine tidligere innvendinger mot Gardiner. Den Syvende synes jeg han gjør veldig fint. Det kan hende at dette farges av noen Porter og gruen for den nært forestående gulvvasken, men det har jeg overhodet ikke tenkt å la affisere meg i nevneverdig grad. Overhodet ikke og überhaupt nicht.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. De fleste innspillinger av Beethovens musikk går alt for sakte.

Pollinis WTC1 skal handles.

Men nå kantate BWV 178 Wo Gott der Herr nicht bei uns hält.
    Gardiner og gjengen, fra den gang alt var fryd og gammen på DGs Archiv Produktion, dvs. fra tiden før John Eliot fikk sparken og startet sitt eget plateselskap som han kalte Sod DG.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Valentino skrev:
    Høh. De fleste innspillinger av Beethovens musikk går alt for sakte.
    Pønker !
    Men jeg kan gjerne si det igjen, Gardiners syver står det respekt av. Gleder meg til 6. og den 8.
    Valentino skrev:
    startet sitt eget plateselskap som han kalte Sod DG.
    True story ? Og jeg som trodde det var dramatisk da Egil Olsen tok et oppgjør med Honeymilk Records på sitt egetfinansierte Homomilk Records.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det var nok convenient at Soli Deo Gloria også kunne bli Sod DG. Gardiner var godt i gang med en syklus for Archiv, som visstnok måtte selge 50000 for break even (kanapeene er dyre i Salzburg), og da klassiskbransjeboblen sprakk måtte man gå lean. SDG-syklusen trenger visstnok ikke selge med enn 5000 for break even.

Gardiners 9er liker jeg godt. Ellers har jeg vel bare hørt hans Eroica for BBC-filmen med samme navn. I den filmen spiller forresten konsertmesteren i ORR rollen som Prins Lobkowitz' kapellmester: "- Never says a word", kommenterer prinsen om sin orkesterleder. Kul film, forresten.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Må være svært dyre kanapeer i Salzburg. Jeg velger å tro at eventuelle forkortelser av Soli Deo Gloria er intended. Blir mer schwung av slikt.
    Nieren har et voldsomt flott kor, men jeg må altså jobbe med det heseblesende tempoet. Filmen må jeg se.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Etter å ha skumlest litt vil jeg absolutt mene at det er verdt å lese hele artikkelen. Hurra.
    Forøvrig, og sånn helt malapropos, 1203 i følge mannen.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Roberten skrev:
    Etter en tur i skjærsilden, eller loppemarkedet på Bolteløkka Skole om du vil.
    Der var jeg også når det åpnet.
    Folk oppfører seg som en gjeng tullinger. :p
    (intet nytt under solen med andre ord)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.646
    Jeg var der 10 -ti- minutter etter at det åpnet. Gjorde et tappert forsøk på å holde ut til jeg fikk sett på vinylen, men snudde i døra til gymsalen. Det finnes grenser. Fikk du kjøpt noe ? Så det var noen som holdt krampeaktig i Deccabokser, så noe fint må det vel ha vært der. Om man var der når det åpnet altså.

R

RoDa

Gjest
    Charles Gounod - Funeral March of a Marionette
    Var det kjenningsmelodi til Hitchcock-timen?

R

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Roberten skrev:
    Jeg var der 10 -ti- minutter etter at det åpnet. Gjorde et tappert forsøk på å holde ut til jeg fikk sett på vinylen, men snudde i døra til gymsalen. Det finnes grenser. Fikk du kjøpt noe ? Så det var noen som holdt krampeaktig i Deccabokser, så noe fint må det vel ha vært der. Om man var der når det åpnet altså.
    bare et par småting. Bomtur.

Det var spesielt en der med flakkende psychoblikk som rasket med seg haugevis.
    Minnet mest om matutdeling til sultne biafra-barn.

Hvis noen leser dette, og føler seg truffet, shame on you........ :p

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    vredensgnag skrev:
    Kanskje verdt å lese litt her - kan lastes ned mot et lite utlegg. Og fint nettsted, forøvrig.

http://em.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/XVI/1/59
    Takk for artikkeltips! Early Music er aldeles glimrende; bare synd bibliotekarene på høyskolen til en forandring har fulgt med i timen og huket av for ikke å abonnere på akkurat dette tidsskriftet – så jeg ikke har tilgang til arkivet i pdf-format ...

Nå spiller jeg Mozart; K415 – pianokonsert nr 13 med Clara Haskil, Festival Strings Lucerne – Baumgartner dirigerer.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det blir noen Bachkantater; fra BWV154; "Mein liebster Jesus ist verloren", og så framover/ oppover til det blir noe annet. Leonhardt/ Harnoncourt:

Bernt K

Vedlegg

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Artig at jeg har lest en relativt solid Britten-biografi uten at jeg kan huske at det ble nevnt at han var noe særlig til dirigent; hierarkiet i klassisk-verdenen er ganske så rigid. (Ett mulig unntak – hvem er øverst av kjent solist og dirigent?)

nilsen64

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Antall liker
    89
    Wright skrev:
    Artig at jeg har lest en relativt solid Britten-biografi uten at jeg kan huske at det ble nevnt at han var noe særlig til dirigent; hierarkiet i klassisk-verdenen er ganske så rigid. (Ett mulig unntak – hvem er øverst av kjent solist og dirigent?)
    ;) denne brandenburg innspilningen regnes blant de beste, derfor jeg kjøpte den, og lyden er skikkelig bra den også. :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Verzweiflung, Wuth und Schrecken !

...Und einde neue Weld endspringt....

En sterk Schöppfung fra Harnoncourt.

Hele skapelsesberetningen repeteres før frokost,
    Gardiner er neste.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fått tegninger, genser og kaffe, og kost meg med Vadseth, Ross og Torgnesskar i Worshipping Lord Sondek på sengen. God farsdag!

Men nå: Fournier spiller Bachs cellosuiter. Ennå en (egentlig to) av trippelplussene i DG111.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    ...... God farsdag!...
    Takk det samme. Og takk for tips, dette er det ingen her som har fått med seg.
    Det skal ordnes. Her må volumet skrus opp !

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen som har fått med seg farsdagen her heller, bra at vi er en ikke-kommersiell familie som motstår presset!

Jeg har spilt 3 skiver fra denne boksen etter at jeg kjøpte den hos Bøyum på onsdag. Jeg har alltid store forventninger til van Nevel, og skiva med Constanzo Festa er i hvert fall ekstremt bra for oss som liker tidligmusikk.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå spiller jeg denne, absolutt fremragende musikk. Som Wagner uten all hylinga og hysteriet. ;)

Fikk aldri rotet meg til å kjøpe denne fra DG til tross for at den i vel 30 år har stått som en av katalogens legendariske plater.

Senere i dag blir det vel spilt en fiolinkonsert eller to for å få postet noe nytt i den tråden, hadde tenkt å holde på til 10...men det kom så mye annet rart i postkassa at jeg måtte ta en pause fra fiolinkonsertene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Knapt en kandidat for 10 fiolinkonserter du ikke visste du trengte... :D

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Kom i posten igår. Første gangs gjennomlytting av både konsert og innspilling. Disse historiske innspillingene har alltid et "noe" som nyere innspillinger ikke har, uten at jeg helt klarer å si hva det er.

geiraa skrev:
    Siste BBC Music Magazine lå i postkassa i dag. Cd-en inneholder bl.a. Prokofievs fiolinkonsert nr. 2 i et opptak fra 1936. Bra lyd er det også. Har ikke hørt denne konserten før, tror jeg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Sus? ;D

Selv hører jeg på den første CDen i Cziffraboksen:

Cd 1 inneholder Cziffras egne improvisasjoner og transkripsjoner av andre komponisters verk. Først 3 transkripsjoner (Sverdansen (Khachaturian), Humlens flukt (Rimsky) og La Danza (Rossini)). Nå improviserer han over tema fra Rossinis Guillaume Tell.
    Mannen var et fenomen. Maken til teknikk!

Opptak fra 1956.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Beethovens 9. Gardiner. Går unna. Heseblesende. Men gøy, på sitt vis.

B

BTS

Gjest
    Sitter helt fast med Johann Knechtl, Horn Concerto in D major... 8)
    Den har gått 5 gånger i sweetspot.
    Upptagningen tog plats i St. Barnabas´s Church, London, September 1985,
    vem som mer spelar framgår inte av konvolutet. :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.442
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Knapt en kandidat for 10 fiolinkonserter du ikke visste du trengte... :D
    Bach sine er ikke akkurat utenfor kjernerepertoaret, nei. Men denne kvinnen som ser ut som en fjortis spiller såpass godt at man etter min mening like gjerne kan kjøpe denne platen som noen annen med de samme verkene på. DG111-boksen er en utmerket inngang til klassisk musikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn