|
I nøden kan du jo finne de fleste hos Amazon; rettnok i elendig oppløsning.ErosLoveking skrev:er det noen gode bildebaser for klassiske coveromslag??
Ludwig van Beethoven
Athens ruiner
Die Geschöpfe des Prometheus
Berliner Philharmoniker - Bernhard Klee
DG 2545 002
Gramophone roste 1 og 3 men var ikke spesielt begeistret for 2 og 4. Anmelderen gjorde et poeng av at 1/3 vs 2/4 representerte 2 sider av Brahms, og at få dirigenter mestret begge aspektene. Pussig nok "slaktet" Sandmo 3eren, det var kanskje litt sterkt uttrykt men han var ikke særlig begeistret, og trakk bla frem Celibidache som et alternativ, og jeg må si at de utdragene han spilte så så jeg poenget hans.awe skrev:Brahms 1. symfoni med Rattle/BPO var en sterk opplevelse. Den erstatter ikke andre storheter i denne mektige musikken, men utgjør snarere et helt selvstendig alternativ på mange avgjørende punkter. Rattle har klart å finne sin vei i denne musikken, med det nye BPO (noen av de yngre musikerne har ikke spilt noe særlig Brahms før, i følge Rattle), og han står seg godt i forhold til sine forgjengere. Forskjellene er så store at iallfall denne lytteren opplever disse symfoniene på nytt.
Ja den kulturrådsserien ja....dette er en serie med innspillinger finansiert (og presumptivt eid) av staten som stort sett ikke har vært tilgjengelig på digitale medier.ErosLoveking skrev:Edvard Grieg
Symfoni i C-moll
Musikkselskabet "Harmonien"s Orkester, Bergen
Dirigent Karsten Andersen
NKF 30047
tror ikke Giske var noen dårlig minister, men en festival mindre og en tur mere oppom norsk kulturråd for å diskutere promotering av norsk klassisk musikk hadde gjort ham til en enda bedre en....ErosLoveking skrev:mener nå fortsatt at trøndernissen har gjort mer for norsk kulturliv en de foregående 10 ministrene jeg da....
Nissemor som tar over, er jeg redd blir mer anonym.
Nettopp. Tenk hvor bra han kunne vært om han ikke var inndoktrinert i det utvidede kulturbegrep. Å Rosenborg, Å Rosenborg...erato skrev:tror ikke Giske var noen dårlig minister, men en festival mindre og en tur mere oppom norsk kulturråd for å diskutere promotering av norsk klassisk musikk hadde gjort ham til en enda bedre en....ErosLoveking skrev:mener nå fortsatt at trøndernissen har gjort mer for norsk kulturliv en de foregående 10 ministrene jeg da....
Nissemor som tar over, er jeg redd blir mer anonym.
Endelig en som lytter på en av mine absolutt favorittkomponister!patro skrev:og så til slutt i kveld - sveitsisk musikk. Et helt utrolig vakkert verk dette, messe for dobbeltkor av Frank Martin
![]()
Dvo?ák skrev flott klavermusikk. Ikke de store verkene, men masse flotte småstykker. Det kan ikke være mange som har alle disse Kvapil-platene (trodde nesten det bare var megErosLoveking skrev:Forøvrig er disse Dvorak Piano Works med Radioslav Kvapil ikke helt ueffent.![]()
Den har jeg faktisk sett på den norske opera i sin tid. En "double bill" sammen med Poulencs flotte enakter "Tiresias bryster". En minneverdig kveld.emotikon skrev:Etter en god frokost tok jeg turen OPP på musikkrommet.
Denne ble satt klar i går kveld:
Walton: The Bear- An Extravaganza in One Act - Harris - Yurisich - Mangen - Melbourne Symph. Orch. - Cavdarski fra 1977
![]()