Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Michél Beroff spiller Mussorgsky: "Bilder på en utstilling":

Helt greit, men hvor har jeg nå gjort av Richters versjon?

Bernt K

Vedlegg

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    er det noen gode bildebaser for klassiske coveromslag??

Ludwig van Beethoven
    Athens ruiner
    Die Geschöpfe des Prometheus
    Berliner Philharmoniker - Bernhard Klee

DG 2545 002

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    er det noen gode bildebaser for klassiske coveromslag??

Ludwig van Beethoven
    Athens ruiner
    Die Geschöpfe des Prometheus
    Berliner Philharmoniker - Bernhard Klee

DG 2545 002
    I nøden kan du jo finne de fleste hos Amazon; rettnok i elendig oppløsning.

B

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Mulig innspillingene er de samme, men med helt andre covre, syns det er litt kjedelig jeg da.

Er så blank på feltet at tilbakemeldinger er alltid moro, selv om jeg sikkert tryner en gang iblant.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på den berømte Sofia-konserten, berxter? Richter gjorde en annen super innspilling av utstillingsbildene omtrent samtidig, i 1958, for Melodia. Den er ganske forskjellig, krystallklar og kontrollert. The other Richter. Pogorelichs versjon (DG) er en bombe for dem som tør å ta en tur utenfor allfarvei. Som tolkning, spilleteknisk og lydmessig.

Jeg har nytt Perahias siste Bach-utgivelse, altså resten av partitaene, som er fremragende. Deretter Haydns 93. med Abbado og ECO, også den i høy grad inntagende, før det hele sortner til med Rattle/BPO i Brahms første, etterhvert.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke helt sikker på hvilken jeg har rotet vekk, men at jeg har Kartinki med Richter er jeg høggsikker på. Det kan være på vinyl; får bla gjennom et par av bunkene.
    Presenilitet.. kan vel knapt kalles dementia praecox, da jeg har passert 50...
    EDIT: Der var'n. Melodiya, ja:

Sto til og med omtrent der den skulle og i rett hylle til og med!
    Bernt K

Vedlegg

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er sikker på at seniliteten setter inn lenge før vi ..øh, tenker over det. Hvis den ikke kjører altfor kraftig rundt med meg, kom Sofia-konserten ut på Philips. Legendarisk Liszt der også. Jo, den er verdt litt leting. Ops, der var Melodia-innspillingen, ser jeg.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, Sofia-recitalen funnet på Philips (og kjøpt, selvsagt, på sparket). Den Melodiyaplata viste seg forresten å være født med wow, men pyttsann.

B

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Brahms 1. symfoni med Rattle/BPO var en sterk opplevelse. Den erstatter ikke andre storheter i denne mektige musikken, men utgjør snarere et helt selvstendig alternativ på mange avgjørende punkter. Rattle har klart å finne sin vei i denne musikken, med det nye BPO (noen av de yngre musikerne har ikke spilt noe særlig Brahms før, i følge Rattle), og han står seg godt i forhold til sine forgjengere. Forskjellene er så store at iallfall denne lytteren opplever disse symfoniene på nytt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    awe skrev:
    Brahms 1. symfoni med Rattle/BPO var en sterk opplevelse. Den erstatter ikke andre storheter i denne mektige musikken, men utgjør snarere et helt selvstendig alternativ på mange avgjørende punkter. Rattle har klart å finne sin vei i denne musikken, med det nye BPO (noen av de yngre musikerne har ikke spilt noe særlig Brahms før, i følge Rattle), og han står seg godt i forhold til sine forgjengere. Forskjellene er så store at iallfall denne lytteren opplever disse symfoniene på nytt.
    Gramophone roste 1 og 3 men var ikke spesielt begeistret for 2 og 4. Anmelderen gjorde et poeng av at 1/3 vs 2/4 representerte 2 sider av Brahms, og at få dirigenter mestret begge aspektene. Pussig nok "slaktet" Sandmo 3eren, det var kanskje litt sterkt uttrykt men han var ikke særlig begeistret, og trakk bla frem Celibidache som et alternativ, og jeg må si at de utdragene han spilte så så jeg poenget hans.

Men med sykluser av Abbado, Walter og Sanderling i hylla, og enkeltplater av Kleiber og noen til er jeg ikke veldig innstilt på ytterligere anskaffelser for å forske i dette....

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.843
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke jeg er enig med hverken Sandmo eller Gramophone, hvis du gjengir dem riktig, erato. Brahms' symfonier er på mange måter fire selvstendige verker, med stor grad av egenart. Fellesnevnerne er også mange, så det er fullt mulig å koble dem på ulike vis, men jeg vet ikke helt hva det skulle tjene til. En kunne for eksempel si at 1 og 3 er mer tragiske og dramatiske, mens 2 og 4 er mer lyriske, indirekte og hemmelighetsfulle - med en viss rett. Mer interessant er det å se på den enkelte symfoniens kompleksitet: Hver og en av dem er såre sammensatt, og det er vekslingene og spenningene mellom disse lagene som utgjør adresse og tema.

Joda, dette er veldig rundt og omtrentelig, men jeg får heller komme tilbake til saken. Takk for fint innspill, uansett.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Edvard Grieg
    Symfoni i C-moll
    Musikkselskabet "Harmonien"s Orkester, Bergen
    Dirigent Karsten Andersen

NKF 30047

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Edvard Grieg
    Symfoni i C-moll
    Musikkselskabet "Harmonien"s Orkester, Bergen
    Dirigent Karsten Andersen

NKF 30047
    Ja den kulturrådsserien ja....dette er en serie med innspillinger finansiert (og presumptivt eid) av staten som stort sett ikke har vært tilgjengelig på digitale medier.

Siden disse antagelig forlengst er nedbetalt og avskrevet rent økonomisk, burde det ikke være på tide at de ble stilt til rådighet for et selskap som kunne utgi de til minipris i stedet for at tapene står og støver ned (og det som verre er)?

Se for dere 50 (?) CDer med norsk musikk i en boks fra Brilliant til 600-700 kroner, innspillingene er selvsagt noe variable men dette ville kunne vært et stort løft for norsk musikk.

Synd at nissen i departementet var så opptatt av å springe på festivaler og klemme Mira på rumpa. Hva med den nissen som overtar, ser vi noe håp der?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    mener nå fortsatt at trøndernissen har gjort mer for norsk kulturliv en de foregående 10 ministrene jeg da.... ;)
    Nissemor som tar over, er jeg redd blir mer anonym.

Forøvrig betalte jeg den enorme sum av 10 oljepenger for Griegskiva, så det må sies å være helt o k for et strøkent eksemplar . :D

Nå over til

Dvorak
    Piano Works
    Suite in A major - Humoresques Nos. 1-8
    Radoslav Kvapil - piano

Supraphon 1 11 0865

etterfølges av

Dvorak
    Piano Works
    Tema con variazioni - Two Furiants - Dumka
    Two Minuets - Scottish Dances
    Radoslav Kvapil - piano

Supraphon 1 11 0862

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    mener nå fortsatt at trøndernissen har gjort mer for norsk kulturliv en de foregående 10 ministrene jeg da.... ;)
    tror ikke Giske var noen dårlig minister, men en festival mindre og en tur mere oppom norsk kulturråd for å diskutere promotering av norsk klassisk musikk hadde gjort ham til en enda bedre en....

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Sikkert mye som kunne vært gjort bedre, men han har ihvertfall satt norsk kulturliv på kartet.
    F.eks er innføringa med Grasrotandelen helt fantastisk for oss som driver med ymse konsertarrangementer, og som ikke har tid eller ork til å lobbe for noen sure kroner. Pr idag er det bortimot umulig å arrangere alternative konserter uten å gå i minus, så det er et kjærkomment tilskudd for oss som er registrert som idealistisk organisasjon.

nuvel, nok om det.

Forøvrig er disse Dvorak Piano Works med Radioslav Kvapil ikke helt ueffent. :D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Prokofiev Concerto No.3 for piano and orchestra
    Frantisek Maxian - piano
    Kabalevsky Concerto No.3 for piano and orchestra
    Pavel Stepan - piano

Prague Radio Symphony Orchestra - Alois Klima

Supraphon 50488

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Grieg - konsert for piano og orkester i A minor, med Gøteborg symfonikerne og Neeme Järvi.

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.164
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Haydn Die Jahreszeiten ledet av Böhm. Hovedsakelig kanskje for å høre Janowitz igjen. Egentlig tenkte jeg Karajans Schöpfung, men gadd ikke å sette i gang vinylspilleren.

Bernt K

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.439
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    ErosLoveking skrev:
    tror ikke Giske var noen dårlig minister, men en festival mindre og en tur mere oppom norsk kulturråd for å diskutere promotering av norsk klassisk musikk hadde gjort ham til en enda bedre en....
    Nettopp. Tenk hvor bra han kunne vært om han ikke var inndoktrinert i det utvidede kulturbegrep. Å Rosenborg, Å Rosenborg...

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Lyriske stykker fra boksen et par innlegg over. Dægern så nasjonalromantisk man blir når man hører disse vakre melodiene!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.744
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

Bach: messe i H-moll
    Karl Richter, FiDi og München-gjengen

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    298
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fra Solti-ringen på original vinyl.

En av de beste dette, selv om jeg personlig synes Keilberth har vel så mye å by på. De komplementerer hverandre uansett.

patro

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Forkjølelsesmusikk fra Frankrike -

og så til slutt i kveld - sveitsisk musikk. Et helt utrolig vakkert verk dette, messe for dobbeltkor av Frank Martin

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    patro skrev:
    og så til slutt i kveld - sveitsisk musikk. Et helt utrolig vakkert verk dette, messe for dobbeltkor av Frank Martin

Endelig en som lytter på en av mine absolutt favorittkomponister!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    Her spilles en fiolinsonate av Pierre de Bréville:

Dette "Please buy me..." opplegget på Hyperion fører til at man får hørt mye rart...

PS: de Bréville er ikke rart, bare ukjent. En flott fiolinsonate.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.174
    Sted
    Trondheim
    ErosLoveking skrev:
    Forøvrig er disse Dvorak Piano Works med Radioslav Kvapil ikke helt ueffent. :D
    Dvo?ák skrev flott klavermusikk. Ikke de store verkene, men masse flotte småstykker. Det kan ikke være mange som har alle disse Kvapil-platene (trodde nesten det bare var meg ;) ).

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter en god frokost tok jeg turen OPP på musikkrommet.
    Denne ble satt klar i går kveld:
    Walton: The Bear- An Extravaganza in One Act - Harris - Yurisich - Mangen - Melbourne Symph. Orch. - Cavdarski fra 1977

En anelse kraftig kost på morgenkvisten, men for meg som er nærmest altspisende innen genrer, ble det en fin opplevelse sammen med kaffen.
    Dyktige solister, og da spesiellt barytonen Gregory Yurisich.
    Sopranen Daphne Harris fikk meg til å tenke på disse musical sangerne på 60-tallet. Men hun synger bra.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.970
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Etter en god frokost tok jeg turen OPP på musikkrommet.
    Denne ble satt klar i går kveld:
    Walton: The Bear- An Extravaganza in One Act - Harris - Yurisich - Mangen - Melbourne Symph. Orch. - Cavdarski fra 1977

Den har jeg faktisk sett på den norske opera i sin tid. En "double bill" sammen med Poulencs flotte enakter "Tiresias bryster". En minneverdig kveld.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato:
    Misunner deg deg den opplevelsen. Slikt er alltid best på konsert.

B

buster

Gjest
    Den mirakuløse mandarin. B.Bartok. Chicago S.O. Solti
    Kanskje ikke svigermors favoritt, men du verden; river og røsker, irriterer og sjarmerer. Veldig spennende og flott.
    Mvh

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    4
    Flyter rundt i denne boksen som jeg fikk før i dag. 111 år med DG.

Virker meget lovende, for å si det mildt! Har nettopp bestilt en ekstra boks som min far skal få til jul.

Nettopp cd4, Barenboim - Ravel - Bolero, Pavane, La Valse, Daphne og Chloe.

Akkurat nå cd17, Furtwangler - Schumann og Haydn, symfoni nr 4 og 88, respektivt.

:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn