Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lord Herbert of Cherbury's Lute Book - harmonia mundi
    Jeg liker popmusikk fra 1500 tallet

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt Biber, nylig ankommet fra d'herrer ved MDT. Ikke akkurat noe kick på en fredag, etter å ha kommet rett hjem fra jobb og deretter trening. Tror denne må høres på et annet tidspunkt. Men det er fint, ingen tvil om det. Virker sinnrikt spilt også.

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//CDH55041.htm

Helios-katalogen er virkelig full av flottheter; nå koster de £4.68 på ikke-salg, de koster £4.04 på salg; ikke den helt store forskjellen; hylla mi med Helios-utgivelser (reutgivelser fra Hyperion-katalogen) teller rundt 50 cd'er og vokser stadig, til min store glede.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.011
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En annen Heinrich; Schütz og Herreweghe & co som driver frustrasjonen vekk (over at jeg manglet lange 4mm maskinskruer) med HS' Musikalische Exequien.

Bernt K

Vedlegg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.811
    Sted
    Trondheim
    Jeg har begynt på denne boksen:

Harnoncourt og Leonhardts tidlige "hip"-reise gjennom Bachs kantater. Serien ble vel innspilt i løpet av 70-tallet. Flotte innspillinger!
    En del "skarpe" kanter - ikke så polert som dagens hip-innspillinger. Men jeg liker det! Det er svært personlige tolkinger som går rett hjem hos meg. Tror faktisk jeg liker dette bedre enn Gardiners SDG-serie!
    Ca. 80£ hos MDT.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den så ut som en munnfull, otare! Er det fremdeles mulig å sample enkeltplater?

Her Mozart: Symfoni nr. 38 i D KV504 "Praha". Freiburger Barockorkester og René Jacobs. Storveis!

(Den andre inspillingen jeg har er med ECO og Jeffey Tate; En krøttersti, gjengrodd. Man skal ikke alltid ta for god fisk hva som står skrevet i Penguin.)

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.011
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Enkeltplater av H/Ls Bachkantater kan jeg ikke huske at har vært tilgjengelig, annet enn unntaksvis. De ble hovedsakelig utgitt i 6-cd-bokser; 10 bokser. Steike mye fint der; for meg er kanskje hovedfordelen at H/L, kanskje heller Teldec, utga dem i numerisk rekkefølge, BWV-messig, og ikke liturgisk slik som Gardiner. Guttesopraner all væg, unntatt BWV51, Jauchzet Gott. Jeg prøvde å selge mine gamle bokser for en stund siden, men fikk meg ikke til å gå såpass ned i pris at jeg kunne konkurrere med nypris. Som otare skriver, det er noen skarpe kanter her og der, framføringsmessig som lydmessig, men det blir oftest denne versjonen som går her hos meg også.

Bernt K

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.024
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    En annen Heinrich; Schütz og Herreweghe & co som driver frustrasjonen vekk (over at jeg manglet lange 4mm maskinskruer) med HS' Musikalische Exequien.

Bernt K
    Maskinskruer får bare være når du sitter og hører slik musikk gjengitt på slikt vis som her berxter.
    Skruer dukker nok opp skal du se ;)

Ble litt krøll m plasseringen av bildet mitt, men what a heck....

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.024
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Natten ble tilbrakt i innbillt elskov med Magdalena Kožená og hennes fremføringer av Bach arier.
    Noen ganger er livet bare vidunderlig. Kjærlighet til musikk oppleves så sterkt når en blir presentert det slikt en får det på denne plata.
    "Kommt, ihr angefocht'nen Sünder" er bare et mesterverk.
    Ser at det ligger en versjon av denne plata på nett, men den mangler tre arier i forhold til denne jeg spillte i natt og nå igjen. Må, bare må!
    Takk Gunzi.

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Monique Haas; en perfekt representant for den franske skolen av pianisme, hvor alt er renhet og klarhet, spiller Mozartsonater og -konserter for meg i ettermiddag. Sikkert ikke noen bombe at det er fra den udødelige og uendelige Original Masters-serien; fra denne boksen;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776201.htm

Dette er uendelig lekkert! I Mozart-sonatene tror jeg jammen jeg har fått meg en ny favorittpianist.

Mvh Vidar P

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.565
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ralph Vaughan-Williams
    'Fantasia on a Theme by Thomas Tallis' er en riktig juvel syns jeg.
    Så vakkert, så engelsk, og sånn deilig strykerklang!

Haitink dirigerer London Philharmonic
    Sarah Chang spiller The Lark Ascending
    Ian Bostridge synger On Wenlock Edge
    og Vaughan-Williams skal det bli mer av her.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Poulenc varte altfor kort dessverre, men flott var det; nå er det Beethovens Pastoral-symfoni (som jeg aldri blir lei av); dirigert av Markevitch foran Orch Lamoureux i 1957 i Paris. I denne boksen..

Mvh Vidar P

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fyller hodet med Bach. Akkurat nå Sarabande fra Fransk ouverture BWV831. Tidlig Anderszewski-skive for Harmonia Mundi. Gode Piotr spiller piano, og hans Bach anbefales for alle med aversjoner mot kopulerende skjeletter på blikktak.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.489
    Torget vurderinger
    4
    Wagner : Tristan Und Isolde, Böhm
    (Er også del av den nye "The Great Operas from the Bayreuth Festival" boksen til gi bort pris fra Decca)

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De lydklippene var dead ends, erato, men anbefalingen er notert! Når kommer "10 Bachinnspillinger du ikke visste du trengte", forresten?

Sara van Dael spiller Bach på fele. Partita nr.1 i b-moll BWV1002. Det er så vakkert så.

U

utgatt60135

Gjest

vakkert vakkert..

Denne hadde jeg ikke spilt før men ble positivt overrasket. Flott plate.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og spiller Brendel fra den store 35CDers boksen på Brilliant og liker dette bedre og bedre. Vitalt og dynamisk spill. I dag: Beethovenbagateller (disk 23) og Mozartkonsertene 9 og 14 på disk 1 med I solisti di Zagreb under Janigro.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    233
    Torget vurderinger
    4
    Brahms serenader nos 1 & 2, LSO/Michael Tilson Thomas på Sony Essensial Classics. Litt samlebånd, egentlig.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Quartetto Italiano spiller Beethovens op. 18/5 i A-dur. Er er blitt en liten favoritt denne her.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.811
    Sted
    Trondheim
    Beethovens klaverkonsert nr. 1 med Steven Lubin, Academy of Ancient Music og Hogwood. Får litt av det samme "kicket" av dette som av Bach-kantatene med Leonhardt/Harnoncourt. Kan det ha noe med at i disse tidlige "hip"-innspillingene er man friere og eksperimenterer mer enn det man gjør idag? Man leter etter et uttrykk som fungerer med mindre besetninger og eldre instrumenter, mens man idag i større grad er ferdig med eksperimenteringen og er falt inn i et mønster? Dette er i hvert fall svært levende og spennende spilt. Boksen koster 8,30£ hos MDT.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.811
    Sted
    Trondheim
    Flere som heller hører på Beethoven enn å se på cupfinale?
    Vel - TVen står på uten lyd (så slipper vi de hjernedøde TV2-kommentarene).

Ellers har jeg nå så mange CDer jeg ikke har hørt at jeg har begynt å spille dem alfabetisk. Så egentlig skulle jeg hørt på Bantocks Omar Khayyam nå, men jeg har ikke tid til 3 t sammenhengende lytting akkurat nå. Så da ble det Beethoven istedet.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Beethovens klaverkonsert nr. 1 med Steven Lubin, Academy of Ancient Music og Hogwood. Får litt av det samme "kicket" av dette som av Bach-kantatene med Leonhardt/Harnoncourt. Kan det ha noe med at i disse tidlige "hip"-innspillingene er man friere og eksperimenterer mer enn det man gjør idag? Man leter etter et uttrykk som fungerer med mindre besetninger og eldre instrumenter, mens man idag i større grad er ferdig med eksperimenteringen og er falt inn i et mønster? Dette er i hvert fall svært levende og spennende spilt. Boksen koster 8,30£ hos MDT.

Hvordan står dette seg i forhold til feks Schoenenword på alpha? Tipper det er veldig forskjellig selv om begge er hippe?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.811
    Sted
    Trondheim
    Du har helt rett. Veldig forskjellig. Begge er fine, men jeg holder en knapp på Schoenewoord (selv om jeg ikke har hørt Lubin i nr. 4 enda). Men Lubin er også flott. Mitt andrevalg.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.811
    Sted
    Trondheim
    Nå er jeg kommet igang med Bantocks Omar Khayyam.

Hva skal man si? Åpenbart engelsk. Elgars "The Apostles" men med mer "trøkk" og enda større orkester. Litt blodfattig hvis man sammenligner med samtidig tysk musikk. Blir sikkert ikke spilt så ofte her i heimen (den tar tross alt nesten 3 timer), men et hyggelig bekjentskap likevel. Det er mer futt i dette enn i Elgars store verk for tilsvarende besetning. Litt rart at Elgars verker er mer kjent enn dette, men det kan ha noe med størrelsen, både i besetning og omfang å gjøre. Det kan umulig være stort marked for live oppførelser av et slikt verk.

Tillegg:
    Nå har jeg hørt hele, og jeg er overbevist. Dette er et mesterverk. Fantastisk fenglsende musikk. Jeg trodde 3 timer skulle bli langt, men ikke i det hele tatt. Det er variert og spennende med en flott bruk av kor og orkester. Dette kommer jeg til å høre flere ganger. Mindre engelsk enn jeg syntes det låt i begynnelsen. Mer kontinentalt - kanskje Rubbra ikke er noen dårlig sammenlligning blant de engelske komponistene. Jeg skal definitivt kjøpe mer Bantock!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.011
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Du har helt rett. Veldig forskjellig. Begge er fine, men jeg holder en knapp på Schoenewoord (selv om jeg ikke har hørt Lubin i nr. 4 enda). Men Lubin er også flott. Mitt andrevalg.
    Vel, nå har jeg bestilt Lubin, (og ønsket meg Schoonderwoerd som premie i Klar en Klassiker ::) ), så får vi se.
    Forøvrig har jeg hørt på Milstein i Bach, og blir aldri lei.

Bernt K

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.502
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her har jeg nettopp hørt på disk 4 i dette usannsynlig flotte settet:

CD 4:

Cinq danses rituelles (1939)
    Concerto for Bassoon, String Orchestra, Harp and Piano (1954)
    Suite liturgique (1942)
    Songe à nouveau rêvé (pour soprano et orchestre sur des mes d’Antoine Golééa) (1970

Nå går Hindemiths lille ekspresjonistiske enaktsopera Sancta Susanna.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.811
    Sted
    Trondheim
    Ondes martenot konserten til Jolivet er skikkelig Halloween-musikk. Det går kaldt ned over ryggen min når solisten kommer inn. Skummelt.
    Har LPen. Bestilte settet fra MDT, men fikk beskjed om at det var utsolgt fra forlaget :(

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Beethovens niende med Ferenc Fricsay og Berlinerfilharmonikerne. Meget god innspilling, en av de beste. Coveret ligner jo litt på Karajan sin.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    eratos egne opptak, ja. ;D

Her går det fremdeles i Beethoven. Op. 18/1 er fin den og. Quartetto Italiano.
    Har bare italienerne i op. 18. Mosaïques er litt dyre, kanskje det blir Takacs. Vi får se.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Hører på Arthur Honegger-stykket Pacific 231 (musikalske reiser) karen var vist glad i lokomotiver,noe stykket handler om,dette fikk jeg virkelig ståpels av,fyttikatta

mvh m

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.754
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den er kul. Har den med Lenny B. på en LP. Tøft.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hører på Haydn strykekvartetter i kveld, nærmere bestemt op.33 #1-6 og op.1, med Weller Quartet; disse er virkelig fine synes jeg. Innspilt i Decca Studio 3 i London 1965 og i Sofiensaal i Wien 1967, og opprinnelig utgitt på Decca SXL 6182/3 og SXL 6331. Mine lyder kommer fra denne glitrende boksen;

Mvh Vidar P

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Har veldig lite peiling på klassisk,min mor kjøpte Klassiske mesterverker for 10 år siden er vel 25cdr, hører gjennom de nå,utrolig bra,hehe bor myyye mer i hifi n enn jeg trodde også.Det står skrevet om historien bak musikkstykkene og endel om personlige ting om komponisten.

Nå blir d klassisk på meg,dette traff.

Takk hf

mvh m

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    293
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bravo; kom gjerne med detaljer om musikken som traff. Det er artig lese vettu :)

Selv har jeg beveget meg vestover fra Eisenstadt, inn i Bayern, og opp mot Bayreuth. Wagners Tannhäuser, med ingen ringere enn Birgit Nilsson, Wolfgang Windgassen, Theo Adam, Dietrich F-D etc. Berliner-operaen og Otto Gerdes.

Via hodetelefoner (AKG K701/Naim Headline/Napsc) siden det bor både mer kurvede og mer kortvokste mennesker i huset, og de liker ikke slikt på denne tiden av døgnet :)

DGG Trio-serien har forresten mange staselige utgivelser; denne er sågar cd-premiere av innspillingen; http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/index.htms?ID=trio

Mvh Vidar P

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    :) Er i utgangspunket forelsket i Dream Theater,utrolig dyktige artister med utrolige overganger og driv i musikken!!

Har registrert den klassiske tråden her,men begynte først å kikke gjennom hva dere spilte og anbefalte for noen uker siden,så idag tenkte jeg at den samlinga til mor må jeg få lånt.

Som sagt Arthur Honegger-Pacific 231 er helt rått i mine ører på MITT anlegg,kan referere til bakgrunnen for komosisjonen som skrevet.

Tittelen Pacific 231 refererer til de mektige damplokomotivene swom hadde sine glansdager på midten av 1900-tallet. Nummeret 231 står for hjulenes grupperingern på lokomotivet. Honegger, som elsket tog, ville gjengi følelsen av kraft og bevegelse i et stort damplokomotiv som drar et eksepresstog. Gjennom musikken ville han beskrive at lokomotivet starter, aksellerer og raser frem gjennom landskapet. Fresende damp, den rytmiske prustingen fra avtrekket samt hjulenes, stengenes og stemplenes bevegelse når toget aksellerer - alt blir beskrevet, frem for alt av messing og slagverk, som er de tyngste gruppene i orkesteret. Dette stykkene er blant de mest malende og spennende beskrivelse av mekanisk kraft som noensinne er skrevet.

Har hørt spesielt dette stykket 10 ganger nå ;D er virkelig på dette lokomotivet,overrått.

Kom med masse anbefalinger

mvh m

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn