Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bestilte alle 6 CDene med Liszt sanger på Hyperion fra Presto i dag. Salg (104 kr/stk)! Når de kommer blir de et lytteprosjekt.

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.308
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hebbe og Berlinerne i PYT 6 med Guinness fra Vinmonopolet i glasset til. God fredag!

IMG_6026.jpeg

Foto tatt på strak arm fra lyttestolen. Noen ganger er det praktisk med ekstremiteter som en apekatt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant disse i hyllene i dag:

1763769499657.png
    1763769534966.png

så da ble det dem. EN underlig nasal tone på celloen i Garth-konsertene. Musikken var fin nok den, men tonen i celloen ødela mye for meg. Avisons konsertarrangementer av Geminianis fiolinsonater var flotte.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.173
    Før nest siste forestilling av Madama Butterfly i dag, har jeg varmet opp med Horenstein i M3. Okay da, selv mine aldrende ører må innrømme at dette fungerer. Har den i 2 forskjellige vinyl utgaver pluss en Brilliant-utgivelse på CD, men denne nye HD master ække så værst 😊. Orkesteret er vokst, og trombonene låter bedre enn noen gang. Selve innspillingen er stadig den beste av dette verket.

PXL_20251122_115434849~2.jpg

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.299
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ingen kommentar:
    Edit; jepp, har en kommentar: Jeg likte virkelig 3. satsen - moderato - i Khatsjaturjans trio for klarinett, fiolin og klaver.
    folder.jpg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Trondheim
    Har hørt litt på denne boksen i dag:

1764113416601.png

Det er mye fint der. Blåsekvintetten, klavertrioen, verkene for solo fiolin, serenato in vano for klarinett fagott fransk horn cello og kontrabass, 2 fantasistykker for obo og klaver...
    Strykekvartettene (spilt av Den danske strykekvartett) synes jeg ble litt for massive. Det kan jo være innspillingen - det virket som om de alle sammen skulle spille forte hele tiden - andre innspillinger får det kanskje til litt bedre.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noe begrenset lytting i det siste, men har avsluttet mine Casella CDer for Chandos med denne:

Casella.JPG

Og så snublet jeg over en TimpaniCD på strømming, en av de få jeg ikke rakk å kjøpe før de gikk inn:

Cartan.jpeg

En egenartet stil, vel verdt å lytte til.

Eller har det gått en del Nick Drake og Steve Forbert.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.294
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig vakker, den Tallisfantasien. En favoritt!

Det ble en helklassisk torsdagskveld etter at TVen var slått av.

Først en meget bra Hyperion CD med Nash ensemblet i Debussy, de tre instrumentalsonatene (lett å glemme hvor suverene disse er) samt strykekvartetten.

Deretter en Harmonia Mundi innspilling med Alain Planes og diverse sangere i Debussy sanger, før kvelden ble avsluttet med Vox Luminis sin suverene innspilling av Heinich Schutz' Musicalisches Exequiem.

Og i kveld er det konsert i Universitets Aula med klavermusikk av Sæverud samt Shostakovich' klaverkvintett.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.654
    Sted
    Trondheim
    I går ble det konsert i Olavshallen. Musikk av Thomas Adès (Inferno orkestersuite fra 2019) og Gustav Holst (Planetene). Det er åpenbart musikk Adam Hickox har et forhold til, for dette fikk han til. Strålende konsert. Adès skriver snill tonal musikk, og låner både hist og her. En av satsene vare rene Offenbach.
    I dag har jeg hørt L'Ancêtre av Saint-Saëns. Til tross for at historien er omkring blodhevn mellom to familier på Corsica er musikken lyrisk og stillferdig. Jeg har jo vist coveret før, men...
    1764330924372.jpeg

Akkurat nå går det sanger av Louis Beydts (1895-1953). Avslappet, rolig og snilt.

1764331051249.png

Jeg skulle vel egentlig vært ute og gått en tur - nydelig vær (men trønderholka er her i fullt monn) - men med gnagsår og ømme ben etter en lang tur i skiløypene (på bena) i skare og snø (ikke skiføre) oppe ved Jonsvannet for 2 dager siden tror jeg det er best jeg holder meg i ro.

Sist redigert:

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.299
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jassågitt, det er is på den siden av byen også.
    Til forlystelse (vel, det kan diskuteres) her:
    folder.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn