Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.277
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ok, får vel kaste meg på Messiaenbølgen, jeg også. Dette er den eneste jeg har på disk:
    folder.jpg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    31.136
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den har jeg og, og jeg liker den. Mener at den fikk utmerkede kritikker men også å ha lest at pianisten ikke følger notert rytmikk i en sats. Har kun lyttet uten partitur (puh!) og ikke nøye nok til diverse innspillinger så denslags kritikk får være for de utdannede.

Sist redigert:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.283
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sinnsykt mye konserter i Bergen for tiden. Pelleas og Melisande har gått med tre oppsetninger denne uken, onsdag var det cellosonater i trollsalen på Troldhaugen, fredag en kanadisk trio i Universitetets aula med Schubert nr 1 og Shostakovich nr 1, og lørdag Faures rekviem med samme krefter (tror jeg) som gjorde Durufles tilsvarende for få uker siden.

I dag på søndag topper det seg. Kl 14 gjør vår lokale Wergelandkvartett Beethoven op 132 nede på Hop (de gjorde en utmerket op 127 nede på Nesttun for et par uker siden), musikere fra Harmonien, samtidig som Christiania Strykekvartett gjør et program med Haydn og tidlige norske kvartetter ( Hans Hagerup Falbe, Christian Blom og Carl Arnold) på motsatt side av byen. Skulle gjerne fått med meg begge, søndagskonsertene på Christinegården er alltid trivelige og de har utmerkete kaker og kaffe, men Beethoven vinner.

Kl 18 gjør en ung tenor Beethovensanger nede i Birkeland kirker rett nede i svingen, samtidig som Anne Randine Øverbys operaensemble gjør Bruckners messe nr 2 samt en messe av Joseph Jongen nede i Nykirken på Nordnes. Jeg får med meg et par av disse i dag og var på premieren på Debussy for en ukes tid siden. Skulle gjerne tatt med meg fredagskonserten i aulaen men det krasjet med andre ting, Faure på lørdag røk av samme grunn. Og kl 18 i dag taper Beethoven i motsetning til kl 14.

Puh. Det er ikke marked for så mye på en gang dessverre frykter jeg. Litt mer fordeling over semesteret hadde gjort seg.

Og PS, Turangalila åpner Festspillene 2026. 27.5.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    1.042
    Sted
    Halden
    Kanskje allerede nevnt. Decca lanserer en all-analogue vinylserie.

EDIT: ser at jeg er akterutseilt.

Ser jeg sparer litt penger, siden jeg har "førsteutgavene". :)

Screenshot 2025-11-09 at 2.45.09 PM.png

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.783
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje allerede nevnt. Decca lanserer en all-analogue vinylserie.

Ser jeg sparer litt penger, siden jeg har "førsteutgavene". :)
    Har fått seg en egen tråd allerede det der...

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.155
    PXL_20251109_105905544.jpg

Nystedt i dag. En times vellyd før det bar av sted til generalprøve på Butterfly. Ensemble96 og 2L er en knall match, og Nystedt er alltid bedre enn jeg husker fra tidligere.
    Steen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn