Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.621
    Goldberg variasjonene for stryke trio fungerer veldig bra. :)
    (link til konsert bilde fra i går på Kammermusikken i SVG).
    Fiolinisten (Ava Bahari) spilte for øvrig en forrykende Tzigane (Ravel) på Utstein Kloster onsdag kveld.
    Dette er "virkeligheten" for meg som jeg kunne kommentert i en herværende tråd, men gidder ikke... bortkastet tid mest sannsynlig...
    Men Goldburg variasjonene for stryke trio var virkelig bra. Og de spilte to ganger etter hverandre! (jeg var der for den siste)
    Kjekt med kammer musikk festival...

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.621
    IMG_0440.jpg

IMG_0442.jpg

Bildet er tatt rett etter ferdig Mahler (jeg satt ca 5 m fra de nærmeste musikerne - rad 2).
    Poster dette fordi denne Mahler varianten var så vakker musikk. Vår venn Arnold S (og de flinke musikerne) fikk virkelig til noe bra her.
    Og så vil jeg berømme den kreative programmeringen av Dowland/Brittan som ble spilt uten noe pause mellom.
    Også svært vakkert (Brittan tok utgangspunkt i dette Dowland stykket).
    Også Brahms da til slutt, kunne nesten ikke få en bedre avslutting. :)
    Synd at det er et helt år til neste gang... litt tynt med kammermusikk i Stavanger resten av året dessverre.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pent program. Jeg var så heldig å få høre Schønbergs arrangement av Lied von der Erde for kammerorkester i Risør kirke for en drøy håndfull år siden, og det var en svært flott og sterk opplevelse.

• Liker
    Reaksjoner: ch

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.382
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^^^^
    1754915286079.png

Thomas Rolfs, soloptrompetist i Boston SO. Han er kreditert på coveret og det er også Andris Nelsons.

IMG_5886.jpeg

Denne er levelig. Dog blir det nok handel av HDTT-utgivelsen av Horensteins konsert for BBC i Royal Albert Hall i 1959. Null stress.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.719
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fremdeles i kammer-modus etter en uke i Rosendal. Fordøyer og repeterer litt i kjelleren.
    IMG_2993.jpeg

Et av mange høydepunkt var Mendelssohns oktett, framført av denne gjengen. Kvartetten Opus13 supplert med bl.a. Julia Hagen og Johan Dalene.
    IMG_2982.jpeg

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.001
    Det ble denne igjen i ettermiddag:

andersson-piano-cdcover.jpg

Kan jo diskuteres om den skal i klassisk tråden, men disse melodier har alltid vært, og vil alltid forbli klassikere. Makan til låtsmed tror jeg ikke har vi har hørt i mange generasjoner. I tillegg er jeg jo også blitt såpass oppi åra, at jeg kan synge med på alle sangene, hvis jeg er i det humør. Een times lise for sjelen.
    Steen

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.091
    Sted
    Trondheim
    Hentet fram denne nå:
    1755264233315.png

Opptak 1926-1929. Alle tre født i perioden 1876-1880. Dette ble spilt inn 30 år etter at Brahms døde.
    Lydkvaliteten er forbausende bra - EMI har vært flinke med "oppussingen".
    Det musiseres aldeles fortreffelig!

berxter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Antall liker
    5.118
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fikk lyst til å høre denne igjen, og den er absolutt blant favorittene mine. Tarmstrenger og en aggressiv spillestil gir glede og hår på brøstet. Jeg har vel sitert salige MWA da han anmeldte Frans Helmersons delutgave: "Et godt tak i buen, og så i gang!" tidligere, men Beschi overgår nok Helmerson. Flott lyd er det også.
    folder.jpg

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    377
    Det ble denne igjen i ettermiddag:

Vis vedlegget 1138557

Kan jo diskuteres om den skal i klassisk tråden, men disse melodier har alltid vært, og vil alltid forbli klassikere. Makan til låtsmed tror jeg ikke har vi har hørt i mange generasjoner. I tillegg er jeg jo også blitt såpass oppi åra, at jeg kan synge med på alle sangene, hvis jeg er i det humør. Een times lise for sjelen.
    Steen
    En fabelaktig versjon av "En skrift i snøn".

hvego

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Antall liker
    622
    Fikk lyst til å høre denne igjen, og den er absolutt blant favorittene mine. Tarmstrenger og en aggressiv spillestil gir glede og hår på brøstet. Jeg har vel sitert salige MWA da han anmeldte Frans Helmersons delutgave: "Et godt tak i buen, og så i gang!" tidligere, men Beschi overgår nok Helmerson. Flott lyd er det også.
    Vis vedlegget 1139744
    Winter & Winter er fascinerende. Jeg har en egen seksjon i CDhyllene med plater derfra. Riktignok en bitteliten seksjon, men det er noe med dem.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    2.001
    Denne før fredagskvelden begynner på orntli:

PXL_20250822_165814331~2.jpg

Rød stereo-Supraphon, som dessverre ikke spilte som den så ut. Mye knitring, som dog forsvant etter 2x20 minutter i Ul-vaskeren. Dvoraks opus 96 er nesten som å høre hans niende, bare med firemanns orkester. Litt umoderne lydbilde, da det kan virke som om mikkene har vært plassert veldig nære utøverne.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.091
    Sted
    Trondheim
    Av en eller annen grunn fikk jeg lyst til å høre denne i dag:

1756160093932.png

Massenet var en glimrende operakomponist. Dette er veldig bra.

Historien som fortelles er om den prostituerte Thaïs og asketen og munken Athanaël. Athanaël, som da han var ung var forelsket i Thaïs. Han bestemmer seg for å redde henne. Det hele ender med at Thaïs går i kloster, og Athanaël forelsker seg i Thaïs igjen. Selvfølgelig dør Thaïs før han får fortalt om sin kjærlighet. Så Thaïs blir reddet fra sitt liv som prostituert, og Athanaël blir reddet fra sitt liv som munk. Happy ending hvis bare ikke Thaïs hadde dødd i siste scene.

Da Carol Neblett spilte rollen som Thaïs på Metropolitan stilte hun naken på scenen - Thaïs var jo en prostituert, så hva annet kunne hun gjøre? (Hun hadde vel på seg et gjennomsiktig slør, men likevel var det rimelig tøft gjort)

Sist redigert:

roesok

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    377
    Dette er en av mine første innkjøpte plater med klassisk musikk. Mener jeg betalte kr 5,- for den. Den har blitt mye spilt og har gitt interesse for Brahms musikk. Dette er en innspilling fra 1977 med Czech Philarmonic Orchestra og Dietrich Fischer-Dieskau som dirigent. Innspilt i Supraphon Studio, Prague, Czechoslovakia.

En interessant detalj er at den er merket med SQ; altså stereo/ quadraphonic. 4-kanals lyd var en tid populært på 70 og 80-tallet. En annen detalj er at platen ble avspilt med en AT-VM95SH pickup. Om den kan vi lese: "The AT-VM95SH is not designed for quadraphonic (4-channel) audio systems but is a high-fidelity stereo cartridge that uses a Shibata stylus, a profile that was originally developed for playing four-channel records. While it was designed to pick up the ultra-high frequencies of quadraphonic records, it is currently a popular, modern stereo cartridge known for its exceptional detail retrieval and low distortion in stereo playback. The Shibata stylus's ability to efficiently pick up ultra-high frequencies made it an ideal choice for playing quadraphonic records in the past."

Nå blir det ikke noen 4-kanals opplevelse gjennom min Hegel H80 og to høyttalere. Om disse quadraphoniske tekniske løsningene, både på plate og pickup, har noen betydning for lydkvaliteten vet jeg ikke; men det låter fint.

IMG_1126.jpeg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.091
    Sted
    Trondheim
    OT
    Shibata-stifter trengtes vel bare for CD-4 der det var informasjon modulert oppå en 30 kHz bærebølge som inneholdt informasjon for å generere bakkanalene..
    SQ og QS trengte ikke det da det ble benyttet noe faseshift-teknologi for å produsere dette.
    Alle 3 systemene var jo lagd for å være kompatible med å spilles på et vanlig stereosystem.
    /OT

PS: Hvis du bytter ut FiDi med meg er jeg sikker på at jeg har det samme bildet et eller annet sted :)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I går kveld ble det litt rolig lytting på Heinrich Schütz sitt påskeoratorium (Historia der Auferstehung Jesus Christi). Schütz er en fabelaktig komponist, den rolige fortellingen på tysk helt i Luthers ånd, det avbalanserte kammermusikalske akkompagnementet med kommentarer fra koret og korets solister, og den jublende avslutningen. Schütz studerte i Venezia og tok med seg den venezianske stilen til Tyskland.

Bernius på Sony er favoritten, men i går strømmet jeg meg frem til en ukjent tysk innspilling på en label jeg aldri har hørt om. Fungerte helt fint det i en sen kveldsstund.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.091
    Sted
    Trondheim
    Det var det første verket som gjorde meg oppmerksom på Schütz. Bernius-innspillingen var den første jeg hørte, og den er fremdeles favoritten.

Lancaster

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Antall liker
    2.535
    Torget vurderinger
    1
    Høstens forkjølelse kom overraskende tidlig i år, i solidaritet med kollegaer og pasienter er det like greit å ta hjemmekontor et par dager. Ikke at det blir gjort så mye, men musikk kan alltid lyttes til for selskap og trøst mellom nys og host.

Jeg har alltid hatt sansen for Vincent Dumestre og hans Le Poème Harmonique, og har plukket litt tilfeldig her og der blant de 39 (?) utgivelsene de har spilt inn.
    Så hvorfor ikke bruke forkjølelse og tilfriskningen til noe fornuftig og lytte gjennom utgivelsene deres kronologisk. Den første ble lansert i 1999 basert på italienske Domenico Belli. Un buon inizio.

Domenico Belli - Guillemette Laurens, Le Poème Harmonique - Vincent Dumestre – Il Nuovo Stile.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn