Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Temaet er tydeligvis amerikansk musikk på 30-tallet. Still (1930), Barber (1939) og Rachmaninov (1940).
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Vis vedlegget 966107

    Meget god innspilling både lyd- og tolkningsmessig 👌
    Hørte denne på Spotify i dag på vanlig mp3 naturligvis, så jeg kan ikke uttale meg om lyden som sådan. Dette er jo ingen diskusjonstråd, men synes likevel at dette blir alt for "snilt" og lite engasjerende i så spennende musikk. Berlioz var jo en mann for de store utskeielser/overdrivelser og Colin Davis har minst tre forskjellige Fantastique'er, London, Concertgebouw og Wien, som alle har det lille ekstra denne synes å mangle. Som alternativ kan man høre på van Immerseel. En helt annerledes versjon :)
    Steen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Er Oedipus Rex hans rareste? Opera/ oratorium med forteller på publikums språk, og hele framføringa ellers på latin.
    Uansett; bedre innspilling enn denne finner du ikke.
    Vis vedlegget 965700
    Takk for anbefalingen berxter. Denne var simpelthen helt fantastisk. Har den stående med komponisten selv som dirigent, men mener å huske at den overhode ikke ga meg noe den ene gangen jeg spilte den i det forrige århundre. Man hører tydelig hvor Carl Orff fant sin inspirasjon fra.
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Salongen på Sony er også svært bra om jeg husker rett.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Spøk til side. Det er litt av en gjeng han har fått med seg. Var Gedda litt over høyden eller?
    Steen
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.077
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja så sannelig, der fant jeg den i nederste hylle. Me too, @berxter . Har stått her en stund men knapt vært spilt. Trenger en vask, men jeg liker det jeg hører.
    1698955540578.png

    Eschenbach er kandidat til kortlista mi for wienerklassiske sonater.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Utsøkt musikk, framført aldeles framifrå (og en ikke fullt så utsøkt flekk på coveret)!
    folder.jpg

    Og i køen står Kondrashin og gutta med Mahler 5, som jeg ikke har hørt før. Innspillingen. altså; Mahler 5 er jo velkjent :)
    folder1.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Startet dagen med litt lettere musikk.
    1699005469186.png

    Velskrevet og letthørt. Nå litt opera:

    1699005713220.png


    RE: Janáček og Ančerl: Omtrent alt Ančerl tok i ble gull. Janáčeks Sinfonietta er jo et kjempeverk.
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et av mine aller første platekjøp en gang tidlig på 70 tallet. Kanskje et vanskelig værk å starte sin klassiske reise med?
    Uansett, mektig musikk.

    20231103_142415.jpg
    20231103_142437.jpg
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Følger opp med denne. Utrolig hva jeg fant på å kjøpe en gang i tiden.

    20231103_144707.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Kanskje et vanskelig værk å starte sin klassiske reise med?
    Kult. Eg har stort sett mista oversikta over kva plater eg har kjøpt når.

    Eg trur LvB 9 var eitt av dei første verka eg vart kjent med også, og sistesatsen kjenner vel dei aller fleste att (takk, Eurovisjon).

    Definitivt mektig, men for eit hovud som først og fremst hadde høyrt på rock var ikkje Beethoven det vanskelegaste. Meir kraft enn dei som kom før, ja, men ikkje så “vanskeleg” som dei som kom etter. Lett å følgja med på.

    I retrospekt skulle eg ønskt at nokon hadde gjeve meg Bruckners symfoniar, Brahms’ pianokonsertar, Schuberts strykekvartettar og Ringen med Solti då eg var i tenåra. Verkeleg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Kletzki sin serie med Beethovensymfonier var også noe av det første jeg kjøpte. Nå har jeg dem på CD også. Nr. 9 ble innspilt i 1964.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ditto her. Kletzki var mer eller mindre min første Beethoven for (litt for mange) tiår siden.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min første var fra radio. Jeg var seks år.
    - Hva er det, Far?
    - Beethoven.
    Senere fant jeg ut at det var 3. sats fra Symfoni nr. 7. Tipper den hektet meg slik Ellington og Stones gjorde senere, på grooven.

    Tror jeg har den Janacek-plata Berxter hørte på i går kveld på Turnabout.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Jeg har den Supraphonplata med Janáček og Ančerl, både på vinyl og CD. Den er utgitt på CD i Ančerl Gold Edition serien.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min første var fra radio. Jeg var seks år.
    - Hva er det, Far?
    - Beethoven.
    Senere fant jeg ut at det var 3. sats fra Symfoni nr. 7. Tipper den hektet meg slik Ellington og Stones gjorde senere, på grooven.
    Er det ikke den satsen Deep Purple spiller på Book of Taliesyn?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    3.856
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tar en Mahler 5 i kveld også; Noen mener dette er en av de heiteste versjonene der ute. Vel, den er god og spennende! Fra 1951 i gloriøs mono, med et Köln Rundfunkorkester i overraskende god form så snart etter 2. vk, og en Rosbaud i storslag.
    folder.jpg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Interessant diskusjon, ser ut til at jeg har gått glipp av noe når det gjelder Deep Purple...
    Beethoven 9? Tja, husker ikke helt, men den første gode var Bernstein i en DG boks med alle symfoniene (Karajan og andre kom senere...)
    Nå til morgen kaffen, to av mine favoritter;
    prussian.jpeg
    K589
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.346
    Sted
    Trondheim
    Interessant diskusjon, ser ut til at jeg har gått glipp av noe når det gjelder Deep Purple...
    Hør på kuttet "Exposition - We can work it out". Den starter med sørgemarsjen fra Beethovens 7. symfoni og fortsetter med deler av Tchaikovskys Romeo og Julie overtyre før de havner over i Beatlessangen.
    Og "River deep, mountain high" starter med åpningen av Richard Straiuss' "Also sprach Zarathustra".
     
    • Liker
    Reaksjoner: ch

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.164
    Torget vurderinger
    1
    Rachmaninov første liturgiske verk, Liturgi til St. john Chrysostom, ble skrevet og fremført i 1910, godt inspirert av Mikhail Glinka og Vladimir Odoyevsky som fra starten av 1830-tallet hadde utforsket og jobbet med russisk kor og kirkemusikk. Denne liturgien er blant de mest fremførte i den ortodokse kirken, hvis tematikk omhandler hemmeligheten bak den guddommelige inkarnasjonen og menneskets dedikasjon, samt skildringer av de viktigste hendelsene til Kristus liv på jorden.

    Jeg har, og lar meg fortsatt fascinere av denne type enkle, dog stemningsfulle kormusikken. Han skrev etter det jeg vet to liturgier, jeg har begge på vinyl i ulike utgaver, den første som spilles her er en innspilling på EMI fra 1978. Jeg skulle gjerne sett at verden så litt annerledes ut, og at det hadde vært mulig å fått med seg begge liturgiene i en russisk kirke, jeg håper det lar seg gjøre en gang.

    Omslagsbildet er "The Procession of the Cross", malt av Illarion Psyanishnikov I 1893.
    _DSF3586.png
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synges i Bergen en søndag i november, husker ikke hvilken. Kjenner verket, har tenkt meg avgårde.

    Den mest imponerende Chrysostom liturgien jeg kjenner er Paliashvili sin på en Olympia CD med en georgisk vri. Ellers har både Tsjaikovski og Gretchanikov gjort sine versjoner.
     
    Sist redigert:

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.164
    Torget vurderinger
    1
    Den mest imponerende Chrysostom liturgien jeg kjenner er Paliashvili sin på en Olympia CD med en georgisk vri. Ellers har både Tsjaikovski og Gretchanikov gjort sine versjoner.
    Det finnes flere versjoner der ute ja, Tsjaikovski har jeg hørt tidligere, skal søke opp Paliashvili til kvelds.

    Er det berre russarane som bruker desse, eller er dei felles for heile austkyrkja?
    Jeg tror den/de brukes i hele den østlig ortodokse kirken, så det er nok mulig oppleve liturgiene flere steder enn Russland.
    Antar et det kan være en mektig opplevelse for øre og øyne i den slags omgivelser, fremfor britiske monitorer i en liten, trøndersk stue :)
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Børster støv av en gammel klassiker! Blir fremført av bare 7 instrumenter og 3 stemmer. På fransk.
    Husker jeg var på en tilsvarende konsert i Bergen en gang. Framført blant annet av tidligere medlemmer av Frank Zappa's Mothers of Inventions på den Nationale scene. En selsom og minneverdig opplevelse.

    20231105_091633.jpg
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kurt Weill. Fantastisk komponist. Denne dobbelt LP oppsumer noe av det beste av hva han har komponert.
    Her er musikken tolket av alt mulig, jazz, klassisk, rock og pop utøvere. Jeg kaller det klassisk musikk.

    20231105_155619.jpg
     

    terryboy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i litt lette overtyrer for å få opp apetitten før søndagens crispy duck først skal i ovnen for deretter å havne i skrotten. Hva Chandos her mener med sin "sticker" med "Super-Analog" vet jeg ikke, da lyden som strømmer ut er god men ikke er oppe med de klassiske plater jeg har i vinylformat og som jeg personlig mener har noe i nærheten av referanselyd. Kanskje de refererer til at den innspilt direkte til stereo på en Studer A80 ved 30ips? Eller at det er brukt deres eget dengang nye mixing konsoll med det de selv hevder har state of the art spesifikasjoner? At de konsekvent bare har brukt Schoepps og Neumann mikrofoner? Det at de har tatt ekstra omsorg i selve graveringen og prosesseringen av denne tittelen, og en produksjon med bruk av "high grade" vinyl?
    20231101_021054.jpg
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Narciso Yepes og Melos Quartett spiller opp fin stemning for kona`s kokkeleringer på kjøkkenet en novembersøndag, mens far teller thrashmetalskiver. Boccherini`s gitar-kvintett i en versjon utgitt i 1970

    IMG_0822.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn