Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.421
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Har lyttet til den som Otare foreslo og det var et godt forslag. Nå prøver jeg en litt eldre variant med Glenn Gould og Monterreal String quartet spilt inn i 57.
    1699893564049.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.421
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Og jeg gikk over til Goldbergvariasjonene til Vikingur Olafson. Spotify. Jeg liker den.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.298
    Antall liker
    11.120
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja, enig. Må være et av høstens safeste platekjøp.
    Den har definitivt sin sjarm ja. Kona mi satt for første gang i sweetspot i lytterommet i mer enn 5 minutter da jeg satte på Vikingur med Goldberg. Ville ikke rikke seg før hun hadde hørt alle 4 sidene. Jeg var lettere forbauset og det ble sent på natt. Litt Bach sin skyld, litt Quad elektrostater, litt meg, og mest Vikingur.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.733
    Antall liker
    3.922
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå Vier Letzte Lieder med Schwarzkopf. Vet ikke helt hva jeg skal si; det finnes ingen bedre, det er umulig å peke på f eks Norman, Flagstad, Davidsen, Isokoski eller Janowitz, og si "dette er bedre", de befinner seg alle i "clusteret" av nær perfeksjon.
    Mange liker ikke Schwarzkopfs "whoopsie"- tendens i mindre seriøse stykker (Szell/FiDi / Des Knaben Wunderhorn f eks), men dette er så fjernt fra den slags praksis du kan komme.
    Forresten, du (ja, du ja) skylder deg selv å høre den absolutte fulltrefferen hun gjør i Giulinis Verdi Requiem, i Quid sum miser tunc dicturus, quem patronum rogaturus, cum vix iustus sit secUrus! Det er kun en tostrøken g, men den får det til å gå kaldt ned ryggen hos meg... 320, for de som sitter med partituret.
    (umm, jeg har muligens nevnt den tidligere, men til ære for nykommere her i tråden... :) )
    folder.jpg
    EDIT: 23:25 her:
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.116
    Antall liker
    1.371
    Nå Vier Letzte Lieder med Schwarzkopf. Vet ikke helt hva jeg skal si; det finnes ingen bedre, det er umulig å peke på f eks Norman, Flagstad, Davidsen, Isokoski eller Janowitz, og si "dette er bedre", de befinner seg alle i "clusteret" av nær perfeksjon.
    Mange liker ikke Schwarzkopfs "whoopsie"- tendens i mindre seriøse stykker (Szell/FiDi / Des Knaben Wunderhorn f eks), men dette er så fjernt fra den slags praksis du kan komme.
    Forresten, du (ja, du ja) skylder deg selv å høre den absolutte fulltrefferen hun gjør i Giulinis Verdi Requiem, i Quid sum miser tunc dicturus, quem patronum rogaturus, cum vix iustus sit secUrus! Det er kun en tostrøken g, men den får det til å gå kaldt ned ryggen hos meg... 320, for de som sitter med partituret.
    (umm, jeg har muligens nevnt den tidligere, men til ære for nykommere her i tråden... :) )
    Det der med preferanser er en underlig greie. Har man først blitt eksponert for noe som treffer, så er det ofte vanskelig å oppnå helt samme magien med andre utøvere. En klok mann sa engang, at å synge Strauss krever en stemme som både kan formidle tekst, men samtidig helst skal høres ut som et instrument. (hint:Norman) Tror det er her mitt problem ligger ang. Schwarzkopf. Hun kan til nød gå i Mozart 🤗.
    Skal finne fram Requiem etter arbeid, og se om jeg kommer på andre tanker.
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skjønte ikke helt referansen til Norman. Et instrument javel, men tekstformidlingen er elendig. Mine preferanser går heller mot lette stemmer som nevnte Schwarzkopf eller enda bedre della Casa, som høres ut som de har en fortelling som de ønsker å formidle til deg i et rom, der du og sangeren sitter alene og kommuniserer og sangeren snakker til deg. Og ikke å bli overveldet og overkjørt av et voldsomt (og imponerende, ingen tvil) stemmeøs. Fortellingen står i fokus, musikken skal utdype.

    Når det er sagt, ekspertisen sier at Schwarzkopf skal være enda bedre med Ackerman enn med Szell, men den har jeg faktisk ikke hørt selv om samlingen med Letzte Lieder er omfattende.
     
    Sist redigert:

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    633
    Sted
    Kristiansand
    Ikke hva jeg spiller, men vil spille. Var på en konsert i dag hvor Alpaca Ensemble (Else Bø, Marianne Baudouin Lie og Sigrid Elisabeth Stang), forsterket med Marianne Thorsen og Julia Neher spilte Brahms klaverkvintett i f-moll op.34. Det verket kunne jeg tenkt meg å lytte til innspillinger av. Har dere noe å anbefale?
    Anbefaler denne:

    IMG_0143.jpeg
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    633
    Sted
    Kristiansand
    Fin innspilling av Vårofferet. Dessuten kuriøst og gøy å lytte til Mavra.

    IMG_0142.jpeg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.116
    Antall liker
    1.371
    Ref. tidligere meningsutveksling ang. Vier letzte lieder, så zappet jeg litt rundt på Spotify, og inn fra venstre kommer en utgave med to av mine all time favorites, nemlig Tennstedt og Popp. Har aldri hørt den før, men nå i ettermiddag hørte jeg på den for andre gangen i dag. Dette kan meget vel bli en utgave jeg vender tilbake til oftere. I plate og CD samlingen er det pr. dags dato 19 forskjellige versjoner, så det er jo ikke slik at man på død og liv trenger enda en. Skal prøve å la Erato's "dissing" av Norman stå uimotsagt, men en av de ting hun er kjent for, er jo nettopp hennes perfekte tyske diksjon i lieder.

    R-19706062-1627896532-3114.jpg


    Nå skal jeg opp å høre på Schwarzkopf i Verdis Requiem :)
    Steen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Popp er bra. Den står i samlingen. Også sammen med Norman, som er imponerende men etter min mening feil i disse verkene. Men det kan man jo være uenig om. Flagstad var jo heller ingen small scale stemme. 😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.897
    Antall liker
    21.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som trodde at det måtte en Flagstad, Norman eller Davidsen (Heldinsopran?) til for å balansere mot orkesteret. Ja ja. Lærerik tråd dette. Har tenkt å la verket ligge til uti januar.

    Tilbake til Gandolfos suiter: Det er så digg spilt.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.897
    Antall liker
    21.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt, men det er lenge siden nå. :) Husker ikke hva jeg har i samlingen, og Janowitz/Karajan kommer i januar. Tenkte jeg skulle spare repetisjonsstudiet til da.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.116
    Antall liker
    1.371
    På TOS går jeg ut fra. Gundula er god hun. Jeg klarer ikke helt å komme meg over prisene på disse utgivelsene, men jeg er jo bare en fattig stakkar.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.897
    Antall liker
    21.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Buckle up! Her er Defrost Youth Choirs prisvinnende* framføring av Moses Hogans arrangement av spiritualen Elijah Rock under NM for Kor 6. oktober:


    *Norges Kirkesangforbunds pris for strålende formidling av et sakralt verk. Så sier diplomet.
    Kirkesangforbundets prisutdeler, som også var konferansier under de sakrale konkurransene, sa under utdelingen av prisen at hun hadde hatt vanskeligheter da hun skulle introdusere neste kor under konkurransen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Kom nettopp hjem fra Praha og satte på denne:

    1700090355048.png

    Svært bra CD. Flotte strykekvartetter i utmerket utførelse. Ikke vanskelig i det hele tatt.

    1700090433324.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.897
    Antall liker
    21.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bandbildet er jo fullt på høyde me det av Pollini og Italiano! Lyttes på til morgenkaffen. Sportslig gjeng, forresten.
    1700115420130.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Kom hjem med en litt spesiell utgivelse på platemerket Brnofon:
    1700152384267.png


    Skolerte stemmer som Kožena passer ikke helt i det repertoaret, men det er jo morsomt å høre dem i et annet modus enn normalt.

    1700152522125.png


    For de som vil høre finnes platen på strømmetjenestene, i hvert fall på Apple music
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.897
    Antall liker
    21.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke Spotify. Har hørt på My Heart Belongs to Daddy. Interessant er at bandet kjører US storband ca. 1937. Madde er et stykke unna Marilyn ja.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Kom nettopp hjem fra Olavshallen der TSO med forsterkninger har spilt Mahlers 3. symfoni. Magisk. De 1 t 40 min fløy. En av de beste konsertene jeg har vært på. 10 min stående trampeklapp etterpå.
    Og gledeligst av alt - salen var stapp full.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.572
    Antall liker
    9.761
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hører stort sett småskalamusikk på anleggene hjemme. Det er vanskelig å trade ned etter å ha hørt de store orkesterverkene live i mange tiår.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Jeg telte litt musikere underveis. 10 franske horn, 10 celloer, 9 bratsjer og 7 kontrabasser. 2 harper og 27 fioliner. 5 slagverkere (2 mann på pauker).
    Men det spesielle var klangen de skapte. Ekstremt homogen strykerklang og en fantastisk blåsergruppe.

    Og så slo det meg hvor utrolig moderne musikken låt. Dette ble tross alt skrevet i 1896. Jeg fikk litt Charles Ives assosiasjoner i den første satsen.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Han måtte i så fall kjøpt billetter for en stund siden. Det var stapp fullt. Jeg satt i parkett, og så ikke en eneste ledig plass.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.897
    Antall liker
    21.933
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har de ikke ståplasser for studenter slik som i operaen i Wien der oppe? Det er usivilisert! :LOL:

    Stig Erik Tangen og jeg bruker første sats og Es sungen-satsen fra Boulez' innspilling som haifaitestspor forresten, og har vel funnet ut at DG tabbet seg på 5 kanals SACD-sporet. De puttet von Otter plukk i senterkanalen, stor som et knappenålshode. På CD-laget (jeg har ikke hørt 2-kanals SACD) låter hun som hun synger i et rom.
     
    Sist redigert:

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    662
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg søkte etter musikk på vinyl for halvannen måned siden og kom over Mahlers 3. Har streamet den mange, mange ganger siden, den traff meg skikkelig.

    Nevnte den for en musikervenn og han minnet om tso og konserten.
    Kan hende ga utallige lyttinger i forkant musikken en enda sterkere emosjonell opplevelse.
    Søker videre, god helg! 😊
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.770
    Antall liker
    9.417
    Sted
    Trondheim
    Har hørt litt mer på Magdalena i Cole Porter "and it grows on you". Bandet spiller så det ryker av dem - skikkelig 1930-storband. Og sangene er jo fantastiske.
    Hun skriver i "liner notes" at hun forelsket seg i Cole Porters sanger i studenttiden, og nevner følgende sangere blant sine favoritter: Ella Fitzgerald, Billie Holiday og Peggy Lee.
    Hun skriver også at hun mener at man bør holde seg til sin sjanger og at det finnes mange eksempler på "seriøse" sangere som "går på trynet" når de prøver seg på lettere repertoar, men hun vil likevel prøve å sette sitt eget preg på disse sangene som hun elsker.

    Jeg må innrømme at stjernene på albumet er storbandet, men Magdalena gjør seg ikke bort.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn