Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Eric Heidsieck, altså! Hvordan har det gått an å overse ham i alle disse årene? Jeg er svar skyldig, men gleder meg desto mer over å dra på oppdagelsesreise i hans diskografi. Store hender, sterke fingre, fenomenal teknikk - en kraft som ofte holdes tilbake, men alltid er til stede som potensial. Inspirert av Kempff i Beethoven, men med ganske andre pianistiske ressurser. Beethoven til stor inspirasjon:

    heidsieck beethoven.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.722
    Antall liker
    3.870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heidsieck har jeg ikke hørt, det må jeg gjøre...
    Noe helt annet av samme Ludwig: Op. 18-kvartettene med Guarneri-qt: Blir vel alle tenker jeg.
    folder.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Det kom jo en boks med hans innspillinger for ikke så lenge siden:
    1692915294779.jpeg

    Den kostet vel omtrent ingen ting. Den ble innkjøpt.

    Han ble født i Rheims, så Heidsieck-familien kunne mer enn å lage Champagne m.a.o.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe for sarte sjeler den der. Men Bartok er en stor favoritt hos meg. Boulez også.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Har også op. 18 med Guarneri quartet på RCA-vinyl, berxter. Flotte saker, friskere og stødigere enn de senere innspillingene på Decca med samme kvartett (fra CD-tidsalderen).

    Det er mildt sagt givende å sammenligne to så begavede pianister som Lucchesini og Heidsieck i klaverlitteraturens Mount Everest. I denne toppdivisjonen er det slående hvor mye mer det går an å si med 88 treklosser enn tusenvis av ord.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    I op. 31 nr. 3, Beethovens 18. klaversonate, stilles enhver pianist på utallige prøver: De kommer raskt, ofte og overraskende, en løpende strøm av utfordringer teknisk og med hensyn til musikkforståelse.

    Langt de fleste pianister har ikke dette i seg, også mange anerkjente og kritikerroste utøvere. Paul Lewis er et eksempel. Kompleksiteten i anslag, frasering, dynamikk, tempo - kort sagt hele edge of the seat-faktoren - forflates til noe altfor pent og smått. Beethoven er etter min forståelse den største revolusjonære i musikkens historie, og i 1802 eksperimenterte han nærmest hemningsløst med form, innhold og tekniske muligheter i instrument og for utøver (ham selv inkludert) for å finne ut hvor langt det lot seg gjøre å uttrykke hele spekteret av menneskelige tilstander, forestillinger og stemninger. Det er helt vilt, og han nekter å akseptere begrensinger!

    Lucchesini leverer hele sulamitten. Han gjør akkurat nok, men overdriver ingen ting. Både temperament og kontroll. Hva er den mannen lagd av? Dette er live-opptak og alt sitter, ikke et feilslag, ingen tretthetstegn, full fyr i alt fra ømhet til brutal voldsomhet. Heidsieck dveler mer, alt er interessant, men det spørs om det er tid og anledning til det i dette ekspresstoget av en sonate.

    PS: Jeg prøver å skrive informert subjektivt, en blanding av research og egne ideer. Jeg tror på ingen måte at jeg vet best. Tar jeg munnen for full, skyldes det iver og ikke besserwisseri.

    PS 2: Det finnes minst et par russere som har noe å si i op. 18 nr. 3. Og det finnes atter andre som jeg fått mye ut av å lytte til, selvfølgelig er det det. Meningen nå var ikke utelate noen, men heller ikke å lage en lang liste over innspillinger jeg har hørt på. Kanskje heller å bare peke på dette verket som en prøvesten for pianister og oss lyttere som ikke klarer å spille det selv. Her er det nok å strekke seg etter for alle.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bra innlegg, men jeg legger inn et lite forsvar for Monteverdi som medkandidat til revolusjonstronen. Godt skrevet og kjekt at noen skriver litt utdypende i blant.

    Lucchesini kjenner jeg til er favoritt blant en del Beethoven insidere, men har aldri hørt ham selv.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: awe

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Fortsetter min gjennomspilling av Byrd. Vol. 11

    1693044449652.png


    Omtrent samtidig med Monteverdi, men det skulle man ikke tro. Rimelig konservativt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    9.702
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Knallhard religionstrohet knyttet opp til stridighetene rundt kongehusene den gang. Som alltid i sånne situasjoner; når det først sprekker, sprekker det med en smell.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Veldig fint innlegg om LvB sonate 18 , @awe
    Jeg finner glede og nytte i slike innlegg, du er ærlig og subjektiv, som det må være når det er tale om opplevelse av musikk. Og det er opplevelse det handler om. Jeg har et sterkt forhold til Beethovens sonater, har selv forsøkt meg gjennom flere av de tidlige ( vol.I av Edition Peters komplette ) i ungdommen, har fremdeles notene liggende framme. Men fra op.31 har denne gått litt under min radar.
    Jeg har ofte foretrukket et litt reservert uttrykk i innspillinger, eksempel engelske John Lill, men opplever at jeg tåler/liker mer drama når det spilles på konsert.
    Det er et stort spekter av opplevelser tilgjengelig i forskjellige innspillinger, jeg har mange i hyllene og verdsetter de fleste.
    Det ligger mye informativt på youtube om klassisk musikk, i dette tilfellet finner vi glede i å høre Andras Schiff i serien lectures fra Wigmore Hall.
    Jeg skal høre(ikke så mye å se desverre) flere av disse denne helgen, og bestiller notene på alle de sene sonatene i samme slengen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fiskesesongen er over, og tid for dypdykk. Skulle hatt lengre ferie.
    IMG_0829.jpeg

    ps: mangler John Lill på bildet, han ligger i en folder med Beethoven komplett fra Brilliant Classics.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.722
    Antall liker
    3.870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bob van Asperen spiller CPE.
    EDIT: Og det må han så gjerne gjøre. Denne boksen blir nok spilt kun denne ene gangen hos meg. Flott musikk, grei framføring, men solo cembalo? Nope. Med visse unntak selvsagt, Pére JSB og flere skrev da god og hørverdig musikk for instrumentet. Jeg vet godt at det avhenger svært av selve cembaloet, og dette var vel ikke helt det mest sonore. All ære til oppfinnerne av hammerklaveret og dets etterfølgere. Skeletons having intercourse on a tin roof...

    folder.jpg
     
    Sist redigert:

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hjertelig takk for fin respons!

    Valentino har påpekt en skrivefeil i innlegget om op. 31 nr.3, nemlig at jeg kom i skade for å kalle denne klaversonaten op.18 nr.3. Herved behørig og betimelig korrigert. Godt å ha oppmerksomme øyne rundt seg, så en ekstra takk til ham.

    Quatuor Ebene er en verdifull tilvekst i Beethovens strykekvartetter, og det er kanskje på tide å gjenåpne tråden om strykekvartettene snart nå.

    Monteverdi er et helt sentralt navn når vi snakker om epokegjørende komponister, erato. Det er knapt mulig å overdrive hans innflytelse, særlig når det gjelder vokalmusikk. Beethovens styrke heller klart mer i retning av instrumentalmusikk.

    Op. 31 består av tre klaversonater, og de er ganske vidt forskjellige, i motsetning til de mer homogene, tredelte opusnumrene 2 og 10. Op.31 nr.1 er vanvittig morsom, ikke minst den dryppende ironiske midtsatsen - en parodi på den ufortjent (ifølge Beethoven) populære, italienske bel canto-stilen. Alfred Brendel har skrevet om det, og Andras Schiff demonsterer det i en YouTube-video. Den er ikke bortkastet tid.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.806
    Antall liker
    21.722
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg blir nok en gang minnet på hvor fantastisk gode omslagsbildene på pilegrimsserien til Gardiner er.



    Her nå audiofildust lytting etter sporingsfeil på DG TOS Verdi Requiem med Karajan og de. Kjekt med negativt resultat. Det er visst ikke alle som har det.
    IMG_4273.jpeg

    Det er musikk å bli glad i.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.498
    Antall liker
    3.623
    Sted
    Sunnmøre
    LvB op. 31 med Goode (Nonesuch).

    Om han er god nok, veit eg ikkje, men skjønar iallfall kva awe meinte då han skildra nummer tre som ekstermsport i sonateform (eller noko slikt, litt for lat til å leita opp den eksakte formuleringa)

    1693343099581.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn