Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Kronos Quartet har aldri vært redde for å gå nye veier så både afrikansk og asiatisk musikk er etterhvert en del av deres palett. Ref. forrige innlegg er jeg overrasket om de ikke har lyttet en del på klassisk japansk musikk også. Uansett har de de siste tiårene sterkt bidratt til å utfordre hvordan en strykekvartett kan låte.
    Her fra 1987.

    IMG_0678.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En stor dag for Trondheim, Trøndelag, Norge - og for oss som jobber på grastota;
    Gratulerer til Musikkforeningen Nidarholm med EM-tittel i dag!! 👏 👏
    Dette store ensemblet fremfører musikken, som kun de beste stor klassiske orkestrene fikser.
    Har hørt dem spile Debussy som få andre ensembler kan.

    Etter en time med en ny kvalitetsutgivelse innen Heavy metal / Prog-genren på øret , var det på tide å "nullstille"
    Da passet denne godt;
    Debussy; L137
    Melos Ensemble, Adney, Ellis
    .

    Melos Ensemble Raveø Debussy.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gledelig gjenhør nå med flott musikk fra en konsert vi var på i Stavanger Konserthus.
    Hovedscenen NRK2 akkurat ferdig. SSO og Andris Poga spilte Lyriske Stykker av Ørjam Matre, en sjarmerende kreativ vri på svisker av Grieg, og så den evig deilige Saint-Saens symfoni nr.3. Blir aldri lei av den.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ozawa. Den som ikke har lest Absolutely on Music av ham og Murakami har noe å glede seg til.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beyond!
    IMG_4023.jpeg
    Dama er så liten at fela ser ut som en bratsj. Hovedverket på plata er LvBs fiolinkonsert, men så har DG lagt på diverse. Jeg strømmer diverse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Graver i samlingen og finner mye rart (etter at jeg omsider har avsluttet gjennomgangen av 3CD settet med musikk av søstrene Boulanger):

    Bouteiller.jpg


    Fransk sen 1600 talls barokk. Riktig så vakkert i en flott innspilling fra kanadiske ATMA.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Fransk sen barokk er flott, fant den på apple music og skal lytte til den i kveld. Frem til da er det litt lekne toner og klang med Richter og Prokofieff
    prokofieff pianoconcertono5.png.jpeg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flott musikk det der, @PederP
    Litt uvanlig å se Berliner Philharmoniker på annet enn Deutsche Grammophon.
    Og litt uvanlig å se en sånn fin gammel CD-spiller.Trodde først det var en slik 506 jeg hadde (angrer salget, jada), men kan det faktiske være et Meridian 500 drivverk? Ta god vare på den, uansett!

    Uansett, her er det jukse-forberedelser til neste korsesong. Roter rundt på Qobuz i innspillinger av Johannes-pasjonen.
    Og i glede over nyheten om at Matthew Halls kommer tilbake (etter corona-avlysning på generalprøven i 2021) , og skal dirigere oss i Händels Messiah, finner jeg frem det jeg har av CDer med ham på. De er på Linn Records og låter supert.
    Nå en Purcell til kaffen.
    Screenshot 2023-05-09 at 17.46.21.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Referanseinnspillingen (også lydmessig) av Messias her i gården er den utgamle digitalinnspillingen til Gardiner og den vanlige gjengen hans på Philips. Klart, Monteverdikoret synger så man helt kan miste motet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en rik samling av Gardiner i svært mye, men akkurat den har jeg ikke. Har slått meg til ro med Dunedin Consort i en små skala innspilling på Linn (og Pinnock med English Consort på Archiv når større krefter ønskes). Handel katalogen er så enormt stor at det er ikke mye plass til dubletter, målte nettopp og jeg har 160 cm med Handel oratorier og operaer på CD, og alt er spilt. Og så kommer kantatene og orkestermusikken i tillegg, som er stuet vekk på en annen vegg. Har tatt en pils i hagen til hans barndomshjem i Halle, once upon a time......
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.183
    Antall liker
    12.687
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Flott musikk det der, @PederP
    Litt uvanlig å se Berliner Philharmoniker på annet enn Deutsche Grammophon.
    Og litt uvanlig å se en sånn fin gammel CD-spiller.Trodde først det var en slik 506 jeg hadde (angrer salget, jada), men kan det faktiske være et Meridian 500 drivverk? Ta god vare på den, uansett!
    Det er den originale 506. Kjøpte heller den enn 18-bits versjonen den gongen på 90-talet då den var klart meir musikalsk.
    (Måtte kjøpe demomodellen, for det var den siste som var igjen i butikken.)
    Eg syns den klarer seg godt i dag og, og koser meg meg med godlyd frå den innebygde DACen (sjølv om eg har eksterne som måler betre).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke fullt så rolig på kvelden her.
    Valkyrien med Karajan.
    IMG_0523.jpeg

    Fra et av biblioteksalgene. Kanskje uspilt vinyl. Første gang jeg hører denne innspillingen, da det kan være vanskelig å slippe til mellom de tre Solti-utgavene.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Første gang jeg hører denne innspillingen, da det kan være vanskelig å slippe til mellom de tre Solti-utgavene.
    Så sant. Flaut: eg har fullt sett med både Böhm og Karajan på LP, men dei einaste eg faktisk har høyrt gjennom er Solti og Keilberth (rippa CD). O skam og skjensel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En uke før tiden, men pytt.

    1683701240207.png

    Til himmels med BCJ og Suzuki! De kan dette her, og det låter himmelsk, slik BIS pleier.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    BCJ og Suzuki var duoen som førte meg inn i den klassiske verden for en del år tilbake, noe jeg har vært svært takknemlig for, kommer stadig tilbake til disse innspillingene. Passende nok hadde jeg en Marantz spiller som jeg lyttet til BCJ og Suzuki på i tidligere år, så slår det meg stadig oftere, særlig når jeg ser innleggene her, burde jeg ha fått tak i en cd-spiller igjen? :unsure:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    I formiddag har jeg strømmet denne;

    Mealli; Violin sonatas op. 3 & 4
    Saladin - Pesek - Schnider - Keller


    Eva Saladin .jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken genre er dette?
    Tenker at det er i pop/vise-landet, ikledd klassisk drakt.
    Uansett; elsker denne miksen.

    Velbrukte 42 min på terrassen med plugger i øret, te i koppen og lyttende til dette eventyret.
    Selv om jeg er godt oppe i åra..... settes det pris på en råbra produksjon.
    Denne norske utgivelsen anbefales herved.

    Sjekk gjerne ut forrige utgivelse også.

    new-orchestral-hits-4-kids-vol-2.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.200
    Til morgen kaffen i dag, en nyankommet kjøpt mest pga Hadland...
    hadland.jpeg
    fin denne - dvs "standard" BIS kvalitet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Hørte denne i går:

    1683786008829.png
    1683786188576.png


    Flott musikk og super lyd. Jeg synes innspillingen blir litt ødelagt av Ustinovs håpløse overdrivelser i lesing av teksten, men musikken er superb og Kertesz har virkelig kontroll på musikerne. Opptak fra 1969
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Maxer deres Verdi Missa da Requiem som ligger ute på 720p? Er i alle fall det høyeste valgbare i spilleren min.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Maxer deres Verdi Missa da Requiem som ligger ute på 720p? Er i alle fall det høyeste valgbare i spilleren min.
    Ser nå at det varierer. 720 er maks på den her også, men flere andre jeg sjekker har 1080p som maks.
    Kona ser ofte på BergenPhil, og jeg syns det låter bra, men jeg aner ikke hva bitraten på lyden er.
    Finnes det en måte å se det i browser?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.206
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bergen
    Ser nå at det varierer. 720 er maks på den her også, men flere andre jeg sjekker har 1080p som maks.
    Kona ser ofte på BergenPhil, og jeg syns det låter bra, men jeg aner ikke hva bitraten på lyden er.
    Finnes det en måte å se det i browser?
    720/1080 p er bilde oppløsningen som ikke direkte angir lydkvaliteten som jeg er interessert i.
    Skulle nok vært mer spesifikk i min post, men trudde at det var lyd som var essensen i HiFi.. mulig tegn på at man begynner å falle akterut..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.388
    Antall liker
    20.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vel, vi prøver å lære her vi også. Fora er (eller kan være) fine slik.
    Foreløpig har jeg lært at lydoppløsningen kan velges helt uavhengig av videooppløsningen i produksjonen, men om mP3 192 kb/s er valgt til 1080p er man kjapt nede på 128 kb/s ved autonedskalering til 720p.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn