Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    3.799
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Opptil flere stykker over temaet "Galskap"/ stupiditet/ narraktighet/ idioti, eller hva nå den beste oversettelsen av Follia er:
    folder.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.140
    Torget vurderinger
    1
    Fredag.
    Da går vi for trattenimento sacro i form av Scarlatti og hans tolkning av dem bibelske kampen mellom Kain og Abel. Jeg har ikke lest Genesis og skal ikke si om historien er like voldsom som omslagsbildet harmonia mundi, men musikken - den er vakker og en flott start på helgen.

    Scarlatti Il Primo Omicidio.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.533
    Sted
    Sunnmøre
    skal ikke si om historien er like voldsom som omslagsbildet harmonia mundi
    Det er vel meir for sagastil å rekna: "Og det gjekk so til medan dei var utpå marki, at Kain rauk på Abel, bror sin, og slo han i hel." (1 Mos 4:8)

    Ser uansett ut som bra besetning. Har høyrt veldig lite på Scarlatti.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.633
    Antall liker
    21.413
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mer Domenico enn Alessandro her. Mye mer.

    Man kan ikke beskylde første mosebok for unødig utpensling nei.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.140
    Torget vurderinger
    1
    Mer Domenico enn Alessandro her. Mye mer.
    Man måste jämföra.
    Men jo, det er langt mer Domenico her også.

    Nå fylles formiddagen med skotske toner, har alltid likt det litt melankolske draget i musikken til Hume. Passer fint til formiddagskaffen og synet av snø som faller til bakken, siste uken i april.

     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.513
    Antall liker
    4.273
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.513
    Antall liker
    4.273
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Fant Ligeti- String Quartet no 2 på Discogs. Bestilte Chamber Concerto for 13 instruments samtidig.
    :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.361
    Antall liker
    102.273
    Torget vurderinger
    23
    Fredag.
    Da går vi for trattenimento sacro i form av Scarlatti og hans tolkning av dem bibelske kampen mellom Kain og Abel. Jeg har ikke lest Genesis og skal ikke si om historien er like voldsom som omslagsbildet harmonia mundi, men musikken - den er vakker og en flott start på helgen.

    Vis vedlegget 915683
    Steintøft cover!! Tidlig MMA..🤣
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Om "selvangivelsen" er levert og du ikke vet hva du skal bruke resten av dagen på - er litt over middels klaver-interessert, så anbefales i det minste å ta en liten sveip her;

     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.140
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har "angivet mig selv", dagen så langt har gått med til å se på snøen som laver ned, mens Beethoven varmer inne med tre ulike innspillinger over samme lest.
    Venter fortsatt på innspillingen med Karajan og Mutter fra 1980. Hvilke andre versjoner er det verd å se/høre etter?

    Violinconcerto op61.jpg
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    1.328
    Litt mindre seriøst og politisk enn Nesen er denne:
    R-1746613-1264252929.jpg


    Filmmusikk av Shostakovich kan være rett så vakkert. Lenge siden jeg hørte på Gadfly, men som avslutning på en hjemmesnekringssøndag, før klassisk musik-quizzen på DR2, gjør det seg med litt Shostakovich-light.
    Steen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    1.243
    Enig i at Frang er god i Beethoven op 61. Jeg har også sansen for denne; Beethoven - Gluzman , ikke minst pga kadensene som er skrevet av komponisten Schnittke. De er anderledes og gode, og Gluzman er god - med god lyd.

    Til morgen kaffen i dag spilles det videre Shostakovitch strykekvartetter (nr 6 & 8) med Mandelring på Audite SACD.

    Ellers kan nevnes at jeg var i Berlin i helgen og hørte litt live musikk av ypperste klasse.
    Hovedmålet for turen var Tannhauser med Lise Davidsen i rollen som Elisabeth. Ai, ai, ai for en sanger den unge Davidsen er.
    Som min svoger sa; "she blows them all away".
    På en scene med masse folk som synger, er det stemmen hennes en hører klart og tydelig, også når hun synger svakt.
    Mest applaus fra publikum for henne (selvfølgelig). Litt artig at helt til slutt når nesten alle var ute av salen ble det ropt høyt og tydelig fra en oppe på balkongen "Lise" - og så kom sangerne ut igjen for mer applaus - fra fansen (blant dem oss) :)
    Verdi Rekviem i Grieghallen neste for oss.

    I tillegg fikk vi med oss Berlin Philharmonikerne med Kirill Petrenko som dirigent. Mozart K 165 og 317 samt Schumann symfoni nr 4.
    Kan bare si for et orkester og dirigent. Schumann fikk spontan stående applaus fra hele salen, og Mozart var så vakkert....
    ... vi må tilbake der en dag...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Klarte ikke helt å dy meg denne gangen heller.

    IMG_2982.jpeg

    Må vente til jeg kommer hjem med å høre dem. :(
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    863
    Antall liker
    2.140
    Torget vurderinger
    1
    Rameau innspillingen liker jeg godt og har hørt noen ganger, alle innspillingene er nok verd tiden det tar før du får spilt dem hjemme :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.685
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Trondheim
    Jeg har Les Boréades fra før, men jeg er veldig glad i de tsjekkiske barokkensemblene ledet av Jana Semeradova (Collegium Marianum), Vaclav Luks (Collegium 1704) og Adam Viktoria (Ensemble Inégal), så jeg måtte nesten kjøpe den.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Mozarts strykekvintetter, er de gamle eldst. Synes jeg, som er omtrent like gammel som disse innspillingene:



    Vis vedlegget 800500

    Vis vedlegget 800501
    Men nå, altså:

    Mozart QE.jpg


    Quatour Ebene spiller så uttrykksfullt at en ikke vet hvor en skal gjøre av seg. Ikke hardt eller med ekstreme tempi, men ladet, følsomt, mørkt og uforstilt ekspressivt. Normalt vil slik intensitet punktere Mozarts fine balanse - i retning av plump sentimentalitet, men dette er alt annet enn normalt. Sterkt anbefalt!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Snoket gjennom et par kasser nyankommet bruktklassisk i Platesjappa i går. For en gangs skyld lite romantiske blødmer fra DG, men et utvalg som vitnet om en tidligere eier med eklektisk smak. En del hadde tidligere tilhørt Musikkonservatoriet i Oslo.

    Gunnar Germeten og Magnar Åm er til nå ukjente navn for meg, men skal nok holde øynene åpne for mer av dem senere.

    IMG_0675.jpeg
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    529
    Antall liker
    613
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ny Grieg på meg her, men liker fremførerne «Academy of St Martin in the Fields»
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Mer fra Musikkonservatoriets bibliotek.
    Mange vil nok putte dette i kategorien lett hevede øyebryn og et lett avventende «spesielt, veldig spesielt…!?» og jeg er slett ikke sikker på om det tilhører her i klassiskavdelingen. Dog, det er jo klassisk musikk, bare ikke i den vante vestlige verdens betydning av klassisk musikk. Uansett, for de som liker å utvide sin musikalske palett er dette en spennende serie utgitt i samarbeid med UNESCO.

    Her er det to stykker spilt i hovedsak på koto med 13strenger, innspilt i Tokyo i 1962 av Japanese Broadcasting Corporation. Musikken er fra ca. tidlig 1800, basert på århundrer gamle tradisjoner og tekster basert på klassiske japanske dikt fra 1100 1300. Innspillingen er nær, detaljert og krisp.
    Definitivt en reise til en annen tid og et annet sted.
    IMG_0677.jpeg
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    529
    Antall liker
    613
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mer fra Musikkonservatoriets bibliotek.
    Mange vil nok putte dette i kategorien lett hevede øyebryn og et lett avventende «spesielt, veldig spesielt…!?» og jeg er slett ikke sikker på om det tilhører her i klassiskavdelingen. Dog, det er jo klassisk musikk, bare ikke i den vante vestlige verdens betydning av klassisk musikk. Uansett, for de som liker å utvide sin musikalske palett er dette en spennende serie utgitt i samarbeid med UNESCO.

    Her er det to stykker spilt i hovedsak på koto med 13strenger, innspilt i Tokyo i 1962 av Japanese Broadcasting Corporation. Musikken er fra ca. tidlig 1800, basert på århundrer gamle tradisjoner og tekster basert på klassiske japanske dikt fra 1100 1300. Innspillingen er nær, detaljert og krisp.
    Definitivt en reise til en annen tid og et annet sted.
    Vis vedlegget 918147
    Er det nr. 1?
    Fant desverre ingen på Tidal eller Qobuz, men Youtube hadde denne mf.:
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn