Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .................
    Kom og hør Brøttum Brass og Defrost Youth Choir sammen i Nordre Ål kirke i Lillehammer klokka 1800 i morgen.
    Nydelig kombinasjon, brassband og kor, når det er gjort riktig.
    I England er det gode tradisjoner for det. Vi er flere brassband-entusiaster som synger i kor. Vi fikk mulighet å slenge oss med koret (Sheffield Philharmonic Choral) i en komplett Messias med Black Dyke Band i Sheffield City Hall for en tid siden. Angrer litt at vi feiget ut der.

    Bratsj-band hadde vært litt kult. Jeg mener å huske at Pierre Boules har et stykke for omtrent 14 celloer.
    Det nærmeste jeg kommer er Fretwork. Funker bra det.

    Nå skal jeg spille klassisk men ikke bestemt meg enda, såvidt fått slåbroken på over pysjen.
    Litt mettet og langsom etter to store uker med prøver og julekonserter i konserthuset, men det løsner når kona kommer og lager kaffe til meg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.394
    Antall liker
    20.820
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mmmmm. BB og DYC skal gjøre Eric Whitacres Lux Aurumque og Thomas Caplins Ubi Caritas sammen. Vi har med opptaksutstyr og krysser fingrene for at ting sitter.

    Driver og juler meg opp her nå.

    2CCD6D03-1FA8-44F4-81E3-4D3FFE276757.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.394
    Antall liker
    20.820
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er passasjer Soltis i Rheingold jeg liker mer enn andre: Starten og fram til Flagstad har fått Wotan til å gni sukaten ut av øynene, og fra Schwules Gedünst og og ut. Codaen er spilt inn i halvfylla og låter deretter. Elsker den.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Der får jeg ide til romjuling. Decca vs DG, Solti vs. Karajan.
    Jeg hanket Ringen LP-boks med Solti på et biblioteksalg nær meg. Det var det magiske stedet Norsk Lydinstitutt, nå stengt og utilgjengelig for publikum.
    Karajan på DG skal bestilles, men skal testes på Qobuz først. Leser meg opp i Alec Roberstons gamle omtale i Gramophone. Kvier meg litt for Janowitz i Wagner, ellers bare glede i sikte framover.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.394
    Antall liker
    20.820
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Apropos instrumenter brukt utenfor normen (og ikke klassisk, bare bra): Bassisten i The Dead South bruker en cello.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.328
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Med den ukrainske pianisten Emil Gilels ( han var fra Odessa).
    Burde kanskje transkribert det til Hilels av prinsipp (siden ukrainsk Г vert transkribert til ‘h’, noko eg først lærte då ein av ungane fekk ei Olha i klassen i vår).
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    1.203
    Driver og "spiller inn" Kenins - ikke helt som for høyttalere og pickup'er - men likevel, en må bli litt vant til stykkene og lydbildet.
    kenins.jpeg
    Det er absolutt ok å høre på, men hvor bra er det i lengden? ... får vurdere etter noen omganger...
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De synger jo vakkert, damene, men jeg klarer ikke å opparbeide megen entusiasme for plata... Opptaket er fra 1956, og vel "etterbehandlet" til et stereo-lignende lydbilde. Kan ha noe med det å gjøre.
    folder.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Julekonsertene på NRK2 Hovedscenen er skuffende, og vi må finne på noe annet.
    Har vært gjennom et par versjoner av Saint-Saëns´ Oratorio de Noël på strømmetjenester uten å bli overbegeistret.
    Da tyr vi til en pålitelig gammel kjenning. Heinrich Schütz sin Weihnachtshistorie med Rene Jacobs.
    1671399548316.png

    Tysk tidlig barokk lenge før Bach ble født. Hørt det før, men det tåler repetisjon og fordypning.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mellom jobb-julelunsj og julekonserter, blir det tid til å lytte litt på en av Emil Gilels sine læremestere.

    Beethoven; Sonatas
    Samuel Feinberg

    Beethoven Feinberg.jpg
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    3.733
    Beethoven med Vilde Frang var en gledelig overraskelse. Frisk og fin, med flotte kadenser og et litt originalt blikk på dette mesterverket. Flott gjort!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.394
    Antall liker
    20.820
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den har jeg også hørt og likt. Mulig at den må handles fysisk.

    Forøfrig ser dyra i stallen din bent fram ondskapsfulle ut, @berxter .
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Julekonsertene på NRK2 Hovedscenen er skuffende, og vi må finne på noe annet.
    Har vært gjennom et par versjoner av Saint-Saëns´ Oratorio de Noël på strømmetjenester uten å bli overbegeistret.
    Da tyr vi til en pålitelig gammel kjenning. Heinrich Schütz sin Weihnachtshistorie med Rene Jacobs.
    Vis vedlegget 877882
    Tysk tidlig barokk lenge før Bach ble født. Hørt det før, men det tåler repetisjon og fordypning.
    Heinrich Schütz er ekstremt undervurdert føler jeg. Klart den viktigste tyske komponisten før Bach, og med en betydelig rolle i å utvikle og påvirke den tyske barokken ved å bringe med seg de italienske nyvinningene nordover. Hans påskeoratorium er et av mine absolutte favoritter blant tyske oratorier. Den nakne og ekstremt kondenserte stilen gjør, paradoksalt nok, et overveldende inntrykk.

    Jeg var i Domkirken i Bergen og hørte Monteverdis Mariavesper i helgen. Skrevet i 1610 i Mantova (jeg ruslet i Mantova i sommer, bla i Gonzagapalasset hvor dette verket, Orfeo og de første madrigalbøkene ble skrevet og oppført). Et suverent og ikke minst banebrytende verk, Monteverdi var en revolusjonær. Heinrich Schütz var i Venezia i 1608 til 1611 under Gabrieli og må ha fått med seg nyvinningene fra Italia. Jeg ble sittende ut over natten samme kveld og høre på ymse Schütz nettopp fordi dette verket, til tross for den katolske mystikken og røkelsen det omgir seg med, fører tanken så klart i retning av Schütz, og endte bl.a. opp med å spille 2 versjoner av påskeoratoriet pluss noen Davidssalmer og et par Kleine Geistliche Konzerte (kleine fordi 30-årskrigen gjorde det umulig å stille opp fulle ensembler).

    Jeg tror fortsatt det er Bernius på Sony jeg vil anbefale om man vil prøve det.

    Forøvrig et lite bilde fra en rusletur i Venezia noen dager senere, utenfor de tungt belastede turistløypene, der vi uforvarende kom over dette:

    Vivaldi 2.jpg


    Det er slike ting, og ikke paraplydrinker, som gjør ferier minneverdige.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .....
    Forøfrig ser dyra i stallen din bent fram ondskapsfulle ut, @berxter .
    Jeg kunne heller ikke la være å legge merke til det, og måtte finne den skyldige. Kanskje dyrene er malt av en assistent, og menneskeansiktene av mesteren.
    Han visste vel det, Hans Schäufelein, som hadde vært assistent hos både Dürer og Holbein.
    Nådde nok ikke opp mot læremester Dürer, men hvem gjorde vel egentlig det.
    Det ene tar det andre, og her er ideer til fordypning. Godt det er juleferie snart.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Må bare støtte det som erato skrev om Schütz tidligere. En av gigantene innen den tidlige barokken. Han døde 13 år før Bach ble født. Han har vært en av mine favoritter lenge. Påskeoratoriet, Davidssalmene, Musikalische exequien, Sinfonae sacrae, de italienske madrigalene (hans op. 1) i tillegg til de Kleine geistliche Konzerte ... Høydepunktene står i kø.

    PS: Så da måtte jeg selvfølgelig sette på Davidssalmene og det første som slår meg er den italienske innflytelsen. Her var det mye innflytelse fra Monteverdi og Gabrieli. Ikke så rart kanskje da de første av dem ble skrevet i 1612 sa Schütz var 27 år. Monteverdi (1567-1643) og Schütz (1585-1672) var jo egentlig samtidige komponister i perioden før Bach.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I 1612 var Schutz just tilbake etter studier med Gabrieli i Venezia. Året etter kom Monteverdi til Venezia fra Mantova.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vil også få anbefale Hr. Heinrich Ignaz Franz von Biber, hans Missa Salisburgensis er i samme gate som Praetorius', så jeg slår like godt til med den direkte etterpå:
    folder.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Enda en av disse dyktige komponistene fra Böhmen, det som er dagens Tsjekkia. Biber var født i Stráž pod Ralskem mellom Ustí nad Labem og Liberec (nærmere Liberec) - omtrent der det var VM på ski i 2009.
    Det er ikke langt fra Dresden der han vel virket mesteparten av sitt liv.

    1671745377614.png

    Støtter anbefalingen. Biber skrev flott musikk. En annen barokkomponist man bør sjekke er Jan Dismas Zelenka. Han ble født i Luňovice pod Blanikem - en liten landsby ikke langt fra Praha som ligger ved foten av åsen Blaník (pod Blaníkem - som jo betyr "under Blanik") som Smetana beskriver i et av tonediktene i syklusen Má vlast. Sagnet sier at det i åsen Blaník er gjemt en hær med riddere som vil komme å hjelpe Böhmen hvis Böhmen er i nød - litt som i "Lord of the rings" av Tolkien.
    PS: Jeg har vært der, men så ikke noe til noen ridderhær - de anså meg vel ikke som noen stor fare :D
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da tar vi en Zelenka eller to. Begynner med Missa Votiva, så kanskje noen orkesterstykker etterpå:
    folder.jpg
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    3.719
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mer Jan Dismas:
    folder.jpg

    Hvorfor jeg lagret bildet i 200X200 dengang jeg rippet den? Tenkte jeg skulle spare HDD-plass... tosken.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.619
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Bytt det ut med dette: 1440x1440

    1671837907973.png


    BTW: De har mange flotte barokkensembler i Praha. Collegium Marianum/Jana Semerádová, Ensemble Inégal/ Adam Viktoria, Collegium 1704/ Václav Luks, Musica Florea/Marek Štryncl.
    I Collegium Marianum er det til og med en nordmann - jeg mener han spiller bratsj. Hans tsjekkiske kone (Lenka) spiller fiolin.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn