Klassisk; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er gjerne sånn. Kommer det på den ene tjenesten kommer det også på de andre. Har de andre det i Lossless?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gode ting:


    Defrost Youth Choir gir konsert i Stange kirke i morgen. In the Bleak Midwinter er på settlista.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Leslie Howard fortsetter å spille seg gjennom Liszts klavermusikk her. Nå bryner han seg på Liszts arrangementer av Schubertsanger. Det greier han helt utmerket.
    Nå er det bare 26 CDer igjen!

    Disse Schubertsangene er så uendelig vakre. Og de blir ikke mindre vakre i Liszts klaverutgaver. Liszt har blitt en stor favoritt hos meg.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Aldri hørt den der. Note to self…

    Innom NRK Klassisk på vei til jobb. 25 minutters bilkjøring ga 3*jul med Boston Pops og en (ganske så fæl) Feliz Navidad med O. Villazon i uttelling. Good grief.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er liten grunn til å kjøpe CDer lenger - nå ligger alt på strømmetjenestene. Jeg bruker Apple Music - der kommer alt nå i HiRes Lossless. Jeg hørte nettopp på Vilde Frangs innspilling av Beethovens fiolinkonsert. Den er veldig annerledes med andre cadenser og mer fri bruk av strykerne - veldig spesiell og veldig forfriskende å høre et så kjent verk håndtert på den måten. Anbefales!

    1671091462186.png


    Men det finnes jo unntak - Hyperion finner man ikke på strømmetjenestene. Kanskje ikke Bru Zane heller. Andre?

    PS: Glimrende innspilling av Stravinskys fiolinkonsert også.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Aldri hørt den der. Note to self…

    Innom NRK Klassisk på vei til jobb. 25 minutters bilkjøring ga 3*jul med Boston Pops og en (ganske så fæl) Feliz Navidad med O. Villazon i uttelling. Good grief.
    NRK Klassisk er lite spennende til vanlig, men i desember er den helt håpløs. Heldigvis har de ikke kuttet ut rebus i år, men den har etter hvert blitt så enkel at den ikke er utfordrende lenger (med sjeldne unntak der man må lete litt for å finne verkene).
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Aldri hørt den der. Note to self…
    What? Har du aldri hørt
    I am the very model of a modern Major-General
    I've information vegetable, animal, and mineral
    I know the kings of England, and I quote the fights Historical
    From Marathon to Waterloo, in order categorical

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er liten grunn til å kjøpe CDer lenger - nå ligger alt på strømmetjenestene. Jeg bruker Apple Music - der kommer alt nå i HiRes Lossless. Jeg hørte nettopp på Vilde Frangs innspilling av Beethovens fiolinkonsert. Den er veldig annerledes med andre cadenser og mer fri bruk av strykerne - veldig spesiell og veldig forfriskende å høre et så kjent verk håndtert på den måten. Anbefales!

    Vis vedlegget 876913

    Men det finnes jo unntak - Hyperion finner man ikke på strømmetjenestene. Kanskje ikke Bru Zane heller. Andre?

    PS: Glimrende innspilling av Stravinskys fiolinkonsert også.
    Ikke så enkelt å spille Apple losses på anlegget da det kun er Apple produkter som støtter Apple music lossless. Teoretisk så burde Airplay fungere bra på 44.1/16 men dessverre så er det den klart den dårligste kilden/inngang på min forsterker (testet med roon og AppleTV på forsterker). En Mac tilkoblet til usb inngangen er jo en løsning, men jeg liker ikke den løsningen.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg på at det er en stund siden jeg hørte Pirates, so here goes:
    folder.jpg
    Grmpf, YT-tittelen er feil; skal være BARES his Steel...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    G&S kan jeg rett og slett ikke. Det er alltid kjekt å ha noe å se fram til.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flere mener at Sullivan var den fremste britiske komponisten ca 1850-1920; bl a Hurwitz. Jeg ville være forsiktig med YT-videoer av dem; mange av produksjonene har en tendens til litt for mye Slapstick for min smak.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1923C94A-5C45-44D5-8499-C3AB3062176D.jpeg

    Konsertjuling i går, grammofonjuling i dag og konsertjuling i morgen.
    :
    Kom og hør Brøttum Brass og Defrost Youth Choir sammen i Nordre Ål kirke i Lillehammer klokka 1800 i morgen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 877176
    Konsertjuling i går, grammofonjuling i dag og konsertjuling i morgen.
    :
    Kom og hør Brøttum Brass og Defrost Youth Choir sammen i Nordre Ål kirke i Lillehammer klokka 1800 i morgen.
    Fin innspilling det der. Har fått noen runder her i heimen opp gjennom årene.

    Skulle gjerne høre BB igjen - noen år siden sist.
    DYC m bratsj-band er nok en flott kombo ser jeg for meg. Spennende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.782
    Antall liker
    21.681
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bratsj-band hadde vært litt kult. Jeg mener å huske at Pierre Boules har et stykke for omtrent 14 celloer.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne spiller jeg om og om igjen. Vidunderlig vakker kormusikk fra nålevende Silvestrov. Ukrainsk komponist som har masse flott musikk som bør høres. Synes en del kan relateres til Arvo Pært og noe til Shostakovich. Anbefales.
    C569155D-A94B-455E-AEB9-5994897B6904.jpeg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ellers så har jeg hørt mye på Shostakovich’s strykekvartetter i det siste. Denne Sovjetiske utgaven fra 78 til 83 er veldig god. Overgår mine fordommer om elendig lyd osv. Borodin kvartett har vel holdt det gående i mer enn 50 år. Naturligvis med noen utskiftninger. Uansett er de glimrende. Nå som for 50 eller siden.
    FFDECCF8-822F-48E1-9E27-C271C3D25E5F.jpeg
    5EEB73FF-BB25-4354-9602-B80353735DAF.jpeg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Denne spiller jeg om og om igjen. Vidunderlig vakker kormusikk fra nålevende Silvestrov. Ukrainsk komponist som har masse flott musikk som bør høres. Synes en del kan relateres til Arvo Pært og noe til Shostakovich. Anbefales. Vis vedlegget 877317
    Ble først oppmerksom på han på dette albumet av Hélène Grimaud, hun har også nylig gitt et album med bare hans musikk.

    grimaud.jpg



    Jeg har også Duo Gazzana som har et stykke av ham på den selvtitulerte cden på ECM fra 2014.

    DuoGazzana-©-Evandro-Inetti.jpg
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er liten grunn til å kjøpe CDer lenger - nå ligger alt på strømmetjenestene. Jeg bruker Apple Music - der kommer alt nå i HiRes Lossless. Jeg hørte nettopp på Vilde Frangs innspilling av Beethovens fiolinkonsert. Den er veldig annerledes med andre cadenser og mer fri bruk av strykerne - veldig spesiell og veldig forfriskende å høre et så kjent verk håndtert på den måten. Anbefales!

    Vis vedlegget 876913

    Men det finnes jo unntak - Hyperion finner man ikke på strømmetjenestene. Kanskje ikke Bru Zane heller. Andre?

    PS: Glimrende innspilling av Stravinskys fiolinkonsert også.
    Enig med dette. Og når lydkvaliteten er blitt så bra på streaming så er det bare nostalgi og fordommer som holder tilbake. Når jeg streamer på Qobuz via Lumin P 1 så blir det egentlig tullete å si at cd eller grammofon låter bedre. Sitter ganske langt inne, men sånn er det. Dermed ikke sagt at jeg stter uvurderlig pris på de tusenvis av cd’er jeg har. Det er noe svært flott over det å kunne lese om det man virkelig hører på. Og cd kan jo låte veldig flott. Men streaming er virkelig blitt helt fenomenalt gitt man har kvalitet hele veien…
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, men jeg må innrømme at jeg fremdeles spiller mest CDer, men jeg kjøper ikke så mange. Streaming bruker jeg mest når jeg sitter foran datamaskinen med hodetelefoner (Stax SR-009).
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Streaming er greit for bakgrunnsmusikk, for å sjekke ut innspillinger osv. , men du er jo helt i streamingleverandørens vold. Vil jeg ha noe jeg garantert vil høre igjen, kjøper jeg fila i FLAC, og på HDD med den. Må jo ha et hardt backup-regime, men det er min fil, min musikk. For å ikke være helt OT; jeg hører nå på Tull: The String Quartets :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.089
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er liten grunn til å kjøpe CDer lenger - nå ligger alt på strømmetjenestene.
    ............
    Jeg har lenge operert i den tro at jeg støtter artistene mer ved å kjøpe CD.
    Tar jeg feil her også?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke. Vet ikke hvordan dette fordeles på artistene, hverken på strømming eller CD. Jeg kjøper også noe CDer og da med artister jeg har et forhold til. Kjøpte nettopp CDen Eclipse med Hilary Hahn (Dvorak og Ginasteras fiolinkonserter og Sarasates Carmen-fantasi) og Vilde Frangs innspilling av Beethoven og Stravinskys fiolinkonserter. Kjempelyd på begge CDene.
    Og så kjøper jeg CDer med musikk jeg er spesielt interessert i. Derfor kjøper jeg Bru Zane innspillingene (selv om de er dyre) av ukjente (og noen kjente) franske romantiske operaer.

    PS: Vilde Frangs Beethoven er veldig spesiell. Anbefales.

    PPS: Så vidt jeg har forstått går jo kompensasjonen fra strømmetjenestene til plateselskapene og hvordan de distribuerer det videre hadde det jo vært interessant å få vite mer om.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.854
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har lenge operert i den tro at jeg støtter artistene mer ved å kjøpe CD.
    Tar jeg feil her også?
    Artistene tjener nær ikkno på streaming, en del mer om man kjøper fysisk medie, aller mest om man kjøper fysisk medie direkte fra artisten dersom de er rigget for det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Så da er det en god grunn til å kjøpe CDene da. Bra jeg kjøper litt fremdeles da. Siste som kom inn her (i dag) var:
    1671232285493.png
    1671232345090.png

    1671232396510.png
    1671232421379.png


    Kjøpt grunnet artistene, men oppdaget at jeg faktisk ikke hadde Ginasteras fiolinkonsert i samlingen fra før, og den er det jo verdt å ha hørt.
    Ellers er det jo kjente ting for de fleste (unntatt kanskje Dvořák - jeg hadde bare Kvapils innspilling fra før).

    PS: På tsjekkisk heter de Poetické nálady som vel egentlig bør oversettes til Poetic moods, eller Poetiske stemninger.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er også noe med treblåserne og noen tempi i den siste satsen som er annerledes. En spesiell tolkning som jeg likte godt - hørte innspillingen først i rebus på NRK for en stund siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn